T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Hawaiibussen efter 19. Februar 2007 kl: 10:22:48
-
Her kommer der en fortælling og en masse billeder om motor udskiftning i Whitestaren.
For mig er det et stort projekt og jeg ved der kommer mange spørgsmål.
Processen vil foregå i en carport i Vallensbæk og gribes an på følgende: Jeg har en blok og top skruet sammen og jeg skal til at skrue delene fra den gamle motor over på den nye. Jeg har de fleste pakninger, flammeskiver etc. Jeg regner med at starte med at skrue de 2 manifold på og derefter forsiden af motoren!
allerede nu har jeg følgende :?:
kan man time tandremmen uden at have motoren på gearkassen?
-------------------------------------------------
Folk som er nysgerrige og vil komme med gode råd (dem er der brug for :D ), er meget velkommen til at kigge forbi. Der er altid varm kaffe på kanden.
-
hej hej med dig
ja du kan stille den på mærkene mens den sidder i og så lave et mærke på rem skiven og et på motoren så du kan se hvor mærkene står når den kommer ud....
hvis det var det du mente
Mvh. Djurs :lol:
-
hej hej med dig
ja du kan stille den på mærkene mens den sidder i og så lave et mærke på rem skiven og et på motoren så du kan se hvor mærkene står når den kommer ud....
hvis det var det du mente
Mvh. Djurs :lol:
det er på den nye motor når jeg skruer pumpe, svinghjul og kobling på. om man så kan time det hele uden motoren er på kassen? det er let nok at indstille knast, men krumtappen? kan man se det nede fra når der ikke er bundkar på? Det bare for at kunne skrue tandremmen på motoren mens den stadig er ude!
Jeg timer naturligvis den gamle motor inden den ryger ud. Så kan jeg tage pumpen direkte over på (den skal også lige times med et ur)
-
Du skal stille første cylinder i OT (oben tot) Det kan man godt sjusse sig til hvis bundkarret ikke er skruet på, men selvfølgelig skal du kontrolere når hele svineriet er lagt i. Jeg syntes det er nemmere at gøre det når motoren er ude (forudsat at man ikke skal lave det om efter kontrollen)
-
Tandrem monteres og justeres selvf. med motoren i bilen. Det varer 15 min. og alt andet er noget upræcist baks - sorry - det var bare min ydmyge mening. Og du skal time pumpen på den nye motor - målet 'flytter' ikke præcist nok med.
-
mange tak! Så er det bare at gå igang.....Så vil jeg hurtigst muligt få sat den nye motor i!
-
På lørdag skal jeg give den gas og regner med at nå rigtig langt med at samle den nye motor.
Jeg vil købe en ny vandpumpe til motoren - er der nogle som har input hvor jeg skal købe den? erfaringer?
-
Hovwdiaudis er fin, men det er der sikkert også mange andre, der er. Køb en komplet - med hus - de små skruer knækker notorisk, og det er altså ikke fedt at stå og nulre med søjleboremaskine og gevindtappe i en time for at spare en halvtredser.
-
I det dejlige vejr i weekenden, fik jeg skruet lidt motor og her er lidt billeder
udgangspunkt top og bund!
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=471)
lidt renovering af en udstødningsmanifold
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=475)
På med den
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=472)
På med indsugningen, nymalede varmeskjold og venstre motorholder
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=473)
Dyser, gløderør, kobberbånd og oliefilterflanche.
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=474)
-
så skal vi jo "bare" snart finde en lille kran og så lægger vi den i :D
-
Ser rigtig fint ud, der er da vist lige sneget sig en ny vandpumpe på også hva??
Bliver spændende at se resultatet. :-)
-
Lækkert arbejde! Man bliver sgu helt nostalgisk af sådan noget. Jeg må vist lige ud og lave en blok... Er lige kommet til at bestille lidt flere stempler...
-
Så har du måske snart en god motor til salg, Jarl?
-
En nyrenoveret blok kan vi altid finde ud af - det kniber mere med topstykker.
-
Hvis de ikke SKAL være spritneues kan det da være jeg har nogle der dur...
-
En weekend er gået og der blevet hyggede med motorbyg. Hannah og jeg lavede det sidste. Og pigen pudsede og malede dele.
Så kom det gamle kadaver ud af bilen. jeg understøttede motorblok med en donkraft og løsnede den fra gearkassen så skruede jeg den af ved motorophængne (dem af gummi). Samtidig understøttede jeg gearkassen med en anden donkraft - så lidt hiven (det blev nok til lidt meget) fik jeg den fri af højgear akslen og af motorophængne. så stod jeg der med en motor i hånden - så sænkede vi den den ned med donkraften.
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=498)
og vupti var den væk! :D
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=497)
Og nu er den nye baby klar til at ryge i - fin er den.
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=495)
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=499)
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=496)
Jeg undersøgte den gamle motor da den var ude og jeg rykke hele svinghjulet og krumtappen nogle milimeter :( det hedder vel hovedlejer kaput??
-
Er det Haynes eller Bentley du bruger.?
-
ha ha den er sgu god den der!
Aber meiner Reperaturmanual heisst "Reperatur anleitung" den blå og hvide!
-
DONE vertig und so wieder.....
En weekend er gået - og motoren i, startet, udluftet og efterspændt i topstykke.
Casper og jeg har knoklet hele weekenden - det var en hård omgang. Jeg fik fat i en motorkran og vi valgte at tage den ind oppe fra - det gik perfekt, på tværs ned og så 90 gr. tvist også på højgears akslen. Vi fik monteret alle ledninger, slanger etc.
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=502)
lidt sugen efter diesel.......
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=503)
Jeg turde ikke selv at starte bilen for førstegang, men efter ca. 15 sek. på starteren og spænding hoppede den i gang.
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=504)
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=505)
samtidig skulle koblingen udluftes og der herskede mystik om generatoren som sad på den gamle motor, jeg vidste det ikke var den helt rigtige, men den sad over 1 cm længere inde - så vi måtte lige låne den fra Hawaiibussen. Fra generatorhuset og ud til remhjul slut er der kun 5,7cm og på den anden "rigtige" var der 6,7, og man kan tydelig se det på dens remhjul ( er der en som har sådan et liggende....?? For bilen kan ikke komme ud at køre før jeg har sådan et, eller en anden generator.
DER var også en underlig lyd fra motoren, fremme ved ventildæksel og remtrækket - når den havde fået omdrejninger og stabilserede sig, kom der nærmest en rumlen......der ingenting i tandremstrækket der køre på noget - hmmmm ( det skal nok høres)
Et sæt nye dyser synes jeg også skal til! Bestilling til dieselsend, snart.
-
tillykke Morten, så er du også rullende igen :lol:
/Mads
-
ja jeg er når jeg lige får fat i den generator.
Vi har ikke hørt så meget til dit motorprojekt!
-
Tillyke med den nye maskine. Det ser sgu godt ud. Håber at det MINDST varer 300.000km før du skal igennem det igen.
Er der stor forskel fra den gamle? Altså moment osv.
M.v.h.
Dan
-
Jeg var ikke ude at trille i den endnu - men den lyder bare godt. Og den springer bare i gang når jeg ser på nøglen! Lige så snart jeg har fået noget generator som virker skal den ud og trille!
-
Hej Morten,
Stort tillykke med den lille ny he he. Glæder mig til at høre den ved lejlighed :D
Hvad gav du egentlig for den?
J
-
Tjek lige, at det ikke er tandremmen, der er for stram - det kan nemlig godt give en rumlende lyd. Som bekendt skal den kunne drejes 90 grader med fingrene. Og har I stillet pumpen på ca. 0.91? Dét er klogt med en lidt defensiv pumpetiming til en ny kværn - bare lige mens den slider de nye lejer og ringe til. Tjek også lige ventiljusteringen når den har kørt lidt.
Og btw. - tillykke med projektet - der er ikke noget så fedt, som at køre med en kværn, man selv har puslet om og lagt i.
-
Hvad gav du egentlig for den?
Alt for lidt :wink:
-
Tjek lige, at det ikke er tandremmen, der er for stram - det kan nemlig godt give en rumlende lyd. Som bekendt skal den kunne drejes 90 grader med fingrene. Og har I stillet pumpen på ca. 0.91? Dét er klogt med en lidt defensiv pumpetiming til en ny kværn - bare lige mens den slider de nye lejer og ringe til. Tjek også lige ventiljusteringen når den har kørt lidt.
Og btw. - tillykke med projektet - der er ikke noget så fedt, som at køre med en kværn, man selv har puslet om og lagt i.
Det er rigtigt lækkert at høre den starte og det er et projekt man selv er herre over!
Vi løsnede remmen lidt efter første opstartning, men det var der stadig. Kan det være lejeoverfaldne på knasten som ter sig.
Mht pumpen afmonterede jeg den kun på det aflangebeslag og på blokken -så hele det hele kom over på uden at de 3 skruer blev løsnet. Jeg ved godt det ikke er det rigtige, men jeg havde ikke fået lånt et ur. men motoren står helt stille når den er i tomgang. Jeg får fat i et timer ur. Jeg skal samtidig også have nye dyser - det var noget rigtigt sjusk der var i.
-
:oops: :oops: Jeg siger undskyld, men jeg var lidt presset den dag motoren røg i, tømmermænd og en søndag på GDS :roll: Så det hele gik lidt stærkt! Motoren er kommet til at kører rigtig godt efter at tændingen er blevet justeret, den stod cirka 20 grader forkert. Den drypper stadig olie, men jeg har fundet synderen, det er desværre ikke lige til at komme til at skifte den pakning. I lørdags røg der så lige en vandslange, som nærmest tømte kølesystemet ud på vejen :? Så nu er der lige lidt arbejde igen!!!
/Mads
PS.: undskyld jeg lige lånte din tråd!
-
Tillykke :D
hehe
:P
-
Så var jeg endelig ude at trille en tur - dejligt -
Jeg tror jeg fik styr på "lyden". Den kommer fra skjoldet bag knasten. Den var ihverfald væk idag efter lidt fin tuning.
Men jeg skal have bestilt helt nye dyser til den, for det er noget være rod der har været lavet ved den motor, jeg fandt ud af at det er 130 bar, CS dyser der var i, som muligvis har været skyld i motorens død.
Jeg lånte en generator af Mølle fra hans have traktor - den må have stået længe stille, den gad ikke at lade fra sig, så jeg måtte lige skifte kul-indsats i den, den var godt rusten der inde under. Så nu køre den og omdrejningstælleren dur.
Jeg prøvede at flytte remhjulet over på den anden generator, men det virkede slet ikke, den ville køre meget skævt på hjulet. (kan ikke anbefales :wink: )
-
Hej Morten
behold bare generatoren. Nu er den jo næsten ny inden i. Så plukker jeg dig for noget andet lækkert en anden dag.
-
nej! jeg låner den bare - det var en anden indsats med kul, som var pæne.
-
SÅ fik jeg det hele til at spille. Nye dyser, med 294 dyseindsats og åbning på 165 bar. Dog skal pumpen times endeligt, men et dieselur er bestilt.
Motoren spinder som en mis. Og det er en ren fornøjelse at koldstarte - den lyver lige igang!
Måske man skulle overveje - en renovering af den rødes motor :D
-
Så ved vi hvor vi skal hen når motoren skal til renvering....... :wink: :P 8)
Det er så ikke mig man skal have fat i! Jeg byggede bare en ny i min bil, men savner stadig den fornøjelse ved koldstarten i min anden bil! Den er lidt omstændig at starte.