T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: bjørnebanden efter 29. August 2011 kl: 17:32:35
-
Hej alle.
Har nu næsten købt en 1600 sika diesel - med 4-trins gearkasse. Er det muligt at finde en 5-trins kasse til sika´en i stedet? Tænker på de få ponyer under ladet....kan de magte opgaven?
Bjørn B.
-
Hej Bjørn
Jeg synes at du skal køre lidt med din fine bil inden du begynder at tænke på gearkasse skift. Det er sådan, at der findes mange forskellige kombinationer af udvekslinger i gearkasserne. Både de 4 -og 5 gears. Hvordan de er opbygget kan aflæses i en gearkasse tabel, som du garanteret kan finde i biblioteket.
Jeg er sikker på at bilen kan magte gearkassen, for den er født med den kombination. Hvis du finder ud af, at den er for højt- eller lavt gearet, eller gear- intervallerne ikke passer til dit behov.. fx. kører du altid med tom vogn og har brug for topfart, eller kører du altid med tung trailer efter bilen, så kan du finde gearkasser med anden kombination. -men hvis du bare kaster dig ud i et skifte i blinde, så kan det være, at du slet slet ikke opnår det du søger ved at skifte.. -ud over irritation over at skulle skifte endnu mere gear end du behøver med en 4 gears... og så kan det være at du har fået en 4 gears med diff spærrer, hvis bilen er en tidligere bil fra forsvaret.. den gearkasse kan du også blive glad for, hvis du kører på fedtet underlag, fx. på stranden eller marken... god fornøjelse..
hvis du bytter til 5 trins er der et par dele mere end selve kassen du skal have med, fx. gearstang og skiftestænger under bilen.
god fornøjeles med din kommende bil.
-
Hej Mølle.
Har prøvet bilen og er egentligt godt tilfreds....men: bilen skal gerne bruges til dagligt brug til/fra arbejde (tom tilstand, 24 km x 2). Derfor ville det være en fornøjelse med en højere gearing. Ville også være fedt med en gearkasse med diff.spærre...drømmer allerede...
Har prøvet at finde tabellen - magtede ikke at tyde den: hjælp?
-
Du kan sagtens finde en rigtigt dejligt højgearet 4-trins. på en 5-trins er det typisk 1. gear, som er lavere, dvs. et slæbegear, eller for at få tættere gear-intervaller hvis du har læs på..
http://www.t3-bulli.de/docs/T3_getr.pdf
-
Mølle; Hvis jeg læser korrekt kan det så passe at achsantrieb skal være så højt som muligt?
-
Mølle; Hvis jeg læser korrekt kan det så passe at achsantrieb skal være så højt som muligt?
Det kommer an på hvad du vil have, men hvis du vil ha en "langbenet" kasse, så skal både højeste gear og achsantrieb, dvs. udvekslingen på diffen have så lavt udveklingsforhold som muligt.
-
Dvs at et godt alternativ til en 6D kunne være en ABH, hvis man da vil ha´ "længere ben"?
-
Dvs at et godt alternativ til en 6D kunne være en ABH, hvis man da vil ha´ "længere ben"?
Ja. for eksempel.
Når der tales om 5 trins, så er der AAP gearkassen, som kan skaffes fra Sverige, hvor den ikke er lige så sjælden som her hjemme. I diesel udgaven er det tætteste man kommer 3H så vidt jeg husker.. Det er ikke noget problem at bytte imellem diesel- og benzin gearkasser. Det er beskrevet flere steder her på siden.. God fornøjelse...
-
Jamen, så er jeg med igen, for det var jo som det plejer at være :-)
-
Hvad med nogle større hjul istedet?
-
Hmmm....måske ikke så dum en tanke, Milos...
Men der er måske en/nogle, som som har bakset med gearkasser/gearing på en 1.6d, som lige kan sige: "Det er lige præcis det her du skal bruge"
?
-
195'er dæk i fuldprofill er ikke dumme til en lavt gearet kasse. Men husk, at de så skal være både for og bag. 205 og 215 er også mulige, men med 215 render man ind i, at hjulene ikke må have en større omkreds end 5% mere end de originale. På den anden side, vil jeg gerne se den synsmand, der har T3 hjulstørrelser som paratviden...
ABH er en fin 4 trins gearkasse, men den har en irriterende stort spring mellem 3. og 4. Med en CS-motor har man jo ikke oceaner af moment at gøre med, så gearene må gerne ligge lidt tæt. 3H har jeg prøvet på en CS. Det synes jeg er en meeeeget høj gearing til bilen. Der findes 5 trins, der er skabt til CS, men de er sjældne. Kig i tabellen, Mølle linkede til.
Hvis din nuværende gearkasse i øvrigt er fin, så ville jeg vælge at få lidt større hjul på.
-
Se nu der! Lige præcis sådan noget guld jeg leder efter.
Takker for indsparkene, allesammen.
Vender tilbage med div. koder for at se hvad jeg har fået købt 8)
-
Hej igen.
Er nu den lykkelige ejer af en Sika med CS´er og ABF gearkasse. I hvert ifølge servicehæftet (det originale :shock: ) er det sådan. Men noget andet er jo hvad der egentligt ligger i vognen. Hvor er det lige man finder koderne på hhv. motor og gearkasse?
-
Motor: en dieselmotor uden turbo og hvor der på undersiden står 1,6 er med al sandsynlighed en CS . Gearkasse: så vidt jeg husker står koden på venstre side i kørselsretningen på en skrå flade imellem lodret og vandret del af huset. Ca under trækaksel... finder du numre i huset er koden de første to eller tre ciffre...
-
Hej igen.
Er nu den lykkelige ejer af en Sika med CS´er og ABF gearkasse.
ABF skulle være en gearkasse til en benzinmotor, så det lyder mærkeligt.
-
Jep. Hvis man ser på linket til bulli, så er det. Men ikke desto mindre.....billeder siger mere end ord....
-
ABF er en dieselgearkasse, der i årene 84 og 85 er monteret i forbindelse med CS og KY-motorer.