T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Samsø efter 21. November 2011 kl: 20:06:02
-
bliv tilkaldt af en ven men med start problemer. der er blevet skiftet toppakning og han skulle time den. derefter kunne den ikke starte. jeg kom frem og kontrolleret timing stod på 0,92. den kan næsten slå liv. den får brændstof. det er en jx der er tale om. forslag modtages gerne
-
er ventiler stillet korrekt
-
er ventiler stillet korrekt
jep. knast er også stillet.
-
Skub koldstarteren ind, og juster igen ;-)
-
Kan der være byttet om på skruerne for tilløb og tilbageløb af diesel fra pumpen.
Mvh. Tom
-
Er det en af de pumper, hvor tandhjulet har 2 16mm. huller, så den evt kan være stillet 180g forkert.
Mener jeg har hørt det kan ske. men er ikke sikker.
Mange hilsner Poul
-
Er det en af de pumper, hvor tandhjulet har 2 16mm. huller, så den evt kan være stillet 180g forkert.
Mener jeg har hørt det kan ske. men er ikke sikker.
Mange hilsner Poul
Det mener jeg ikke kan ske... Krumtappen kører jo to omgange hver gang pumpen kører en, så hvis pumpen står "180 grader forkert" så står krumtappen stadig på tdc cyl. 1.
mvh. Erik
-
Er det en af de pumper, hvor tandhjulet har 2 16mm. huller, så den evt kan være stillet 180g forkert.
Mener jeg har hørt det kan ske. men er ikke sikker.
Mange hilsner Poul
Det mener jeg ikke kan ske... Krumtappen kører jo to omgange hver gang pumpen kører en, så hvis pumpen står "180 grader forkert" så står krumtappen stadig på tdc cyl. 1.
mvh. Erik
Nu er jeg jo ikke så VW kendt endnu, men følger pumpen ikke knasten ? Så vil en 180 gr. fejlstilling godt nok give cyl.1 i top men med knasten i 180 gr. forkert stilling, ikke ?
-
Er det en af de pumper, hvor tandhjulet har 2 16mm. huller, så den evt kan være stillet 180g forkert.
Mener jeg har hørt det kan ske. men er ikke sikker.
Mange hilsner Poul
Det mener jeg ikke kan ske... Krumtappen kører jo to omgange hver gang pumpen kører en, så hvis pumpen står "180 grader forkert" så står krumtappen stadig på tdc cyl. 1.
mvh. Erik
Nu er jeg jo ikke så VW kendt endnu, men følger pumpen ikke knasten ? Så vil en 180 gr. fejlstilling godt nok give cyl.1 i top men med knasten i 180 gr. forkert stilling, ikke ?
Jo. Det vil være uhensigtsmæssigt.
-
Der er et mærke på pumpehjulet som skal stå ud for mærket på blikpladen, Det kan ske at mærket sidder på bagsiden af hjulet uvist
af hvilken grund.
Mvh Jønne Ukendt
-
så er det opklaret.. vognen kunne trækkes igang og kunne gå okay. men ej starte selv om den er varm... en kompresions måling afsløret synderen. lå på 5-16. udslaget er måske at der er kommet en tykkere toppakning i.
takker for gode råd.
-
Nu er det jo nemt at sidde ved køkkenbordet og spille klog, men hvis den har kunnet køre inden skift af toppakning har der
indsneget sig en timingsfejl eller noget er samlet forkert. Forkert tykkelse af toppakning gør ikke den forskel.
Mvh Jønne Ukendt
-
Som udgangspunkt har der vel været andre motiver end startbesvær for at skifte toppakningen? Den skal vist være særdeles ødelagt på alle 4 cylindre på én gang for at hindre bilen i at starte. Når I har skiftet toppakningen, så har I jo haft fri udsigt til cylindre og stempler. Var der en voldsom slidkant, og kunne stemplerne rokke flere tiendedele fra side til side? Den målte komprssion er den gældende for alle 4 cylindre, og er den målt med en troværdig tester? Normalvis ligger 1,2 og 3 fint, mens 4'eren kan være helt ude i hegnet. Det betyder ikke, at bilen ikke starter, men blot at den prutter, når den er kold, som om den mangler et gløderør. Om så der ligger den tykkeste toppakning i, så har det ikke mærkbar indflydelse på kompression og startforhold. Variationen i toppakningernes tykkelse mellem tyndeste og tykkeste udgør under 1% af det samlede kompressionsrum - i mange tilfælde har folk ikke lige et måleur eller søgerblade til at afgøre tykkelsen, og så klasker man bare en 3'er i for at sikre sig imod stempel-ventil-kollisioner. det kunne være interessant at undersøge årsagerne til de lave værdier - måske er der forklaringer?