T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: thomasfyn efter 28. August 2011 kl: 21:26:36
-
Hej
Jeg opsætter lige en påstand, og vil gerne rettes hvis jeg er gal på den:
Jeg tjekker kølevæskestand på den nederste beholder. Jeg påfylder vand på den øverste beholder..
Er det rigtigt?
Jeg undrer mig blot over at der ikke løber vand fra den øverste til den nederste ved hjælp af tyngdekraften.... Hvordan bliver det så flyttet ned i den nederste??
Burde jeg ikke kunne puste luft igennem låget på den nederste beholder??
-
Hej Thomas
Den øverste beholder skal i princippet altid være helt fuld.
Den nederste beholder er der hvor der efterfyldes med vand (om nødvendigt - det bør IKKE være særligt ofte...)
Der er en ventil i låget til den øverste beholder, som åbner over et vist tryk, og lader overtryk spytte vand ned i den nederste beholder.
Når vandet køler af i den øverste, suges der vand tilbage fra den nederste.
Den nederste beholder udluftes i toppen af beholderen.
Med VWenlige hilsner
Jens Jakob
P.s. Hvor meget vand bruger motoren?
-
Den nederste er da den med ventilen i.. der hvor der er tryk på?
Bruger alt for meget påde vand og olie
-
Hej Thomas
Lad os koordinere begreber ;-)
Mine begreber
"Den nederste" er den der er bagved nummerpladen der kun er forbundet med en tynd slange fra beholderens bund op til låget på "den øverste".
"Den øverste" er den som sidder i motorrummet og hvor køleslangerne går ind på.
Her er et foto af "den øverste":
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_91&products_id=76
-
På min er det omvendt
Det er en Golf 2 motor hvor "den bag nummerpladen" sidder monteret ukorant
-
Ah - ok. Så er vi i sync ;-)
-
Ja
Jeg kan godt forstå at når den med trykventilen kan sende vand i retning mod reservetanken (ved nummerpladen), Men hvad med den anden vej (altså når motoren forbruger vand).. burde det ikke kunne løbe af sig selv?
-
Den anden vej "suger" den vand baglæns gennem trykventilen.
-
Ok tak for det..
-
den har jeg også altid undret mig over
min teori er, at hvis systemet faktisk mister vand, så er man på herrens mark med ekspansionsbeholderen
man bliver snydt så vandet driver af at man tror man kan tjekke vandstand ved at tjekke i ekspansionsbeholderen
jeg blev det ihvertfald samme dag som jeg købte miss bluee sidste forår
jeg syntes at hun blev lidt for varm på instrumentbrættet da jeg kørte hjem fra rødby, og tjekkede vandstanden i ekspansionsbeholderen
den var fin så jeg kørte videre, og hun blev varmere og varmere
jeg kom hjem uden uheld, men da jeg så fik lidt mere forstand (for 15 år siden kørte jeg cu, og dengang anede jeg ikke man kunne vandkøle en bokser motor) var der næsten ikke vand på systemet
jeg fandt lækken, og nu tror jeg aldrig på vandstanden i ekspansionsbeholderen
jeg skal altid ind og tjekke den virkelige tilstand nede under låget, desværre
måden det fungerer på er at vandet udvider sig ved varme, og det bliver presset udi ekspansionsbeholderen
når vandet bliver koldt trækker det sig sammen og bliver suget overi systemet igen
ventilen skal have et vist tryk før den åbner og det gælder begge veje
når systemet er fuldt virker det fremragende, men hvis der er en læk opdager man det ikke nødvendigvis i beholderen bag benzindækslet, det opdager man først når den røde lampe i instrumentbrættet lyser hvis ellers det virker, det gjorde mit ikke, derfor blev jeg så snydt af det
jeg kunne være forkert på den, og vil meget gerne korrigeres hvis det jeg siger er noget vrøvl, for det er en smule irriterende ikke altid at stole på den vandstand man lige kan tjekke når man fylder benzin pål
-
Otto, gode pointer. Hvis der f.eks er en læk i kølesystemet, så kan kølesystemet skyde vand ud gennem lækken, og trække luft ind når motor køler af - så forsvinder der vand i primærsystemet, og påfyldningsbeholderen mister aldrig vand.
Touche!