T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: buddha_uffe efter 09. November 2011 kl: 17:41:46
-
Lidt til de mørke timer efter fyraften:
-
Fedt projekt.. glæder mig til at følge med.. hvordan havde toppen det???
-
Toppen er revnet imellem alle ventilerne. Men det synes jeg tit man ser uden det har nogen betydning. Så jeg ved ikke mere om toppen før jeg har haft ventilerne ude og fået det trykprøvet...
-
Klar til honing:
-
Uffe, mangler du en JX dieselpumpe til projektet? Jeg et par stykker liggende...
-
Tag den lige ned af motorstanden, hvis du skal hone meget - det er så ærgeligt at lave ovale huller...
-
Tag den lige ned af motorstanden, hvis du skal hone meget - det er så ærgeligt at lave ovale huller...
Var det ikke Honda, som lavede F1 motor med ovale stempler.. måske de stadig har nogle på hylden???
-
Mølle, ikke F1 ... Motorcykel :) http://world.honda.com/history/challenge/1979pistonengine/
-
Uffe, mangler du en JX dieselpumpe til projektet? Jeg et par stykker liggende...
Ja egentligt, for der sad en golf pumpe på motoren....
-
Tag den lige ned af motorstanden, hvis du skal hone meget - det er så ærgeligt at lave ovale huller...
Bare rolig, det er ikke mine talentløse hænder der skal hone, det får Aabenraa Cylinder Service lov til at gøre....
-
Wow.
Reglerne siger man højst må have 4 stempler - så lave vi dem da bare ekstra store :-D
(http://world.honda.com/history/challenge/1979pistonengine/img/pho_02.jpg)
http://world.honda.com/history/challenge/1979pistonengine/text/02.html
Spøg til side - en ret fascinerende historie om nytænkning og innovation
-
Tillad mig at heppe på en JX-renovering.... Hep-Hep..... ;-)
-
Tillad mig at heppe på en JX-renovering.... Hep-Hep..... ;-)
Det er altså en JR... :wink:
-
Jeg har ikke fået mine linser i endnu.... ;-)
-
Jeg har ikke fået mine linser i endnu.... ;-)
Jeg ville ikke kunne håndtere Linse, og da slet ikke to af hendes slags...
http://linsekessler.dk/
-
Tillad mig at heppe på en JX-renovering.... Hep-Hep..... ;-)
Det er altså en JR... :wink:
Men når den får JX pumpe er det en JX igen..
-
To spørgsmål :
Hvad er en JR. og hvad er der af forskel på JR og JX ?
Og (udenfor trådens emne) Uffe, servicerer du også Terberg ?
Vi har lige fået sådan to som pladstrækkere en i Erritsø og den anden på pakkecentret !
Mvh. KH.
-
Tillad mig at heppe på en JX-renovering.... Hep-Hep..... ;-)
Det er altså en JR... :wink:
Men når den får JX pumpe er det en JX igen..
Også når den har hydr.ventilløftere..? :-)
-
To spørgsmål :
Hvad er en JR. og hvad er der af forskel på JR og JX ?
Og (udenfor trådens emne) Uffe, servicerer du også Terberg ?
Vi har lige fået sådan to som pladstrækkere en i Erritsø og den anden på pakkecentret !
Mvh. KH.
JR og JX er egentlig næsten identiske. JR er bare fra en golf og har hydrauliske ventilløftere.
Terberg: Ja da, det er dejlige maskiner. Dem tror jeg i bliver glade for...
-
Jamen, man behøver slet ikke bekymre sig om at købe ovale stempler... det skal de nok blive af sig selv.... ;-)
Men fint projekt! Skal den laves til overstørrelse? Husk også at kigge kritisk på mellemaksellejerne.
-
Men fint projekt! Skal den laves til overstørrelse? Husk også at kigge kritisk på mellemaksellejerne.
Indtil videre skal den bare hones, men synes den er temmelig slidt ved top vendepunktet i cylindrene, så skal lige have snakket med cylinder service i morgen...
Jeg synes at mellemaksellejerne ser rigtig fine ud. Ingen aflejringer eller ridser. Kan jeg ikke gå ud fra at de er ok så..?
-
Jo, det kan du godt, hvis du ikke vil ofre de 200 et nyt sæt koster.
Hvad angår slitage i cylindergangen, så har du et tolerencemål på 1/10 at gøre med. Hvis du ikke vil ofre cylinderservices priser (de vil formentlig sige, at den skal bores og have nye stempler = ca. 3500 kr), så kan du jo udmåle cylindersliddet groft med en ny stempelring. Overskrider gabet mellem enderne 0,40 mm på det mest slidte sted, så bør den bores. En løs tommelfingerregl siger, at hvis du kan mærke en slidkant med en negl, så er det for meget.
-
husk lige undersmøringsdyserne, de kan ikke lide at komme i kontakt med honemaskinen ;)
for at lave lidt reklame :roll: http://www.krak.dk/firma/ll-autoteknik-og-cylinderservice-aps:1133155/6200-aabenraa
og ja: kig de forbandede mellemakselleje efter!
mvh, michael
-
Dyserne er afmonteret. Kunne godt se at de sad lidt i vejen.. :-)
-
FTZ skal have 4.000,- + moms for et komplet nyt JR topstykke. Nogen der kender til et billigere alternativ..?
-
autoteile.cc og ebay.de
-
Der er noget uforklareligt liderligt over nye stumper... Der ligger nyt slibesæt, toppakning, tillægs pakningssæt, gløderør, stempelringe, lejer, vandpumpe, tandrem osv klar på bordet.
Så er begyndt at samle.
Men oliepumpen er lige på slidgrænsen. I følge So wird´s gemacht, er slidgrænsen 0,20mm. Jeg kan få 0,20 bladet imellem og ikke 0,25. Er det go eller no go..?
-
No go, nu du har den adskilt, så skift den...
Passer en JX pumpe (det burde den vel gøre da JR er samme motor bare med hyd.løftere) over har jeg en SPRIT-neues liggende der kan blive din for 500,-...
Og du er velkommen til at hente den med det samme hvis du har de lyster..
-
er olie pumpen den samme på jr som jx. får ellers kan det være jeg har en.
-
Tak for hjælpen Morten og Bjørn. Men jeg har nu bidt i det sure æble og bestilt en ny oliepumpe og nyt topstykke i tyskland...
-
Blokken er nu monteret med nye lejer, nye stempelringe, plejlstangs-bolte, pakdåser, pakninger, o-ringe, vandpumpe m.hus og ny 12 kant bolt i krumtap.
Så må sendingen fra tyskland gerne snart dukke op.
-
Der er noget uforklareligt liderligt over nye stumper...
hvis jeg en dag sætter et citat på min profil herinde som nogle gør så bliver det den sætning der :)
-
Der er noget uforklareligt liderligt over nye stumper...
hvis jeg en dag sætter et citat på min profil herinde som nogle gør så bliver det den sætning der :)
Sæt igang.. ;-)
-
Ny oliepumpe + sugesnabel.
Ompakket/renoveret KKK 24 turbo.
-
Det ser sgu da godt ud. Hvis du mangler et projekt når du er færdig så sig til :-)
-
Det ser sgu da godt ud. Hvis du mangler et projekt når du er færdig så sig til :-)
Tak, men er ikke en gang færdig med denne endnu... Og fornuften i projektet kan vel også diskuteres..? :-)
-
Så kom der sprit nyt topstykke på. Og k24 turbo monteret.
-
Så blev motoren startet op for første gang efter adskillelse.
Jeg pumper først olietryk på motoren med en boremaskine på akslen til oliepumpen.
Sugede diesel i slangerne. Pumpen var fyldt med diesel. Dyserne var havde diesel i sig efter de var blevet testet i en håndpumpe.
Et par sekunder forvarmning og 3 forsøg med starteren og wwrooum..
Manometeret viste 5 bar olietryk i tomgang.
Beklager meget det skammeligt dårlige lyd og billede på videoén, men den er optaget med en gammel Nokia håndværker telefon.
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=M6I-Sjf1ySc
-
Super fedt.. tillykke
-
lækkert,
-
Tak..
Er de tre vand.temp-følere på en jx ens...?
Og hvilke olietrykindikator bruges der...? Har nye i grå, sort og brun liggende....
-
De 2 bag på toppen er ens, den 3. (på studsen på oversiden) er en anden slags...
Olietryksfølere: Blå i toppen og så MENER jeg det er grå i filter-flanchen...
-
De 2 bag på toppen er ens, den 3. (på studsen på oversiden) er en anden slags...
Olietryksfølere: Blå i toppen og så MENER jeg det er grå i filter-flanchen...
Blå i toppen..? Hmm, fik ingen blå med hjem..
Vand-temp føler i studsen på forsiden, er det den til pumpen..?
-
Forsiden er den der vender opad, mener det er den fra pumpen ja...
Blå i toppen er jeg helt 100 på...
-
ellers så kig et stykke nede på denne side hvor følerne er til salg, der står hvor de skal placeres :) http://www.vw-shoppen.dk/index.php?cPath=21_106_81
-
ellers så kig et stykke nede på denne side hvor følerne er til salg, der står hvor de skal placeres :) http://www.vw-shoppen.dk/index.php?cPath=21_106_81
Super, ja så bliver det vidst ikke meget nemmere... ;-)
-
Nogen der har nummer eller link til den temp.føler til el-pumpen...?
-
Nogen der har nummer eller link til den temp.føler til el-pumpen...?
Reservedelsnummeret er:
251919369F
Det er en temperaturkontakt, som slutter til ved temperaturer over ca. 104 grader.
(http://www.avtodim.com/images/936/936263.jpg)
http://www.avtodim.com/products/2281648/info/
-
Det kan ikke være den, da min er med gevind og kun et-polet....
-
Det kan ikke være den, da min er med gevind og kun et-polet....
Ok, interessant, for så er vandstudserne af alu ikke sandt?
Så er det vel nummer:
251919521
(http://www.vwbusshop.de/gsshop/gsbilder/251919521.jpg)
http://www.vwbusshop.de/sitemap/251919521-Temperaturschalter-Zusatzwasserpumpe-104-Grad,-1-polig,-grau---Temperature-switch-for-additional-water-pump,-104C,-unipolar,-grey.htm
http://server5.gs-shop.de/200/cgi-bin/shop.dll?AnbieterID=4357&hauptseite=detail.htm&bnr=251919521&PKEY=68B8
-
Jo det er de begge to...
-
Jo det er de begge to...
Og så er der plads til 2 følere i den studs for enden af topstykket,
og kun én føler i studsen på forsiden.
Det skift fra alu til plast, (og dermed også andre følere) må vel være fra en bestemt årgang?
-
Dansk, men lidt dyr:
http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000121_245000236_110001637_120023844&products_id=1-4007.40972159247523844&osCsid=342ae10dce23f15025f5e9c92ee73732
-
Super, har fundet den til 100,- hos FTZ. Tak for hjælpen.
-
Forsiden er den der vender opad, mener det er den fra pumpen ja...
Blå i toppen er jeg helt 100 på...
Om den er blå eller brun er åbenbart ligemeget. Begge følere er 0,30 bar.
-
Forsiden er den der vender opad, mener det er den fra pumpen ja...
Blå i toppen er jeg helt 100 på...
Om den er blå eller brun er åbenbart ligemeget. Begge følere er 0,30 bar.
Men den ene kan være en "lukker" og den anden en "åbner", sådan mener jeg det er med den blå, og den grå som sidder på JX.
Brun er vistnok beregnet til en boxermotor.
Tony
-
Forsiden er den der vender opad, mener det er den fra pumpen ja...
Blå i toppen er jeg helt 100 på...
Om den er blå eller brun er åbenbart ligemeget. Begge følere er 0,30 bar.
Men den ene kan være en "lukker" og den anden en "åbner", sådan mener jeg det er med den blå, og den grå som sidder på JX.
Brun er vistnok beregnet til en boxermotor.
Tony
Ja det var også min tanke, men funktionstegningen er ens på to indikatorer:
-
@uffe hvordan kører motoren nu, og hvor meget åbning er der i dit returrør fra turboen ?
Mvh. KH.
-
Har kun haft motoren startet på en palle. Den står bare på lager nu. Så har ikke kørt med den. Retur-røret er et nyt fra vw-shoppen.....