T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: bjørnebanden efter 15. November 2011 kl: 19:22:14
-
Hej alle.
Har set mig omkring efter et godt alternativ til CS motoren, der pt. ligger i Anita.
Men kan ikke lige gennemskue hvad der er nemmest og smartest.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om det er nogle, som har nogle gode løsninger (som også holder kravet om 20%)
-
Uden turbo:
CS, KY, 1Y
Med turbo:
JX, AAZ
Og så er der en længere remse inden for R4i benzinmotorer...
-
Hej alle.
Har set mig omkring efter et godt alternativ til CS motoren, der pt. ligger i Anita.
Men kan ikke lige gennemskue hvad der er nemmest og smartest.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om det er nogle, som har nogle gode løsninger (som også holder kravet om 20%)
Parentesen begrænser udvalget til CS og KY...
Skal du have noget som kører og trækker godt, og til forveksling ligner en CS, er det 1Y eller AAZ uden turbo, men så skal du slette parentesen.
Tony
-
.....er nu ved at lede efter info om hvilke biler de forskellige motorer ligger i...
Edit: fandt noget her :
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-917.html
....og kan se at der findes flere, i mine øjne i hvert fald, alternativer hvad de 20% angår - f.eks 1V . Men passer ophæng osv. slet ikke med T3 skroget?
-
Jo, jo. Alle 1,6'erne passer grundlæggende i T3. Der kan være nogle få detaljer, du skal ændre på - svinghjul, kobling, pilotleje, manifolder, oliepind og dieselpumpe, men selve "råblokken" passer plug'n'play. Hvis du overfører motorophæng fra din CS, så passer de også perfekt. Sætter du en turbomotor i, så skal du huske at tænke i anden udstødning, andet luftfilter og evt. ekstra kølevandspumpe.
-
Takker for svaret, Jarl.
Men turbomotor? Er vi så ikke kørt af lovlydighedens smalle, fedtede sti?
Synes ikke lige at jeg kunne finde en td indenfor den kedelige grænse på linket...
-
1V som du selv nævner, er en turbomotor...
Tony
-
:oops: :oops: :oops:
www.synoptik.dk
......bare ignorer det pladder med stien osv...... ;-)
-
Og det her er faktisk et interessant tema for... Normalt, så er det sådan, at monterer man turbo på en motor, så anses de 20% som automatisk overskredet uanset hvad. - Skat har tilsyneladende også opdaget, at man kan skrue op og ned efter forgodtbefindende på en wastegate. Men! I dette tilfælde er der så tale om at lægge en turbomotor i, der i princippet er identisk med den oprindelige motor, men den yder kun 60 hk og holder sig dermed fint inden for de 20%. Gad vide, hvordan de vil tackle den? 1V er i øvrigt en meget fin maskine - en såkaldt miljøturbo, hvor turboladeren ikke er monteret for at øge effekten synderligt, men i stedet for at gøre motoren "renere". Får du den lagt i, så er det i øvrigt ikke raketvidenskab, at få den til at levere som enhver normal 1,6 TD, men så er det jo igen det med den smalle sti...
-
Er der iingen LDA på en 1V?
-
Nej - den har en alm. saugerpumpe.
-
1Y med 3H-gearkasse.. det virker bare! og har endda noget levetid i forhold til turbomotorene...
-
Kan egentligt godt li' tanken om 1y + 3h, men kan nok bedre li' tanken om 1v. Mest af alt fordi jeg vil ha' det bedst med at køre i noget, som kan dokumenteres er lovligt. Desuden kan en "semi-phd" i raket-videnskab vel købes på nettet for få rubler? ;-)
-
Jeg holder lige fast i 1V
Som jeg forstår det er 1V i bund og grund en sauger, blot monteret med turbo. Der er ingen LDA så turboens eneste funktion er at pumpe luft ind i maskinen for at give en mere ren forbrænding (heraf velsagtens navnet økodiesel)
men hvor kommer de sidste 10hk fra? Er det noget med at pumpen giver lidt mere mad (det må da ryge når ved lave omdrejninger?), eller er vi ovre i noget dyse-åbningstryk-noget? (kan det virkelig give SÅ meget?)
-
Jeg tror i virkeligheden, at 1V var den første med 297'er dyser, men åbningstrykket er helt almindeligt 155 bar. Jeg tør ikke sige, om der er en anderledes progression i dieselpumpen (centrifugalregulator), men det er bestemt ikke min fornemmelse. Turboen er lille og letdrevet, så der er hurtigt tryk at gøre med, hvilket gør det mindre problematisk for pumpen at dosere. Motoren er i sit rationale meget lig Opels DTL-motorer. Jeg er ret vild med den - den går meget harmonisk og er ikke så hysterisk, som de andre TD'er. Endda tror jeg på en næsten acceptabel levetid, men skal det være maximalt robust og KISS, så er jeg helt på linje med Mdonau - 1Y+3H - det er state of the art med kammerdiesel - men en samlet vægtafgift på 11.240 for en gammel T3 med en lam stenalderdiesel? Not in a million years!
-
Jeg har selv netop lagt 1Y i kommandørbussen, jeg mangler lige det sidste som luftfilter og fintuning. Nu kommer den tidligst ud til sommer, så projektet gik lidt i stå.
Jeg er alvorligt bange for at også jeg snart må opgive ideen om én bil der kan ALT, og det er nok sandsynligt at Kommandørens fremtid bliver noget med sommerhalvåret. Jeg kører 40 - 45tkm årligt. Selv om jeg med JX formåede morfaragtige 14km/l begynder brændstofpriserne at gøre lidt ondt.
Min nyindkøbte skoda favorit '94 går heller ikke mere end 14 - 15 km/l, men det er til gengæld ved en HELT anden hastighed (samt lydtryk) og vedligeholdelsen på denne er sammenlignet med transporteren 00,00 kr
Kan jeg klemme 1y'eren op omkring de 13 - 14km/l lever drømmen om den kørende schweizerkniv lidt endnu (forudsat vedligeholdelsen og driftsikkerheden er acceptable også) men lander regnestykket på 10 - 11km/l føler jeg mig pisket til en trist pendlervogn. Bliver det sådan skal jeg til at overveje om jeg igen skal skifte motor i caravellen. Nu er jeg på den "lave" vægtafgift til ca 8500kr/år så der er ikke vanvittigt meget sparet ved at skifte til benz.
En helt tredie løsning kunne være at skifte til en fuldblods TDi.........
...første skridt må være 1y og syn, så ta'r vi den derfra.
-
1Y går i nærheden af 11 km/h. Dejlig stabil motor, der aldrig er bøvl med, men den er ikke lynhurtig. Jeg deler absolut din skepsis over for "én-bil-kan-det-hele". Vi har valgt tre biler. Der er intet, der kan matche en bus, når kalenderen viser juni, og der skal køres med mange mennesker til langbortistan. Omvendt er det ligeligt bekostligt at tilbagelægge alle årets km i en T3, og hvis man er helt ærlig, så har de måske heller ikke verdens bedste køreegenskaber blæsende efterårsdage og på glatte vinterveje. Små ikke-bevaringsværdige potter til daglig småkørsel og T3, når det skal være sjovt.
-
Åh....ja. Man bliver jo helt lykkelig ved tanken om alle de penge man bruger på biler :evil:
Mon man bare skulle få taget det store styrebevis, og så finde den 10 pers bus. Så er det da til forholde sig til vægtafgift osv. Men det koster jo også det stykke plastickort.....aarhh....beslutninger, beslutninger.....
-
Er der nogen der ved hvor langt en 1,9TDI kan køre på en lier brændstof i en T3? Her taler jeg naturligvis om en velfungerende ægte elektronisk tdi der ikke kører i nødprogram. Jeg har en forhåbning om at 15+ km/l skulle være indenfor rækkevidde for en morfar.