T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: POLLE955 efter 11. Oktober 2011 kl: 23:19:01

Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: POLLE955 efter 11. Oktober 2011 kl: 23:19:01
Hej , er der nogen der ved ca. hvor meget sådan en svenskerkasse på en Doka vejer , var til toldsyn med min Doka Magnum idag , det gik fint , bortset fra at synsmanden skrev 1660 kg ved totalvægt , han overførte den svenske tjenestevægt direkte , jeg troede de havde en side de trykke model og typebetegnelse ind på og så kom data frem på en skærm , men nej , jeg må ud i morgen tidlig og få rettet til de rigtige tal , derfor var det rat at vide hvor meget kassen vejer , hvis han siger : hallo du havde en kåbe på den er tung . Ifølge mine tekniske data vejer en Doka med sæder og 112 hk 1350 kg. , men så har min servo og træk , kan det blive 50 kg ekstra max. , og kåben oven i , den burde ku holde sig under 1500 kg . Det er utroligt synsmænd når de ikke ved noget , at de ikke undersøger det , det koster jo ekstra med toldsyn så de ku vel ringe til en ven , der er da penge til det . Det bliver spændende i morgen , skal nok lige skrive hvordan det gik .
hilsen poul
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Rabundus efter 11. Oktober 2011 kl: 23:38:19
Tillykke med synes under alle omstændigheder   :wink:
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: jbjerrum efter 11. Oktober 2011 kl: 23:41:17
Poul, du skal forbi en aut. vejer og en tur på brovægten. Det kan være på en foderstofhandel eller lign. Så får du den aktuelle egenvægt, at gå ud fra. Jeg mener, at vejning og papirarbejde med synshallen skal gennemføres samme dag. Lad værktøjskassen blive hjemme og tøm sprinklervæsken af - og mon så ikke det går...

Pøj-pøj... ;-)
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hinze efter 12. Oktober 2011 kl: 06:47:31
Spændende og tillykke med synet af Magnum'en. Har du valgt hvilken "spraydåse" der skal bruges til pladerne?
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hasse efter 12. Oktober 2011 kl: 07:48:30
Citat fra: "POLLE955"
Hej , er der nogen der ved ca. hvor meget sådan en svenskerkasse på en Doka vejer , var til toldsyn med min Doka Magnum idag , det gik fint , bortset fra at synsmanden skrev 1660 kg ved totalvægt , han overførte den svenske tjenestevægt direkte , jeg troede de havde en side de trykke model og typebetegnelse ind på og så kom data frem på en skærm , men nej , jeg må ud i morgen tidlig og få rettet til de rigtige tal , derfor var det rat at vide hvor meget kassen vejer , hvis han siger : hallo du havde en kåbe på den er tung . Ifølge mine tekniske data vejer en Doka med sæder og 112 hk 1350 kg. , men så har min servo og træk , kan det blive 50 kg ekstra max. , og kåben oven i , den burde ku holde sig under 1500 kg . Det er utroligt synsmænd når de ikke ved noget , at de ikke undersøger det , det koster jo ekstra med toldsyn så de ku vel ringe til en ven , der er da penge til det . Det bliver spændende i morgen , skal nok lige skrive hvordan det gik .
hilsen poul



Du måste väga bilen för att i sverige skall bilarna vägas med full tank och om den sedan väger som tex 1550kg lägger dom på 80kg för shauffören för att skatt ska få pengar på han med bilen kör ju ikke selv så då blir vikten 1630kg.
För dom vikterna på bilar ni talar om i danmark kommer vi aldrig ner i här.
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hr mortensen efter 12. Oktober 2011 kl: 08:19:48
Hvordan gik det med synet?Hvar der meget der skulle laves?
Og hard toppen er nem og pille af to mand,den vejer ikke mere end 25-30 kilo.
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: ronja6 efter 12. Oktober 2011 kl: 09:24:31
Jeg har været med til at løften en sådan og vil tro den vejer mellem 50-60 kilo !
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hr mortensen efter 12. Oktober 2011 kl: 09:27:50
Nej nej ikke den der sider på den doka. Jeg kunne tage den selv hvis man kunne
få ordenligt fat i den.
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: ronja6 efter 12. Oktober 2011 kl: 09:49:56
Jammen så laver vi da lige en hurtig konkurrence ! Den der kommer nærmest vinder en kasse .......!!! Mvh Per
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hr mortensen efter 12. Oktober 2011 kl: 10:34:49
Det kan vi godt sige. Men jeg tror ikke den vejer over 50kilo.
Så må vi se om polle kan få vejet den på en måde.
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: verner efter 12. Oktober 2011 kl: 15:19:27
hvis parirene siger 1350kg, så går der da sport i at få den ned på 1300kg!

husk at trække væsker fra, dvs. 16 vand + 4 l olie mm, ja det er allerede 20 kg der :)
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: POLLE955 efter 12. Oktober 2011 kl: 21:54:55
Tak for alle svarene , Ja jeg kan godt se jeg skal på vægten , var ude hos synsmanden i morges , han ville ikke rette noget , han slog op på viki og ku ikke finde nogen vægte , ku dårligt finde en doka , så I kan nok se det er op ad bakke , så sagde han også den ikke kan indreg. på hvide plader , da der ikke er Kat. på , det troede jeg ellers ikke galt for store biler før 94 , min er fra maj 90 , nå jeg kan da godt lige lægge en badevægt på laddet og stige op på medens jeg løfter kåben , så vi kan få afgjort væddemålet , det ku være der faldt en enkelt af til mig  :lol: , der var et par småting der skulle laves før syn , håndbremsekabel der knækkede , nummerplade lys , sikkerhedsselefæste ved føredør , og rattet skiftes , så det var nådigt sluppet , Verner hvis den skal på 1300 kg , skal man da pille sidefjælde og døre af  , det bliver for koldt her til vinter  :lol:  
Hilsen poul
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: buddha_uffe efter 13. Oktober 2011 kl: 10:59:58
Er KAT-reglen ikke først fra `91 af..?
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Tica efter 13. Oktober 2011 kl: 12:07:24
Det må være pga. motorvolumen er over 2L så er der et krav om kat. fra 01.10.89

Klippet ud af Vejledning om syn Kap7.06 forurening.

Personbil M1 med benzinmotor

Før 01.01.95: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(91/441/EØF eller 93/59/EØF).
Dog er der for bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
(med standardudstyr) på over 685 kg ikke krav om katalysator.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med forskel mellem tilladt totalvægt
og tjenestevægt (med standardudstyr) på over 685 kg), der er
forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav
for luftforurening. Fabrikanten eller dennes repræsentant
fastsætter »tjenestevægt med standardudstyr«, idet dog
- ekstra udstyr som fx kran, læssebagsmæk eller personlift, og
- for campingbil den særlige indretning med borde og bænke,
køkkenindretning og toilet m.m.,
ikke indgår som standardudstyr i denne forbindelse.
Før 01.10.90: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
• slagvolumen på højst 2000 cm3
• terrængående
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med slagvolumen på højst 2000
cm3 eller som er terrængående), der er forsynet med reguleret katalysator,
er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Før 01.10.89: Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav for luftforurening.
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hr mortensen efter 13. Oktober 2011 kl: 12:09:39
Hmm. Det kan da ikke passe. Der køre jo mange t3er rundt med DJ motor uden kat.
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hinze efter 13. Oktober 2011 kl: 17:12:15
stadigvæk er det firnurligheden med total- og tjenestevægt, der skal bringes i spil for den flinke synsmand. Det er ikke så længe siden emnet var oppe herinde, hvor synsmanden måtte undskylde for ikke at have læst i den tykke bog.

Personbil M1 og Varebil N1
Før 01.01.95: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1 (91/441/EØF eller 93/59/EØF).

Dog er der for bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (med standardudstyr) på over 685 kg ikke krav om katalysator. Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr på en bil med ovenstående egenskaber, skal det dokumenteres, at bilen overholder direktiv 83/351/EF (ikke Euro). For bil (med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (med tandardudstyr) på over 685 kg), der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening. Fabrikanten eller dennes repræsentant fastsætter
»tjenestevægt med standardudstyr«, idet dog
- ekstra udstyr som fx kran, læssebagsmæk eller personlift, og
- for campingbil den særlige indretning med borde og bænke,
køkkenindretning og toilet m.m.,
ikke indgår som standardudstyr i denne forbindelse.
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: POLLE955 efter 13. Oktober 2011 kl: 22:15:35
Hej , Hinze vil det på godt dansk sige at jeg uden problemer kan få den godkendt som personbil , da der jo er ca. 900kg til forskel mellem total vægt og tjenestevægt , det ville gøre det hele meget nemmere , jeg må straks ind og finde den paragraf og printe ud .
hilsen poul
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hinze efter 13. Oktober 2011 kl: 23:01:48
Citat fra: "POLLE955"
Hej , Hinze vil det på godt dansk sige at jeg uden problemer kan få den godkendt som personbil , da der jo er ca. 900kg til forskel mellem total vægt og tjenestevægt , det ville gøre det hele meget nemmere , jeg må straks ind og finde den paragraf og printe ud .
hilsen poul


ja, det vil jeg klart mene.

Han har selv teksten, afsnit, 7.06.21

Vejledning_om_syn_af_køretøjer (http://trafikstyrelsen.dk/DA/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_april_2011%282%29.ashx)
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: peterwings efter 15. Oktober 2011 kl: 17:01:59
Hej Polle.

Tak for turen forleden dag. Hvis han har skrevet 1660 kg ved total skulle han da bare have trukket last fra. Det ville da blive en fin egenvægt den kunne få :wink:

Hilsen Peter
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: POLLE955 efter 15. Oktober 2011 kl: 23:08:06
Ja velbekommen , nej det var tjenestevægt han havde lavet om til egenvægt , ellers havde det været Bobelvægtafgift  :lol: ,
Hilsen poul
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: POLLE955 efter 18. November 2011 kl: 23:00:18
Nu har jeg fået den vejet : 1440 kg så det er ok , men så siger den flinke synsmand  :twisted: at det med kat. ikke gælder for min bil den regel er kun for biler fra 1/10/90 og op til 1/1/95 , men jeg mener det skal tolkes som biler før 1/1/95 , altså hele vejen ned i årgange eller hvad ? er jeg helt galt på den , jeg bliver snart meget træt af svenske biler det er ikke sjov mere , i dag kom jeg til at lave hjulspin hele vejen i første og så lige hele vejen i anden gear ud af synshallen , det kan godt være jeg ikke skal derud igen  :roll: , øh jo jeg kan godt tænde lidt af selv om jeg er blevet 57 .
hilsen poul
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Hinze efter 19. November 2011 kl: 07:56:58
det lyder ikke rigtigt, jeg kan forsøge om jeg kan fange en klog på jobbet og få et brugbart svar.
Titel: Glasfiberkasse / Kåbe til Doka
Indlæg af: Jens Flensborg efter 19. November 2011 kl: 08:09:52
Hva med at montere jernplader et gemt sted ...