T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: brian efter 17. August 2011 kl: 07:11:44
-
På en T3 og en golf2 sidder ruderne jo i gummilister,
og en forrude kan så skiftes på få minutter.
På en T4 og mange andre nyere biler sidder ruderne limet i.
Det gør det vel meget vanskligere at skifte en rude,
og det er vel også noget man knap kan selv eller?
Hvorfor har VW (og sikkert andre) lavet det skift
fra gummiliste til limet?
-
ja det er mere vanskeligt
men det gør også bilen mere sikker ved sammenstødda den styrker karosseriet
. det er også nødvendigt ved airbag
da en gummilisterude vil blæse ud
og på nogle modeller er den simpelthen endel af bilens bærende konstruktion
det er derfor lim ruder KUN er for fagmæn
og ikke noget med at køre efter 30 min som nogle firmaere reklmeremed
-
ja det er mere vanskeligt
men det gør også bilen mere sikker ved sammenstødda den styrker karosseriet
. det er også nødvendigt ved airbag
da en gummilisterude vil blæse ud
og på nogle modeller er den simpelthen endel af bilens bærende konstruktion
det er derfor lim ruder KUN er for fagmæn
og ikke noget med at køre efter 30 min som nogle firmaere reklmeremed
Så de limede ruder er endnu et argument for at holde sig fra nyere biler.
Der vil hurtigt kunne opstå en situation, hvor prisen for et rudeskift
er sammenlignelig med det man har givet for bilen.
-
Der er en del regler om limet ruder. Epoxy-bevis osv...
For hobby-manden er glas/rude tillæg i forsikringen en dejlig ting på disse biler.. :-) Eller en god kammerat ved Dansk Bilglas.. ;-)
-
Alene arbejdet med, at fjerne den gamle rude uden det rette værktøj kan tage modet fra en. Hverken hobbyknive eller nedstrygerklinger er ideelle til det brug. Derimod er der et - sikkert flere - firmaer, der kommer ud og skifter ruder på stedet. Jeg har benyttet det en enkelt gang til en Transit. Jeg havde demonteret viskere og plastlister m.v. og gutten var både hurtig og dygtig. Da ruden var monteret havde jeg rigelig tid til eftermontering, da bilen ikke måtte køre i et par timer efter.
Det kostede ikke en bondegård og så kunne man endda skifte udstødning imens. Praktisk, eller ????