T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jankjerbye efter 11. November 2011 kl: 11:40:21

Titel: Forskelle på EA827 og den 6 cylindrede udgave (LT/Volvo)
Indlæg af: jankjerbye efter 11. November 2011 kl: 11:40:21
Jarl har samlet sig en masse data og erfaring over år -
Citér
Min påstand er, at EA827-blokken kan simpelthen ikke køle den 4 cylinder tilstrækkeligt til, at den kan magte en belastet turbokammerdiesel.


Han er min personlige diesel-guru, har lært mig en masse og jeg hælder også til hans påstand..

Det som så undrer mig lidt.. er at den 6 benede udgave fra LT og Volvo klarer sig fremragende MANGE km (600-700.000+) i Volvoer fra 240 over 760 til di sidste 940 eller hvad de hed inden de fik Audis lækre 5 cyl.

Svenskerne tuner som gale på dem.. smækker turboer på sauger blokke og trækker lange sorte streger op af landingbanerne.. Motoren går som "LEGENDARISK" i Volvo diesel kredse..  HVAD er forskellen? Er der nogen der ved det? Forstærket oliepumpe/kredsløb? Andre kølekanaler?

Teorier og teknisk diskussion ønskes..

mvh

Jan
Titel: Forskelle på EA827 og den 6 cylindrede udgave (LT/Volvo)
Indlæg af: Jarl efter 11. November 2011 kl: 16:11:19
Takker og bukker!

Det er to helt forskellige motorfamilier, hvad blokken angår. EA827 er pr definition en 4-cylindret motor. Den har rødder tilbage i de tidligste G1-motorer 1,5 benz. Den udviklede sig over 1,6 og 1,8 benz og blev som bekendt også til 1,5/1,6/1,7 og 1,9 diesel. Kendetegn ved EA827 er mellemaksel - oprindeligt til strømfordeler, oliepumpe og benz.-pumpe samt en ekstern (udvendigt monteret vandpumpe drevet over kilerem).

De 5 og 6-benede er i virkeligheden meget mere i familie med de små motorer - 1,1/1,3 og 1,4 kendt fra bl.a Polo. Den blok er kendetegnet af et fravær af mellemaksel og vandpumpehus integreret i i blokken drevet af tandrem - meget som datidens Opel-motorer. Den blok har et meget mere gunstigt kølevandsflow, og spørger man folk med virkelig erfaring med langtlevende motorer, så bliver måske særligt den 5-benede TDI (eksempelvis 2,5 fra T4) fremhævet som noget af det ypperligste.

Desværre er også de 5 og 6-benede forpestet af samme elendige topstykkekonstruktion som de 4 benede, så de har alle de klassiske revner og dårligdomme.

EA827 er tæt på udødelig, når den har de rette betingelser - det vil i mine øjne sige enten som benzinmotor eller som direkteindsprøjtet diesel. Turbokammerdieselens konstruktionsbetingede varmeudvikling sammenholdt med den tunge speederfod, der tit er nødvendig i T3 er hård kost. Men som vi alle ved, så går det fint i småbilerne - det er, når vi er ude i den langvarige overload, at prisen viser sig.
Titel: Forskelle på EA827 og den 6 cylindrede udgave (LT/Volvo)
Indlæg af: Bo efter 11. November 2011 kl: 17:10:03
OJ har talt :!:
Titel: Forskelle på EA827 og den 6 cylindrede udgave (LT/Volvo)
Indlæg af: dokajønne efter 11. November 2011 kl: 19:19:13
EA 827 gør sig da også ganske godt som sugediesel når det kommer til levetid (preformancediskussionen kan vi tage op i en anden tråd ;) )
I bund og grund er EA 827 vel en ganske udmærket motor, der bare er blevet lagt i en lidt for stor bil.

Jeg har vist nævnt det før, men der er en gut på golf2.dk der har følgende visdomsord i sin underskrift:

HURTIG--------BILLIG--------DRIFTSIKKER      
         DU KAN KUN VÆLGE TO!
Titel: Forskelle på EA827 og den 6 cylindrede udgave (LT/Volvo)
Indlæg af: jankjerbye efter 11. November 2011 kl: 23:53:00
Interessant... ingen mellemaksel og pumpen drevet i den anden ende af en rem mere? Ligesom Audi 2.0 5 bener dieselen?

Ikke nogen problemer med krumtaphjul der løsner sig og forskyder timingen, bedre intern køling og intercooler i 24DTIC. Hmm.. jeg syntes det er interessant at sådan en maskine kører 700.000 km i en Volvo.
Titel: Forskelle på EA827 og den 6 cylindrede udgave (LT/Volvo)
Indlæg af: wilson efter 12. November 2011 kl: 19:31:25
Citat fra: "dokajønne"


HURTIG--------BILLIG--------DRIFTSIKKER      
         DU KAN KUN VÆLGE TO!


Det er jo lige til en gajol pakke :o)
Titel: Forskelle på EA827 og den 6 cylindrede udgave (LT/Volvo)
Indlæg af: jesperyk efter 12. November 2011 kl: 19:39:13
Hvis det stod på en gajol-pakke,  ville nogle sikkert bare tro, at det handlede om damer...

... men umiddelbart kan jeg se, at udsagnet bliver forkert af den grund...

go weekend ;-)
Titel: Forskelle på EA827 og den 6 cylindrede udgave (LT/Volvo)
Indlæg af: kh efter 12. November 2011 kl: 19:44:16
Den T4 5 cyl. 2,4, vi solgte først på sommeren havde dengang kørt 675000 uden at ofre andet end en vacuumpumpe, og en masse gløderør,sikkert købt for billige, samt det oblikatoriske skift af tandrem med de tilhørende ting.
Olie og filterskift hver 20000 km.
Den kører stadig og manden er glad for den.
Vi har en kollega fra vor tid som budfirma han kørte 725000 i en med samme slags motor.
Jeg har ikke hørt at den 6-cyl. er ringere, har oplevet et par Volvo-taxaer som efter frikørsel kørte en del år.
Er der nogen med erfaring for at lægge en T4 D. i en T3 ?

Mvh. KH.