T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 19. August 2011 kl: 18:31:59

Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: Carsten efter 19. August 2011 kl: 18:31:59
Hej,

Vi bruger vores T3'er i week-enderne, og jeg overvejer at anskaffe en T5 til daglig brug. Har fundet en der ser ok ud, men den har kun 68 HK.... nogen der har ideer om hvor död den er. Kan det sammenlignes med vores AZZ'er eller er momentet feks bedre i de nyere udgaver? Har sögt paa nettet - men har ikke rigtig kunne finde noget.

Accelerationer betyder ikke noget for os, men vil gerne kunne cruise med 120-130 paa motorvejen.

Cartsen

-stryger paa 3 dages caping i WhiteStaren NU - og det er den satme god til!!!
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 19. August 2011 kl: 18:44:25
Jeg har aldrig ejet en T5 men har lyttet mig til at alt andet end 1.9TDI skal man holde sig fra. Hold dig ligeledes fra automatgear.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: Hasse efter 19. August 2011 kl: 20:31:21
Jag har haft ett antal T5 med 1,9tdi 105hk  2,5tdi 130hk  2,5tdi 178hk  2,0tdi 140hk alla har varit bra men 105hk är det minsta man ska ha den är lite trött när man lastar 1000kg i bilen samt har en trailer på 2000kg efter.
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: kenny19821 efter 19. August 2011 kl: 20:40:56
Køb hellere en super fin t4 den er meget mere slidstærk og nemmere selv at lave

Gearkasse og koblinger er ik for gode.

Har selv haft en chippet T4 og den vil jeg langt heller hé end en T5 min cheff solgte hans fordi den blev for dyr at ha
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: Brutus efter 19. August 2011 kl: 21:46:58
Intervallet for tandrems skift på en T4 er km 60.000 og møgbesværligt - hurra for T3
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: buddha_uffe efter 19. August 2011 kl: 21:58:09
Jeg har kørt som montør i en T5 130hk chippet med manuel gear. 68.000km - vandpumpe blev utæt og sendte vand direkte ned i bundkaret/motorolien. 77.000km - udst.manifold revnet. 107.000km - gearkassen revner og smider gearolie i kobling og flydende svinghjul.(SMC regning = 48.000,-)
Men nu skal man selvfølgelig også tage i betragtning at jeg kørte konstant med maksimum vægt + 0,3 til 0,5 tons overvægt. Det er selvfølgelig hårdt for drivlinen.
Jeg har haft to T4´er 2,5 tdi 102hk. En montørbil og en privat. Det ville jeg vælge hvis det var mig.. Der var de største problemer jeg havde, støjende vacumpumper og 10 slidte ventilløftere.
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: buddha_uffe efter 19. August 2011 kl: 22:03:14
Citat fra: "Brutus"
Intervallet for tandrems skift på en T4 er km 60.000 og møgbesværligt - hurra for T3


Tolerance data opgiver fabriksoplysninger til 120.000 km eller 4 år..?
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: Hasse efter 19. August 2011 kl: 22:20:44
Citat fra: "buddha_uffe"
Jeg har kørt som montør i en T5 130hk chippet med manuel gear. 68.000km - vandpumpe blev utæt og sendte vand direkte ned i bundkaret/motorolien. 77.000km - udst.manifold revnet. 107.000km - gearkassen revner og smider gearolie i kobling og flydende svinghjul.(SMC regning = 48.000,-)
Men nu skal man selvfølgelig også tage i betragtning at jeg kørte konstant med maksimum vægt + 0,3 til 0,5 tons overvægt. Det er selvfølgelig hårdt for drivlinen.
Jeg har haft to T4´er 2,5 tdi 102hk. En montørbil og en privat. Det ville jeg vælge hvis det var mig.. Der var de største problemer jeg havde, støjende vacumpumper og 10 slidte ventilløftere.


Du skriver 0,3-0,5 tons övervikt vad är maxvikten på den bilen, mina T5 har alltid varit förstärkta med 3200kilo totalvikt har alldrig haft dom problem du säger bilarna har gått mellen 200000km-300000km innan byte.
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: buddha_uffe efter 19. August 2011 kl: 22:30:08
Citat fra: "Hasse"
Citat fra: "buddha_uffe"
Jeg har kørt som montør i en T5 130hk chippet med manuel gear. 68.000km - vandpumpe blev utæt og sendte vand direkte ned i bundkaret/motorolien. 77.000km - udst.manifold revnet. 107.000km - gearkassen revner og smider gearolie i kobling og flydende svinghjul.(SMC regning = 48.000,-)
Men nu skal man selvfølgelig også tage i betragtning at jeg kørte konstant med maksimum vægt + 0,3 til 0,5 tons overvægt. Det er selvfølgelig hårdt for drivlinen.
Jeg har haft to T4´er 2,5 tdi 102hk. En montørbil og en privat. Det ville jeg vælge hvis det var mig.. Der var de største problemer jeg havde, støjende vacumpumper og 10 slidte ventilløftere.


Du skriver 0,3-0,5 tons övervikt vad är maxvikten på den bilen, mina T5 har alltid varit förstärkta med 3200kilo totalvikt har alldrig haft dom problem du säger bilarna har gått mellen 200000km-300000km innan byte.


Den var godkendt til 3050 kg totalt. Vejede for det meste ca 3500 kg.
Jeg ved heller ikke om det er generale problemer. Kan kun sige det er problemer jeg har haft..
Det kan jo også være fordi jeg kører som et svin...  :lol:
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: Hasse efter 19. August 2011 kl: 22:36:53
Citat fra: "buddha_uffe"
Citat fra: "Hasse"
Citat fra: "buddha_uffe"
Jeg har kørt som montør i en T5 130hk chippet med manuel gear. 68.000km - vandpumpe blev utæt og sendte vand direkte ned i bundkaret/motorolien. 77.000km - udst.manifold revnet. 107.000km - gearkassen revner og smider gearolie i kobling og flydende svinghjul.(SMC regning = 48.000,-)
Men nu skal man selvfølgelig også tage i betragtning at jeg kørte konstant med maksimum vægt + 0,3 til 0,5 tons overvægt. Det er selvfølgelig hårdt for drivlinen.
Jeg har haft to T4´er 2,5 tdi 102hk. En montørbil og en privat. Det ville jeg vælge hvis det var mig.. Der var de største problemer jeg havde, støjende vacumpumper og 10 slidte ventilløftere.


Du skriver 0,3-0,5 tons övervikt vad är maxvikten på den bilen, mina T5 har alltid varit förstärkta med 3200kilo totalvikt har alldrig haft dom problem du säger bilarna har gått mellen 200000km-300000km innan byte.


Den var godkendt til 3050 kg totalt. Vejede for det meste ca 3500 kg.
Jeg ved heller ikke om det er generale problemer. Kan kun sige det er problemer jeg har haft..
Det kan jo også være fordi jeg kører som et svin...  :lol:


Då är v i två svin :lol:
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: buddha_uffe efter 19. August 2011 kl: 22:46:18
Citat fra: "Hasse"

Då är v i två svin :lol:


Jeg forstår ikke lige den sætning Hasse, men jeg er helt sikkert enig..  :D
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: POLLE955 efter 19. August 2011 kl: 23:00:20
Så er vi 2 svin ( jeg har lige været i sverige i 2 uger )  :lol:
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: Hasse efter 19. August 2011 kl: 23:21:14
Citat fra: "POLLE955"
Så er vi 2 svin ( jeg har lige været i sverige i 2 uger )  :lol:


Och du tycker?
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: dokajønne efter 20. August 2011 kl: 08:48:04
Min firmabus er en T5 og jeg har ved enkelte lejligheder her på forumet udbredt mig om hvor elendig en bil jeg syntes det er. Bevares komforten er i top og man sidder godt og højt placeret over den daglige trafik (som i en T3). For nogle uger siden var vi en smut i Berlin og det var vips ned med nålen på 140 og tilbage med nålen på 140. Forbruget lå på ca 10km/l , det er svært i en T3. Men for hulen hvor har vi skovlet ekstreme summer efter den (gearkasse/kobling, drivaksler, periodevis startproblemer (noget el-pis) og indtil vi opgav at holde kabinen pæn er der røget i læssevis af plastikdimser, håndtag, vinduesmekanismer og indvendige paneler og pynt.
Vi gav i 2008 320.000kr for bilen (280.000km dengang) og vi har nok haft reparationsudgifter på 70.000kr.
Når jeg tænker på hvor lang tid jeg kunne have kommandørbussen for lige under 400.000kr bliver jeg helt svimmel af lykke.

Og så må det fandeme tage de 40min længere at køre fra Hobro til Berlin (til gengæld med en noget bedre brændstoføkonomi)

hmmmmm....

30k til rust og maler
15k til motor
15k til diverse

Hvis jeg gjorde dette hver fjerde år (med min kørsel for hver 160.000) ville jeg have bil i næsten 30 år. Så længe holder vores T5 ikke!
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: mdonau efter 20. August 2011 kl: 08:54:32
mojn,

T4 af de sidste årgange med 102hk TDI eller T5 med 105hk (det er en lille 4-cyl fra personbilerne, der er let at arbejde på)
de store 130 og 180 hk motorer inden facelift er meget værre at arbejde på.

reparaturmæssigt ville jeg foretrække en T5 med 4cyl TDI, da den efter største sandsynlighed er billigst i drift og vedligehold,
en T4 vil nok have bedre udstyr til samme pris..

mvh, michael
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: dokajønne efter 20. August 2011 kl: 08:56:17
Glemte lige at det er en 1,9TDi. Den har krudt nok til mig, selv når den er fyldt op med forgroede, hormonsvedende teenageknægte. Dog er den helt død ved lave omdrejninger. Det er ikke ualmindeligt at man går i stå ved igangsætning eller i et sving (det er dog bare lige at vænne sig til at den skal have lidt mere gas end en T3 med en 1,6D ;)
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: buddha_uffe efter 20. August 2011 kl: 08:58:36
Citat fra: "POLLE955"
Så er vi 2 svin ( jeg har lige været i sverige i 2 uger )  :lol:


Tak, det er skisme lækkert med en Polle-palør... :-)
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: kenny19821 efter 20. August 2011 kl: 09:28:46
Den 2.5 i t4 køre da også langt nok pr km/l
Min gamle var chippet og kørte en tur på ca 250km med autotrailer hvor det halve af turen var med en bil på og den tur havde den gået 12,7km/l

Køb en T4 den er noget billigere at holde kørende hvis man ellers ok har en luksus problem
Titel: T3 vs T5 heste???
Indlæg af: Carsten efter 21. August 2011 kl: 15:53:42
Hej,

Tilbage efter kort camping tur i T3'eren - klarede selvfölgelig ärterne inkl Furka-passet uden problemer, men jeg orker ikke at eje endnu en T3 - simpelthen for usikker osv osv osv - vi beholder bussen og bruger den til week-end ture osv.

Vi skal ahve en ny "rigtig" bil. Astra'en er ved at väre udtjent, vi bliver ca 2 aar i CH endnu hvor bilpriserne er til at have med at göre. Prisen paa en brugt T4 og T5 er stor set ens hernede. Vi vil have en hverdagsbil hvor vi drejer nöglen og kan köre afsted. Jeg var ikke klar over alle problemerne med T5'eren...argh - pis - hvorfor er der aldrig noget der bare körer ud af landevejen der ikke er en Japaner... Vi skal ikke träkke nogen som helst paa krogen ud over maaske et skirack, saa den lille 1.9TDi er maaske ikke helt af vejen. Vil helst ikke ende i en T4 da den jo saa hurtig bliver over 10 aar gammel med medfölgende problemer (tror jeg nok).

Carsten