T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: lagoni efter 18. Februar 2007 kl: 14:04:20

Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 18. Februar 2007 kl: 14:04:20
Jeg har problemer med batteriet. Jeg købte et nyt batteri som hurtigt gik fladt og et til som fik samme skæbne. Jeg har så isat en spritny generator, og da den så fik lidt startbooster startede den fint. Jeg kørte en tur på en times tid så batteriet kunne lade op. Det var i forgårs.

Idag konstaterede jeg så at batteriet var totalt fladt. I Netto havde jeg investeret 30 kr. i et multimeter. Jeg havde så det andet batteri hvor jeg målte at der var 6v spænding, så det satte jeg i, og konstaterede at ligeså snart jeg tilsluttede minuspolen, faldt spændingen til nul,nul.

Testede lidt frem og tilbage. Med kun plus tilsluttet holdt den de 6v, og med minus tilsluttet 0.

Jeg kan sagtens lave din computer, men jeg ved stort set intet om bilmotorer, så jeg håber at i her i forum kan komme med nogen ideer.

Med venlig og lidt trist hilsen
Lagoni
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: casper efter 18. Februar 2007 kl: 14:08:42
igen er svaret at finde gennem søg funktionen....

processen er at du monterer multimeteret som ampere meter på et _frisk opladet_ battere (opladet med en lader, ikke generatoren)
og så måler du hvor meget strøm der flyder med slukket motor.
Dernæst hiver du sikringerne ud en efter en til du har fundet synderen
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 18. Februar 2007 kl: 14:14:55
Tak for svaret.  :D

Jeg har haft problemet i et stykke tid nu, og jeg synes virkelig at jeg har pløjet forum igennem, men er så ikke lige faldet over noget jeg kunne bruge. Det skyldes sikkert min manglende viden om hvad jeg har med at gøre.

Jeg må se at få købt en oplader til batteriet. Hvilken forskel gør det om det er opladt af generatoren eller en oplader?
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: casper efter 18. Februar 2007 kl: 18:36:08
du er sikkert på at batteriet er opladet, der er stor forskel på at køre en time med andre strømforbrugere i bilen, og så kun lade på det i fx. 12 timer natten over
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 23. April 2007 kl: 10:56:38
Jeg er snart ved at gi op...
Trods intens søgen, er det ikke lykkedes mig at isolere utætheden, og mine batterier (jeg har 3 som jeg skifter imellem, og hele tiden et opladet ekstra med i bilen) kan vist snart ikke klare flere op- og afladninger.

Jeg har haft alle sikringer ude, og det gør ingen forskel...

Jeg kan konstatere, at ledningsnettet, især i motorrummet generelt ser nedslidt ud, og min tanke er nu stille og roligt at udskifte hele møget fra en ende af.

Skal jeg bruge noget bestemt kabel, og hvad hedder det og hvor købes det?

Andre råd modtages meget gerne.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: casper efter 23. April 2007 kl: 14:06:35
hvor meget strøm flyder der når du har målt på batteriet i stilstand ?
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 23. April 2007 kl: 14:21:30
Igår satte jeg multimeteret ind mellem batteriets minuspol og kablet, og så hut jeg hvisker løb der lige under 4v.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: PARKHAVE efter 23. April 2007 kl: 14:30:50
Når alt er slukket er det kun meget få miliamp. der skal trækkes ud af batteriet. Og det er kun hvis du har ur eller radio med memory tilkoblet.
Du har en eller anden kæmpe forbruger af strøm koblet på et eller andet sted. Det må simpelthen kunne lade sig gøre at lokalisere den.
Eller en overgang i en elmotor der kan trække spændingen ud. fx. en elblæser der står og kører ligeså stille.

Alternativt, måske endda sandsynligt, kan din ny indkøbte generator jo også have en defekt, så den aflader ved stilstand.

Mht. at lade et batteri op udelukkende vha. en generator på bil er det nærmest lidt dødfødt projekt.
Et nyt batteri skal oplades ved svag strøm i min. 4-6 timer, ca. ½ time efter påfyldning af syre. Og gerne længere. Derved opnår du en meget større udnyttelsesgrad på batteriet og en meget længere holdbarhed.

Man kan på bestemte tørladede batterier hælde syre på, lade det stå ½ time og så er det køreklar, men det er specialbatterier.

Det er ihvertfald min erfaring.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 23. April 2007 kl: 15:07:53
Jeg har taget radioen ud. Sikring til blæser er fjernet.

Jeg har købt en oplader (billig model) til batterierne, og den kan som regel oplade dem på 3-4 timer.

Hvordan kan jeg tjekke generatoren?

Udfordringen er også, at fejlen er on/off, forstået på den måde, at den f.eks. ikke optræder overhovedet i en uge eller så, og lige pludselig er den gal igen. Det er derfor jeg mistænker ledningsnettet.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: PARKHAVE efter 23. April 2007 kl: 15:21:00
Med den afladning burde der jo være gnister eller spor efter det et eller andet sted. Hvis der ikke er nogen forbrugere der bruger strømmen er der jo en overgang til stel, et eller andet sted.
Det kan bl.a være i dit ladekredsløb, bl.a en knækket ledning som efter kørsel måske ikke har forbindelse og du derfor ikke lader på dit batteri. Næste kørsel har måske involveret en hård opbremsning og så er der forbindelse igen et kort stykke tid.
Der er jo ikke andet for end at tjekke ledninger i motorrummet.
Generatoren kan være defekt i dioderne, som normalt sørger for at strømmen løber fra generator til batteri, hvorved strømmen kan "sive" den anden vej.

Igen er det amperemeter du skal have fat i og indsætte det i en serieforbindelse, dvs. MELLEM udgang på gen. og batteripol.
Du kan ikke måle amp ved bare at sætte måleinstrument på hhv. + og -

Jeg er måske ikke så god til at pensle det ud, beklager.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 23. April 2007 kl: 15:31:36
Det er bare fedt at nogen gider hjælpe  :D
Jeg spørger bare løs når der er noget jeg ikke forstår.
Lige nu er der 9 minutter til fyraften, så nu må jeg hellere....
 :wink:
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: casper efter 23. April 2007 kl: 15:43:48
Som Parkhave skriver så skal amperemeteret ind i serie mellem fx. stelkablet og akkumulatorens negative pol. Så ud med ALLE sikringer, ikke kun dem i kassen ved førens knæ, men ALLE, derefter pilles generatorens ledninger af så den heller ikke forstyrer.

Nu burde der så flyde ingen strøm, dv.s 0 Ampere. Hvad viser multimeteret ? viser det 0 A ?
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: kasper efter 23. April 2007 kl: 17:07:14
Jeg havde engang et irriterendew problem med min Audi, som stod og tappede strøm, og jeg kunne bare ikke finde stedet.

Men efter at have lavet stuntet med at måle over batteriet og hive en sikring ud af gangen fik jeg fundet den kreds hvori det foregik.
Det viste sig at være kontakten til bagagerummet der var knækket, så der hele tiden var lys! Ikke så pokkers nemt at lokalisere - lidt li´som med køleskabet: Man sidder jo for pokker ikke derinde efter lukketid.

Nu ved jeg godt at der ikke lige er en lyskontakt i t3, men mere for at sige, at fejlsøgning i det elektriske er noget med minutiøst at udelukke en ting ad gangen - som du allerede har gjort.

Kunne det være et sted hvor der kommer en periodisk kortslutning, hvis f.eks. en strømførende ledning rammer stel eller noget?
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: poot efter 23. April 2007 kl: 18:07:55
Jeg havde et batteri, "forbrugsbatteriet på camperen"jeg troede var færdigt. så jeg skiftede ud med et nyt fra jem og fix.
Da jeg skiftede, opdagede jeg at + polen var sort og angrebet af belægninger. så gik jeg også - polen igennem. og opdagede at der næsten ikke var kontakt til karosseriet.. polerne tæret.

EN KLOG HAR ENGANG SAGT TIL MIG: DET ER næsten ALTID STELFORBINDELSEN DET ER GALT MED.  og jeg tror han også havde ret denne gang. men hvem kan huske det når man står i det. :oops:

Nu virker det ihvertfald  :lol:

Held og lykke med  fejlfindingen, og husk at fortælle os andre hvad der var galt. 8)

hilsen
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 23. April 2007 kl: 18:44:23
Jeg har hele tiden været af den overbevisning at det handler om en "utæt" ledning som rammer stellet. Men jeg må også bryde sammen og fortælle at jeg ikke aner hvordan man bruger et multimeter. Jeg har bare sat det til at måle volt. Nå, men det kan vel for f..... læres!

(http://lagoni.info/fora/multimeter220.jpg)

Det er et der ligner det her jeg har købt. Hvis jeg nu skal lave tricket med at måle fra batteri til generator, er det så rigtigt forstået at det skal stå i "A" og på "20m"?

Jeg er osse stadig sikker på at jeg kommer til at renovere ledningsnettet (købe nyt) og mangler en pris-ide og en forhandler.

Og endnu engang tak for jeres hjælp!
 :D
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: PARKHAVE efter 23. April 2007 kl: 19:15:39
Hov, hov, Lagoni, jeg kan se på din side at du også har et forbrugsbatteri indkoblet, som måske tilmed er defekt??
Er du sikker på dit skillefilter vender rigtigt. Et dårligt batteri og et godt batteri i forbindelse = 2 dårlige batterier!!
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 23. April 2007 kl: 19:25:35
Forbrugsbatteriet var tilkoblet i en kort periode i sensommeren. På det tidspunkt var der ikke problemer.
Da problemerne med afladningen af startbatteriet opstod (1. juledag) have forbrugsbatteriet ikke været tilkoblet i et par måneder, og har ikke været det siden.

Jeg har renoveret hele det ledningssystem som forbrugsbatteriet til sin tid skal trække. Køleskab, vandhane, gasvarme, lamper og pc. Men lige nu er det totalt isoleret ift. bilens øvrige ledningsnet.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 23. April 2007 kl: 20:16:29
Jeg så lige at jeg har skrevet noget andet på min hjemmeside, men det vil jeg rette ved lejlighed. Jeg rodede lidt rundt i kronologien den gang.
 :oops:
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: poot efter 23. April 2007 kl: 21:05:41
Hej

Mit multimeter er magen til. og jeg ville så gerne lære at bruge det :D

Måske skulle vi prøve at få arangeret et kursus til træf`t. kommer du

Hilsen
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: kasper efter 23. April 2007 kl: 22:40:57
fandt et sted på nettet som på ganske pædagogisk vis lærer den at bruge et multimeter http://www.umd.umich.edu/casl/natsci/slc/slconline/IDIG/DigiMeter.htm
Men ellers er det rigtigt med "a" og 20.

Kom forresten lige i tanke om en anden lille sær strømtyv på dokaen: Hvis jeg har blinkerarmen sat til, er der lys i forlygterne - også  tændingen er slukket. Jeg har ikke lige fundet fejlen, for den virker jo - lige bortset fra de enkelte gange jeg har glemt at vippe armen op :D
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: Hawaiibussen efter 23. April 2007 kl: 22:44:10
det er bare dit parkeringslys.......det er der ikke noget sært i. Men det godt være svær at se at der er lys på, især når det er lyst!
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: Jarl efter 23. April 2007 kl: 22:59:51
Citér
Kom forresten lige i tanke om en anden lille sær strømtyv på dokaen: Hvis jeg har blinkerarmen sat til, er der lys i forlygterne - også tændingen er slukket


Præcis som Morten skriver: Det skal den gøre. Det er ikke en fejl, men derimod en tysk specialitet, som masser af VW'er er udstyret med. På den måde kan man holde dobbelt så længe i vejkanten uden at batteriet går fladt. Hvis min hukommelse er rigtig, så kom det i T3'eren med modelåret '87.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: Mads-kaa efter 23. April 2007 kl: 23:50:47
I min funktion af elektronikmekaniker, vil jeg med glæde gennemgå de mest gense funktioner i multimeteret til træffet på Fyn!
@Langoni: for at måle forbruget på batteriet, sætter du dit multimeter på A/current/strøm (hvad det nu hedder) hvis der er flere instillinger, så start med en på over 20A for at være sikker. Så skal du have flyttet den ene måleledning over i strøm-målings stikket på multimeteret, på billedet ser det ud til at være den øvereste. Nu skal du pille en af polerne af batteriet, og måle mellem polen på batteriet og den du lige har pillet af! Hvis udlæsningen på dit multimeter er meget lille (0.3 el. noget lign.) kan du skifte til et andet måle område, men det er viktigt at starte i et højt måle område, da du risikere at brænde sikringen i dit instrument af!

/Mads
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 24. April 2007 kl: 05:27:15
Damn'd man ska tidligt op når man skal til Kbh. med offentlig transport...    Heldigvis har jeg mit gode arbejde hvor jeg jo helst skal bruge tiden til noget fornuftigt, og dér vil jeg læse jeres svar ordentligt igennem, og så prøve dem af når jeg er hjemme igen om 12 timer.

Jeg vil gerne med til Fyn, selvfølgelig! Håber at dytten kan køre til den tid.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 24. April 2007 kl: 18:54:57
Her er et foto af mit eget multimeter og jeg har sat den røde ledning i stikket mærket "10A" og drejeknappen på "200m".

(http://lagoni.info/fora/multimeter2.jpg)

Så satte jeg et friskopladt batteri i bilen. Tilsluttede +polen og satte multimeteret ind mellem -pol og stelkabel. Det slog gnister, og det var umuligt at få en ordentlig måling. Prøvede så at sætte drejeknap på "20m" med samme resultat.

Så forbandt jeg stelkabel til batteriet og prøvede at måle på +pol til kabel. Samme resultat.

Jeg har glemt at nævne, at når jeg sætter et friskopladet batteri i bilen, så gnistrer det altid lidt når jeg sætter stelkablet på, men jeg gik ud fra at det var normalt?

Nå, men hmmm...   hva nu lille du...
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: Mads-kaa efter 24. April 2007 kl: 19:33:24
du skal have multimeteret ned i 10A indstillingen til at begynde med! Og så skulle den gerne kun slå gnister mens du forbinder, ikke når først forbindelsen er etableret. Årsagen til gnisterne er naturligvis at der er forbrug på batteriet!

/Mads
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: PARKHAVE efter 24. April 2007 kl: 19:47:35
Lige netop gnisterne bruger man til at tjekke om der er afladning når man ikke lige har et fancy voltmeter ved hånden.
Der skal INGEN gnister være!
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 24. April 2007 kl: 19:55:36
Jeg prøvede lige Mads' instruktion, og satte drejeknappen i 10A. Samme resultat. Et par hyggelige gnister, men ingen måling. Den skriver et 1-tal helt ude i venstre side af displayet og når jeg slipper, kan jeg se den når at tælle 19 komma noget.

Det kan ihvertfald ikke være mit fine multimeter som der er noget galt med, for det har jeg selv købt i Netto for 30 kr. så kvaliteten sku jo være iorden!
 :wink:

Anyway, der var strøm nok på batteriet til at starte dytten, og det næste batteri er ved at være ladt op, så med lidt held slipper jeg for at køre i bus imorgen. Ikke for det, jeg er stor tilhænger af kollektiv trafik og mener at det burde være bedre og skattefinancieret gratis, men øv hvor var det surt at sidde i køen i en bus i strålende sol, uden at ku høre musik og ryge.

Nå, men jeg håber at det her "bare" handler om at jeg ikke har forstået jeres instruktioner i at bruge multimeteret, så jeg tager med stor taknemmelighed imod jeres tålmodige hjælp.
 :D
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: PARKHAVE efter 24. April 2007 kl: 20:11:02
Nu tager du jo stelledningen af og monterer den først imorgen umiddelbart inden du skal køre. Så aflader den da ihvertfald ikke i nat. Det samme når du kommer frem, for så kan du også komme hjem.
Men det skal findes, det forbrug
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 24. April 2007 kl: 20:18:17
Det med at tage stelledningen af, har længe været en vane.
Men jeg kan stadig ikke finde en der forhandler nye kabler...  underligt egentlig, jeg kan da ikke være den eneste der overvejer at udskifte ledningsnettet.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: PARKHAVE efter 24. April 2007 kl: 21:25:54
Er det de store plus og stel ledninger du vil skifte??
Normalt udskifter man jo kun det defekte stykke og ikke hele ledningsnettet.

Men var du nu i nærheden af det vestjyske kan der da hives et ledningsnet af en af skrotbilerne.
Men der er altså langt fra den ene ende til den anden, du.
Jeg har skiftet det komplet da jeg byggede om fra luftkølet benzin til vandkølet TD, men det var jo nødvendigt at skifte det hele.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: casper efter 24. April 2007 kl: 21:50:33
hmmmm.....

Når multimeteret viser 1 er det sikkert fordi du er uden for skala.

Har du gjort som skrevet en 2-3 gange af lige så mange forskellige ?
Altså skruet generator fra, og taget ALLE sikringer ud ?

For hvis du uden generator og med ALLE sikringer ude, stadig har et strømforbrug på over 10A så er der noget _helt_ galt.

Og jo du er sikkert den eneste der overvejer at skifte hele ledningsnettet ud.........
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: Mads-kaa efter 24. April 2007 kl: 22:50:11
Som Casper skriver lyder det meget som om du har en seriøs kortslutning et sted. Årsagen til at du ikke kan "måle" noget med dit instrument, er at forbruget er højere end det instrumentet kan måle!!!
Du skulle prøve at sætte dit instrument i gennemgangstest, og så koble batteriet fra, og ved hjælp at en hjælper og et langt stykke ledning ringe nogle af de størrere ledninger igennem. F.eks. fra generator til batteri, og til starteren, og generelt dem som går under vognen. Du kunne også starte med at måle den ohmske værdi mellem plus og minus med batteriet pillet af!
Glem det med at skifte ledningsnet, det bliver du rigtig træt af!!

/Mads
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: jensjakob efter 24. April 2007 kl: 23:38:53
Start liiiige med den med at tage dine sikringen een ad gangen, og se om dit multimeter pludselig viser 0 istedetfor -1.

Det er lidt mystisk det her.

Hvis du kontinuerligt trækker over 10 ampere, så:
1. Jeg forstår ikke hvorfor der ikke går en sikring.
2. Prøv at mærk på dine sikringer - een af dem kunne være meget varm.
3. 10A x 12V = 120 Watt. Det er immervæk noget....
4. Kig på din pluspol på batteriet. Hvor mange ledninger går der fra den?
Jeg havde en bil hvor der gik 4-5 ledninger fra pluspolen - alle "strømtyve" var monteret direkte på pluspolen.....

5. Hvis du har så stort strømtab i din bil, er der et eller andet som står og bliver varmt, meget varmt-------- Du må kunne finde det, start med at tage sikringerne een efter een og spor det den vej.

Held+lykke

Jens Jakob
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 25. April 2007 kl: 05:35:49
Aaargh...  nej, da jeg målte igår havde jeg ikke taget  sikringer fra...   :oops:
Damn'd jeg hader at føle mig dum.

Håber i bærer over.

Som jeg har nævnt er dette et helt nyt område jeg vil lære, og jeg skal vel igennem alle begynderfejlene fra en ende...

Prøver igen i aften!
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: jensjakob efter 25. April 2007 kl: 08:47:37
Hej Lagoni

Det er OK - vi lærer alle hele tiden.

Mht. sikringerne - husk lige, een ad gangen - ikke dem alle ud fra start af. (Det kunne jeg godt selv finde på i skyndingen...............)

Held+lykke med fejlsøgningen

Jens Jakob
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: casper efter 25. April 2007 kl: 10:28:29
Hvid der trækkes for meget strøm til at han kan måle det, så SKAL han jo netop tage dem alle ud INDEN han måler.

Og tag som skrevet også kablerne af generatoren samtidig.

Men lav lige en liste over hvilke sikringer der sidder hvor først.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 25. April 2007 kl: 18:35:15
Nu tror jeg sgu der er lys forude!
Der skal ihvertfald lige spares på lyset inde...

Efter en omhyggelig måling og 22 ture frem og tilbage mellem sikringsboks og batteri, kom jeg frem til at sikring nr. 3 gav et udslag på 0,8. Det var den eneste der gav udslag, men jeg testede den selvfølgelig flere gange, og den var der hver gang.

Og ka i så gætte hva sikring3 styrer??

"Læselamper, interiørlys, belyst make-up spejl, tidsur"
 :lol:

Det er garn-trisse kabinelyset! ...jeg HAR ikke et belyst make-up spejl! Eller den over døren i førersiden; der er kun de to.

I weekenden, hvis ikke før, vil jeg skrue de to lamper ud og se hvad jeg kan se. Men man er en glad (ihvertfald forsigtigt optimistisk) mand, for det ku jo ha været meget værre!
 :D
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: poot efter 25. April 2007 kl: 20:41:29
Citat fra: "Mads-kaa"
I min funktion af elektronikmekaniker, vil jeg med glæde gennemgå de mest gense funktioner i multimeteret til træffet på Fyn!
/Mads


Jeg tager dig på ordet. :wink:

Lagoni du må endelig huske dit multimete også.

Hilsen
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: poot efter 25. April 2007 kl: 21:24:41
UUps

Jeg kom til at læse at du havde pillet dit forbrugsbatteri fra.
---------   hvad gjorde du med lednngerne.

Bare en tanke
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 26. April 2007 kl: 06:21:45
Jeg går ingen steder uden at jeg har mit multimeter med  :lol:
Ang. træffet i maj måned, så er der lige et par ting der skal falde på plads i løbet af de næste dage før jeg kan sige endeligt om jeg kommer. Men jeg vil jo enormt gerne med!

Ang. kabel til forbrugsbatteri, så er det jo trukket igennem skabe osv. så det er ikke sådan lige at flytte. Det ligger (isoleret) og venter på at jeg er 100% sikker på at de generelle strømproblemer er løst, og først derefter går jeg for alvor igang med at sætte forbrugsbatteriet til.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 26. April 2007 kl: 12:35:30
:cry:

Jeg var lige ude og tjekke i frokostpausen. Jeg har ladet bilen stå uden sikring3 isat, og alligevel var batteriet fladt..

Suk....
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: jensjakob efter 26. April 2007 kl: 14:03:55
Så er det en anden sikring.

Een ting undrer mig, da du satte sikring nr 3 i, målte den rimeligt lavt amperetræk - i.ft at da du målte med alle sikringerne i viste den ret højt træk.

Dine sikringer, er det de flade eller runde?

Hvis det er de runde, kan du lave et trick med vippe sikringen så den ene ende sidder i sikringsholderen, og så måle med amperemeteret fra den anden ende ned til sikringsholderen. Så sparer du nogle ture frem og tilbage til batteriet...........

Mvh

Jens Jakob
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 26. April 2007 kl: 14:10:40
Det er de flade sikringer.
Da jeg målte det høje tal som var så højt at jeg ikke ku måle det, havde jeg alle sikringer og generator siddende i. Så fjernede jeg kabel fra generator og batteriets minuspol, og målte på én sikring af gangen, og tre'eren var den eneste der gav udslag.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: casper efter 26. April 2007 kl: 16:41:27
Nu har jeg jo nævnt generatoren i de sidste tre indlæg, og det er først nu du selv nævner den....... Så jeg går _selvfølgelig_ udfra at du har målt på den også......... eller er den lige smuttet ??
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: Mads-kaa efter 26. April 2007 kl: 16:53:08
0.8A til interiørbelysning, giver 10W, det tror jeg ikke tømmer dit batteri de første par timer! Jeg vil gerne tilbyde dig min hjælp, men så skal du komme til Sydhavnen i morgen eller søndag!

/Mads
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 26. April 2007 kl: 17:59:52
Jeg er stadig i tvivl om hvordan jeg måler på generatoren...
 :oops:

..og kan ikk la vær at tænke at, hvis generatoren er stået af, så må det jo være periodisk...  jeg mener, batteriet står på en højere volt efter kørsel end før, så den må jo lade ok..?

Jeg har skiftet generator én gang, fordi jeg blev rådet til det af en som kom med en hurtig mening, men det løste ikke noget. Jeg kan selvfølgelig ha været uheldig og fået en dårlig generator selv om den skulle være spritny, men det kan vel også tænkes at der findes en fejl som bare vil brænde en evt. ny generator af igen..???

Mange spørgsmål, det ved jeg godt, men det er osse en ærgelig og ikke heeeelt for begyndere situation.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 26. April 2007 kl: 18:41:50
Mads, det siger jeg ikke nej til! Søndag passer fint!
 :D
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: Mads-kaa efter 26. April 2007 kl: 18:47:33
du ringer bare 23336984, så finder vi ud af noget!

/Mads
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 28. April 2007 kl: 17:56:30
Først en stor tak til Mads!
Som fik indkredset fejlen  :D

Det viser sig at når man fjerner sikringen / relæet til forglødeanlægget (det er en stor fætter som sidder i boksen i motorrummet og ovenpå den står der "60"), så er der ikke noget forbrug på batteriet.

Så kommer det store spørgsmål til dieselfolket: vil det være nok at skifte relæet eller kan der være noget andet galt?

Fejlen er som nævnt periodisk. Mads startede med ikke at kunne måle noget forbrug, og den første halve time spurtede han rundt i og om bilen og kløede sig i hovedbunden. Så, efter ca. en halv time, var der pludselig forbrug! og så fandt vi hurtigt frem til det nævnte relæ.

Vi er altså på sporet, men usikkerheden går nu på om der kan være noget som tricker relæet, så det ikke vil gøre nogen forskel at sætte et nyt i.

Ikke fordi relæet er dyrt som sådan; det koster 250 hos Høyer så det ku da være meget værre.
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: jankjerbye efter 28. April 2007 kl: 20:54:55
Eller ca. halvdelen ved howdiaudi http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=179540
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 29. April 2007 kl: 12:20:34
Den er bestilt! Så bliver det spændende at se om det virker.
 :D
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: Mads-kaa efter 29. April 2007 kl: 20:00:21
Der må da være nogle diesel folk derude, som kan fortælle hvad relæet bliver "trikket" af, og om det er normalt at det begynder at forvarme spontant!?!?

/Mads
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 03. Maj 2007 kl: 09:46:40
Relæet kom i posten igår, og blev selvfølgelig sat i med det samme. Og her til morgen var der ingen problemer, så nu krydser jeg fingre og håber at problemet er løst   :D
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: lagoni efter 08. Maj 2007 kl: 08:09:45
Nu er det en lille uge siden at relæet blev sat i, og der har ikke været problemer siden   :D  

Endnu en gang tak til alle for hjælpen
 :D  :D  :D


Nu kan jeg så koncentrere mig om al det andet der skal laves - flere tråde følger!  :wink:
Titel: Strømproblemer
Indlæg af: PARKHAVE efter 08. Maj 2007 kl: 08:16:19
Det lyder da godt at det virker.
Relæet må være blevet træt :?
Eller have fået nogle slag engang i fordums tid.