T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jønne Ukendt efter 31. August 2011 kl: 14:21:45
-
Jeg har netop skiftet slangerne til det forreste varmeapparat da de var
samlet af en "gør det selv mand" i mørke. Derved kom jeg et par utæt
heder til livs. Jeg har altid haft et varmeproblem med JXeren ved kvik
motorvejs kørsel. Har skullet åbne for varmen for at få nålen ned til
dioden. Slangen til varmeappatet kommer fra enden af topstykket over
cyl 4 som er den varmeste. Når man lukker for varmen lukker man så
også for den cirkulation. Jeg har nu lavet en sløjfe lige før varmeapparatet
og nu står nålen før dioden ved kvik kørsel. Og der er lukket for varmen.
Mvh Jønne Ukendt
-
Hmm. Det her er et spændende emne. Du har fat i noget rigtigt - ja altså pånær brændstoffet. Casper og jeg har drøftet dette her mange gange, og vi har ikke fundet klaring på det endnu. Det var dengang, jeg havde råd til at køre på diesel.
Kølevandsflowet i en 827'er går fra indgangen ved vandpumpen ved cyl.1 og så skubbes det bagud i cylinderblokken og opad i topstykket. I toppakningen er der ligefrem droslinger på i hullerne, så alt vandet ikke kan komme op i toppen i forenden af motoren, men tvinges henad i blokken - bagud, hvor der er større huller i toppakningen. Vandet forlader så motoren igen på samme side mellem cyl. 3 og 4 via den store studs på siden af topstykket. Dermed opstår der en "død lomme" omkring cyl. 4, der ikke bliver kølet ligeså effektivt som de øvrige. Men åbner man flowet gennem den lille studs i topstykkets endegavl, så må mere vand tvinges hen forbi cyl. 4, og dermed "reparere" på denne problemstilling. Måske har VW ligefrem selv erkendt dette problem, for der er sikkert andre end mig, der kan huske, at sene Golf 2'ere havde en lille slange mellem fremløb og returløb til varmeapparatet - en lille shunt.
Så langt så godt i teorien. Men nu kommer virkeligheden på tværs: I en årrække har nogle tosser leget med alternative brændstoffer. For at de kunne få deres tyktfyldende skrammel igennem filteret havde de en kølevandsdrevet varmeveksler monteret på dieselfilteret - kaldet "Eckes". Den var sat parallelt med varmeapparatet, men den var altså bare aldrig lukket. Dermed var der sikret et konstant flow forbi cyl. 4 og man havde grund til at håbe, at kølingen i blokken var tilstrækkelig til alle fire ben. Men ak... Jeg har et meget personligt forhold til en, der har sat to motorer af grundet overdrevet slitage på cyl. 4 på trods af, at der var dette omløb. Man skal jo også medregne, at Caravellebilerne med et bagerste varmeapparat også typisk har konstant flow, for hvem gider ligefrem at lukke for dette, når man bare kan slukke blæseren?
Min egen lille konklusion er, at et omløb ikke hjælper tilstrækkeligt på cyl. 4. Jeg har i stedet valgt at sætte en spritny køler på og så skrotte alt nonsens - oliekølere osv. Det virker, synes jeg. Og især i forbindelse med en Kolbenschmidt vandpumpe - de der Kinapumper, Hovwdiaudi sælger til et 20'er - de er pæne og alt det der, men de kan ikke pumpe vand rundt. Nå ja - også har jeg også valgt at lægge en motor i, som ... - ah den kan vi tage en anden gang...
-
Ja den ene sløjfe tager vist den anden med. Jeg bliver vist nødt til at skifte brændstof. Dieselmotor sælges. Bruger vand og olie
som den skal.
Mvh Jønne Ukendt
-
Skal du have 1,8 GTI smidt i..? :-) Min sika makker bytter gerne med jx...
-
Jeg har fundet en køber:
http://www.youtube.com/watch?v=9JUBBEhrvfc&feature=relmfu
-
Ja det kan vist ikke gå for stærkt. Er den godt slidt så jeg kan prale af at det er en 1.9. Eller skal der mon en ægte 1.9 i?
Mvh Jønne Ukendt
-
Ja tror det er 1,9 med understørrelse-stempler, brændstofslangerne er Ø60mm... :lol: :lol:
-
Så er det en aftale. Nye tider :wink:
Mvh Jønne Ukendt
-
Så er det en aftale. Nye tider :wink:
Mvh Jønne Ukendt
Forræder.... ;-)
-
Rolig Jeppe. Der er spøgelser i skabet :D
Mvh Jønne Ukendt