T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: mudpool efter 26. Oktober 2011 kl: 13:37:02
-
Mine nye hjul skraber lidt på engang imellem, så jeg må nok lige få løftet bussen lidt.
Er det ikke bare et par skiver for og bag? Og hvor skaffer jeg lettest disse, er det Hinze jeg skal have fat i?
//Bent
-
http://www.youtube.com/watch?v=0N5ZY7YcULk&feature=related
http://www.syncro-services.com/index_modi_eng.html
Mvh Jason
-
Du kan også gå mere drastisk til værks og skifte fjedrene til nogle længere og/eller stivere.
Det er hvad jeg foretrækker fremfor spacere, for så bibeholder man bedre en god affjedring.
Kan give nogle gode links til fjedre, hvis ikke Hinze også har noget godt
-
Enig Dennis.
Derforuden skal du være opmærksom på vinklen i knokkelledene som helst ikke må overstige 12 grader.
Busman har nogle heavy duty som kan gå helt op til 20 grader.
Din øverste bærearm bør også ha en spacer således at den ikke bliver vinklet for meget og du stadig kan justere camber vinklen på dine forhjul.
campervan kulture har også en film hvor du kan se hvordan du gør.
Og får du et godt tilbud, så lad mig det vide, da jeg påtænker samme operation. Evt kan jeg også hjælpe med at udføre arbejdet.
-
Som jeg læser det på busmans side:
http://www.busman.be/pagina64aa.html
Går de originale VW knokkelled op til 17 grader og de forstærkede led til 23 graders konstant belastning.
Hvor mange grader er den originalt og hvor meget ændre det sig ved løft med skiver 15/20/30 mm (se: http://www.syncro-services.com/index_modi_eng.html)
@ Dennis M. - lidt fælles skruning ville ikke være af vejen ;-)
//Bent
-
Det du også lige skal/bør have i tankerne er hvor meget læs at du har i bilen.
Vi havde Mary konstant i den høje ende af hvad man må (læs ofte overlæsset) på vores jordomrejse, og med 2,5 til 2,7tons på alverdens hjulspor og bjergveje så opdager man virkelig hvor vigtig frihøjde og gode fjedre er.
Nu ved jeg godt at det langt fra er alle, som har samme behov.
Men det er med de erfaringer i baghovedet at vi har skruet undervognen i Mary sammen som vi har, med ekstra kraftige fjedre fremfor spacere.
Bagpå har vi nogle specialtfremstillede fjedre, som virkelig kan tage læs og ekstra læs på krogen uden at man mister frihøjde, og i tom tilstand er de ikke stive.
-
@ Dennis M. - lidt fælles skruning ville ikke være af vejen ;-)
//Bent
Som tilbudt er jeg gerne behjælpelig. Jeg har alt værktøjet og kender faldgruberne. Hvis du gerne vil at jeg hjælper dig, vil jeg gerne ha mine udgifter dækket tur retur fra fyn til dig.
Og en rugbrød når jeg bliver brødflov...
-
Mange tak for input.
Som jeg kan se er der flere ting der skal tages hensyn til, men som ikke kan besvares direkte, jeg tænker på vinkel på knokkeled ved hævning. Og da jeg ikke umiddelbart havde planer om at kører i Marys hjulspor, tror jeg jeg starter i det små, med at bestille et 20mm hævningssæt hos syncro-services.com, og så se hvordan det påvirker vinkel af knokkelled og om den kan spores uden også at hæve bærearm (hvilket forøvrigt ser ud til at være et simpelt indgreb)
@ Dennis M - jeg ringer til dig
//Bent
-
mojn,
man kan bare tage 19mm pladerne fra en T4 (kan købes direkte hos VW) eller flere af de originale..
foran kan man tage 2WD fjedre i forstærket "grøn grøn" (nye svarer til spidan 48810) fra DoKa eller nogen normale 2WD, de er lidt længre end de originale syncro.
hvis du har en forholdsvis let bil, er det nok med standard 2WD, det bliver ellers for hårdt.
det kan godt hjælpe med nogen trialmaster støddæmpere. De er ikke for lange, så man kan fortsat bruge de originale drivakselled.
her er der ellers en fin tabel med mange fjedre: http://www.ig-syncro16.de/wiki/Federn
mvh, michael
lige et tillæg: http://www.forumvwbus.de/read.php?1,872653,page=1
mercedes spacere til foran.. har nummer: 108.325.01.85
-
Lige et hurtigt billed af en hyggelig skruedag på fortovet sammen med Dennis - og nu er "Krumme" så 4-5 cm nærmere himmelen.
Og efter lidt roden rundt for at få den til at gå på alle fire, blev det til en lille prøvetur, og alt se ud til at virke.
//Bent
-
Ja det var hyggeligt med lidt fortovsskruen. Godt vi ikke udsatte et døgn...
Tak for mørbrad og godt øl.
-
Ingen før- og efter fotos??
-
Ja ja - for din skyld Mølle her er et før og efter billed ;-)
//Bent
-
Og så for alle andres skyld - der har jeg kun et efterbilled
Lidt teknik:
Dæk: 215/85 R16
Spacere: 30 mm for og bag
//Bent
-
Den er rå :)
-
Ser godt ud der :)
Men hvad blev det så? Kun skiver eller nye fjedre+dæmpere eller hvad?
-
Ahh. Spacere i højden - og ikke på fælgene?
-
Skraber den så ikke på mere ??
Og er det en org. 16" eller en 14" med gummi på ? ;o)
-
Den skraber ikke mere så det ser ud til at dækkene går fri af skærmene og det er en 16" med ambitiøs gummi
næste trin må være at få den sporet så jeg er sikker på at alle hjul vender rigtigt.
//Bent