T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: thomasfyn efter 11. August 2011 kl: 23:13:04

Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 11. August 2011 kl: 23:13:04
Hej

Jeg har på min maraton-tur til jylland opdaget at min bil generelt kører virkelig fint, og brændstoføkonomien (11,3 km/l) er jeg okay tilfreds med ligesom min march-hastighed på motorvejen ikke fejler noget (105 - 110 km/t)

Men der er lidt ugler i mosen... Periodisk kan jeg ikke holde gang i motoren når jeg kobler ud, for ned-bremsning eller ned-gearing.. Jeg tror der er en sammenhæng når jeg kobler ud efter forholdsvis høje omdrejninger men dog er dette ikke hver gang..

Er der nogen på Fyn med stor viden om Diesel motor, som vil prøve at give et bud på hvad min motor fejler??

Jeg skal også nævne at motoren bruger i omegnen af 1 L olie (10/40) pr. 500 km, og den sveder tillige en del.
Bilen ryger en del, og med varm motor er det ret tydeligt i tomgamg, og naturligvis mere tydeligt med kold motor.

Jeg håber på at der er en venlig og diesel-klog T3 entusiast, som vil hjælpe mig..

Jeg bliver pludselig usikker på min bil  :-(
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: jensjakob efter 11. August 2011 kl: 23:16:52
Dr Thing fra Sydfyns Autocamper er din lokale diesel.guru
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Jarl efter 11. August 2011 kl: 23:32:59
Start med at skifte dit dieselfilter, og sørg for, at alle slanger fra tank via filter til pumpe er 100% tætte. Motorolieforbruget er ikke usædvanligt for en JX'er med nogle km på bagen. Prøv at søge lidt på JX her på forum, så har du læsning til mange, mange timer...
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: brian efter 11. August 2011 kl: 23:34:48
Citat fra: "thomasfyn"

Jeg bliver pludselig usikker på min bil  :-(


Motoren er relativ let at udskifte på bilen, og de fås billige.
F.eks. en motor fra en golf2 diesel.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: 4X4 efter 12. August 2011 kl: 06:18:49
Er LDA-dåsen gammel og udkneppet?
Den kan godt være så slidt at der er et punkt den døjer med at komme over, så den feks. kun regulerer halvt ud selvom turboen lader det den skal.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Mølle efter 12. August 2011 kl: 09:14:28
Er der ikke noget med at der ligger en 1,9D i bilen???
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 09:21:42
Jo en 1,9 TD
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 09:22:27
Hvad er LDA dåsen??

Hvordan knepper man den slags dåser??  :-D
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Jarl efter 12. August 2011 kl: 10:16:12
LDA-dåsen er en lille reguleringsdåse, der sidder på JX-dieselpumper, som sørger for, at der doseres lidt mere diesel ind, når ladetrykket fra turboen stiger.

Men jeg har min tvivl om, det er dit problem - den styrer nemlig ikke tomgangen. Til gengæld passer dine symptomer spot on til et stoppet filter eller utætte dieselslanger. Når du lige har haft stor belastning (høje omdrejninger og stort forbrug) så opstår der stort undertryk i pumpen, fordi filteret blokerer passagen, eller også suges der luft ind, som ophobes i pumpen, og så skal den lige lufte sig ud, før den kan gå ordentligt igen. Derfor synes jeg lige, at det var klogt at skifte dieslefilteret og tjekke alle slanger inden himmel og jord sættes i bevægelse.

Og til det generelle: Både 1,6 og 1,9 TD har et hårdt liv bag i en T3. Motorerne passer fantastisk i en Golf eller en Passat, men når frontarealet og vægten fordobles, så kommer de til kort. Læg dertil, at der ikke er nogen fartvind bag i bilen, og at gennemsnitsalderen for kølere i T3'ere er 25 år, så begynder vi at have en varm cocktail. Nogle finder ligefrem på at smaske en campingkasse ovenpå... ;-)

Jeg har haft T3 i hænderne siden 1986 og elsker dem overalt på jord. Bedre bil allround findes efter min bedste overbevisning ikke. T4 kommer tæt på, men når de fleste af dem er rustet væk, så er der stadig ikke svejset i vores gamle T3'ere. Men motormæssigt - og især på dieselsiden, der har vi vores kors at bære på. Man kan sagtens få en diesel til at holde i T3, men så skal man køre og passe den med indersiden af hovedet. En marchhastighed på 90 er rigeligt til en diesel, og koldstarteskørsel foregår med et råddentæg mellem speeder og fod. Desuden er ekstern oliekøler og hyppige olieskift pligt. Jeg har ikke selv disciplin til at overholde disse forhold, så efter at have brændt en perlekæde af nyrenoverede dieselmotorer af, har jeg valgt at skifte til rækkebenzin fra en Golf 3 - beslutningen blev godt hjulpet på vej af en årlig vægtafgift på 11250 kr.  

AAZ (som din motor sikkert hedder) er momentstærk og varm. Hvis jeg var dig - og du insisterer på at beholde diesel - så ville jeg sørge for oliekøler, tjekke, at min vandkøler fungerer optimalt, skifte olie for hver 4000 km, få tjekket dyser, tandrem, indsprøjtningstidspunkt og bolten på krumtappens takthjul - det er de klassiske achilleshæle på den motor.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 18:21:05
Hej

på opfordring fra anden tråd (og for ikke at forurene den anden tråd) så poster jeg lige mit "typemærke" her..

Jarl, får du noget klogt ud af dette??
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 18:28:27
Her kommer lige en hjemmevideo så I kan se røgudviklingen ved tomgang..

Er det normalt?

http://www.youtube.com/watch?v=yedML5Epn8Q
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Jarl efter 12. August 2011 kl: 19:17:31
Billeder siger mere end 1000 ord ;-)

Din bil er produceret i maj 1987 i Hannover. Den er leveret med en JX motor (1,6 TD 70 hk) og en firetrins ABH-gearkasse (den "langbenede" dieselgearkasse med et enoooooormt spring mellem 3. og 4. gear). Den er leveret i farven Danish Army Grün mat L67M (sikkert gammel milibil?). Den er udstyret med aflåseligt tankdæksel, halogenforlygter samt varme under bagsædet.

Og så til motoren: Nej, det er ikke normalt, at den ryger sådan. Det er lidt svært at vurdere på en video, men min oplevelse er, at der er en cylinder, den ikke går rent på. Det kan skyldes flere ting - kompression, dyse, timing, dieseltilførsel bl.a. Jeg kan også se på bagklappen, at den slasker olie ud.

Jeg tror, at du står dig bedst ved at opsøge en fynsk T3-dieselmand, for umiddelbart tror jeg, at der skal arbejdes lidt på at afklare en præcis diagnose.

Og tillad mig så lige en sidekommentar: Du har en anden tråd om spøgelser i dit elnet. Vær sød og kigge på kablingen ved batteriets +terminal, og spørg dig selv, om det er mærkeligt... Bilel er i forvejen fra fabrikken en elendig standard. Hvis folk så efterfølgende udbygger det med en endnu mere kaotisk orden og kvalitet, så kan man lige så godt få trykt en t-shirt med påskriften "Jeg venter på den næste nedsmeltning." Gode ledningsdimensioner, gummityller, gennemføringer, selvvulkaniserende tape, krympeflex med lim, loddekolbe og fremfor alt overblik - så kan man tillade sig en spinkelt håb om, at strømmen virker.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 19:24:16
Hej Jarl

Tusind mange tak for disse info, det er meget brugbart..

Jeg må igang med at finde en lokal diesel-mand..

Og til elnettet.. .. .. Du skulle bare vide et via-var der er i denne bil.. flere steder er der "strømtyve" og ledninger ligger (eller lå) halvt afisolerede alle vegne, en tidligere alarm sad der rester fra og jeg har lige fjernet en forkert monteret centrallås..  Det har værer monteret meget ligegyldigt lir, som jege r ved at få styr på..

Og ja der skal trækkes nye kabler fra batteriet, men jeg ventet lidt da jeg er ved at finde ud af hvordan jeg vil montere (og hvor) mit forbrugsbatteri.. Det er et vinter projekt...

Tak igen
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Mølle efter 12. August 2011 kl: 19:38:05
Hvis det kunne have din interesse, så ved jeg at Poul "Poot" har et 100% intakt ledningsnet liggende. Der er vist klippet et sted. Ellers komplet til hele bilen... Det ku være et fedt udgangspunkt hvis du er klar på at trække nyt hele vejen rundt...

Ellers er jeg enig med Jarl (som for øvrigt ved meget mere end mig om diesel) i at det er svært at udtale sig om motorens helbred før de elementære ting er tjekket. Brændstoffilter, luftfiler, dysser og timing. Der ud over kunne en kompressionstest vise meget...

Olie på bagklappen er tit tegn på slidt turbo. Det betyder ikke så meget så længe du bare sørger for at den ikke kører tør for olie (og så er det selvfølgelig irriterende med bussemænd på bagklappen) -men turboen skal nok yde det den skal vedr. ladeluft.. det kan du være rolig for..


Du skal lige tjekke, at koldstartsarmen på pumpen (sidder på siden ind mod motoren) bevæger sig frem og tilbage, når du hiver i håndtaget inde i kabinen. Hvis det står fast i "trukket" position vil det også give fejlagtigt indtryk af motoren i tomgang.

god fornøjelse.. Erik
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 20:05:52
Et helt "nyt" ledningsnet med diverse opgraderinger ville fanme være fedt...
Det er jo ikke bare lavet på en weekend, og da der er vores daily-driver så kan det blive svært... men vil absolut ikke udelukke det..

Tror jeg kontakter poot og hører om pris  ;-)  tak for anbefaling
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 20:11:20
Da min bil er født med 1,6 TD - hvad muligheder har jeg så hvis der skal anden i??
Jeg skal jo holde mig under 84 HK i en evt anden motor?
Benzin række: Hvad findes der?
Diesel: er der alternativ til min nuværende?

Jeg ved godt det er religion... Men hvad passer bedst til bilen - jeg tænker godtbundtræk, højere tophastighed bedre økonomi?
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Jarl efter 12. August 2011 kl: 20:46:46
Rækkebenz og diesel har samme ophæng, samme tilslutning til kølesystemet og begge passer umuiddelbart på gearkassen. Det er temmelig overskueligt at lægge rækkebenz i en bil, der er født med diesel, og vægtafgiften falder tydeligt.

Med din store kasse er alle de "gamle" dieselmotorer dømt til en præmatur varmedød, mener jeg. Tilbage er TDI-maskinerne - de kører langt koldere end de gamle, og de har et megamoment. Desværre er ombygningen noget omfattende, men hvis man kan lidt med diesel, så kan der laves gode hybridløsninger med en mekanisk dieselpumpe på en TDI-motor, så man undgår elektronikbøvlet.

Nu kender jeg jo ikke dit kørselsbehov, og jeg kan derfor ikke afgøre, hvordan balancen mellem vægtafgift og km/l er. Alligevel er jeg nødt til at komme med et statement: (Og selvom resten af forum er ved at brække sig over denne evindelige trosbekendelse, så kan du tage det endnu, for du er jo ny i denne sammenhæng ;-) ) Læg for guds skyld en rækkebenz i. Når man har en camper, så er det sikkert fordi, man kan lide at campere. Og man kan sikkert også godt lide at komme langt væk hjemmefra. Derfor er driftsikkerhed, stabilitet og en letrepareret motor højt på ønskesedlen. Og med den næste sætning lægger jeg mig så ud med 3/4 af dette forum: tro mig, hvis der er noget, som JX(1,6 TD) og AAZ1,9 TD) ikke er, så er det driftsikre og stabile. Motorerne er såmænd gode, og så længe de ligger i de biler, de er skabt til, så går det fint. Men hvis man sætter en Maxi Puch-motor på en mejetærsker, så skal det gå galt. I dit tilfælde har du en bil med en luftmodstand som middelstor sportshal og en vægt som to en halv Golf'er, og det skal så drives af overfølsom kammerdiesel. Intet under, at den får lidt åndedrætsbesvær. Kammerdieselerne skal være trimmet 100% for at klare jobbet - er der den mindste fejl, så straffes det kontant med kapital motorskade. En benzinmotor er slet ikke på samme måde ramt af hedeslag - den belaster ikke sine indre komponenter på nær samme måde - det er en meget mere "tilgivende" motor.

Der findes en milliard forskellige rækkebenz'ere. Eneste krav er, at den skal være bygget på EA827-blokken. 1,6 - 1,8 og 2,0 er de relevante størrelser. Til dit brug kunne 2,0 med 84 hk fra T4 sikkert være interessant - den har moment, og den har præcis det ønskede antal hk.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 21:07:22
Hej Jarl

Gud hvor er det nogle gode indlæg du skriver, tak for det..

Ja vi vil gerne campere, og ja vi vil gerne langt væk hjemmefra... Og meget gerne helt hjem igen..

Er det kun VW som "passer lige på" eller kunne man søge andre steder?? Er det kun Golf eller er der andre som er relevante?


Kan du (Jarl) give en indikation på hvad det vil koste at få lagt en rækkebenz i ??
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 21:08:35
Hvor krakilst er synsmanden med 20% reglen?
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Tica efter 12. August 2011 kl: 21:35:18
Citat fra: "thomasfyn"
Hvor krakilst er synsmanden med 20% reglen?


Fra mere eller mindre ligeglad til at du bliver hevet ud bagved og sat til at grave din egen grav, mellem vejen (de fleste) er at de informere skat således at de kan tage stilling til om der skal betales afgift = 2-4 måneders ventetid pt, og sikre dig at du har al det data du kan grave op på den motor der er monteret, specielt hvis den findes i flere versioner, man kan jo altid montere den "mindste".
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 21:39:57
Vil det sige at jeg kan knalde hvilken som helst motor i, bare jeg betaler en afgift.????
Og så skide på 20% regl??
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 21:42:38
Jeg vil bestille diverse filtre til min motor.. men jeg vil gerne være helt sikker på hvilken motor jeg har i bilen nu.. hvor finder jeg motor koden henne på motoren??
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Tica efter 12. August 2011 kl: 21:43:42
Citat fra: "thomasfyn"
Vil det sige at jeg kan knalde hvilken som helst motor i, bare jeg betaler en afgift.????
Og så skide på 20% regl??


Både og som du har set så har jeg problemer med typegodkendelsen på min Sika og den typegodkendelse gælder også nogle Doka'er

Hvilket typegodkendelses nummer står der på din reg. attest ?
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 21:45:33
S04502-00
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Tica efter 12. August 2011 kl: 21:48:55
Citat fra: "thomasfyn"
S04502-00


Så har du det samme "problem" som mig, umiddelbart er det bedste benzin bud en ABS 90Hk (med afgift af ukendt størrelse) med mindre vi får bekræftet på papir at alle T3'er er godkendt til 112Hk (igen skal der betales afgift)
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 21:55:24
Citat fra: "Tica"
med mindre vi får bekræftet på papir at alle T3'er er godkendt til 112Hk (igen skal der betales afgift)


Hvorfor skal der betales afgift hvis typegodkendelsen siger ok for 112 Hk??
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Tica efter 12. August 2011 kl: 22:03:01
Den er kun afgiftet som en 70Hk JX'er, typegodkendelsen angiver kun hvad den teknisk kan klare af HK ikke hvad der er betalt af afgift, logisk hmmm ifølge skat ja.

Man kan egentlig dele det op i 2.

Et er hvad synsmanden kan godkende det andet er hvad skat vil have af penge for den ombygning.
De to ting hænger ikke nødvendigvis sammen, der er folk som har måtte betale en afgift for en ombygning som synsmanden ikke kunne / ville godkende det var på TV på et tidspunkt noget med en Ford Fiesta med en corswoth maskine i.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 22:13:49
Er der overhoved nogen der har lavet byttet fra diesel til benz og overskredet 20%reglen???

Er der nogen det kan give en indikation af en eventuel afgift?
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Jarl efter 12. August 2011 kl: 22:19:34
Tak for de pæne ord.

Det er jo helt rigtigt, hvad Tica skriver - bilen kan teknisk set sagtens bære en masse hk, men hvis synsmanden fornemmer ugler i mosen og ikke har fået sin morgensex, så kan han jo begynde at granske i den afgiftmæssige side af 20% reglen.

Nu skal man jo bestemt ikke opfordre til ulovligheder - det er jo i sig selv ulovligt, så det vil jeg lade være med - det er jo et offentligt forum. Blot vil jeg henlede opmærksomheden på visse fakta: Der findes en Golf 3 motor - AAM - 1,8 l og 75 hk. Hardwaremæssigt er den så godt som identisk med ABS, som har 90 hk. Har man en blok, hvor der står AAM, så skulle det ikke være svært at sætte den op som en ABS.
Nogle andre interessante fakta er, at der som nævnt er en 2,0 med 84 hk fra T4. Den er hardwaremæssigt næsten identisk med 2E, som har 115 hk. Det ville naturligvis være kriminelt at manipulere med sådan nogle ting - det vil jeg gerne understrege...
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: tomtom efter 12. August 2011 kl: 22:19:34
Have engang selv en ujævn 1.6 td motor, der nogle dage kørte godt, andre dage dårligt og til sidst ikke. Det skyldes at den berømte bolt ved krumtappen var løs. Timingen blev målt to gange med 14 dages mellemrum første gang til 1.16 og anden gang til 0.66.

Jeg ved ikke (måske er der andre med der ved det) om, man kan tjekke en dårlig cylinder på en dieselmotor ved, skiftevis at skrue dieselrørrene af og på igen.

Mvh Tom
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: jensjakob efter 12. August 2011 kl: 22:20:44
Jeg undersøgte det da jeg havde Telebussen.

Der er 2 logikker som er vigtige at følge:
1. Typegodkendelsen: Synshallen er interesseret i at vide at bilens tekniske delsystemer, især ophæng, bremser, styretøj er dimensioneret fra fabrikken til at håndtere en given motorstørrelse.
Her er det f.eks god dokumentation at kunne vise at originale reservedele for f.eks bremser og styretøj er ens på tværs af motorstørrelser. (Det giver en udfording med før 84 biler, da dele af styretøjet og forbremser har andre reservedelsnumre (og dimensioner) før 85 (før 112 hk motoren).

2. Afgiften.
Når en bil øger effekten med mere end 20% er der i princippet tale om et skift af afgiftsmæssig identitet.
Derfor skal der betales registreringsafgift på ny. Dette har synsmanden intet at gøre med - det er SKAT der styrer den del. Synsmanden har dog en oplysningspligt overfor SKAT ;-)

Og det er ejerens PLIGT at meddele SKAT hvis bilen skifter afgiftsmæssig identitet - lovkrav....
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 22:23:37
Citat fra: "Jarl"
 Til dit brug kunne 2,0 med 84 hk fra T4 sikkert være interessant - den har moment, og den har præcis det ønskede antal hk.


Med T4 mener du T4 som i generationen nyere end vores T3ëre eller betyder T4 noget andet???
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Jarl efter 12. August 2011 kl: 22:49:41
Citat fra: "thomasfyn"

Med T4 mener du T4 som i generationen nyere end vores T3ëre?


Jeps.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: brian efter 12. August 2011 kl: 22:59:17
Citat fra: "Jarl"

Din bil er produceret i maj 1987 i Hannover. Den er leveret med en JX motor (1,6 TD 70 hk) og en firetrins ABH-gearkasse (den "langbenede" dieselgearkasse med et enoooooormt spring mellem 3. og 4. gear).


Men er der nogle ulemper ved den gearkasse?
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 12. August 2011 kl: 23:15:39
Citat fra: "thomasfyn"
Jeg vil bestille diverse filtre til min motor.. men jeg vil gerne være helt sikker på hvilken motor jeg har i bilen nu.. hvor finder jeg motor koden henne på motoren??
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Jarl efter 13. August 2011 kl: 01:43:31
@Thomas: Åben topklappen ned til motoren. På motorblokken lige under topstykket ved 3. cyl. er der et lille fladt stykke - der er motorkoden præget ind. Men hvis det er for besværligt, så vil jeg æde min gamle hat på at det er en AAZ.

@Brian: Nej, ABH er da en fin gearkasse - kun skal man lige vænne sig til det lange spring mellem 3. og 4.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: kh efter 13. August 2011 kl: 17:02:29
Nu du skifter filtre, olie og alt det andet du har i tankerne, er det en god ting at rense "paddehatten" på ventildækslet og ånderør for slam.

Mvh. KH.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 14. August 2011 kl: 08:16:09
Har lige fået en mekaniker til at kigge på motoren, Hurtigt..

Dommen er at med det olieforbrug og driftrøg, så mener han beskemt at stempelringe skal skiftes..

? ØV... Nymotor?
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: BlackChart efter 14. August 2011 kl: 08:32:57
Og den mekaniker kender til T3??
Stol ALDRIG på en  mekaniker der ikke kender til en T3...

Ud fra din video vil jeg sigee turbo burde skiftes og så få tjekket din pumpetiming og dysetryk som Jarl er inde på...Før det er gjort er der nonsens at gætte på andet, for det kan også forårsage sådan motorgang og røg på selv en ny motor...
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 14. August 2011 kl: 08:42:18
Ikke kendskab til T3, men til Golf (som min motor er fra)
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: BlackChart efter 14. August 2011 kl: 09:18:19
Tjah, som skrevet, tjek timing og tryk og så tager man den derfra..
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: BlackChart efter 14. August 2011 kl: 09:22:13
Og nej, det er ikke for at sætte mekanikeren i dårligt lys, men har hørt SÅ mange dårlige oplevelser, fra brugere herinde, med mekanikere der ikke har forstand på sådan en bil..

Desuden er det ikke så længe siden jeg selv var der med ca. samme symptomer og det var dyser der skulle renoveres og så timing af pumpen...
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 14. August 2011 kl: 15:24:45
OK...

Jeg poster lige lidt billeder i håb om at nogen af jeg kan genkende motoren og fortælle mig præcis hvad det er for en... Kan nemlig ikke finde motor koden..

Spg::  Hvorfor den ekstra vandbeholder???
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: BlackChart efter 14. August 2011 kl: 16:05:42
Det er i hvert fald en AAZ pumpe, på undersiden af blokken, under manifolder osv. står der sikkert 1.9TD støbt ind i blokken...

Den ekstra beholder har alle T3'ere, men ikke sådan som din sidder...

Normalt sidder den ved servicelugen bag i bilen...
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Mølle efter 14. August 2011 kl: 17:19:30
Pumpen til en 1,6 td golfmotor ser også sådan ud.. Jeg gætter på 1.6TD
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: Mølle efter 14. August 2011 kl: 17:21:49
Kan dog blive i tvivl ud fra den lidt besynderlige krumtap udluftning. Den stammer ikke fra AAZ men kan være modificeret. Er lidt i tvivl om 1,6 har sådan en voldsom krumtapsudluftning. Der er jo ikke lige så meget underkompression på en 1,6..
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 14. August 2011 kl: 20:34:28
Dette er et nødråb..

Jeg søger praktisk hjælp til at sætte en diagnose på min motor..  Jeg har IKKE evner og viden til at tjekke de ting der er nødvendige for at vurdere standen og beskaffenheden af min motor..

Er der nogen der vil springe ind med hjælp?? Helts inden for en radius på 100km fra Kerteminde..

Jeg tager meget gerne kaffe og citronmåne med

På forhånd tak..
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: verner efter 14. August 2011 kl: 20:43:57
mig bekendt er det kun 1,9 diesel der har ventil dæksel med 3 møtrikker, derfor er motoren ret sikkert en 1,9, men hvad der sidder af pumpe mm. ved jeg ikke...
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 16. August 2011 kl: 21:03:42
Citat fra: "Jarl"
Der findes en milliard forskellige rækkebenz'ere. Eneste krav er, at den skal være bygget på EA827-blokken. 1,6 - 1,8 og 2,0 er de relevante størrelser. Til dit brug kunne 2,0 med 84 hk fra T4 sikkert være interessant - den har moment, og den har præcis det ønskede antal hk.


Går udfra at du henviser til en AAC-motor?

´Hvis jeg nu fandt sådan en, hvor meget skal bygges om for at den er klar til at lægge i min bil??

Bundkar?
Tank?
Ledningsnet?
Motorophæng?

Er der nogen af jer der har sådan en liggende på lager??
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: elmo efter 16. August 2011 kl: 21:21:54
Syntes du skulle prøve at lytte til hvad folk skriver. Det er faktisk de garvede gutter der deler guldkorn ud. Kompressionstest, dyser, pumpetiming mm. Alt dette kan foretages af en amatør. Jeg har selv været der.

Aaz, som røg og brugte olie.
Der er så meget Info at søge herinde, og når du har købt en t3 kan du ikke undgå selv at skulle have olie på fingrene. Min erfaring er at du kan få alt den hjælp du har brug for så længe man selv prøver... Og det hele kan du selv klare, evt med en vejleder der drikker lidt kaffe og ryger smøger i baggrunden.

Det vigtigste er at du har viljen til selv at prøve, og så tage den hårde vej uden lette løsninger.

Hvad skal du med en ny motor hvis din faktisk er ok? Og hvordan ved du at en anden motor er ok uden du laver de samme ting som du bør undersøge på den du har nu?

Kompressionstest og så fyrer du løs - og så er du snart godt kørende.
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: thomasfyn efter 16. August 2011 kl: 21:31:12
Ja du må sgu meget undskylde at jeg skriver i min egen tråd...

Jeg har ikke værktøj til at foretage kompressionstest.
Jeg har ikke viden om kontrol af punpetiming
 Ved bare at motoren er syg på en eller anden måde..

ryger, lugter og bruger en helvedes masse olie...
Titel: \"Dr. Diesel\" søges
Indlæg af: elmo efter 16. August 2011 kl: 21:51:11
Jamen så skynd dig da at købe en anden motor! Undskyld at jeg skrev i Din tråd.