T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: buddha_uffe efter 09. November 2011 kl: 17:41:46

Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 09. November 2011 kl: 17:41:46
Lidt til de mørke timer efter fyraften:
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Mølle efter 09. November 2011 kl: 17:47:01
Fedt projekt.. glæder mig til at følge med.. hvordan havde toppen det???
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 09. November 2011 kl: 18:44:41
Toppen er revnet imellem alle ventilerne. Men det synes jeg tit man ser uden det har nogen betydning. Så jeg ved ikke mere om toppen før jeg har haft ventilerne ude og fået det trykprøvet...
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 09. November 2011 kl: 21:13:09
Klar til honing:
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Andreas efter 09. November 2011 kl: 21:49:23
Uffe, mangler du en JX dieselpumpe til projektet? Jeg et par stykker liggende...
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Jarl efter 09. November 2011 kl: 22:45:49
Tag den lige ned af motorstanden, hvis du skal hone meget - det er så ærgeligt at lave ovale huller...
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Mølle efter 09. November 2011 kl: 23:16:51
Citat fra: "Jarl"
Tag den lige ned af motorstanden, hvis du skal hone meget - det er så ærgeligt at lave ovale huller...


Var det ikke Honda, som lavede F1 motor med ovale stempler.. måske de stadig har nogle på hylden???
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: gunnar6690 efter 09. November 2011 kl: 23:31:37
Mølle, ikke F1 ... Motorcykel :)   http://world.honda.com/history/challenge/1979pistonengine/
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. November 2011 kl: 06:43:27
Citat fra: "andreas"
Uffe, mangler du en JX dieselpumpe til projektet? Jeg et par stykker liggende...


Ja egentligt, for der sad en golf pumpe på motoren....
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. November 2011 kl: 06:45:18
Citat fra: "Jarl"
Tag den lige ned af motorstanden, hvis du skal hone meget - det er så ærgeligt at lave ovale huller...


Bare rolig, det er ikke mine talentløse hænder der skal hone, det får Aabenraa Cylinder Service lov til at gøre....
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: jensjakob efter 10. November 2011 kl: 07:34:28
Wow.

Reglerne siger man højst må have 4 stempler - så lave vi dem da bare ekstra store :-D

(http://world.honda.com/history/challenge/1979pistonengine/img/pho_02.jpg)

http://world.honda.com/history/challenge/1979pistonengine/text/02.html

Spøg til side - en ret fascinerende historie om nytænkning og innovation
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: jbjerrum efter 10. November 2011 kl: 07:35:22
Tillad mig at heppe på en JX-renovering.... Hep-Hep..... ;-)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. November 2011 kl: 07:40:18
Citat fra: "jbjerrum"
Tillad mig at heppe på en JX-renovering.... Hep-Hep..... ;-)

Det er altså en JR...  :wink:
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: jbjerrum efter 10. November 2011 kl: 07:43:41
Jeg har ikke fået mine linser i endnu.... ;-)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. November 2011 kl: 07:56:44
Citat fra: "jbjerrum"
Jeg har ikke fået mine linser i endnu.... ;-)


Jeg ville ikke kunne håndtere Linse, og da slet ikke to af hendes slags...
http://linsekessler.dk/
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Mølle efter 10. November 2011 kl: 08:05:37
Citat fra: "buddha_uffe"
Citat fra: "jbjerrum"
Tillad mig at heppe på en JX-renovering.... Hep-Hep..... ;-)

Det er altså en JR...  :wink:


Men når den får JX pumpe er det en JX igen..
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: kh efter 10. November 2011 kl: 08:16:36
To spørgsmål :

Hvad er en JR. og hvad er der af forskel på JR og JX ?

Og (udenfor trådens emne) Uffe, servicerer du også Terberg ?
Vi har lige fået sådan to  som pladstrækkere en i Erritsø og den anden på pakkecentret !

Mvh. KH.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. November 2011 kl: 11:15:46
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "buddha_uffe"
Citat fra: "jbjerrum"
Tillad mig at heppe på en JX-renovering.... Hep-Hep..... ;-)

Det er altså en JR...  :wink:


Men når den får JX pumpe er det en JX igen..

Også når den har hydr.ventilløftere..? :-)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. November 2011 kl: 11:18:26
Citat fra: "kh"
To spørgsmål :

Hvad er en JR. og hvad er der af forskel på JR og JX ?

Og (udenfor trådens emne) Uffe, servicerer du også Terberg ?
Vi har lige fået sådan to  som pladstrækkere en i Erritsø og den anden på pakkecentret !

Mvh. KH.


JR og JX er egentlig næsten identiske. JR er bare fra en golf og har hydrauliske ventilløftere.

Terberg: Ja da, det er dejlige maskiner. Dem tror jeg i bliver glade for...
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Jarl efter 10. November 2011 kl: 16:54:59
Jamen, man behøver slet ikke bekymre sig om at købe ovale stempler... det skal de nok blive af sig selv.... ;-)

Men fint projekt! Skal den laves til overstørrelse? Husk også at kigge kritisk på mellemaksellejerne.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 13. November 2011 kl: 19:20:25
Citat fra: "Jarl"

Men fint projekt! Skal den laves til overstørrelse? Husk også at kigge kritisk på mellemaksellejerne.


Indtil videre skal den bare hones, men synes den er temmelig slidt ved top vendepunktet i cylindrene, så skal lige have snakket med cylinder service i morgen...
Jeg synes at mellemaksellejerne ser rigtig fine ud. Ingen aflejringer eller ridser. Kan jeg ikke gå ud fra at de er ok så..?
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Jarl efter 13. November 2011 kl: 23:23:54
Jo, det kan du godt, hvis du ikke vil ofre de 200 et nyt sæt koster.

Hvad angår slitage i cylindergangen, så har du et tolerencemål på 1/10 at gøre med. Hvis du ikke vil ofre cylinderservices priser (de vil formentlig sige, at den skal bores og have nye stempler = ca. 3500 kr), så kan du jo udmåle cylindersliddet groft med en ny stempelring. Overskrider gabet mellem enderne 0,40 mm på det mest slidte sted, så bør den bores. En løs tommelfingerregl siger, at hvis du kan mærke en slidkant med en negl, så er det for meget.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: mdonau efter 15. November 2011 kl: 13:04:13
husk lige undersmøringsdyserne, de kan ikke lide at komme i kontakt med honemaskinen ;)

for at lave lidt reklame :roll:  http://www.krak.dk/firma/ll-autoteknik-og-cylinderservice-aps:1133155/6200-aabenraa

og ja: kig de forbandede mellemakselleje efter!

mvh, michael
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 15. November 2011 kl: 15:16:49
Dyserne er afmonteret. Kunne godt se at de sad lidt i vejen.. :-)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 16. November 2011 kl: 13:44:51
FTZ skal have 4.000,- + moms for et komplet nyt JR topstykke. Nogen der kender til et billigere alternativ..?
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Jarl efter 16. November 2011 kl: 13:55:01
autoteile.cc og ebay.de
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 19. November 2011 kl: 10:22:23
Der er noget uforklareligt liderligt over nye stumper... Der ligger nyt slibesæt, toppakning, tillægs pakningssæt, gløderør, stempelringe, lejer, vandpumpe, tandrem osv klar på bordet.
Så er begyndt at samle.

Men oliepumpen er lige på slidgrænsen. I følge So wird´s gemacht, er slidgrænsen 0,20mm. Jeg kan få 0,20 bladet imellem og ikke 0,25. Er det go eller no go..?
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: BlackChart efter 19. November 2011 kl: 10:24:24
No go, nu du har den adskilt, så skift den...

Passer en JX pumpe (det burde den vel gøre da JR er samme motor bare med hyd.løftere) over har jeg en SPRIT-neues liggende der kan blive din for 500,-...
Og du er velkommen til at hente den med det samme hvis du har de lyster..
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: bfb efter 19. November 2011 kl: 10:24:33
er olie pumpen den samme på jr som jx. får ellers kan det være jeg har en.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 19. November 2011 kl: 14:14:36
Tak for hjælpen Morten og Bjørn. Men jeg har nu bidt i det sure æble og bestilt en ny oliepumpe og nyt topstykke i tyskland...
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 24. November 2011 kl: 08:52:12
Blokken er nu monteret med nye lejer, nye stempelringe, plejlstangs-bolte, pakdåser, pakninger, o-ringe, vandpumpe m.hus og ny 12 kant bolt i krumtap.
Så må sendingen fra tyskland gerne snart dukke op.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: burnout efter 25. November 2011 kl: 15:03:22
Citat fra: "buddha_uffe"
Der er noget uforklareligt liderligt over nye stumper...


hvis jeg en dag sætter et citat på min profil herinde som nogle gør så bliver det den sætning der :)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 25. November 2011 kl: 16:49:11
Citat fra: "burnout"
Citat fra: "buddha_uffe"
Der er noget uforklareligt liderligt over nye stumper...


hvis jeg en dag sætter et citat på min profil herinde som nogle gør så bliver det den sætning der :)


Sæt igang.. ;-)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 29. November 2011 kl: 20:08:39
Ny oliepumpe + sugesnabel.
Ompakket/renoveret KKK 24 turbo.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: doka efter 29. November 2011 kl: 20:19:40
Det ser sgu da godt ud. Hvis du mangler et projekt når du er færdig så sig til :-)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 29. November 2011 kl: 20:35:19
Citat fra: "doka"
Det ser sgu da godt ud. Hvis du mangler et projekt når du er færdig så sig til :-)

Tak, men er ikke en gang færdig med denne endnu... Og fornuften i projektet kan vel også diskuteres..? :-)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 03. December 2011 kl: 15:41:16
Så kom der sprit nyt topstykke på. Og k24 turbo monteret.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 08. December 2011 kl: 17:05:49
Så blev motoren startet op for første gang efter adskillelse.
Jeg pumper først olietryk på motoren med en boremaskine på akslen til oliepumpen.
Sugede diesel i slangerne. Pumpen var fyldt med diesel. Dyserne var havde diesel i sig efter de var blevet testet i en håndpumpe.
Et par sekunder forvarmning og 3 forsøg med starteren og wwrooum..
Manometeret viste 5 bar olietryk i tomgang.

Beklager meget det skammeligt dårlige lyd og billede på videoén, men den er optaget med en gammel Nokia håndværker telefon.

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=M6I-Sjf1ySc
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Mølle efter 08. December 2011 kl: 18:32:22
Super fedt.. tillykke
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: Hinze efter 08. December 2011 kl: 19:22:04
lækkert,
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 09. December 2011 kl: 14:40:40
Tak..
Er de tre vand.temp-følere på en jx ens...?
Og hvilke olietrykindikator bruges der...? Har nye i grå, sort og brun liggende....
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: BlackChart efter 09. December 2011 kl: 14:44:17
De 2 bag på toppen er ens, den 3. (på studsen på oversiden) er en anden slags...

Olietryksfølere: Blå i toppen og så MENER jeg det er grå i filter-flanchen...
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 09. December 2011 kl: 16:45:31
Citat fra: "BlackChart"
De 2 bag på toppen er ens, den 3. (på studsen på oversiden) er en anden slags...

Olietryksfølere: Blå i toppen og så MENER jeg det er grå i filter-flanchen...


Blå i toppen..? Hmm, fik ingen blå med hjem..
Vand-temp føler i studsen på forsiden, er det den til pumpen..?
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: BlackChart efter 09. December 2011 kl: 16:46:30
Forsiden er den der vender opad, mener det er den fra pumpen ja...

Blå i toppen er jeg helt 100 på...
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: schultze efter 09. December 2011 kl: 21:15:45
ellers så kig et stykke nede på denne side hvor følerne er til salg, der står hvor de skal placeres :) http://www.vw-shoppen.dk/index.php?cPath=21_106_81
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. December 2011 kl: 10:02:10
Citat fra: "schultze"
ellers så kig et stykke nede på denne side hvor følerne er til salg, der står hvor de skal placeres :) http://www.vw-shoppen.dk/index.php?cPath=21_106_81


Super, ja så bliver det vidst ikke meget nemmere... ;-)
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 11. December 2011 kl: 11:16:54
Nogen der har nummer eller link til den temp.føler til el-pumpen...?
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: brian efter 11. December 2011 kl: 11:37:11
Citat fra: "buddha_uffe"
Nogen der har nummer eller link til den temp.føler til el-pumpen...?


Reservedelsnummeret er:
 251919369F

Det er en temperaturkontakt, som slutter til ved temperaturer over ca. 104 grader.



(http://www.avtodim.com/images/936/936263.jpg)
http://www.avtodim.com/products/2281648/info/
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 11. December 2011 kl: 11:54:35
Det kan ikke være den, da min er med gevind og kun et-polet....
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: brian efter 11. December 2011 kl: 11:57:08
Citat fra: "buddha_uffe"
Det kan ikke være den, da min er med gevind og kun et-polet....


Ok, interessant, for så er vandstudserne af alu ikke sandt?

Så er det vel nummer:
251919521

(http://www.vwbusshop.de/gsshop/gsbilder/251919521.jpg)

http://www.vwbusshop.de/sitemap/251919521-Temperaturschalter-Zusatzwasserpumpe-104-Grad,-1-polig,-grau---Temperature-switch-for-additional-water-pump,-104C,-unipolar,-grey.htm

http://server5.gs-shop.de/200/cgi-bin/shop.dll?AnbieterID=4357&hauptseite=detail.htm&bnr=251919521&PKEY=68B8
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 11. December 2011 kl: 11:59:46
Jo det er de begge to...
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: brian efter 11. December 2011 kl: 12:04:29
Citat fra: "buddha_uffe"
Jo det er de begge to...


Og så er der plads til 2 følere i den studs for enden af topstykket,
og kun én føler i studsen på forsiden.

Det skift fra alu til plast, (og dermed også andre følere) må vel være fra en bestemt årgang?
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: brian efter 11. December 2011 kl: 12:24:15
Dansk, men lidt dyr:
http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000121_245000236_110001637_120023844&products_id=1-4007.40972159247523844&osCsid=342ae10dce23f15025f5e9c92ee73732
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 11. December 2011 kl: 17:14:01
Super, har fundet den til 100,- hos FTZ. Tak for hjælpen.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 12. December 2011 kl: 09:15:07
Citat fra: "BlackChart"
Forsiden er den der vender opad, mener det er den fra pumpen ja...

Blå i toppen er jeg helt 100 på...


Om den er blå eller brun er åbenbart ligemeget. Begge følere er 0,30 bar.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: TONY efter 12. December 2011 kl: 10:54:14
Citat fra: "buddha_uffe"
Citat fra: "BlackChart"
Forsiden er den der vender opad, mener det er den fra pumpen ja...

Blå i toppen er jeg helt 100 på...


Om den er blå eller brun er åbenbart ligemeget. Begge følere er 0,30 bar.


Men den ene kan være en "lukker" og den anden en "åbner", sådan mener jeg det er med den blå, og den grå som sidder på JX.
Brun er vistnok beregnet til en boxermotor.

Tony
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 12. December 2011 kl: 11:09:17
Citat fra: "TONY"
Citat fra: "buddha_uffe"
Citat fra: "BlackChart"
Forsiden er den der vender opad, mener det er den fra pumpen ja...

Blå i toppen er jeg helt 100 på...


Om den er blå eller brun er åbenbart ligemeget. Begge følere er 0,30 bar.


Men den ene kan være en "lukker" og den anden en "åbner", sådan mener jeg det er med den blå, og den grå som sidder på JX.
Brun er vistnok beregnet til en boxermotor.

Tony


Ja det var også min tanke, men funktionstegningen er ens på to indikatorer:
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: kh efter 25. December 2011 kl: 20:14:17
@uffe hvordan kører motoren nu, og hvor meget åbning er der i dit returrør fra turboen ?

Mvh. KH.
Titel: Projekt: Semi-renovering 1,6 TD JR.
Indlæg af: buddha_uffe efter 26. December 2011 kl: 15:08:47
Har kun haft motoren startet på en palle. Den står bare på lager nu. Så har ikke kørt med den. Retur-røret er et nyt fra vw-shoppen.....