T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: Casper Slow efter 10. August 2011 kl: 16:50:30

Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: Casper Slow efter 10. August 2011 kl: 16:50:30
Vi har været ude og køre en lille tur på 234km og det tog omkring 20 liter benzin..

Men vær gang vi var i hold og handle i de butikker og skulle til at køre igen...

Lagde jeg mærke til at køler temp var nede i toppen af det hvide felt efter ca 20 mintuer pause... ved drift temp ligger den lige over dioden...

Der ved tænker jeg på om motoren bruger da en masse energi på at varme vandet op..

så ville det ikke være en fordel isoler rør/slanger der går under bundet så de hurtiger bliver varme og bilen kommer hurtig i drift temp...
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: TONY efter 10. August 2011 kl: 16:55:05
Det vil sikkert ikke hjælpe dig...
hvis din termostat virker som den skal, cirkulerer vandet alligevel ikke gennem de store rør før motoren har fået drifttemperatur.

Tony
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: Casper Slow efter 10. August 2011 kl: 17:15:31
Det er bare det jeg tænker på at når temostaten åbnet kommer der nærmest kold vand i imotoren
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: Casper Slow efter 08. Januar 2012 kl: 20:38:46
Når det nu er blevet vinter har jeg lidt problemer med at holde varmen i kabinen.

Jeg har lidt på fornemmelsen at AAM motoren ikke kan varme mine køler slanger nok op...

Så en af de næste projekter bliver at isolere rør.
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: bos1 efter 08. Januar 2012 kl: 21:28:00
Citat fra: "mantacc"
Når det nu er blevet vinter har jeg lidt problemer med at holde varmen i kabinen.

Jeg har lidt på fornemmelsen at AAM motoren ikke kan varme mine køler slanger nok op...

Så en af de næste projekter bliver at isolere rør.


tja det problem har man jo ikke i en jx  :lol:  :lol:
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: Casper Slow efter 08. Januar 2012 kl: 21:43:02
Nej det er rigtig...

Den kan nemt også kommer op på 95 grader i olien og i midten af skalaren på varme måleren..

Man hvad hjælper det når slangerne oppe ved køleren er under hånd lunken og det samme er slangerne til varmelegmet også.
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: bos1 efter 08. Januar 2012 kl: 21:57:52
nu ved jeg ikke om det er monteret på den , men hvad med et ekstra varmesystem under bagsædet
det sidder da om ikke andet tættere på motoren
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: TONY efter 08. Januar 2012 kl: 22:23:12
Citat fra: "mantacc"
Nej det er rigtig...

Den kan nemt også kommer op på 95 grader i olien og i midten af skalaren på varme måleren..

Man hvad hjælper det når slangerne oppe ved køleren er under hånd lunken og det samme er slangerne til varmelegmet også.


Har du haft fat i åbne/lukkeventilen til varmeapperatet med fingrene, så du er sikker på at den åbner ordentligt ?
Hvis begge slanger til køleren bliver håndvarme, er termostaten åben, (den ene burde være en del varmere end den anden ? )
det passer fint med nålen midt i skalaen og så burde der være rigeligt varme til varmeapperaterne.

Tony
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: poot efter 08. Januar 2012 kl: 22:39:04
Måske er der luft i systemet   oppe foran,,
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: brian efter 09. Januar 2012 kl: 07:39:27
Varmeapparatet får varmt vand fra topstykket, og det returneres til vandpumpen. Der er altid flow i den kreds når man tænder for varmen i kabinen. Men da man jo kan lukke for varmen, og dermed afbryde den kreds, så kan topstykket ikke være afhængig af det flow for køling (en konstatering).

Termostaten virker som en omskifter.
Ved kold motor, trækker vandpumpen vand ud af studsen forrest på topstykket, og via den korte slange ned til vandpumpen og  ind i blokken igen.
Når motoren bliver varm, lukkes flowet af i den korte slange, og samtidig åbnes, så koldt vand fra køleren kan pumpes ind i blokken.

Det må vel være sådan systemet fungerer?

Men det kolde vand fra køleren møder vel straks termostaten, og vil derfor lukke den?
Det lyder ikke rigtig, så hvor er der brist i forståelsen?

Termostat-omskifteren er jo heller ikke en on-off ventil, så når motoren har nået driftstemperatur, så blandes koldt vand fra køleren vel med varmt vand der kommer via den korte slange, så det vand det løber ind i blokken har en temperatur fastlagt af termostaten, som virker som en slags blandingsbatteri?

(http://www.t3nettet.dk/images/wiki/CoolingFlowBentleyTD.jpg)
Titel: isolering af køler rør...
Indlæg af: Casper Slow efter 09. Januar 2012 kl: 18:59:18
Mit køler system virker 100% begge haner virker som de skal..

Jeg tror bare ikke at min AAM motor giver nok varme fra sig.