T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: frederikutzon efter 15. Oktober 2011 kl: 22:02:00
-
Ja, sidder på min mobil og min ellers lækre t3 er død, jeg tror termostaten er gået... Men jeg er i Paris nu, er der nogen af jer der har den fjerneste idé om hvad jeg kan gøre...
-
Hvis det "bare" er thermostaten der er gået, så bliver den enten ikke varm, ellers så koger den...
I første tilfælde: Kør hjem
I andet tilfælde: Pil thermostaten ud og gå tilbage til første tilfælde ;)
-
Hej Frederik.
1. Hvilken motor er det?
2. Hvad peger på at det er termostaten?
3. Hvad er symptomerne?
4. Hvor i Paris ca?
5. Vi prøver at få dig på skinnerne igen
6. Har du kasko (og dermed adgang til autohjælp i udlandet?)
Mvh
Jens Jakob
-
http://www.t3zone.com/login.php?redirect=viewforum.php&f=53&start=0
Er et godt sted at skaffe hjælp i La France.
-
Det er en 4 gears benziner. Dens symtomer er; når man slår tændig til, uden at starte motoren så blinker temperaturmåleren helt vildt og nålen stryger mod max.
-
Tjekket at der er vand på??
Når dioden ved temp. nålen blinker er det fordi den tror der ikke er vand i ekspansions beholderen...
Det kan derfor være vandmangel du er ude i...
At temp. nålen stiger helt vildt kan være noget så simpelt som en af følerne der er stået af og slutter til fast stel...
Find et stegethermometer og stik i ekspansionsbeholderen inde i motorrummet (ikke den ved nummerpladen) så kan du hurtigt se om den bliver for varm...
-
Tak for information.
1. Er det med kold eller varm motor det sker?
2. Er der symptomer når du kører?
3.. Har du tjekket at der er vand nok på beholderen inde i motorrummet (ikke den bag nummerpladen)?
Indledningsmæssigt lyder det "kun" som en elektrisk fejl - men der er brug for mere viden om hvordan motoren opfører sig nu, og hvordan den opførte sig frem til at det skete.
Vi efterlader ingen T3'ere strandet nogen steder!
Gode hilsner
Jens Jakob
P.s, Du er også velkommen til at SMS mig direkte eller ringe på 28260167
-
Lige nu holder den hos fransk motorveje hjælp og jeg kan først komme ud til den på mandag.
Jeg har ikke kasko på bilen, den har et fdm abbonoment, men det dækker ikke udland.
-
Okay, på vej til Paris, ingen problemer, så holder vi den i en parkeringskælder i 2 dage - da vi så skal køre hjem igen begynder den med dette... Vi tjekker så begge beholder, for at finde ud af påfyldnings beholderen er tom og den mere i motorrummet er også halv tom, der er væske til over min. Kigger i manualen til bilen, og fylder begge beholdere korrekt. Det virker. Indtil vi kommer på motorvej hvor det sker igen, vi holder ind med det samme og der er stadigvæk væske i begge beholdere, med i beholderen i motorrummet er væsker MEGET varm
-
Meget varm er et vidt begreb, en beholder med 80-90 grader varmt vand føles MEGET varm men er helt normal ;)
Hvis der er vand på og lampen blinker er det en el-fejl...
Nu skriver du benzin, jeg ved ikke lige hvor den føler til temp. måleren sidder på en WBX, på en diesel sidder den på studsen hvor fremløbet til kabinevarmen sidder på topstykket...
Hvis ledningen er knækket til denne føler og rører ved stel vil den give FULDT udslag på temp. nålen, det samme vil ske hvis føleren er kortsluttet indvendigt...
Men som JensJakob siger, så skal vi nok få dig hjem, der har før været strandede T3'ere i Frankrig der er kommet hjem...
De er svære at snakke med, men de er utroligt hjælpsomme hvis man får forklaret sit problem korrekt, specielt til dem i T3 kredsene :)
Som JJ skriver så tyder det pt. mest på en el fejl...
Den havde ikke tømt beholderne igen anden gang, efter i havde fyldt dem??
-
Nej de havde samme vandstand som da vi kørte fra p-kælderen. Efter vi havde holdt 20 min. Åbnede vi til beholderen i motorrummet, og der kom lidt røg/damp
-
den føler der sidder i ekspansionsbeholderen (den i motorrummet) har 2 lange ben der går ned i beholderen , prøv at skrue den ud og rens disse ben og evt trække dem en lille smule fra hinanden (forsigtigt og ikke ret meget) så sæt den i igen og se om det ikke hjælper
jeg har før været ude for at den sender nogle falske signaler hvis den er for beskidt
-
Hvordan kommer man ned til denne føler
-
Hvordan kommer man ned til denne føler
den sidder skruet ned i den beholder der sidder oppe motorrummet med det stik på
stikket af og så er den til at skrue op med passene værktøj
-
det er føleren på dette billede, tag stikket af og skru føleren ud, det er hele den sorte del der skal ud..
-
Og denne føler kan fejlen meget vel sidde på?
-
den kan nogen gange være skyld i at man får nogle falske signaler om vandstanden
-
Der kan også være luft i køleren.
Hvis du har mulighed for det, så luft køleren ud.
1. Af med det øverste gitter ved lygterne. Der er så vidt jeg husker 5 skruer. De skal stilles lodret eller vandret alle sammen. Du er ikke i tvivl om hvilken vej de skal stå. Så kan du let fjerne plastikgitteret.
2. Der sidder en udluftningsskrue på toppen af køleren i "passagersiden" af bilen.
3. Stil bilen så forenden er højere end bagenden. En stejl opkørsel kan bruges, eller sågar en høj fortovskant.
4. Kør motoren i høj tomgang, af med låget på vandbeholderen i motorrum, fyld løbende op med kølervæske, makker står foran og har løsnet udluftningsskruen en smule, der pifter luft ud,når der begynder at komme vand, lukker makker for udluftningsskrue og manden bagi lukker for vandbeholderen og lader motoren gå ned i tomgang/slukker den.
-
Når det nu er en wbx så kig lige kritisk på gummipakningerne på hver side af motoren. Er de pæne og sorte, eller er det noget blågrønt fugtigt snask ? Er der tørt under bilen når den står parkeret ? Og vigtigst af alt: Kører den med korrekt ( rød ) kølervæske ?
Hvis du kan sige, at dette er i orden og den holder vandet indenbords, er der stor sandsynlighed for, at den trods alt køler. En anden ting er, om der er varme i kabinen ? Hvis der kun kommer kold luft står der sandsynligvis en stor luftboble i systemet. Den skal ud som JJ har beskrevet det, og selv om det kan forekomme ulideligt, kan du faktisk køle en smule på maskineriet ved, at have fuld knald på varmeapparatet.
-
Kører med rød væske, og varmen virkede helt fint...
-
Så er du ikke helt ilde faren. Kabinevarmen er det der først indikerer alvorlige problemer, eller rettere: Hvis varmen forsvinder er det ind til siden og total inspektion.
Tror også mere på, at det er et elektrisk drilleri, men godt du er opmærksom.
-
Jeg har oplevet en knækket ledning ved kabelskoen til netop denne føler (tryk ekspansionbeholderen) Det kan forklare at dioden blinker, men ikke at nålen går mod maks. Forsætte den helt mod maks eller er synes du pludseligt den er kommet højere op - altså at det spiller dig et psykisk puds, det kan jo ske i sådan en situation.
Går nålen mod maks og den har brugt vand ville jeg søge efter utætheder i kølesystemet og lufte ud som JJ skriver.
Rigtig udluftning er alfa omega på en T3
Hvis det er et rent elektrisk problem er det muligt at søge efter fejl ved føleren som sortekort skriver, derudover er der stel til selve instrumentet og om stikket til multiinstrumentet sidder rigtigt!
-
Er du nød til et køre - og det lyder som om du kan køre i 20 minutter inden der er røde lamper. Så kør med varme i kabinen og nedrullede vinduer og tjek endelig temperaturen på slangerne i motorrummet, samt på vandbeholderen. ----Det er selvfølgelig en nødløsning.
Mvh Tom
-
Et bi-spørgsmål: Virker din vandpumpe? Start bilen med kold motor, tag låget af vandbeholderen inde i motorrummet, kig efter at vandet cirkulerer lystigt.
Mit bud pt:
1. Tjek din termostat
2. Tjek vandpumpen
3. Luft køleren ud
Jeg bider lidt mærke i at du skriver at i fyldte vand på, kørte afsted, og så gik måleren amok efter 20 minutter.