T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: ottokrog efter 12. August 2011 kl: 18:08:36
-
Jeg har et problem med mit kardanled i bagtøjet. Det larmer fælt når jeg tager en bakke opad på 45 grader. Jeg fandt ud af det i de østrigske alper og var ved at dø af skræk indtil en mekaniker fortalte mig at der ikke var noget i vejen, den kan såmænd godt holde mange år endnu hvis man kører forsigtigt.
Da jeg så var på vej ned af en stejl tospors vej i Andora, begyndte bagtøjet at larme sygt igen. Jeg kørte ind i det nærmeste nødspor og kravlede ned og undersøgte begge kardanled intenst, og kunne simpelthen ikke forstå hvad der var galt, men gik ud fra at lortet var smadret og at der ikke var andet for, end at få dem skiftet hos nærmeste mekaniker.
Jeg kørte 50 meter længere ned af bakken med katastrofeblink på, i håbet om at nå frem til et bedre egnet sted end midt på en halv motorvej med kun 30 graders hældning.
Jeg kom kun de 50 meter, for der sagde det kadabum og kras fanden.
Bilen gav et spæt op i luften, og landede med et brag.
Ud af bakspejlet så jeg baghjulet trille stille og roligt ind i vejkanten.
Nu var jeg i chock og trak så kraftigt i håndbremsen at kablet sprang.
På en bakke med 30 graders hældning.
Jeg begyndte at skifte hjul med katastrofeblinket på, og politiet ankom fem minutter senere.
Min donkraft kunne ikke tage den skrappe stejle hældning, så jeg måtte låne politiets, mens de dirigerede de andre trafikanter udenom ulykkesstedet.
Bilen havde landet på bremsetromlen, og havde ikke taget synderlig skade udover den kæmpebule den skønne miss blue nu har i rumpen.
Se billedet.
Er der en der har et sundt venstre bagparti, så har jeg en ide om at det nok kunne lade sig gøre at skære det ud, sammen med kassen i motorrummet, for det er også slemt tilredt.
Min ide er at svejse noget fra en ophuggerbil på min egen.
Er der nogen der har delene, og er der gode råd om det i det hele taget kan lade sig gøre?
-
Mangler du fedt i kardanledets lejer?
Banker det derfor`?
Prig lille hul i gummumanchetterne på kardanledet og pres masser af maskinfedt ind i det ... med en 50 ccm sprøjte fra apoteket!!!
Små bitte huller har jeg lappet med cykelslangelap - vulkanisering - husk dog at rense for fedt ...
Men det med at hjulet hoppper af er lidt i overkanten, møtrikker der var gået? ikke fast nok?
Jens
-
fedtfidusen vil jeg prøve, men det sker ikke mere. det skete kun op ad stejle bakker, og dem har vi ikke så mange af her i københavn
jeg ved det ikke med hensyn til om de var strammet godt nok. jeg plejer at tage en nitten fastnøgle og give den tre ordentlige slag med en hammer. jeg må give den fem i fremtiden, eller anskaffe mig en pålidelig momentnøgle, den jeg har stoler jeg ikke rigtig på så jeg kan ikke skyde skylden på den, for den blev ikke brugt sidst
nu når jeg tænler over det så kunne det klikkeri i alperne i princippet godt skyldes at hjulet ikke sad ordentlig fast allerede der. når bilen bliver presset helt vildt i bagtøjet, så klikker det, fordi hjulet ikke er fastspændt tilstrækkeligt. muligvis.
jeg ved det ikke, men det er en uhyggelig oplevelse at miste et hjul på vejen
da min trettenårige datter var spæd rejste jeg rundt i en t3 camper i frankrig og der mistede jeg et baghjul fordi den store møtrik havde arbejdet sig ud. skaden dengang var en del større, må jeg nok indrømme.
jeg svor overfor min ex-kone at det ikke ville gentage sig
man skal ikke sværge overfor ex-koner. morale igen.
-
der må da være nogen der kan svare på om det kan lade sig gøre at skære det hjørne af en donorbil og svejse det på mis blueø
-
Hej Otto
Jeg er overbevist om at det kan lade sig gøre.
Mvh
Jens Jakob
-
Er de fleste T3'er ikke ved at være rimelige brugte (rådne) i det område og wv-shoppen har delene, en nedre skærm og et bagstykke + lidt hygge med en hæl og hammer så burde den være i vinkel, pladen ind mod motorrummet er vel et GDS projekt med en plade fra eks. THansen.
-
Det kan sagtens lade sig gøre... - Men det kræver vilje....
-
nye dele er jeg ikke bange for, når det kommer til skærme osv, jeg tænker mere på alt det hurlumhej der skal til for at bygge den kasse op igen
kan man få kassen i nye dele???
jeg kan ikke se det hos kafer, men mit tyske er næsten lige så dårligt som mit franske, jeg kunne også ty til hinze igen igen, men mon ikke han skal have en pause efter al den kævlen, mens jeg var stuck i nordfrankrig
jeg er bange for at han snart kræver psykolog honorar
-
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_99&products_id=345
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_99&products_id=354
Kassen findes vist ikke som del men den ser ud til at være til at forme selv, jeg skal selv til at lave det i begge sider på min sika og jeg er ikke bange i nu ;-)
Links rettet til support af vw-shoppen 8)
-
Hej Otto
Du kan i det mindste købe stumperne igennem vw-shoppen ¨så slipper du også for at tale tysk - fransk - jeg er ved at skotte en kassevogn men tror at rusten desværre har været i den side også
men har da brugte træk aksler hvis du skal have dem skiftet.
vil gerne lige kikke hvor meget der egentligt skal skiftets og hvor meget der kan rette :wink: s op
-
tica,
gider du sige til når du skal lave kassen, så kommer jeg ned og kigger med, og hvis ikke det er for svært så forsøger jeg mig også engang ved lejlighed.
jeg har svejset en del i bunden, men er ikke meget for at røre de ædlere dele endnu, bunden er smurt ind i tjære for ikke at afsløre klamphuggeriet. det går ikke på karossen, så længe jeg gerne vil have miss blue til at fremstå rimelig soigneret
rabundus,
jeg tror faktisk slet ikke det er dem den er gal med længere. jeg tror sgu det har været hjulet der har været lidt løs hele tiden. jeg har ikke hørt den klikken fra bagtøjet siden jeg fik sat hjulet rigtigt på, men jeg har heller ikke kørt stejle bakker. jeg skulle måske tage en tur i rundetårn imorgen, det vil nok overbevise mig, hvis hun klarer det.
måske kigger jeg op til dig næste gang jeg er i vedbæk, hvis ellers du er hjemme, jeg ringer i forvejen selvfølgelig
-
tica,
gider du sige til når du skal lave kassen, så kommer jeg ned og kigger med.
men er ikke meget for at røre de ædlere dele endnu,
Will do (sandsynligvis i uge 34-35) og f... hvis man læser din post med sygelig dansk humor så er den bare top nice LOL
-
DET KAN LAVES. men gjorde det ikke selv. Min blev på kørt og så heller ikke for pæn ud... tjek link
sydfyns og forsikringen brugte et par uger...
-
how her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9381&highlight=
-
det kan snilt laves.
-
Lidt inspiration:
http://www.benplace.com/panel1.htm
-
god inspiration, tak jj og alle i andre for råd og vejledning
og så ser jeg frem til at møde tica med den syge humor
-
jeg kunne også ty til hinze igen igen, men mon ikke han skal have en pause efter al den kævlen, mens jeg var stuck i nordfrankrig
jeg er bange for at han snart kræver psykolog honorar
Nej nej, det er fint med lidt snak, men diskrete seddelbundter skader ikke :P
-
de skal nok komme, jeg er jo allerede en flittig bruger af www.vw-shoppen.dk
-
de skal nok komme, jeg er jo allerede en flittig bruger af www.vw-shoppen.dk
Du skal være velkommen.
-
Du kan se her at det ikke er den store omgang at rette hjørnet ud da
der er lige kanter alt sammen.
Du skal bruge et rep stykke i bunden og hvis du ikke kan rette skærmkanten så skal der en ny til. Evt en skærmkant til foran.
Mvh Daniel
-
Og her et før billede.Jeg ved godt der er den forkerte side
men fremgangs måden er dem samme.
-
Hej Otto
Hyggeligt at møde dig i dag 8)
De værktøjer som jeg nævnte er:
Til at trække plade ud med http://www.biltema.dk/da/Orphant-product-pages/Glidehammer/
Til at fjerne punktsvejsninger med http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Skarevarktoj/Metalbor/Svejsebor-HSS-Cobolt/
De kan sikkert også købes andre steder end Biltema.
Vh
Carsten
-
Trækhammeren kan du evt. låne af mig ( Kan nok overtale Jens Jakob til, at ståfor transport hvis det bliver aktuelt ) og har også noget opretterværktøj, hvis du har fået mod på, at trække og rette ?
Pas på med, at "slå igennem" på skarpe kanter. Så strækker pladen sig, og det er et helvede, at krympe den igen. En god ting er, at lave en skabelon i pap eller karton (f.eks. fra modsatte side og så spejlvende ) og husk, at opmærke svejsekanter. Jeg har også en lokketang, - men giv en melding hvis det bliver aktuelt. :wink:
-
hyggeligt at møde dig også tica, og tak til aran, vi får se hvornår jeg får mod på opgaven
jeg vil meget gerne komme forbi en af jer en dag hvor i laver noget svejsearbejde
jeg har aldrig svejset noget der skal se godt ud efterfølgende, og vil meget gerne se hvordan man gør det inden jeg går i krig
sig til, så kommer jeg futtende
også hvis andre har lyst til at invitere i storkøbenhavnsområdet, jeg futter ikke til fyn eller jylland for at se på at en anden skiller dele ad og svejser efterfølgende. det er de to processer jeg gerne vil studere
-
Hr. Mortensen, det indgreb du laver, saver du fri med vinkelsliber eller hvad?
-
Jo det er savet ud med en vinkelsliber, og alt det jern der var stålorm i er skiftet
ud med rustfri 0,8 mm rustfri plade i begge sider.
-
Lidt inspiration:
http://www.benplace.com/panel1.htm
Kiggede lige denne tråd igennem og faldt over dette link, ret fed billedserie. Men igen kom jeg til at tænke på hvordan man gør med strøm til alle de skønne ting der er i sådan en camper?
Jeg har desværre aldrig selv set en t3-camper så nært hold. Og jeg tænker nemlig at jeg selv vil fylde min bil med meget strøm krævende udstyr.
Venlige Hilsner
Jakob
-
Hej Otto,
Lidt syn for sagen:
http://www.wolfphotos.ca/bodywork/content/0829_0085_large.html
-
OG her bygger de stille og roligt op igen:
http://www.wolfphotos.ca/bodywork/content/0829_0091_large.html