T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: thomasfyn efter 28. August 2011 kl: 21:26:36

Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: thomasfyn efter 28. August 2011 kl: 21:26:36
Hej

Jeg opsætter lige en påstand, og vil gerne rettes hvis jeg er gal på den:

Jeg tjekker kølevæskestand på den nederste beholder. Jeg påfylder vand på den øverste beholder..

Er det rigtigt?

Jeg undrer mig blot over at der ikke løber vand fra den øverste til den nederste ved hjælp af tyngdekraften.... Hvordan bliver det så flyttet ned i den nederste??

Burde jeg ikke kunne puste luft igennem låget på den nederste beholder??
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: jensjakob efter 28. August 2011 kl: 21:29:19
Hej Thomas

Den øverste beholder skal i princippet altid være helt fuld.

Den nederste beholder er der hvor der efterfyldes med vand (om nødvendigt - det bør IKKE være særligt ofte...)

Der er en ventil i låget til den øverste beholder, som åbner over et vist tryk, og lader overtryk spytte vand ned i den nederste beholder.
Når vandet køler af i den øverste, suges der vand tilbage fra den nederste.

Den nederste beholder udluftes i toppen af beholderen.

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob

P.s. Hvor meget vand bruger motoren?
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: thomasfyn efter 28. August 2011 kl: 21:31:39
Den nederste er da den med ventilen i..  der hvor der er tryk på?

Bruger alt for meget påde vand og olie
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: jensjakob efter 28. August 2011 kl: 21:40:36
Hej Thomas

Lad os koordinere begreber ;-)
Mine begreber
"Den nederste" er den der er bagved nummerpladen der kun er forbundet med en tynd slange fra beholderens bund op til låget på "den øverste".
"Den øverste" er den som sidder i motorrummet og hvor køleslangerne går ind på.

Her er et foto af "den øverste":
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_91&products_id=76
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: thomasfyn efter 28. August 2011 kl: 21:44:38
På min er det omvendt

Det er en Golf 2 motor hvor "den bag nummerpladen" sidder monteret ukorant
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: jensjakob efter 28. August 2011 kl: 21:49:35
Ah - ok. Så er vi i sync ;-)
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: thomasfyn efter 28. August 2011 kl: 21:55:17
Ja

Jeg kan godt forstå at når den med trykventilen kan sende vand i retning mod reservetanken (ved nummerpladen), Men hvad med den anden vej (altså når motoren forbruger vand).. burde det ikke kunne løbe af sig selv?
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: jensjakob efter 28. August 2011 kl: 22:11:27
Den anden vej "suger" den vand baglæns gennem  trykventilen.
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: thomasfyn efter 28. August 2011 kl: 22:14:25
Ok tak for det..
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: ottokrog efter 28. August 2011 kl: 22:22:04
den har jeg også altid undret mig over

min teori er, at hvis systemet faktisk mister vand, så er man på herrens mark med ekspansionsbeholderen

man bliver snydt så vandet driver af at man tror man kan tjekke vandstand ved at tjekke i ekspansionsbeholderen

jeg blev det ihvertfald samme dag som jeg købte miss bluee sidste forår

jeg syntes at hun blev lidt for varm på instrumentbrættet da jeg kørte hjem fra rødby, og tjekkede vandstanden i ekspansionsbeholderen

den var fin så jeg kørte videre, og hun blev varmere og varmere

jeg kom hjem uden uheld, men da jeg så fik lidt mere forstand (for 15 år siden kørte jeg cu, og dengang anede jeg ikke man kunne vandkøle en bokser motor) var der næsten ikke vand på systemet

jeg fandt lækken, og nu tror jeg aldrig på vandstanden i ekspansionsbeholderen

jeg skal altid ind og tjekke den virkelige tilstand nede under låget, desværre

måden det fungerer på er at vandet udvider sig ved varme, og det bliver presset udi ekspansionsbeholderen

når vandet bliver koldt trækker det sig sammen og bliver suget overi systemet igen

ventilen skal have et vist tryk før den åbner og det gælder begge veje

når systemet er fuldt virker det fremragende, men hvis der er en læk opdager man det ikke nødvendigvis i beholderen bag benzindækslet, det opdager man først når den røde lampe i instrumentbrættet lyser hvis ellers det virker, det gjorde mit ikke, derfor blev jeg så snydt af det

jeg kunne være forkert på den, og vil meget gerne korrigeres hvis det jeg siger er noget vrøvl, for det er en smule irriterende ikke altid at stole på den vandstand man lige kan tjekke når man fylder benzin pål
Titel: Kølevandsbeholder 1 og 2
Indlæg af: jensjakob efter 28. August 2011 kl: 22:31:25
Otto, gode pointer. Hvis der f.eks er en læk i kølesystemet, så kan kølesystemet skyde vand ud gennem lækken, og trække luft ind når motor køler af - så forsvinder der vand i primærsystemet, og påfyldningsbeholderen mister aldrig vand.

Touche!