T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Vwcamperlove efter 30. August 2011 kl: 14:44:05

Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: Vwcamperlove efter 30. August 2011 kl: 14:44:05
Hej med jer.


Jeg håber i har ndt sommeren, eller mangel på samme :)

Jeg har lidt udfordringer med gearet i Rødhætte.

Oplevelsen: Er på vej ned og besøge en kammerat i havnen. - Den går lidt underligt i gearet, som den ikke vil vandre over i det rigtige gear, når der skal skiftet (fra 1. til 4. gear feks.). - underligt. Den er også sej i gearskiftet nu. - underligt. Jeg kommer i havnen, vi sejler en og den lille og jeg skal hjem igen. Ingen problemer. - flyver i gearet som den plejer. - Meget mærkeligt. - Periodisk fejl tænker jeg, og pakere Rødhætte flot på gaden.
Jeg skal så senere på aftenen køre Lillemor ud til en veninde. Jeg kan slet ikke få den i bakgearet, og for at få den i 1. skal jeg volde den ala, skal den i bakgear. og igen. Meget sej i gearet. jeg kunne ikke køre Lillemor, så hun fik en frisk tur på cyklen.

Hvad skal der til for at løse udfordringen, og er det noget jeg kan finde ud af at lave? - Jeg er IKKE mekaniker, men prøver mig gerne frem i de overkommelige ting. Har aldrig rodet i motor eller gearkasse. - Kun div følere, rør og hætter, olieskift. Altså helt nede i småtingsafdelingen.

Eller skal jeg få den hentet, og sendt til mekanikeren?

Jeg ser frem til at høre jeres vurdering.
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: m efter 30. August 2011 kl: 18:20:47
Hmm jeg har prøvet det samme, med to forskellige gearkasser. Hvor det er som om gearne bliver separeret i R-1-2 og 3-4
Den ene gang gik det over igen, den anden kørte jeg ud og fik skiftet gearkasse.

Håber nogle sidder med nogle svar :)
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: Aran efter 30. August 2011 kl: 18:39:31
Det kunne også være skifteforbindelserne. Hvis de er ude af justering - og der skal ikke så meget til - vil den typisk flytte første gear halvvejs over i bakgearet. På min "Gamle Trofast" var det ene øje knækket hvor skiftet er fæstet. Den lavede præcis det samme. Da jeg ikke vover, at svejse i alu blev der i stedet fabrikeret et beslag i fladjern og boltet på. Kønt ? Bestemt nej, men effektivt.
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: dennis efter 30. August 2011 kl: 20:44:08
Min syncro gjorde det samme, vil jeg mene udfra din beskrivelse.

 Min hoppede ud af skålen i enden af gearskiftestangen, som går under bilen, den var slidt. Jeg måtte skifte vælgeren på ydersiden af gaerkassen og sidste bagerste halvdel at gearskiftestangen. Det hjalp og vi kom afsted til 60 års fødseldag. Det drejede sig om 4 møtrikker og 3 bolte. Og kan klares med en 13`er fastnøgle og ditto topnøgle.

Go vind!!

@ Aran.
Må man ikke lige få et billede lagt ind?
Evt i "Nødtørftige reps. der får dig til mekaniker med ære" tråden ;-)
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: Aran efter 30. August 2011 kl: 22:21:52
Jeg beklager, men bilen er skrottet for længst. Motor og gearkasse blev flyttet til efterfølgeren som forlod Djævleøen, men jeg ved ikke om den lever mere. ( Jeg skulle ALDRIG ha` solgt den !  )
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: Vwcamperlove efter 01. September 2011 kl: 21:57:04
Hej Igen.

Tak for jeres tilbagemelinger. Jeg er glad for at udfordringen ikke lader til at være så dramatisk som jeg frygtede. Jeg må lige få min Svigerfar til at rykke i stangen lørdag, så jeg kan følge med i hvad der sker under bilen.

Kan det passe at der er et afsnit omkring justering af gearet i Hayes, eller er det bare rygter. - Ja, jeg har den ikke lige inde for rækkevidde :)


Endnu engang tak for jeres svar.
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: jensjakob efter 01. September 2011 kl: 23:14:58
Ellers husk at du har T3-2100Ø-rescuesquad lige rundt om hjørnet og altid er velkommen ;-)
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: buddha_uffe efter 02. September 2011 kl: 06:50:26
Citat fra: "Vwcamperlove"

Jeg må lige få min Svigerfar til at rykke i stangen lørdag.


 :D  :)  :o  :lol:
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: Mølle efter 02. September 2011 kl: 07:52:37
Citat fra: "buddha_uffe"
Citat fra: "Vwcamperlove"

Jeg må lige få min Svigerfar til at rykke i stangen lørdag.


 :D  :)  :o  :lol:


Hvis det endelig skulle være ville jeg nok også gå efter svigermor... Men det er altså noget skidt at rode sig ud i.. Puuha
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: dennis efter 02. September 2011 kl: 09:17:29
Hahaha JA! Jeg vidste det! Mølle på pletten som altid! hahahah
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: banjomin efter 02. September 2011 kl: 20:41:53
Mine gear lider også i øjeblikket, kan ikke få bussen i bakgear og 2 gear er også umulig - gearstangen banker op i instrumentbrættet. Nogen der har prøvet det? Evt. nogen der har lyst til lidt at yde lidt assistance i kbh området :)
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: jensjakob efter 02. September 2011 kl: 21:21:42
Gearstangen banker op i instrumentbrædtet - den er nem.

Forbindelsesstangen under bilen er blevet for kort, og derfor kan gearstangen vippe for langt frem.

Ind under bilen og tjek nede ved gearkassen at den lange stang er forbundet via kuglen med skiftearm på siden af gearkassen.

Arbejd dig fremad, og ca midt mellem bagerste tværvange og benzintanl er der et samleled på den lange stang, og et spændebåndagting ting.


Løsn det, skub stængerne lidt fra hinanden (UDEN AT VRIde9 og spænd spændebåndtingen igen - og vupti, "burde" det virke.

Hvis du er uheldig er det i en samling længere fremme den er skredet.
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: Jarl efter 02. September 2011 kl: 21:32:14
Det er altid en hvepserede at begive sig ud i forklaringer vedr. T3-gearkasser. Årsagen er, at der er masser af potentielle fejlkilder.

1) Selve gearkassen er underdimensioneret - det er i bund og grund en "overvintring" fra boblerne. Svaghederne viser sig typisk som a) revnede syncronhoveder (skiftemuffer). Symptom: bilen "låser" i gearet, så man ikke kan få den ud af gear - oftest de to højeste gear, b) defekte lejer (særligt dobbeltkeglerullelejet) Symptom: Den "hyler" som en gammel traktorgearkasse og har tendens til at springe ud af gear, c) sidefortandingen på tandhjulene er slidt op (typisk 1. gear) Symptom: Den springer ud af det pågældende gear ved belastning, d) godset i gearkassens forreste skjold er gennemtæret (typisk på 5-trins) Symptom: Den smider olie i forenden og e) Godset ved trækakslerne/shimmerringene ved trækakslerne er utæt Symptom: Den drypper olie ved trækakslerne.

2) De mange meter lange forbindelsesled fra gearstang til gearkasse er slidt/fejljusteret. a) de små føringer i skiftekulissen over reservehjulet er løse og sætter sig "på tværs" Symptom: Der er ikke fri bevægelighed i de respektive tre langsgående spor, b) strålegangen umiddelbart bag tanken er fejljusteret/løs Symptom: Man kan ikke få den i visse gear - typisk enten alle de "øverste" - R+2+4 eller alle de "nederste" 1+3+5 (og selvf. anderledes på en 4-trins), eller man mangler nogle af de tre langsgående spor. Juster og spænd strålegangen c) kardanleddene og føringerne (kuglerne ved tankens vange og ved konsollen på gearkassen) er slidte og har alt for meget slør, så gearene ikke kan rammes præcist d) skålen og kuglen på siden af gearkassen er slidt og kuglen "falder ud" af skålen Symptom: det føles som om gearstangen "hakker" og ikke tager ordentligt ved.

Der kan købes repsæt til gearforbindelserne, og det er klogt at sørge for at der er alle de originale gummimanchetter på kugleforbindelserne, så man ikke har en kronisk grusgrav i forbindelsen, men derimod pæn og ren siliconefedt.

Det er ikke svært at justere gearene, og jeg har tidligere smidt en opskrift her på siden (søgefunktion), men det kræver, at man kaster sig ind underbilen og har en hjælper siddende ved gearstangen, så man kan se, hvordan skidtet bevæger sig. Den allerførste øvelse er at løsne skålen ved gearkassen og manuelt bevæge kuglen på siden af gearkassen. derved kan man nemlig fastslå, om gearkassen kan skifte, som den skal, eller om fejlen ligger i skifte mekanismen.
Desuden er det ualmindelig dumt at bruge magt på sin gearstang, for den er udvekslet så man kan lave et meget stort moment med den, og det løser ingen problemer. Det er før set, at folk har knækket gearstangen i arrigskab. Rettidig omhu og omtanke, som en vis ældre herre ville have sagt...

EDIT: slået på målstregen af JJ damn... ;-)
Titel: Udfordringer med gearkassen...
Indlæg af: banjomin efter 14. September 2011 kl: 20:09:09
JJ din løsning virkede, jeg trak stængerne lidt fra hinanden og det hjalp. Jeg er dog lidt nervøs over at der ca kun er en cm der kører ind i spændebåndtingesten, er det nok? Er der andre steder man kan strække den?
Ydermere opdagede jeg at ophænget ved selve gearkassen var løs, det blev spændt og nu kan bussen komme i bak og 2 gear igen :)

Nu har jeg bare et lille problem med dækslen til dieseltanken, nøglen kører bare rundt. Nogen der har en god ide til hvordan man får den af nu hvor nøglen ikke virker?