T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jesperyk efter 01. September 2011 kl: 21:37:09
-
Hej
er blevet tilbudt en t3 med en aaz, der iflg sælger skal have skiftet håndbremsebakker og tætnet bundkarpakning.
Har ledt på forum men kan ikke finde svaret:
Kan bundkaret afmonteres med motoren siddende i?
På forhånd tak.
Jesper
-
Ja, det kan man sagtens.
-
Men husk at spænde de forskellige bolte i rigtig rækkefølge, ellers kan du risikere at dit bundkar revner
-
neet, tak for det hurtige svar.
-
Og den rigtige rækkefølge er, at fingerspænde de små M6'ere hele vejen rundt, så lidt mere end fingerspænde de to M10'ere, der kommer fra gearkassesiden´, så bundkarret trækkes ind mod gearkassen, så spænde de små M6'ere med 10 nm og slutte af med at spænde M10'erne til.
Du skal bevæbne dig med et topnøglesæt med lange 1/4" forlængere og umbracho toppe. Vær forberedt på, at nogle bliver runde, så hav et udvalg af torx og tolvkant-bits til at banke ind til at løsne. Rens hullerne grundigt med trykluft eller en lille skruetrækker inde forsøg på at løsne. Nye M6 bolte er dejligt at sætte i - så er det nemmere næste gang.
Læg en gummimetalpakning i, og smør tyndt med siliconepakmasse på begge sider (så lidt, at det ikke "bobler" ind i motoren. Afrens pakfladerne med acetone eller andet affedtende. Sådan får man et dejligt tæt bundkar. Og når du nu har åbent, så tjek lige oliepumpen for slid. Et søgerblad på 0,15 må ikke kunne gå mellem tænderne, hvor de mødes. Planslib sugesnablens overside. Skift ved den mindste tvivl - AAZ har ikke for meget olietryk i forvejen.
-
Og gør som Jarl skriver, ellers flækker du nemt dit bundkar
-
Hej Alle
Tak for de udførlige svar. Her kommer lige en opfølgning. Det lykkedes mig at lokke sælger til at syne transporteren, så han skiftede selv bundkarspakningen og den er tæt.
Lidt orientering...
det er en allrounder van fra 1988 med en 5 trins gearkasse og en aaz fra en golf eller en passat - årgang og kilometerstand ukendt, men den er ikke ny!
Jeg kørte bilen hjem i går aftes. Lidt mindre ligetil, end jeg havde håbet.
Temperaturnålen står ½ cm over midten (men er stabil - prøver med en koldere termostat)
Den starter trægt... gløderør får strøm, men lyder ikke til, at den får helt nok strøm (lader eller nyt batteri)
Og larmer hæftigt fra to dyser, der har utæthed ved gevindet ned i topstykket (forsøger at skaffe dysetop hos mercedes)
Nåh ja - turboen har en del slør og sender vist indimellem olie ind i indsugningen. Overvejer at fjerne den... og køre som sauger.
Topstykket skulle være renoveret, motoren skulle have fået nye stempelringe og pakninger og den er nysynet. Den er super fed, malet i dronningborgbrun og skal nok blive en tro følgesvend i løbet af de næste ugers proces, hvor jeg får lært den at kende. Jeg ønskede mig en gammel bil - det skal jeg love for, at jeg har fået. Der kommer nok masser af konkrete spørgsmål fra mig i den nærmeste fremtid - et ad gangen.
Jesper, Nørrebro