T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 30. August 2011 kl: 17:48:14
-
Hej
Jeg synes at min Syncro larmer lidt for meget foran og jeg kan ikke rigtigt finde ud af fejlen. Den har monteret General Grabber 225/75-15 paa 15èr paa Mefro ... de larmer ogaa en del ...
Hvordan tester jeg forreste lejer paa min Syncro?
Tjekker lige udskiftning af lejer i bogen ... puh hah ...
Jens
-
Løft bilen og sæt bukke under. Tag fat i hjulet "klokken seks" og "kvart i tre" og prøv, om der er mærkbart slør. Hvis det er specielt tydeligt "kvart i tre" kan det dog også stamme fra en styrekugle o.l.
Da det er en syncro SKAL begge forhjul være løftet inden du kan rotere dem og lytte / mærke efter knasen og andre tegn på defekte lejer.
-
Ofte kan man også lege lidt med at forskyde vægten på bilen. Køre og slingre lidt, så den hhv. belaster højre og venstre hjul. Hvis der er tydeligt mere rumlen fra den ene side end den anden, så har du en indikation. At skifte hjullejer foran på en Syncro er som på almindelige forhjulstrækkere, bortset fra, at det ikke er en stor fornøjelse at løsne nederste bærekugle... Af med spindelleddet, op i en værkstedspresse, løsne sikringsring, ud med navflange og leje, i med nyt - lyder nemt, er et mareridt.
-
Nederste bærekugle?! Er det ikke bare at tage de 3 bolte på bærearmen, dem som holder stumpen til bærekuglen fast, og så tage stump og bærekugle med af?! Det må da i hvert fald være lettere for vil da gerne skrive under på at nederste bærekugle kan være en bitch :)
-
Den rumler mere eller mindre når jeg drejer på rattet ... venstre eller højre sving giver andre lyde. Tænker på, at 2 brugte forreste nav skal skaffes, som så renoveres med nye lejer, så har jeg det lettere med udskiftingen? og 1 en forreste drevaksel på hylden til "worest case" ... har på fornemmelse, at der skal skiftes noget. Jeg melder tilbage med den der test når den har været på bukkene.
Nu er der ogsp interessant prisforskel på lejer, jeg tænker på modeller til omtrent 40 euro pr. nav ... ikke de billige til 20 euro ...
Jens
-
Jens, prøv af bytte dæk for/bag og se, om mislyden forsvinder. De åbne dæk kan hurtigt tilegne sig sjove resonanser - især, hvis din sporing er lidt upræcis... Det koster kun en tur med donkraften og kan hurtigt medvirke til afklaring. Jeg kører selv på BFG Mud-Terrain og de havde lidt skulder på forhjulene, så jeg byttede og meget af resonansen forsvandt.
Ellers Rykker du i de frithængende hjul i kvart-i-tre og klokken seks positionerne - tag hårdt fat og mærk efter slup i lejerne. Samtidigt kan du også fornemme om dine bærekugler og styrekugler er slidte.
-
Jeg har solgt kuglelejer i flere år og kan kun anbefale at bruge en god (og dyere) udgave. Når man ser på de samlede udgifter/kvaler/arbejde, så kan det heller ikke betale sig at spare nogle få euro
-
FAG, SKF, INA - det er lejer, der er værd at sætte i, hvis det gerne må koste lidt.
-
Rigtig Jarl :D
Det var INA og FAG at jeg var ansat ved (men måtte sige op fra for at vi kunne tage på jordomrejse)
SKF var vores direkte konkurent (og nøjagtig lige så gode)
På nogle typer, bl.a. koniske rullelejer er Timken de førende/bedste