T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 08. Marts 2007 kl: 08:11:40
-
Jeg funderer lidt over om man skulle få dyppet Syncro-undervognsbeskyttelsesjernet i varmt zink. Ikke fordi jeg frygter, at de ruster, men fordi det ser sejt ud... Det drejer sig om motorbeskyttelsespladen og de to langsgående profiler. Pladen er gjort af 2-3 mm gods og firkantprofilerne er det samme.
(http://aycu21.webshots.com/image/11500/2005647118431414204_rs.jpg)
(http://aycu25.webshots.com/image/12384/2005616967120871733_rs.jpg)
Spørgsmålene lyder:
Skal man forvente at det vrider og slår sig?
Hvor rent skal det være inden?
Hvad mon det koster?
Kender vi relevante steder i min omegn, der vil gøre det?
-
Jeg har spekuleret på noget lignende, men kom aldrig til at finde en hårdfør overfaldelakering.. Varmegalvanisering lyder interessant??
Er varmegalvanisering en mere hårdfør behandling end f.eks lakering? Undervognsbeskyttelsen får sig nogle grove ture når man kører i terræn er min erfaring, så hvis det kan ridses er det nærmest spild af tid og penge.
Jeg kunne sagtens være med på at samle nogle ting (ankerplader og anden undervogns-halløj) og få galvaniseret hvis det kunne gøre det billigere at samle lidt sammen.
Der ligger en sandblæsning sog galvaniserings virksomhed lige nord for Randers der hedder M. Lange. Så skal der bare findes ud af om de har en kaffekasse. 8)
-
hvad har du gjort ved underkøringsværnet ved det foreste diff ?
jeg kunne da godt tænke mig at få alle tre dele galvaniseret hvis prisen er rimelig
-
Her er et par gode råd til galvaniseringsfolket:
http://www.fynsgalvanisering.dk/goderaad/
Med hensyn til vridning tror jeg ikke der er problemer med de dimensioner som der er anvendt. Se også www.tyshsen.dk han er åbenbart specialist i at galvanisere bildele
-
Jeg er også med på en galvanisering.
Jeg spurgte om det samme for et ½ års tid siden, men fik at vide at galvaniseringen ville svække jernet??? Altså det i rammerne ;-)
-
fik at vide at galvaniseringen ville svække jernet
Det tror jeg, at du har ret i. - Nu har jeg også skruet hele set-up'et på, så det kommer ikke af før det bliver nødvendigt igen - forhåbentligt om ca. 300.000 km. I stedet bliver det sølet til indv. og udv. med raps/tjære-blandingen. - så lige nu I'll rest my case.
-
Men er det ikke hamrende dyrt?
Det er vel også en special maler der skal lakke det??
-
Kender vist en der kan gøre det lidt orange agtigt... :-)
Skal jeg undersøge muligheden?
-
Pulverlakering bør være billigere end vådlakering.
Varmgalvanisering betales efter hvad emnet vejer.: What the Fu.. sagde Hr. Salvesen, og fik den forklaring, at det dyreste er den opvarmningsenergi der skal til, når du smider 200 kg jern i varm zink.
På arbejde varmgalvaniseres det hele hos den store i branchen, Herning varmgalvanisering. (vi laver mange trapper og gelændre)
Så kommer der et rækværk der er medtaget af transport. Zink Spray fra Esbjerg er næsten ligeså godt siger de og sprayer løs.
KH KHS - Aldrig sniffe zink.
-
Zink Spray fra Esbjerg er næsten ligeså godt
Ja, hvad mener i om det?
Når jeg spørger, så er det fordi, jeg godt kan bilde mig selv en masse rosenrøde teorier ind ang. zinken, der reagerer med jernet og derved nærmest galvaniserer emnet.
Imidlertid er min praksiserfaring, at produkter med højt indhold af zink á la Galvafroid har en elendig vedhæftning og ikke er nær så godt beskyttende som en ganske alm. grunder.
Invitation til debat!
-
Zink Spray fra Esbjerg er næsten ligeså godt
Ja, hvad mener i om det?
Når jeg spørger, så er det fordi, jeg godt kan bilde mig selv en masse rosenrøde teorier ind ang. zinken, der reagerer med jernet og derved nærmest galvaniserer emnet.
Imidlertid er min praksiserfaring, at produkter med højt indhold af zink á la Galvafroid har en elendig vedhæftning og ikke er nær så godt beskyttende som en ganske alm. grunder.
Invitation til debat!
NO WAY !!!
Zinkspray har jeg ikke gode erfaringer med !!! Det kan IKKE stå alene, men skal overmales eller have rustbeskyttelse.
Derudover hæfter alm. 2k autolak meget dårlig på overflader malet med zinkspray
Jeg har selv undersøgt lidt om galvanisering i forbindelse med mit undervogns/ bremse projekt og det ender nok med en el-forzinkning.
El-forsikning er ikke så stærkt og tykt som varme galva. men tilgengæld udsættes emnerne ikke for samme varme påvirkning.
Læs evt. lidt her : http://vwnettet.dk/forum/topic/299653
-
Jeg har noget "Wolfs zinkstøvsmaling" som er linoliebaseret stående til at male beslag og andre småting med. Lige en stålbørste på en boremaskine først og så male over. Det kunne jeg måske godt finde på at bruge på bilen engang; kofanger, træk, hjulkapsler og den slags.
Det kan stå alene og har så en grå farve, men kan også overmales med andre malinger uden opløsningsmidler. I princippet er det vel nærmest det samme som "Galvafroid" bare med den forskel at det hærder op som en rigtig maling, altså vandtæt og det hele i en arbejdsgang. Og så er malkoden kun 00-1. Linolien trænger også godt ind i mikroskopiske sprækker. Tørretid er 24t v.20gr & 60% relativ fugt. Rækkeevnen er 10-15 m2 pr. ltr. og en dåse med 250ml. vejer næsten et kilo og koster kr135.
og lige et link med en powerpoint om korrosion og overfladebehandlinger af metal: http://www.ime.auc.dk/~rml/Forel%C3%A6sning%20om%20Valg%20af%20materialer%20ifm%20korrosion.ppt
-
Så er der nyt mht pulverlakering.
Min "ven" siger at det er hip som hap med pulverlak, i forhold til våd lak, hvis der går hul på lakken, trænger der vand iind i begge laktyper...
Derimod mente han at det bedste ville være elforzinkning, der bliver jernet ikke varmet op og dermed går intet af styrken tabt.
Nogen der har en kommentar til det?
Næste skridt: At finde nogen der har kontakter til nogen der elforzinker!?
Der ligger en virksomhed i Nibe der gør, men jeg kender ikke lige umiddelbart nogen der arbejder der.
Har vi nogen herinde der gør det?
Jeg vil gerne prøve at ringe til dem og høre om muligheden... :shock:
-
hmm fandt dether på vwnettet: http://vwnettet.dk/forum/topic/21783
-
et hit mere fra vwnettet til reference
http://vwnettet.dk/forum/topic/14028
-
På en eller anden måde, er det lidt afsporet det der foregår i denne tråd.
Der kan ikke males ordentligt på Zink. ? (har aldrig prøvet.)
Hvilken farve havde Jarlen tænkt sig at male underrammen ??
Metallet mister styrken. ? yep, det bliver ligeså blødt som smør, det er derfor det benyttes ved så mange stålkonstruktioner, også konstruktioner der har med sikkerhed at gøre.
Måske Jarlen skal have en kraftigere ramme nedenunder, så den kan tåle det.??
Zinkspray, (esbjergs) skulle være det næstbedste, vi bruger det ofte, hvis der skal efterarbejdés på emner der allerede er varmgalvaniseret.
Galvanisering får jernemner til at slå sig. Se det er sandt, det er ikke hvergang og det er ikke ret meget. (mon ikke det aflaster spændinger)
Tråden startede med en ramme under vognen, og det vil være oplagt at få dyppet den i zink. BASTA.
KH KHS - Zink er giftig i dampform.
-
Hvad er stemningen, skal man undersøge elektrolytmetoden?
En ordentlig gang body kan vel også beskytte og er nok billigere i sidste ende? :-)
-
Har lige snakket med Nibe Beslagfabrik.
14-15 kr. pr kilo i urenset tilstand og en mindste fakturering på 250 kr.
Det er så en varmgalvanisering, så vi skal undersøge om godstykkelsen kan slå sig eller ej.
Han mente ikke styrken ville blive ændret af betydning.
-
Hmm hvor store kar har han 8)
15 x 2075.. hmmm hmmm :D
-
Jeg mener som storkunde koster det ca 5 kr, hos Herning.
Det slår sig meget lidt, men ikke hvis det er reelle stykker jern. Det er kun hvis du har svejst forskellige stykker sammen, du kan se det, men det kan jo rettes op igen.
Styrken ændres så lidt at det knapt kan måles.
Karret er stort nok til at din bil kan gå deri. MED HÆNGER.
KH KHS - Har filet overskuds zink af hele dagen.
-
Der er nu næsten gået fire år, er der nogen der har gjort erfaringer?
-
Hvad med at anvende Hammerite?? Det roses da rimeligt rundt omkring, og er ikke så dyrt som en gang galvanisering... Der må da være nogle i dette forum der har erfaring med dette produkt på biler, så ud af busken, og lad os høre de kloge ord :)