T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 14. Marts 2007 kl: 20:08:19
-
Kan det passe at jeg på min JX, i topstykket, kan måle et olietryk på noget der ligner 1.7-1.8 bar ved tomgang??
Og når den så får noget havre, så kommer den op omkring en 5 stykker (ved ikke lige ved hvilke RPM på nuværende tidspunkt da jeg sad med uret omme ved motoren da jeg ikke har fået trukket ledning op til instrumentpanelet endnu)?
-
Det kan godt passe hvis motoren er kold.
Hilsen Fynboen
-
Ja - det lyder rigtig fint.
-
Motoren var ikke helt kold, kunne mærke en smule varme ved blokken, men det var nok 2 - 3 timer efter den sidst var ude og køre, så HELT gennemkold var den ikke, men den forvarmede alligevel, så varm har den heller ikke været...
Så lader det til at det hele virker med den nye olietryksmåler jeg har fået fingre i, den har både kontakten som den originale føler udgør samt trinløs signalgivning til olietryksur :)
Nu skal jeg så bare have ført en ledning fra motoren og op til instrumentpanelet :)
-
hvad er det for en du har fået fat i???
-
hvad er det for en du har fået fat i???
det er en olietryks måler mølle smiler
Mvh Djurs :lol:
-
hvad er det for en du har fået fat i???
det er en olietryks måler mølle smiler
Mvh Djurs :lol:
Nåååårh. så forstår jeg alting meget bedre. :shock:
-
Det er en sender enhed fra et Prosport instrument jeg har købt billigt ved en VW fælle (han kører i gejlet 1303 og fik ikke brug for alt det han havde købt da der vist ikke er ret meget olietryk i sådan en symaskine ;))
Ved ikke engang hvor man køber ProSport henne, men udseende mæssigt ligner det noget TSvansen lir :D Med røgfarvet glas som man ikke kan se igennem før man sætter tænding på bilen :D
-
Æhm, nu begynder jeg at blive bekymret :?
Hvad skal olietrykket ved tomgang være ved varm motor??
Synes min ligger lige vel lavt på måleren :(
~0.2-0.3 bar ved tomgang og ~1.8-2 bar ved 3000 omdr.
-
Der kan du bare se - alle de tingel-tangel-instrumenter giver kun bekymringer... :wink:
Generelt anser jeg sådanne instrumenters visning for at være mere vejledende end præcise, men hvis vi skal tro dine målinger, så har du et glimrende olietryk.
Minimumsværdien for JX er 1,1 bar ved 2000 rpm ved 80 graders olietemp.
Det er et tal, som er meget afhængig af, hvilken oliekvalitet, du kører på. Tynd letløbsolie = hurtig smøring på fjerne steder, men lavt olietryk og svag bæreevne i hoved- og plejllejer. Tyk mineralsk olie = sen smørlig på fjerne steder, men stor bæreevne i hoved- og plejllejer. Med andre ord kan man vælge, om man vil prioritere turboen eller krumtappen.
-
Kan holde ca. 1.5 bar ved omkring 2k omdr. men hvis du siger det, så må det jo være OK...
Dog bryder jeg mig ikke om at den står med så lavt tryk i tomgang, ved godt gennemvarm motor falder nålen faktisk helt ned på 0, men lampen begynder ikke at blinke eller noget...
-
Jarl har meget ret i at det er "ca" målinger sådan et instrument giver. De værdier du har givet her på varm motor svare meget til det min køre med.
Det instrumentet er bedst til, hvis det er stabilt, er at se om trykket er det samme hver dag.
Hilsen Fynboen
-
Havde nu også tænkt mig at bruge det til at "sammenligne" fra tur til tur, så jeg hurtigt kan spotte uregelmæssigheder i systemet...