T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 12. November 2011 kl: 13:09:39

Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 12. November 2011 kl: 13:09:39
Jeg har oplevet at olietrykslampen ikke gik ud
før efter et par hundrede meters kørsel.
Andre gange gik den ud med det samme.

Derfor har jeg haft bilen til at stå stille, indtil
idag hvor jeg så har monteret en olietryksmåler
fra Biltema:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Bil_instrumentbrat/Olietryksmaler-32244/

Så startede jeg bilen, og olielampen gik ikke ud.
Olietryksmåleren viste intet olietryk.

På føleren står der:
1-10 Bar
3-160 ohm

Når motoren er standset, kan jeg måle ca. 3.5 ohm
Når motoren kører kan jeg måle godt 5 ohm.

Så noget tyder på at der vitterlig intet olietryk er.
Dette synes jeg er mystisk.

Bilen har stået stille i ca. 2 måneder.

Kan det være at oliepumpen er tør, så den ikke får startet?
(jeg har nu startet de her motore efter års stilstand uden dette problem)

Hvor længe kan en motor klare at være startet uden olietryk,
uden der opstår skader?

Hvis man vil hælde olie i oliepumpen, hvordan kan det så gøres?

Ideer?
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: tomtom efter 12. November 2011 kl: 19:17:42
Hej Brian

Dette link beskriver hvordan det gøres.
 
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6336.html

Jeg har ikke selv prøvet det, men skal selv have det prøvet , da min olie lampe begynder at lyse og hyle, når jeg når 2000 omdrejninger. Den stopper først når jeg stopper motoren.
Hører derfor gerne om det lykkedes.
Jeg har prøvet at taget ledningen ud fra den trykføler der sidder bag på toppen, ved cylinder 4. Det hjalp ikke.


Mvh. Tom
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Aran efter 12. November 2011 kl: 19:20:40
Det er sagt før: Hvis du vil have en sikker og pålidelig måling skal du bruge et gedigent gammeldags manometer skruet direkte i maskineriet. En motor uden olietryk er en dødsdømt motor, og du kan i bedste fald holde den kørende nogle få minutter. Så bliver lejer etc. så varme, at metallet forsvinder som nogle grumme spåner der, hvor de afgjort ikke er velsete. Før eller siden vil motoren sætte sig, eller "sparke et ben gennem blokken" når plejlstangen knækker. Du vil ikke bryde dig om lyden fra noget af det.
Oliepumpen skulle da meget gerne suge via snabelen i bundkarret og danne tryk, såfremt der er olie på motoren og sien ikke er totalt tilstoppet ?
Noget siger mig, at du nok bør kigge grundigt på din oliepumpe inden du smadrer maskinen totalt.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 13. November 2011 kl: 12:52:23
Citat fra: "Aran"
Det er sagt før: Hvis du vil have en sikker og pålidelig måling skal du bruge et gedigent gammeldags manometer skruet direkte i maskineriet. En motor uden olietryk er en dødsdømt motor, og du kan i bedste fald holde den kørende nogle få minutter. Så bliver lejer etc. så varme, at metallet forsvinder som nogle grumme spåner der, hvor de afgjort ikke er velsete. Før eller siden vil motoren sætte sig, eller "sparke et ben gennem blokken" når plejlstangen knækker. Du vil ikke bryde dig om lyden fra noget af det.
Oliepumpen skulle da meget gerne suge via snabelen i bundkarret og danne tryk, såfremt der er olie på motoren og sien ikke er totalt tilstoppet ?
Noget siger mig, at du nok bør kigge grundigt på din oliepumpe inden du smadrer maskinen totalt.


Ja, jeg kører ikke med motoren før olietryk-problemet er løst.


Den Biltema-olietryksmåler er nøjagtig nok til mit formål.
Det er som en ekstra sikkerhed.
Der er jo langt fra motor til instrumentbord, så en elektrisk er nok også det bedste hvis den skal sidde der permanent.

Hvor stabil olietryksmåleren fra biltema er, afhænger af sensoren,
jeg ved desværre ikke hvordan den virker, men overvejer at skære en
op for at finde ud af det.

Jeg har for 1000 km siden sat en sugesnabel på fra en T3.

På den T3 havde motoren sat sig, men om det skyldes olietryk ved jeg ikke. Der er endnu ikke en diagnose.

Der var for lig at se intet synlig galt med sugesnablen. kigge grundigt på din oliepumpe inden du smadrer maskinen totalt.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 13. November 2011 kl: 13:12:19
Citat fra: "tomtom"
Hej Brian

Dette link beskriver hvordan det gøres.

 
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6336.html

Citat fra: "Jarl"
Ang. olietrykket er jeg helt på linje med Wilson. Man ser det samme scenarie, når man monterer en spritny oliepumpe. Hvis man ikke "spæder" den forlods, så kan den ikke suge olien.

Nu er det tit så besværligt at tage den ud igen for at fylde den med olie, så jeg bruger som regl at tage oliefilteret og temperatoren af. Så kan man narre snablen fra en smørekande ind i den kanal i oliefilterflangen, der går direkte ned til pumpen og dermed spæde den udefra. Når man lige har håndpumpet ½ dl olie derned, så skal den nok blive selvansugende.


Selv det er en lidt lang vej for at fylde lidt olie i pumpen.
Vil det virke at fylde olie ned hvor tryksensoren sidder i filterflangen?

Citat fra: "tomtom"

Jeg har ikke selv prøvet det, men skal selv have det prøvet , da min olie lampe begynder at lyse og hyle, når jeg når 2000 omdrejninger. Den stopper først når jeg stopper motoren.
Hører derfor gerne om det lykkedes.
Jeg har prøvet at taget ledningen ud fra den trykføler der sidder bag på toppen, ved cylinder 4. Det hjalp ikke.
Mvh. Tom

Dit symptom må stamme fra for lavt olietryk ved høje omdrejninger eller manglende/defekt sensor
og ikke problemer med ansugning.
Din motor er en golfmotor.
der er jo ingen sensor i filterflangen, med mindre den er flyttet over fra T3?
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 19. November 2011 kl: 14:40:23
Er der en mekanisme i oliepumpen, der forhindre olien i at løbe fra pumpen når motoren er standset?
Altså en ensretter-ventil i sugesnablen?
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Jarl efter 19. November 2011 kl: 15:06:27
Nej - eneste forhindring er, at olien skal passere tandhjulene i tandhjulspumpen, hvis den vil nedenud. Bl.a. derfor er spillerummet (slitagen mellem tandhjulene) et vigtigt parameter. Andre typiske fejl, der udmømter sig i for lavt olietryk, er dårligt oliefilter, dårlig olie, slidte/ødelagte lejer (især mellemaksellejet - det forreste - er en bandit - hvis tandremmen er spændt for hårdt, så ødelægges det hurtigt), for slap tandrem (så glider tandremmen på bagsiden af mellemakslens glatte hjul, og pumpen bliver ikke trukket tilstrækkeligt hurtigt rundt.).
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 19. November 2011 kl: 15:53:34
Citat fra: "Jarl"
Nej - eneste forhindring er, at olien skal passere tandhjulene i tandhjulspumpen, hvis den vil nedenud. Bl.a. derfor er spillerummet (slitagen mellem tandhjulene) et vigtigt parameter.

Spillerummet blev kontrolleret for ca. 1000 km siden, og da var det pænt inden for specifikationerne.

Citat fra: "Jarl"
Andre typiske fejl, der udmømter sig i for lavt olietryk,

Fejlen her er, at der tilsyneladende slet ikke skabes noget olietryk overhovedet.
(blinkende olietrykslampe ved lave omdrejninger, og intet udslag på en
Biltema-trykmåler)

Citat fra: "Jarl"
er dårligt oliefilter, dårlig olie, slidte/ødelagte lejer (især mellemaksellejet - det forreste - er en bandit - hvis tandremmen er spændt for hårdt, så ødelægges det hurtigt), for slap tandrem (så glider tandremmen på bagsiden af mellemakslens glatte hjul, og pumpen bliver ikke trukket tilstrækkeligt hurtigt rundt.).


Jeg har svært ved at tro at det kan være noget af ovenstående.
Olie+oliefilter er ca. 1000 km gammelt.
At tandremmen skulle være så slap at den slet ikke trækker mellemakslen rundt har jeg ikke tjekket efter at problemet er opstået.

Der har en gang tidligere været en lille tøven i at olietrykslampen gik ud.

Der er olie på motoren op til øverste streg på oliepinden.
Dog står bilen stejl med forenden opad, men jeg har svært ved at tro at
det skulle gøre at sugesnablen er oven olien.

Det er en golf2 sugediesel. Jeg har monteret filterkonsol fra en JX,
og ledningsnet er JX.

Eneste sted jeg "snød" lidt var, at jeg lod pakningen mellem blok og filterflange side på både blok og flange, så den nu sikker i 2 lag.
Jeg brugte en mikroskopisk mængde flydende pakning mellem de
2 pappakninger, og det kun ud mod ydersiden, intet ind mod oliekanalerne.
Som pakningen mellem filterflange og olietemperator brugte jeg en gummipakning fra et gammelt oliefilter, da de jo har samme størrelse.
Det har som skrevet kørt 1000 km, med olielamper slukkede.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Jarl efter 19. November 2011 kl: 17:15:29
Tjek, om vacuumpumpen sidder ordentligt. Hvis det er OK, så tag vacuumpumpen op og stik en 13 mm top ned på oliepumpens kærv. Sæt et håndsving på toppen og drej. Nu kan du tydeligt afgøre, om oliepumpem arbejder eller ej ved at bedømme modstanden. Tag samtidig oliefilteret af, og kig, om der strømmer masser af olie ud, når du drejer. Hvis det ikke er tilfældet, så af med oliefilterflangen og spæd oliepumpen med frisk olie ovenfra gennem hullet i blokken. Tjek nu igen, om der kommer olie op. Gør der stadig ikke det, så er det ud med oliepumpen. Har du sat den rigtige T3-sugesnabel på? Har du planslebet sugesnablens anlægsflade op mod tænderne? Tjek også overtryksventilen i sugesnablen - hælder den bare al olien retur i bundkarret? Og du skal ikke være overmodig og starte bilen, så længe, der ikke er olietryk på.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 09. Juni 2012 kl: 09:22:54
Ja, jeg er ikke hurtig. Pladerne blev taget af bilen,
nu er jeg ved at tage tilløb til at klare problemet.

Citat fra: "Jarl"
Tjek, om vacuumpumpen sidder ordentligt.

Det gør den.

Citat fra: "Jarl"
Hvis det er OK, så tag vacuumpumpen op og stik en 13 mm top ned på oliepumpens kærv. Sæt et håndsving på toppen og drej. Nu kan du tydeligt afgøre, om oliepumpem arbejder eller ej ved at bedømme modstanden. Tag samtidig oliefilteret af, og kig, om der strømmer masser af olie ud, når du drejer. Hvis det ikke er tilfældet, så af med oliefilterflangen og spæd oliepumpen med frisk olie ovenfra gennem hullet i blokken. Tjek nu igen, om der kommer olie op. Gør der stadig ikke det, så er det ud med oliepumpen.
Har du sat den rigtige T3-sugesnabel på?

Ja, det har jeg, MEN den stammer fra en motor hvor krumtapakslen sidder urokkelig fast.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-13205.html
Årsagen til dette er endnu ukendt.
(Jeg har ikke adskille helt, da jeg forventer at skulle bruge nogle dele
og der for vil jeg gerne undgå at der kommer rust på eksponerede flader)

Citat fra: "Jarl"
Har du planslebet sugesnablens anlægsflade op mod tænderne?

Ja, men jeg kunne stadig se hvor de havde været.

Citat fra: "Jarl"
Tjek også overtryksventilen i sugesnablen - hælder den bare al olien retur i bundkarret?

Det tjekkede jeg slet ikke.


Citat fra: "Jarl"
Og du skal ikke være overmodig og starte bilen, så længe, der ikke er olietryk på.

Her må jeg så desværre sige at jeg har haft motoren startet nogle gange
for at konstatere det manglende olietryk.
Flere gange af 15-30 sekunders varighed.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 09. Juni 2012 kl: 16:53:02
Citat fra: "Jarl"
Tjek, om vacuumpumpen sidder ordentligt. Hvis det er OK, så tag vacuumpumpen op og stik en 13 mm top ned på oliepumpens kærv. Sæt et håndsving på toppen og drej. Nu kan du tydeligt afgøre, om oliepumpem arbejder eller ej ved at bedømme modstanden. Tag samtidig oliefilteret af, og kig, om der strømmer masser af olie ud, når du drejer. Hvis det ikke er tilfældet, så af med oliefilterflangen og spæd oliepumpen med frisk olie ovenfra gennem hullet i blokken. Tjek nu igen, om der kommer olie op. Gør der stadig ikke det, så er det ud med oliepumpen.
 


Jeg har ´nu taget taget vakumpumpen af, og drejet med håndsving.
Jeg kan slet ingen modstand mærke, har prøvet at dreje så hurtig
jeg kan manuelt begge veje.

Har så sat boremaskine på, og drejet i pilens retning.
Det går let, slet ingen modstand.

Jeg har ikke taget oliefilteret af endnu.
Er det mon muligt at spæde oliepumpen ved at hælde
olie ned hvor trykmåleren sidder?
Jeg har prøvet det uden resultat.
(testede ved at starte motoren og konstatere at der ikke var olietryk)
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Jarl efter 09. Juni 2012 kl: 17:53:22
Hvis du prøver at spæde oliepumpen gennem hullet til olietryksmåleren, så skal du "skubbe" olien baglæns gennem oliefilteret for at få det til at løbe ned til oliepumpen. Det er ikke så let med en almindelig smørekande, eller hvad du nu bruger. Det er let at tage oliefilterflangen af - så kan du hælde olien direkte ind i den kanal, der går ned til tandhjulene.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 09. Juni 2012 kl: 18:50:48
Citat fra: "Jarl"
Hvis du prøver at spæde oliepumpen gennem hullet til olietryksmåleren, så skal du "skubbe" olien baglæns gennem oliefilteret for at få det til at løbe ned til oliepumpen. Det er ikke så let med en almindelig smørekande, eller hvad du nu bruger. Det er let at tage oliefilterflangen af - så kan du hælde olien direkte ind i den kanal, der går ned til tandhjulene.


Da jeg hældte olie gennem hullet til olietryksmåleren lod jeg det bare synke ned af sig selv, og det gik langsomt. Og det havde ingen effekt.

Men helt generelt, så bør oliepumpen vel ikke have behov for at
blive spædet andet end hvis den er nysamlet?

Jeg har jo før skiftet topstykke, og her har jeg aldrig spekuleret
på at spæde oliepumpen, og det har heller ikke været nødvendig.
Ved skift af topstykke bliver oliesøjlen jo brudt.

Princippen er vel som den her primitive tegning viser,
med bundkar, oliepumpe, og øverst glideleje.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Jarl efter 09. Juni 2012 kl: 21:46:55
Ved et topstykkeskift er oliepumpen jo ikke "tør" - der er en lille tilbagebleven oliefilm på tænderne, som tætner tilstrækkeligt. Praktisk erfaring viser, at oliepumper, der er tørre har brug for at blive spædet - også selvom de er helt nye.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 10. Juni 2012 kl: 12:19:24
Citat fra: "Jarl"
Ved et topstykkeskift er oliepumpen jo ikke "tør" - der er en lille tilbagebleven oliefilm på tænderne, som tætner tilstrækkeligt. Praktisk erfaring viser, at oliepumper, der er tørre har brug for at blive spædet - også selvom de er helt nye.


Situationen er jo den, at golf2 motoren som pumpen sidder i kørte ca. 1000 Km efter at den blev lagt i T3. Jeg hældte lidt olie i pumpen inden jeg satte sugesnabel på. På de 1000 km var der ingen olietryksproblemer, med undtagelse af en episode af  få sekunders varighed efter en start, hvor bilen havde stået stille et stykke tid.

Så der er nok ingen vej uden om at tage oliepumpen ud igen desværre.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Fynboen efter 10. Juni 2012 kl: 16:56:44
Hej Brian.
 Hvis du har kørt med oliepumpen i pilens retning, så tror jeg du har kørt den forkerte vej rundt. Prøv med boremaskine "med uret". Du kan godt komme ud for at ventilen i oliefilteret ikke er tæt, og så kan olien løbe fra filteret. Hvis det sker tager det noget længere tid for oliepumpen at sætte tryk.
 Hvis der kommer tryk , kan det godt sprøjte lidt , det har jeg været udsat for en gang.

Hilsen Fynboen.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 10. Juni 2012 kl: 20:15:16
Citat fra: "Fynboen"

 Hvis du har kørt med oliepumpen i pilens retning, så tror jeg du har kørt den forkerte vej rundt. Prøv med boremaskine "med uret". Du kan godt komme ud for at ventilen i oliefilteret ikke er tæt, og så kan olien løbe fra filteret. Hvis det sker tager det noget længere tid for oliepumpen at sætte tryk.
 Hvis der kommer tryk , kan det godt sprøjte lidt , det har jeg været udsat for en gang.


Det har du helt ret i, jeg har drejet pumpen den forkerte vej. :oops:

Men der føles stadig ingen modstand, når jeg drejer den rigtige vej.
Har lige været nede og teste det.

Jeg mener da ikke der er en ventil i oliefilteret?

Jeg har gjort mig bekendt med hvordan man kontrollerer at ventilen
i sugesnablen virker:
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 10. Juni 2012 kl: 20:45:32
Bilen står iøvrigt på en skråning, forenden peger opad,
med en stigning på 15 cm pr. 100 cm, men det skulle
vel ikke være nok til at snablen ikke kan nå motorolien?
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 11. Juni 2012 kl: 10:03:09
Kan oliepumpen mon spædes gennem dette hul, hvis man sætter en tynd slange på en oliekande?

Og efter lidt inspektion: Svaret må være nej, ikke med mindre jeg kan presse olie op gennem olietemperatoren og videre ned til pumpen. Men det er så nok også lettere, hvis man lige havde remedierne til det, end at skulle have olietemperatoren helt af.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 11. Juni 2012 kl: 12:52:13
Jeg har nu prøvet at spæde oliepumpen gennem olietemeratoen.
Jeg brugte sættet som vist på billederne.

Først testede jeg hvor meget olie der skal til for at fylde temperatoren,
og det var mindre end 1 dl.

Så satte jeg sættet på temperatoren der sad i bilen, og sprøjtede
3,5 dl olie op.

Uden at tage slangen af temperatoren, prøvede jeg så at dreje
oliepumpen. Der skete INTET, jeg havde da i det mindste forventet at
der var lidt bevægelse i den klare plastslange, men ingen synlig bevægelse.

Så hvis det er lykkedes mig at spæde pumpen på den beskrevne
måde, og det er det vel?

Så må det vel være ventilen i sugesnablen den er gal med?

Som skrevet, så står bilen med forenden opad, på med en stigning på
ca. 15 cm pr meter, men det skulle vel ikke kunne gøre at sugesnablen
ikke kan nå olien. Der er selvfølgelig olie til op over øverste streg på oliepinden.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: BlackChart efter 11. Juni 2012 kl: 12:59:18
Ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke røret i midten der kommer fra pumpen??

De gange jeg har skiftet oliepumpe i en JX'er har jeg hevet vacuum pumpen af, sat en 13-top på en forlænger og så i min skruemaskine...
Fuld knald med uret og pludselig kan du mærke (og høre!) på maskinen at der er tryk, og somregel kommer der også olie op omkring 13-toppen...
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: BlackChart efter 11. Juni 2012 kl: 13:07:09
Noget helt andet...Hvorfor piller du ikke pumpen ud og måler slid på den??

Synes det lyder meget af en kaput pumpe...
Med den tid du har brugt på at skrive her kunne du have afmonteret, målt og evt. monteret en ny pumpe, gentagne gange...
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 11. Juni 2012 kl: 13:40:55
Citat fra: "BlackChart"
Ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke røret i midten der kommer fra pumpen??

Nej, det mener jeg bestemt ikke.
Se det billede jeg har taget ned i turbofremløbet,
det er forbundet med midterrøret.

Citat fra: "BlackChart"
De gange jeg har skiftet oliepumpe i en JX'er har jeg hevet vacuum pumpen af, sat en 13-top på en forlænger og så i min skruemaskine...
Fuld knald med uret og pludselig kan du mærke (og høre!) på maskinen at der er tryk, og somregel kommer der også olie op omkring 13-toppen...


Jeg synes jeg har lader boremaskinen trække pumpen ret stærkt rundt,
men der dannes er ingen tryk.

Hvor længe skal  boremaskinen typisk køre før der er tryk?

Citat fra: "BlackChart"
Noget helt andet...Hvorfor piller du ikke pumpen ud og måler slid på den??
Synes det lyder meget af en kaput pumpe...

Pumpen blev monteret for ca. 1000 km siden, og der målte jeg slid.
Det var langt fra kritisk. Kunne slet ikke presse 0,1 mm søgerbladet ind.


Citat fra: "BlackChart"
Med den tid du har brugt på at skrive her kunne du have afmonteret, målt og evt. monteret en ny pumpe, gentagne gange...


Jo, muligvis.

Jeg har aldrig skiftet oliepumpe med motoren siddende i bilen,
men jeg forestiller mig at det er en ganske omfattende opgave.

Olien skal ud, bundkarret skal skrues af nedefra, så jeg må
have bagenden løftet op. Bilen står på en meget stejl skråning,
så der skal træffes foranstaltninger inden løft.

Derfor vil jeg helst undgå den opgave hvis den er overflødig.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: BlackChart efter 11. Juni 2012 kl: 13:57:19
Boremaskinen kørte de gange jeg gjorde det ikke ret mange sekunder før der var tryk på...
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 11. Juni 2012 kl: 14:11:29
Citat fra: "BlackChart"
Boremaskinen kørte de gange jeg gjorde det ikke ret mange sekunder før der var tryk på...


OK, sådan er det desværre ikke her.

Jeg må nok indstille mig på den store operation.

Citat fra: "Brian"
Jeg har aldrig skiftet oliepumpe med motoren siddende i bilen,
men jeg forestiller mig at det er en ganske omfattende opgave.

Olien skal ud, bundkarret skal skrues af nedefra, så jeg må
have bagenden løftet op. Bilen står på en meget stejl skråning,
så der skal træffes foranstaltninger inden løft.

Derfor vil jeg helst undgå den opgave hvis den er overflødig.

Og udstødningen sidder jo også på bundkaret.

Så det kræver vel en dags arbejde, af den ikke helt sjove slags.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Fynboen efter 11. Juni 2012 kl: 20:40:22
Troer jeg ville prøve med en"rigtig boremaskine" med mange omdrejninger, så skal der gerne komme tryk ret hurtigt (10 til 20sek). Du skal jo nok regne med at systemet er helt drenet for olie, fordi du har suget olien ud ved at køre oliepumpen den forkerte vej.
 
Hilsen Fynboen.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 02. Juli 2012 kl: 18:25:59
Så er diagnosen stillet.

Grunden til det total manglende olietryk var at overtryksventilen i sugesnablen
stod konstant åben. Den har sat sig fast.
Men det kunne jo knap være andet.

Jeg kørte en magnet rundt i bundkaret for at få en fornemmelse
af om der var mange metalspåner.
Det er vist ikke så slemt?

Der var et stykke aluminium, som havde form som et kræmmerhus
som det der kommer når man borer med højt tryk.
Hvis det stammer fra motoren, så er eneste mulighed vel topstykket?

Men der er vel ikke andet at gøre end at sætte en anden sugesnabel på.
Er der noget jeg kan gøre nu når bundkarret alligevel er taget af?
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Jarl efter 02. Juli 2012 kl: 18:52:34
Det der "aluminium" - er det meget blødt? Det ligner forskrækkeligt meget noget blødmetal fra en lejeskal. Kan du rulle det ud og fotografere det igen?
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 02. Juli 2012 kl: 18:55:17
Citat fra: "Jarl"
Det der "aluminium" - er det meget blødt? Det ligner forskrækkeligt meget noget blødmetal fra en lejeskal. Kan du rulle det ud og fotografere det igen?


Øjeblik, så kommer der billeder.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 02. Juli 2012 kl: 19:04:17
Citat fra: "Jarl"
Det der "aluminium" - er det meget blødt? Det ligner forskrækkeligt meget noget blødmetal fra en lejeskal. Kan du rulle det ud og fotografere det igen?



Det er ikke magnetisk. Det kunne ikke rulles ud uden at knække.
Lejeskaller, er de ikke af jern?
Det kan undre at de kanter er så runde (pile).
Her er billeder:
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Jarl efter 03. Juli 2012 kl: 10:13:54
Et leje i en motor er opbygget af flere lag. Bly/kobber/tin er nogle af de metaller, der indgår. Det er typisk ikke magnetisk. For mig ligner det lejeafgnav. Jeg ville ikke turde samle motoren uden lige at kigge på mellemakslens lejer. Det ligner ikke afgnav fra hoved-/plejllejer
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 03. Juli 2012 kl: 11:15:02
Citat fra: "Jarl"
Et leje i en motor er opbygget af flere lag. Bly/kobber/tin er nogle af de metaller, der indgår. Det er typisk ikke magnetisk. For mig ligner det lejeafgnav.

Jo, lejeafgnav ligner spånerne vel.
Jeg tog en af spånerne og lagde i 30% saltsyre, og det opløstes straks
under kraftig brintudvikling, så jeg tror stadig på at det er aluminium.


Citat fra: "Jarl"
Jeg ville ikke turde samle motoren uden lige at kigge på mellemakslens lejer. Det ligner ikke afgnav fra hoved-/plejllejer


Motoren er jo samlet og monteret i T3'en, så at tjekke mellemaksellejer
vil for mig være en meget omfattende opgave.
(motor ud af T3, mellemaksel ud af motor)
Jeg er mest stemt for at prøve lykken, og skrue bundkar på
og så se hvad der sker.

Men hvis motoren må adskilles, så er det sandsynligvis den anden
motor som er ødelagt pga. den defekte sugesnabel.

Hvis jeg havde haft en olietryksmåler i bilen,
havde jeg nok opdaget problemet noget før.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Jarl efter 03. Juli 2012 kl: 13:10:29
Det er jo tit et spørgsmål om hønen og ægget. Når stemplet i sugesnablens omløbsventil klemmer, så kan det sagtens være pga. fremmedlegemer - eksempelvis lejeafgnav. Denne omløbsventil og resten af oliepumpen er nemlig de eneste komponenter i motoren, der håndterer ufiltreret olie, og derfor kan alt, hvad der flyder rundt i bundkarret, suges med ind. Min diagnose lyder på et revet mellemakselleje - de er ekstremt følsomme overfor en overspændt tandrem, og de krakelerer let. Jeg forstår godt, at du gerne vil samle og montere hurtigst muligt, men for pokker, hvor er det ærgeligt, hvis den stadig ikke holder olietryk. Du kunne vælge at skaffe vished ved at afmontere tandremsdækslet og trække mellemakslen et par cm ud. På den måde blotlægges lejefladen og du kan visuelt - nu, hvor bundkarret er væk - se tilstanden. Den time ville jeg nok bruge, men det er jo helt op til dig.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 03. Juli 2012 kl: 16:46:29
Jeg kom i tanke om at den spån selvfølgelig stammer fra den motor,
hvorfra den defekte sugesnabel stammer.
Selvfølgelig gør den det. Uden tvivl.....


Så da jeg fik sat bundkar på, og 5 liter olie, drjede jeg oliepumpen lidt rundt,
og pludselig var der stor modstand, og der kom olie op i 13 mm toppen.

Så nu skulle maskinen være startklar, efter ikke at have rørt sig i ca. 8 måneder.

Måske venter jeg med en prøvestart til imorgen.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: brian efter 04. Juli 2012 kl: 10:51:07
Så tog jeg mod til mig og startede maskinen op.
Nyt oliefilter, ny LIDL olie 10W40, kold JP Golf2-motor.
Med Biltemas olietryksmåler:

1000 omd/min et tryk på ca. 6 bar
2000 omd/min et tryk på ca. 8 bar

Flere omdrejninger giver ikke højere olietryk,
så mon ikke omfartsventilen åbner ved ca. 8 bar.

Så det giver vel grund til optimisme mht. lejerne tilstand.
Titel: Manglende olietryk, nu med diagnose
Indlæg af: Jarl efter 04. Juli 2012 kl: 14:36:02
Det lyder lovende. Husk, at trykket måles ved varm motor - 80 grader i olien, og så skal det være 2 bar ved 2000 rpm.