T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 08. Marts 2007 kl: 21:20:36

Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 08. Marts 2007 kl: 21:20:36
Jeg snakkede med Jarl om det med at hive oliepinden ud og lukke hullet til udluftningen i ventildækslet samtidig, for at se om der er underkompression i min motor. Der pibler ganske rigtigt en lille "fin" stråle ud af olierøret. sådan noget lort...

Næste skridt må så være? flå motoren i småstykker og renovere det hele, eller er der andre veje?
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 08. Marts 2007 kl: 21:24:05
er det slemt dit forbrug?

Min røde bus gør det også, men dens olieforbrug er minimalt.  pr 5000 km.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 08. Marts 2007 kl: 21:26:09
Ca. 1 l. pr. 500-600 km, så jeg vil mene det er mindre acceptabelt :-(

Er bange for det er motoren der trænger til en udskifter eller honing, men den går fandme ellers godt.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 08. Marts 2007 kl: 21:31:08
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Ca. 1 l. pr. 500-600 km, så jeg vil mene det er mindre acceptabelt :-(

Er bange for det er motoren der trænger til en udskifter eller honing, men den går fandme ellers godt.


det gjorde min Whitestar også og tilsidst inden den døede, var det 1liter pr 200km..... :? Der kommer en hel ny motor i nu.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 08. Marts 2007 kl: 21:39:00
Ja, der er nogen der kan hva??? :-D

Måske en 1900 er næste skridt? Så kan den komme i Syncroen når den tur kommer... :-)
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 08. Marts 2007 kl: 21:43:35
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Ja, der er nogen der kan hva??? :-D

Måske en 1900 er næste skridt? Så kan den komme i Syncroen når den tur kommer... :-)


Ja det koster jo lidt og ikke mindst er det et projekt - jeg har ingen anden udvej.....det er også trist og se på en bus der bare står....... :cry:
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 08. Marts 2007 kl: 21:50:29
Ja, det duer skam ikke, slet ikke din Whitestar...
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. Marts 2007 kl: 18:48:24
Nogen der har et forslag på hvad der kan ske med motoren, den bruger ikke vand og lyder ganke fint og der er heller ikke olie i vandet.

Er det stempel ringe, lejer i blokken der skal skiftes, plejllejer, hovedlejer eller hvad er det der gør at olien bliver brændt af?

Jarl nu må du lige på banen ;-)
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Jarl efter 09. Marts 2007 kl: 19:12:39
Hmm... det kan jo være så meget. Men lad os tage udelukkelsesmetoden.

Jeg starter med at forudsætte, at de faktisk bruger olien og ikke drypper det væk.

Lejerne kan ikke bruge olie. Hvis de har for store tolerancer, pisser olien bare ned i bundkarret og tager en tur mere. Det ville kunne ses på olietrykket, men ikke på forbruget.

Snarere skal der kigges på stempelringe/stempler/cylindergange. Tit bliver man overrasket over hvor godt en motor har kørt, når man får den lukket op og måler tolerancerne. Det er i hvert fald et godt bud, som kan verificeres/afvises med en kompressionstest/gollertest/lækagetest.

Så er der ventilstyrene og ventilkapperne. Traditionelt har et brugt JX-topstykke så meget slør i ventilstyrene, at ventilerne kan stå på tværs i dem, og så suser der altså temmelig meget olie ind og bliver forbrændt. Det viser sig typisk som blå røg, når man slipper gassen og lader motoren rende i påløb.

Turboladeren er også en lunefuld bandit, der kan være ansvarlig for monsterstore olieforbrug. Symptomerne her er typisk sådan, at en varm motor efter nogle minutters tomgang sender en massiv blå røgsky, når den så får en frisk opspeedning.

Og så de barske realiteter (det er nu du skal zappe væk, hvis du ikke vil høre det...):

Som oftest er det det hele på éngang. Komponenterne matcher nemlig hinanden meget godt i levetid (måske undtaget toppen, der typiske bliver skiftet et par gange inden blokken er død, men ikke grundet olieforbrug - snarere pga. revner). Så hedder det komplet renovering. Dvs.

1) Blok bores/hones til overstørrelse
2) Nye stempler og ringe
3) Nye hoved-, plejl- og mellemaksellejer
4) Nyt/renoveret top
5) Ny/renoveret turbo
6) Nye pakninger/remme/og andre typiske sliddele

Sådan en renovering er ikke gratis - prøv at regne lidt på det:

Stempler 250 €
Top 400 €
Turbo 400 €
Lejer 80 €
Opboring 400 kr/hul
og så alle småtingene.

Selvf. kan man gøre det billigere, hvis man som jeg betragter det at renovere motor som afslappende og sjov yoga for krop og sjæl, men der er nogle forudsætninger for at nå dertil. - I form af tidsforbrug, know-how og halvstore investeringer i det rigtige værktøj.

Hvis det viser sig, at det er det hele på éngang, skulle du måske overveje en renoveret shortblok.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: DT63 efter 09. Marts 2007 kl: 19:18:57
Jeg vil mene at din motor er begynt at bruge olie
fordi at den aldrig er over 75 Km/t
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. Marts 2007 kl: 20:58:48
Pyyyh det var en ordentlig omgang Jarl... Så kan jeg vist godt begynde at ligge lommepenge i kagedåsen. Men jeg snupper lige en kompressionstest i starten af næste uge, hvis ellers Motordoktoren har grejet til det.

Måske det er nemmere at skifte motor og så gemme den gamle til stumper, det er lidt uoverskueligt at skulle ofre 10000 på den gamle motor nu, og så er den stadig underdimmensioneret i forhold til mine planer, så jeg må nok begynde at kigge efter en aaz eeler 1y. er der noget om at aaz er mere solid end 1y? Min plan er umiddelbart at ligge en diesel i Syncroenog så kan jeg jo godt lede efter en fornuftig 1900 nu her.

Hvorfor skulle den begynde at bruge olie pga morfarkørsel? he he det er jo kun en 4 gears.

Det er spørgsmålet om man er "heldig" det kun er ringene, for så var det jo overskueligt at få det ordnet, men det er vel lidt ligesom gamle huse... hvis man lapper i den ene ende, smuldrer det ned i den anden ende.

Det er rart at få tingene sat lidt perspektiv, men ikke videre opløftende :-(
Jeg tror egentligt også bare den får lov at drikke olie indtil den ikke kan mere...
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: KHSalvesen efter 09. Marts 2007 kl: 21:43:52
Ja så er der jo heller ikke grund til at købe den dyre olie, det bliver jo ikke slidt op.

Det der med 75 i 4 gear, var det på grund af lyden fra motoren, eller ville den ikke mere. Jeg har stadig ikke fattet at en 4 gears skal kunne køre 103 Kilometer i timen, med 4200 Omdrejninger.

4200 Omdrejninger på en Diesel, det er sgu synd. Så hellere 75 Kilometer i timen.

KH KHS - Roooo på sig.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: ludvig efter 09. Marts 2007 kl: 21:48:59
Citat fra: "KHSalvesen"


KH KHS - Roooo på sig.



roooo er ok,
men, :!:   jeg har lige hentet ny bil.
knap 70 op af bakkerne..  så rolig behøver det nu ikke være.. :wink:
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. Marts 2007 kl: 22:03:10
Så kan du godt få nogle billeder og specs herind.

Det er pga. motorlyden den ikke for lov at køre hurtigere, det er jo synd...
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Jarl efter 09. Marts 2007 kl: 23:58:31
Citér
er der noget om at aaz er mere solid end 1y?


AAZ har 26 mm krydspinde, mens 1Y har 24 - der er vist eneste betydelige forskel, og da både CS, KY og JX klarer sig fint med 24 mm, anser jeg forskellen for ubetydelig med mindre man går efter at tune til halvandenhundrede heste...

De har også begge oliesprøjt under stemplerne, så de kan begge håndtere turbovarmen. Jeg tror du skal lade det konkrete tilbud afgøre, hvilken du skal have.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 10. Marts 2007 kl: 06:19:01
HVad bør de koste sådanne motore?

Er Oliekøl og I/C anbefalet, sidstnævnte hvis man har turbo også?

Jeg bliver mere og mere interesseret i at få den 1900 i, men måske en 1700 kan klare jobbet også
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: jankjerbye efter 10. Marts 2007 kl: 08:26:58
M.h.t priser.

Nyrenoveret:

http://cgi.ebay.de/VW-1-9-TD-UMBAU-JX-Motor-auf-AAZ-Bus-TurboDiesel_W0QQitemZ320087612147QQihZ011QQcategoryZ61275QQrdZ1QQcmdZViewItem

Brugt:
http://cgi.ebay.de/Motor-VW-Golf-Vento-Passat-Seat-1-9-TD-Motor-AAZ_W0QQitemZ140092373947QQihZ004QQcategoryZ61283QQrdZ1QQcmdZViewItem

Dertil kommer så dele fra din JX og en småting eller to man skal bruge til opbygningen (pakninger og diverse) og T3 indbygningen.. Så måske en 500-1000 oveni altefter om det er noget man finder brugt eller SMC priser.

Hvis man har tid til at vente kender vi en en fyr der laver 1y/aaz ere med topstykker fra golf. Han laver meget flot arbejde, men er langsom da han har ekstremt travlt altid. Hans priser starter ved 8500.- altefter hvor meget man skal have med.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Jarl efter 10. Marts 2007 kl: 08:45:01
Efter min mening er 1,9'erne tit "überteuert" - alt for dyre. 8-10 kg for noget, der dur, er ikke et særsyn. For et par uger siden fulgte jeg en til dørs på ebay. Jeg stod af ved 600 €, men den endte i 900 - ellers en fin motor med 118 tkm på klokken. Men så kommer ombygningen til T3 oven i hatten - det koster ikke alverden, men det tager lidt tid.

1,7'erne er også lidt überteuert, synes jeg. Folk har fået øjnene op for at de er fine med turbo, men alligevel kan man godt finde noget på ebay. Jeg har købt en til latterlige 50 € med en plejlstangsskade - så kan man godt komme ud at køre for en rimelig pris.

Prismæssgt er 1,6'eren absolut den mest rimelige - bl.a. fordi man kommer ind i det kæmpe Golf-marked. Og hvis du spørger mig, så har den lille motor bestemt også sine fordele - også udfra et teknisk/mekanisk synspunkt.
1) Den er tydeligt koldere end AAZ (men varmere end KY, som jo ikke er født med turbo)
2) Den klarer bedre mange omdr. (lavere stempelvægt/mindre slaglængde)
3) Har en mindre traktoragtig karakteristik.
4) Støjer og bruger mindre
5) Holder mindst ligeså længe, som den store
6) Bruger reservedele, man kan få smidt i nakken på et hvert gadehjørne.

Faktisk tror jeg, at den mindste motor i en serie tit er den mest harmoniske, hvad gangkultur angår. Det hænger sammen med, at det faktisk er den størrelse, motoren er konstrueret til at have, mens senere "forstørrelser" blot er desperate knopskydninger på samme konstruktion. Prøv at høre en 1,5 D fra en gammel Golf 1 - Den går suverænt, og anvendes derfor til både i mariniseret form, hvor vibrationer er uønskede. I den modsatte ende af skalaen er AAZ, der er en meget rå hund i sin gangkultur  - men tilgengæld har et monstermoment. Alt er kompromisser - så du må gøre en totalvurdering af, hvad pengepung og drengerøvstrang vil.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 10. Marts 2007 kl: 13:16:14
Hu ha lige Pt vil min indre drengerøv gerne have 2,5 v6 TDI, men pengepungen siger nok en 1,05 polo benziner...

Jeg har muligvis noget på hånden.

Du skriver at AAZ er varmere end JX, hvordan så med 1Y med og uden eftermont. turbo?

Jeg synes også du har nævnt at KY har en ualmindelig god motorgang?

Der er jo stadig den lumske 5-bener fra Audi...? Hvilken efekt kommer den op på med TD og I/C? Har den problemer med høj temperatur?
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: dokajønne efter 10. Marts 2007 kl: 16:09:56
Nu har jeg kørt et stykke tid med en aaz'er med turbo, og du godeste der er et herligt smæk i vognen, MEN det næste valg bliver en 1,9D uden turbo af følgende årsager

Større slagvolumen og slaglængde giver bedre bundmoment (syncrorelevant)
Turboer er dyre (5-7k)
Turboer laver varme og slider på maskinen og kræver oliekøler(2k)
En 1,6TD mangler ikke effekt men moment.
I teorien er en TD mere økonomisk, men reelt vil man nok opleve at det er lidt billigere men en sauger

Så spar 5 - 9000kr og få en 1,9 sauger jeg tror det bliver heftigt nok og det skulle gerne holde bedre
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Jarl efter 10. Marts 2007 kl: 16:43:45
Citér
I teorien er en TD mere økonomisk, men reelt vil man nok opleve at det er lidt billigere men en sauger


Nemlig! Ingenting kommer af ingenting ud over lommeuld. Mereffekten i en TD kommer af merforbrug - sådan er det bare. Men hvis man forestillede sig den hypotetiske situation at man ikke brugte mere end 50 hk, så ville TD have en bedre virkningsgrad grundet det magrere blandingsforhold. Og dertil kommer at TD er højere gearet, hvad der selvf. medvirker til lavere forbrug.

Og @Krogsgaard:

Og hvis du vil høre mit råd, så sæt en fin JX'er i din Syncro. Den er billig, tilgængelig og har rigeligt power med mindre du påtænker at bestige pyramiderne. Jeg kan love dig, at den nye maskine i min har overarm, så der er en fornøjelse. De fleste myter om JX'erens manglende kraft skyldes efter min mening at folk har deres erfaringer fra en gammel bil, der har kørt 350.000 km for det lokale murerfirma...
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: dokajønne efter 10. Marts 2007 kl: 16:57:22
Citér
De fleste myter om JX'erens manglende kraft skyldes efter min mening at folk har deres erfaringer fra en gammel bil, der har kørt 350.000 km for det lokale murerfirma...


Og har man prøvet en 1,6 sauger der er i top vil man også sande at den har langt mere kraft en de fleste mureres TD'er
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: PARKHAVE efter 10. Marts 2007 kl: 16:59:50
Ja ja, men når nu man VIL have den der sssssssssSSSS lyd fra turboen, er der ingen vej uden om.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: KHSalvesen efter 10. Marts 2007 kl: 18:28:17
Den lyd kan man vel få på CD afspilleren.  :lol:

Hvorfor skulle JX mangle moment, da TøseØsen kørte, syntes jeg der var masser moment.

Pandekagebilen med 50 Hk, syntes jeg har rigeligt med moment og trækkraft, men kun til 75 så får motoren flere omdrejninger end jeg bryder mig om. (større hjul, 5 gear mangler)

KH KHS - Immer diesel
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: BlackChart efter 10. Marts 2007 kl: 19:08:46
Tjaeh, efter jeg kom til at pille lidt ved pumpen på min JX imorges er jeg sq også kommet i tvivl om jeg alligevel ikke skulle beholde den, og evt. give den en gennemgribende renovering ved lejlighed istedetfor den ellers planlagte AAZ jeg havde spekuleret i :D

For pokker der er kommet smæk i den gamle, gav skruen noget der ligner 1/6 del ind og nu har jeg turbo kraft helt nede fra ca. 2200 - 2400 omdr. ved varm motor...

Turen til Holstebro med de gamle (de skulle hente ny gammel bil) var en hel fornøjelse, ingen magtkampe med bakkerne mere, den tæskede bare afsted :D
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 11. Marts 2007 kl: 08:56:31
Hvis man vælger en JX, er det så for sent at tilmelde sig oliekøler klanen??? LOL  :lol:

Så vil jeg altså have I/C og Ök på den og den berømte 80 graders termostat...

Ville det ikke være mest optimalt?
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: DT63 efter 11. Marts 2007 kl: 09:03:00
Her er også en mulighed

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48747742
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Jarl efter 11. Marts 2007 kl: 10:45:37
Eller:

http://cgi.ebay.de/Austauschmotor-VW-Bus-T2-T3-1-6-TD-JX-NEU-0KM_W0QQitemZ110100668409QQihZ001QQcategoryZ61283QQrdZ1QQcmdZViewItem
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: dokajønne efter 11. Marts 2007 kl: 15:51:04
Citér
Hvorfor skulle JX mangle moment, da TøseØsen kørte, syntes jeg der var masser moment.


Det er heller ikke sikkert at den mangler 1,9 har bare mere.
Grunden til at jeg sværger til 1,9'erne er at jeg kan få hæderlig power uden turbo.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 12. Marts 2007 kl: 05:52:02
Jeg skal ud og se på en her i løbet ugen.

Hvis jeg skal bruge 1000 euro, så kan jeg lige så godt finde en 1y eller aaz, selvom de koster lidt mere, men der er også lidt mere "motor" for pengene...
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: jankjerbye efter 12. Marts 2007 kl: 11:01:10
Du må købe min til det jeg har betalt for den.. der er vist længe til at jeg skal ha skiftet motor i syncroen..  :x
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 12. Marts 2007 kl: 20:57:59
Ja tak Jan, men det er lige lidt for dyrt lige PT.

Update. Jeg var omkring min mekaniker idag og hente et repsæt til pumpen og snakkede lidt med ham om min motor.

Han sagde at det var nye stempelringe, der skulle til, han fortalte at man kunne få nogen, der var "forstærkede", som fyldte lidt mere hvis der evt var slid på cylindergangen. Hva mener i om dette???

Det var selvfølgelig nemt, hvis dette var løsningen...
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Jarl efter 12. Marts 2007 kl: 22:41:17
Citér
Han sagde at det var nye stempelringe, der skulle til, han fortalte at man kunne få nogen, der var "forstærkede", som fyldte lidt mere hvis der evt var slid på cylindergangen. Hva mener i om dette???


Hvordan ved han det? Tilgiv mig et par sætningers arrogance:

Jeg har aldrig set en VW diesel med slidte stempelringe, der ikke også var slidt i blokken. Selvfølgelig i større eller mindre grad. Og selvfølgelig hjælper det at skifte ringene, men hvor længe? Hvis cylindergangen er tilstrækkelig slidt vil de nye ringe også hurtigt blive det af at skulle tætne i en konisk cylinder. En cylinder slides nemlig ikke jævnt, men konisk og ovalt - derfor er nye ringe en kortsigtet løsning, hvis ikke cylinderen overholder sine mål.

Vil du noget med din motor, så få lavet en ordentlig renovering. Prisen på stemplerne er en brøkdel af de samlede udgifter, når man lukker en motor op - alt det andet skal alligevel betales, men stemplerne afgør om det er seriøst arbejde eller en feberredning.
Der findes til JX 4 forskellige typer stempelringe: 1) 76,48 mm; 2) 76,73 mm, 3) 76,98 og 4) 77,48 mm - svarende til de respektive størrelser stempler, der monteres efter boring. Derudover findes der ikke andre. Det der med "lidt større stempelringe" brugte man i 60'erne og 70'erne i store 8 cyl. amerikanermotorer - det er ikke noget, man gør i idag og slet ikke til højtydende dieselmaskiner, der har 4 gange så meget kompression som de omtalte amerikanere.
Titel: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 12. Marts 2007 kl: 22:44:03
Så blev det ligesom udelukket :-)
Din arrogance er accepteret her. Det ville også være lidt for nemt...

Jeg må finde en anden motor. Må afsted i morgen og kigge.

Kan godt tilslutte mig Jønnes holdning til Turboløs motor, evt. ky eller 1y?
Nu da planen er at få Syncroen lavet om til Diesel er det jo ikke tophastighed jeg går efter, kan den drible afsted med de sædvanlige 70-90 km/t. så er det fint med mig, den skal bare holde omdrejningerne så lavt som muligt...