T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: soebykim efter 17. September 2011 kl: 13:19:38
-
Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber på hjælp til..
Jeg har sat ny starter på min kære bil der ikke vil starte og har nu testet om der er strøm til den og det får den..
Men og her kommer spørgsmålet..
Hvis jeg nu piller starter af men den er koblet "til" skal den så dreje rundt når jeg prøver, at starte den.. og hvis den ikke gør det er der nogen der har en idé om hvad og hvor det kan være galt??????
-
Det kommer an på om det er til en benzin eller diesel.
Hvis det er til en diesel, så ja.. hvis det er til en benzin, så bliver det noget rod, da starteren har en støttebøsning i gearkassen, som starteren er meget afhængig af, for at akslen kan sidde lige uden at kæntre...
-
Det er en diesel 1,6. Men nogen idé om hvor den ikke drejer rundt.. den får strøm når jeg måler med spændingsmåleren.. og har også målt på det relæ hvor en den tilslutning til starteren går til..
-
den skal ikke kun have plus den skal også en stel som den har når den monteret
-
og har lige skiftet batteri.. er et 60 amp ikke nok?
-
Husk den skal have plus 2 steder for at dreje når du har den ude!
Den skal have på skrue terminalen (det tykke kabel) og så skal den have på spadestikket også, for at aktivere relæet...
-
okay.. jamen på kablet aktivere spændingsmåleren kun når den er på minus.. nogen anelse om hvorfor det?
-
ups.. jeg mente, at på spadestikket måler aktiveres spændingsmåleren kun når jeg kører fra - og over på spadestikket
-
Måler?! Hvad skal du med det??
Stel på huset hvor den spændes fast mod gearkassen, plus på den store bag på relæet og plus på spadestikket, så skal den slå ud og køre rundt...
Ikke noget med målere...
-
1) Hvordan tjekkes startmotoren: Find et batteri, som med vished er i orden og ladet op. Tag et sæt startkabler. Sæt det sorte kabel på batteriets minuspol og den anden ende på startmotoren. Vrik nogle gange med klemmen på starteren, så du VED, at der er elektrisk forbindelse til starterens hus. Tag nu det røde startkabel, og sæt den ene ende på batteriets pluspol. Den anden ende sættes på den store skrueterminal øverst på startrelæet (øldåsen oven på startmotoren). Nu skal du holde rigtig godt fast på startmotoren, for om lidt giver den et ryk, hvis den virker. Så tager du en skruetrækker og bruger den til at lave forbindelse mellem den store skrueterminal, hvor det røde startkabel sidder og det lille spadestik ved siden af. Nu stryger tandhjulet fremad og startmotoren roterer alt, hvad den kan, hvis den dur.
2) Hvis den dur, hvorfor roterer den så ikke, når den er monteret. Tjek, at kablet på den store skrueterminal har spædning. Det skal det have hele tiden. Tjek, at stelkablet mellem tværvangen foran gearkassen og selve gearkassen er spejlblankt i begge ender, og rens gevindene med tap og klubbe, så der med vished er massiv elektrisk forbindelse. Slib kontaktfladerne ved startmotorens monteringsflanger både på startmotoren og gearkassen, så der med vished er massiv elektrisk forbindelse. Slib boltene, der fastgør startmotoren, så der med vished er massiv elektrisk forbindelse. Spænd nu startmotoren fast med foreskrevet moment. Spænd det store kabel fast på den store skrueterminal. Tag begge polsko af batteripolerne og rens dem. Der skal være perfekt elektrisk forbindelse, ellers falder strømmen ud, når der kommer stor belastning på, og en startmotor river mere end 100A. Få fat i en hjælper. Mens hjælperen drejer nøglen til start, tjekker du med et multimeter, at der kommer spænding på det lille kabel, der skal gå til startrelæet. Kommer der strøm, så virker din tændingslås, kommer der intet, så skift bundstykket i tændingslåsen. Når det er afklaret, kigger du kritisk på kabelskoen på det lille kabel og spørger dig selv, om den har en tilstand, der muliggør en perfekt elektrisk forbindelse. Sidder der gamle håbløse samlemuffer på kablet? Hvis det ikke er i perfekt stand, så bliver der evigt bøvl.
Hvis disse forhold er i orden, så arbejder startmotoren perfekt.
Det udelukker naturligvis ikke, at der er andre fejl - eksempelvis at motoren af andre årsager er blokeret.
-
Okay.. nu har jeg så prøvet ovenstående.. men ved ikke om jeg slap for hurtigt da det gav smæld da jeg satte skruetrækkeren mellem det røde startkabel(+) og spadestikket.. det kan selvfølgelig også være, at jeg ikke har monteret det korrekt.. vedhæfter lige et billede.. ydermere så kan jeg ikke rigtigt finde det stelkabel foran gearkassen.. vedhæfter lige et billede igen.. og hvis dette ikke er der kan jeg montere et stelkabel med en ledning der går fra tværvangen og ind på gearkassen..
-
Hej,
Stelkablet skal gå fra forenden af gearkassen til tværvangen lige foran baghjulene.
Du har kigget helt foran ved gearskiftet. Så kig igen nede ved bagerste tværvange.
Håber der er andre som kan hjælpe med test-opstillingen - den kan jeg ikke gennemskue.
Mvh
Jens Jakob
-
P.s jeg ville lægge testopstillingen et andet sted, eller lægge en plastrikpose under - det kraftige pluskabel på startmotoren er uhyggeligt tæt på karossen (og nul og dermed mulig kortslutning)
-
Det giver et ordentligt smæk og et ryk i startmotoren, når den starter op - det er helt normalt - derfor skal du holde godt fast på den. Pas godt på, at pluskablet ikke rører ved stel, for så kortslutter du batteriet. Testopstillingen er helt korrekt.
Så kan jeg se, at startmotoren er splinterny. Hvorfor er det, at der er tvivl om, at den virker? Har du tjekket alle kabelkforbindelserne til den som beskrevet? Hvis du ikke er så vant til at rode med gamle biler, så var det måske en ide, at få en rutineret til at hjælpe med at få liv i den? Der er indtil flere T3folk på din egn.
-
Hej og igen mange tak for responsen på indlægget.. Jeg vil teste den fordi jeg ikke kan forstå hvorfor der ikke er gang i den.. forstår ikk helt hvorfor den ikke roterer rundt når der er strøm sat til den og stelforbindelser til den er ok.. ja har tjekket forbindelserne til den og sikret mig de er rengjorte og skulle virke efter hensigten.. kan godt se, at testen skal udføres med et andet underlag næste gang.. overvejer om det måske kan være relæet der er gået i stykker??? ja skal nu nok have allieret mig med en der har forstand på biler..
-
Jeg indrømmer blankt at jeg ikke er den stor mekaniker. Så skyd bare ideerne ned, så jeg kan blive klogere.
Kunne man ikke prøve at skubbe / trække bilen igang. Hvis den starter, så kunne det være at starteren var defekt.
Hvis den ikke startede, så kunne det være at forvarmeningen ikke virkede. Enten fordi relæet var defekt eller der ikke er forbindelse fra relæet til gløderørne. De skal jo have 12 V, de første sekunder efter tændingen er tændt.
Mvh Tom
-
Det kunne man gøre, men hvis manden er alene er det ikke nemt, med mindre man bor på toppen af en bakke, men man kan sagtens måle/ teste det hele inde i garagen/ værkstedet.