T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: nicolai efter 06. Oktober 2011 kl: 19:43:03
-
Hej
Der er tale om en dejlig Multivan 1,6TD fra 1990 som driller, når den skal startes. Dvs. den kan altid starte, men først efter maaange forsøg, og derfor har jeg nu besluttet ikke at benytte den, før det er fixet. Bortset fra startproblemerne fungerer den fint.
Gløderelæ og -rør virker, får masser af strøm, starter kører, ingen røg, ingen luft i dieselslanger, filtre skiftet.
Bilen står pt. i Gentofte.
Er der nogle eksperter i dette forum som,
1) har mulighed for at se på bilen onsite og give en hjælpende hånd (jeg er selv nybegynder)? Jeg giver gerne kaffe og betaling for servicen. Vil bare have det fixet. Eller
2) alternativt kan henvise til en mekaniker, de har gode T3 Diesel erfaringer med?
Jeg modtager selvfølgelig også gerne forslag i tråden, som jeg enten selv eller min mekaniker kan gå videre med.
PS: Jeg har læst mange indlæg i dette forum og symptomerne passer ellers godt med dem der eller beskrives ved gløderørsudfordringer.
Mvh.
Nicolai
-
Har du tjekket den 50 amp bladsikring der sidder i den sorte boks i motorrummet?
Hvordan ellers ryger den ved start eller kørsel?
-
Har du tjekket efter om koldstartskablet er indtakt og trækker armen frem på dieselpumpen.
-
Har du tjekket den 50 amp bladsikring der sidder i den sorte boks i motorrummet?
Hvordan ellers ryger den ved start eller kørsel?
Du kan eventuelt prøve at forbinde det forreste gløderør med +- polen på batteriet med et startkabel. Tæl til en syv otte stykker og prøv så at starte. Hvis den springer i gang problemfrit, er Krogsgaards forslag ret sikkert løsningen.
Husk at tage startkablet af igen med det samme :D ellers overbelaster du gløderørene.
-
Har du tjekket den 50 amp bladsikring der sidder i den sorte boks i motorrummet?
Hvordan ellers ryger den ved start eller kørsel?
Du kan eventuelt prøve at forbinde det forreste gløderør med +- polen på batteriet med et startkabel. Tæl til en syv otte stykker og prøv så at starte. Hvis den springer i gang problemfrit, er Krogsgaards forslag ret sikkert løsningen.
Husk at tage startkablet af igen med det samme :D ellers overbelaster du gløderørene.
Bare pas på de ikke futter af. Start med at kigge om sikringen er smeltet.
-
Bladsikring ser intakt ud. Der kommer også strøm til gløderør. Kan det være defekt alligevel?
Koldstartshåndtag fungerer, men det trækker så vidt jeg husker ikke helt frem. Hvordan fungerer det, er det enten trukket/ej-trukket eller øges effekten (fremrykke indsprøjtningstidspunkt?) i takt med håndtagets vandring?
-
Nicolai,
Du skriver, at gløderørene virker. Har du set det med dine egne øjne?
Der findes forskellige kvaliteter af gløderør og den dårlige af dem kan være "feset"af selv efter kort tids brug!
-
Nicolai,
Du skriver, at gløderørene virker. Har du set det med dine egne øjne?
Der findes forskellige kvaliteter af gløderør og den dårlige af dem kan være "feset"af selv efter kort tids brug!
Jeg har set de to nemme lyse op som juletræslys, men har ikke tjekket de to bagerste. Sku man tjekke de to sidste også... hvis de to sidste er gået, burde den så ikke springe igang alligevel, når vi ved at der er liv i de to forreste eller hur?
Tak for øvrige input. Jeg dobbelttjekker sikring og koldstartshåndtag igen, når jeg får mulighed for det.
-
...jeg kom til at læse en tråd hvor Jarl bl.a. skriver nedenstående, og jeg tænkte på, om vi kan udelukke defekt topstykke i min sag på baggrund af min beskrivelse ovenfor?
Jarl:
"...Manden kommer kørende og vræler over at køleren er utæt. Godt den skifter vi. To dage senere er en slange sprunget. - Nå det kommer i stimer - vi skifter den. Efter endnu to dage kommer manden og fortæller at bilen nu er utæt ved ekspansionsbeholderen. Den skifter vi også... Efter endnu en dag så er det det forbandede varmeapparat, og ved du hvad - den fuc.... køler vi skiftede i sidste uge - den er fandme utæt...Og i virkeligheden fejlede ingen af komponenterne noget som helst - de var bare ikke dimensionerede til at tåle et tryk på mange gange mere end den ene bar, der højest hersker i et normalt og sundt kølesystem.
Det er bare den historie, jeg synes, du skal skånes for. Og jeg har IKKE sagt, at der faktisk er defekter i din top"
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-printview-t-3522-start-0.html
PS: Hvis nogen vil hjælpe med bilen er jeg stadig meget interesseret, så skriv evt. en PM. :D
-
Start med at checke bladsikringen - den kan se hel ud, men kan alligevel være forvitret omkring kontaktpunkterne. Derfor kan man godt måle 12V ved gløderørene, men det er "12V light" - dvs ampere-fattige volt, der ikke har brystkasse til at fyre op i de 4 glæderør. En ny sikring koster næsten gratis og er en rigtig god ting. Såvidt sikringen..
Mht dit klip af Jarl's tekst, er vi ude i, at kompressionen tiltænkt forbrænding løber ud i kølevandssystemet. Det er relativt let at checke, når motoren er i gang. Klem med fast hånd om en af de tykke kølerslanger og giv gas på pumpen. Blive slangen hård at holde om, er der et rigtig godt weekend-projekt foran dig... Udskiftning af topstykke...
-
Ok. Det er super god info Jeppe.
Så er det bladsikringen jeg starter med at kontrollere, dernæst koldstartshåndtag og så de to sidste gløderør samt klemme-test på kølerslange. Jeg vender tilbage.
Mange tak for input allesammen.
-
Hvis du får mistanke om at relæet slår for hurtigt fra eller på anden måde er defekt, her jeg et liggende.
Mvh Tom
-
Tom, takker.
-
Ahhh. Så starter den som en mis i første hug, selv efter en kold nat med frost.
Det viste sig, at en dieselmotor åbenbart starter bedst når der tilføres brændstof; fejlen brændstofpumpen. Det forklarer vel egentlig at symptomerne bl.a. var, at bilen ved første startforsøg gav et lille host (der var vel en sjat diesel fra sidste run), og derefter var død indtil man efter 12-15 forsøg fik lusket lidt brændstof op hvorefter den kunne starte ordentligt. Forstår dog ikke helt hvorfor den så kørte fint, når den først havde fået lidt fat? Skulle pumpen så lige pludselig begynde at virke ordentligt?
Anyways, nu er der så to pumper. En som pumper fra tanken op til filteret og den oprindelige som pumper ud til dysserne. Tænker om det blot er symptombehandling og om der stadig er noget andet der burde fixes. Hmmm... Er der andre der har et sådant setup?
-
Har du monteret en en pumpe der sidder før dieselfilteret?
Det burde ikke være nødvendig.
Enten er der en utæthed inden dieselpumpen, stoppet dieselfilter, eller skidt i tanken.
-
ja det er ikke normalt. Der er noget galt i din fremløb fra tank eller filter.
Har du tjekket T stykket i filteret? det kan nogle gange blive skørt.
-
eller evt kan selve pumpen være utæt i en pakning, er ofte set hvor armen går ind i toppen af pumpen.
Renoveringssæt fåes hos vw og har res dels nr 068 198 718
Fejlen konstateres ved at der under drift er fugtigt hvor akslengår ind i pumpen. Og efter stop kan man ved at bevæge speederen få luftbobler frem i de klare slanger.
Husk at skifte bøsningen hvis der er slør i dem, der er to typer med i sættet.
-
Tak alle 3. Jeg kan se at der stadig er lidt at gøre. Heldigvis er fejlmulighederne indsnævret.
-
Hvis din pumpe er utæt vil du uden tvivl kunne konstatere diesel spild på bagklap og dryp ved parkering.
Jeg vil meget gerne gennemgå det sammen med dig, er selv fra Frb.
-
Hej Morten
Mægtigt, mange tak! Det siger jeg ikke nej tak til.
Jeg får kontrolleret de ting Brian og Wilson nævner og sender dig en PM efterfølgende. :)
/Nicolai
-
Nu håber jeg ikke, jeg sovser tråden ind i for mange problemstillinger. En udfordring elimineres og en ny opstår... de kan vel være forbundne, derfor bevares tråden?
Bortset fra mit nye diesel setup, så har jeg nu en olietrykindikator som melder fejl, trods rigeligt med tryk
• Olietryk OK (1.5 ved 2000 / 5.5-6 ved maks omdr) For højt?
• Olietryksfølere OK (netop skiftet)
• Ledninger til gløderelæ/-rør OK
• Timing på dieselpumpe OK
• Olie-, Diesel-, Luftfilter OK (netop skiftet)
• Ledninger og relæstyring af pumpe OK
• Ledning til magnetventil på dieselpumpe OK
• Olie OK
I øvrigt ifht. trådens andre tjekpunkter: Koldstartsventil vandring og Bladsikring OK.
Hvis din pumpe er utæt vil du uden tvivl kunne konstatere diesel spild på bagklap og dryp ved parkering
Morten: Der er ikke synlig dieselspild på bagklap, men der er en lille pøl (se billede) og 2 "dyserør" ser fugtige ud. Jeg kunne ikke se kilde til læk/pøl med det blotte øje, mens motoren kørte. Hvis dit tilbud om assist stadig står ved magt, kan vi måske se på det sammen?
Har du monteret en en pumpe der sidder før dieselfilteret? Det burde ikke være nødvendig.
Brian: Tank > Dieselfilter > Pumpe (ny) > Dieselpumpe >
-
Du kan ikke sovse din egen tråd ind i for mange spørgsmål... Det er jo lide derfor, at vi alle er glade brugere af T3Nettet... Alle lærer noget undervejs... ;-)
Din olietryks-alarm er absolut en alarm, man skal lytte efter. STOP - og find årsagen. En mulighed kan være, at dit oliefilter er så tilslammet, at der ikke kan etableres tilstrækkeligt olietryk i tomgang - og så går alarmen. Hvornår har du sidst skifter olie og oliefilter...?? 5.000 km interval er godt - især ved mange koldstarter og korte ture.
Mht dine lidt fugtige dyser kan du efterspænde omløberne omkring dyserøret med en 17mm gaffelnøgle. Et kort "ryk" kan hjælpe - forsigtigt, men velment.
-
Jo. Jeg må nok til at starte en ren tråd.
• Oliefilteret er skiftet i sidste uge (efter lampe/buzz begyndte)
• Olie skiftet i sidste uge
Der står i flere indlæg her i forummet, at der også gives signal med overstigelse af et maksimum tryk. Jeg har ledt som en gal, men kan kun finde værdien for minimumstrykket (1.1 bar ved 2000 omdr. og 80° varm olie jf. Jarl ved flere lejligheder). :)
Jeg må få tjekket værdierne efter igen. Tak for input.