T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 18. September 2011 kl: 11:34:44

Titel: Blå røgskyer JX med fuld turbo i koldstart
Indlæg af: Jens Flensborg efter 18. September 2011 kl: 11:34:44
Min LLE har efter justering af ESP`n et underligt problem, den øser med blå røg lige efter koldstarten, når jeg går på fuld speeder ...
Vi har været i gang med måleuret og iflg. uret er den justeret efter håndbogen.
Hvor skal jeg finde fejlen?

Den skød 500 meter blå røg lige ud af potten på vej til tanken, selvom den havde kørt i 2 minutter ...

Efter 10 minutter er den mere sort ...

Jens
Titel: Blå røgskyer JX med fuld turbo i koldstart
Indlæg af: Jarl efter 18. September 2011 kl: 14:45:47
Prøv at skubbe koldstarterhåndtaget ind, næste gang du justerer pumpen... ;-)
Titel: Blå røgskyer JX med fuld turbo i koldstart
Indlæg af: Jens Flensborg efter 18. September 2011 kl: 14:58:00
den var justeret ind ;-) da esp`n blev justeret med måleuret
hva nu?
Jens
Titel: Blå røgskyer JX med fuld turbo i koldstart
Indlæg af: Jarl efter 18. September 2011 kl: 16:23:54
Hvordan er dit motorolieforbrug?
Titel: Blå røgskyer JX med fuld turbo i koldstart
Indlæg af: Aran efter 18. September 2011 kl: 17:54:23
Eh, vil det sige, at du giver fuld gas på kold motor ??
Diesel er mig bekendt = moderate omdrejninger, og absolut ikke tæsk, - slet ikke med kold motor.
Titel: Blå røgskyer JX med fuld turbo i koldstart
Indlæg af: Jens Flensborg efter 18. September 2011 kl: 21:19:08
Den får kun "lidt" tæsk efter 2 minutters kørsel, så kører jeg den på speederen med 80% i hvert gear til tankstationen (400 meter acceleration), generelt et normalt løb, ikke noget særligt med for meget wastegate ... Olieforbruget er ikke særligt højt, måske 0,5 liter på 1.000 til 1.500 kilometer ... Den klarer 12,5 km på literen og den kører sagtens 125 kmh på motorvejen i 30 minutter - dette skete idag og igår.

Efter at den er kommet op i varmen efter 5-8 minutter er den ikke mere så meget blå i udstødningen ... kun i starten ... mon pumpetimingen giver lidt for meget Diesel? ellers har jeg de sidste 2 dage skiftet returledninger på 2 dysser, men den ene dysse er fortsat lidt våd - nr 2 set forfra ... måske er gummiledningen af dårlig kvalitet, samme gælder for ledningen mellen LDA og turbo hhv. manifold, men jeg er p.t. ikke helt sikker, bare en eller anden anelse ... der skal en anden ledning til, den med væv udenom skal testes, den nuværende virker ikke særligt fast på dyssen, den er også meget tyk sammenlignet med vævmodellen...  

Jens
Titel: Blå røgskyer JX med fuld turbo i koldstart
Indlæg af: BlackChart efter 18. September 2011 kl: 21:23:39
Jens, blå røg = olie og ikke diesel...

Når min er kold ryger den også blålig, men jeg mistænker turboen da den som bekendt snakker, så når den står og bliver kold kunne jeg forestille mig at der siver noget olie ud de forkerte steder...
Titel: Blå røgskyer JX med fuld turbo i koldstart
Indlæg af: Jens Flensborg efter 18. September 2011 kl: 21:43:31
Det dukkede først op efter justering af esp`n for et ar uger siden... inden da var der kun mindre røg og mere sort. Jeg kiggede selv over Michaels skulder, da den blev tjekket med uret og koldstarteren var ikke trukket ud, det hele er p.t. lidt underligt.