T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 15. August 2011 kl: 09:40:08
-
Biltema har nogle typer:
Billig GL-5 olie:
http://biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Transmissionsolie-SAE-80W901/
Men her står så:
"OBS! Ikke til automatgearkasser eller hvor en olie på kvalitetsniveau API GL-4 foreskrives."
Lidt dyrere GL-4 eller GL-5 olie:
http://biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/semisyntetisk-transmissionsolie-75W90/
GL-5 skulle vel være den bedste
http://www.lubrizol.com/DrivelineAdditives/AutomotiveGearOil/GL5.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil
men så kan det undre med deres OBS?
-
Biltema har jo også helsyntetisk gearolie:
http://biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Gearolie-helsyntetisk-75W-90/
Har selv købt det, men aldrig fået skiftet, da jeg ikke kan få skruen til påfyldning på gearkassen ud :evil:
-
Biltema har jo også helsyntetisk gearolie:
http://biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Gearolie-helsyntetisk-75W-90/
Jo, den er sikkert mindst lige så god, og stadig relativ billig.
Jeg ved ikke noget om gearolie, og måske kan man lige så
godt bruge almindelig motorolie.
Den gearolie der er i gearkassen lugter meget grimt,
men det er vist normalt for gearolier, måske med
undtagelse af helsyntetiske.
Jeg kommer ikke i Biltema efter gearolie i første omgang,
der er for langt på cykel.
Thansen har følgende:
IQ-X gearolie GL-5 80W/90 1L til 69 kr:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5697180526&n=-2027216158&pn=-2027216127
Service classification:
API GL-5
MIL-L-2105D
ZF TE-ML-05A
07A / 16B / 17B
MINERALSK olie
(http://media.thg.dk/DAT/pic/m/990000001004.JPG)
Mon ikke den kan bruges?
Krogslund har også mange gearolier til relativ lave priser:
http://www.krogslund.dk/visreservedele.asp?refID=426859
Har selv købt det, men aldrig fået skiftet, da jeg ikke kan få skruen til påfyldning på gearkassen ud :evil:
Jeg har også oplevet at de skruer kan sidde grusomt hårdt fast.
Men med lidt forsigtig opvarmning med en gasbrænder,
og små slag med en hammer, og en 17 mm unbraco-top
er det altid lykkedes at få dem af.
-
Denne gearolie skulle være specielt god til gamle T3,ere. Den er ikke billig, men den anbefales af nogen af de udenlandske T3 "guruer"
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-taf-x-75w-284p.html
-
Man kan altid tage den rigtige top med T-greb og en lille mukkert og med forsigtighed give nogle velanrettede slag - så plejer boltene at give sig. Det er jo alu, så der kommer som regel lidt begroninger, der skal hjælpes på vej.
Mht gearolie foreskrives en GL-4 og det bør man jo bruge. Der er ikke noget, der hedder en bedre gearolie (GL-4 / GL-5). Det er udtryk for additiveringen i olien og en GL-5 er noget kraftigere additiveret. Ikke alle legeringer i gearkassen er glad for en GL-5, men jeg har aldrig hørt om nedbrud fordi man bruger en GL-5 olie på T3-gearkasser. Men som sagt foreskrives en GL-4...
Viskositeten 75W/90 kan derimod kan have en god effekt, især ved træge gearskift på kolde gearkasser. Da man sjældent skifter gearolie kan man ligesågodt påfylde en fuldsyntetisk, da baseoliekvaliteten er langt bedre og mer-udgiften er marginal, målt over tid.
Du må aldrig bruge en motorolie, da der ikke er gearolieadditiver i. Der var for år tilbage nogle gearkasser, der kunne køre på motorolie (feks. nogle Fiat'er), men til vores gearkasser er nødvendigheden af rette mængde og type EP-addiver (Extreme Pressure) nødvendig og jeg synes, at det er tåbeligt at forsøge at eksperimentere med det.
-
Denne gearolie skulle være specielt god til gamle T3,ere. Den er ikke billig, men den anbefales af nogen af de udenlandske T3 "guruer"
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-taf-x-75w-284p.html
Olien er sikkert fin, man som du skriver, ikke billig.
Jeg har jo skiftet gearkasse. Det er en kasse hvor der er sevet
gearolie ud ved flangerne, pga manglende pakninger.
Den gearolie der sev ud var motorolie-farvet.
Jeg prøvede så at skrue bundproppen af mens gearkassen
lå på siden. Den olie der kom ud her var sort.
Så planen er at efterfylde med en billig gearolie,
og så køre et stykke tid med den, og en dag det
passer ind, og jeg har kørt en god tur, vil jeg så skifte
al gearolien ud. Jeg regner med at det er den
måde jeg får flest urenheder ud.
Mht gearolie foreskrives en GL-4 og det bør man jo bruge. Der er ikke noget, der hedder en bedre gearolie (GL-4 / GL-5). Det er udtryk for additiveringen i olien og en GL-5 er noget kraftigere additiveret. Ikke alle legeringer i gearkassen er glad for en GL-5, men jeg har aldrig hørt om nedbrud fordi man bruger en GL-5 olie på T3-gearkasser. Men som sagt foreskrives en GL-4...
Viskositeten 75W/90 kan derimod kan have en god effekt, især ved træge gearskift på kolde gearkasser. Da man sjældent skifter gearolie kan man ligesågodt påfylde en fuldsyntetisk, da baseoliekvaliteten er langt bedre og mer-udgiften er marginal, målt over tid.
Tak, så jeg går efter Krogslunds billigste GL-4 gearolie først:
1L til 48 kr
(http://www.krogslund.dk/reservedele/billeder/source/c80.jpg)
og på et tidspunkt kan jeg så skifte til den fuldsyntetiske fra Biltema.
-
Motorolie på de fleste gearkasser = Total havari. ( Og vær glad for, at det ikke er Volvo / Renaults olie du skal påfylde ) .
Hvorfor ikke dræne den nu, og så påfylde en rigtig god syntetisk gearolie ? Så er du ude over de spekulationer i den næste lange tid. Det bliver næppe lettere når motor og gearkasse sidder i bilen.