T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Crapz efter 21. Marts 2007 kl: 12:28:43
-
jeg har nogen problemer med den.
den hold med lys på i nogen timer .... ( bruger fejl) :cry:
efter det køret jeg en tur på 45 min for at få ladet den. kom hjem slukkede den og startede fint der efter ingen, næste morgen vil den ikke starte ?
jeg fik at vide da jeg købte den at at den ene gløderøret ikke virkede, så valgt at skifet dem alle i går.
men den vil stadig ikke starte.
så kom jeg i tanke om det Jarl hade skrvet til mig ang. den drypper olie, så skiftede den pakning og ja den var utæt :D
Da jeg var i gang skiftede jeg oliefilteret og luftfliteret i samme tur
og gav hende 5 liter olie, og kølevæske :D
men den vil stadig ikke starte.
jeg kan høre prøvet at starte og der kommer et lille pop en gang i mellen ? som om den liiiiiige er ved at starte :(
jeg kan se at pæren glødelampen lyser i de ca. 30 sek men jeg kan se at den lille pære der blinker rød bare temp viseren over uret.
hvorfor gør den det ?
jeg er ved at få ondt i maven.... over at tænke på det :(
håber at i kan hjælpe .....
hilsen
Christian
-
taget fra et andet indlæg:
----------------------------------------------
Er der meget luft i dine slanger fra diesel filtret? Hvis din bil er fra efter 88 vil der vaere et t-stykke i filteret der er sat fast med en split. Hvis det t-stykke er blevet traet af at have varet oppe og nede kan det vare let knaekket og der for suger det falsk luft!
Jeg havde de problemer og min bil loed som om den var helt staaet af, men hvis jeg trykkede paa T-stykket fik den en normal motorgang.
det kunne også tyde paa at dieselen loeber tilbage i tanken og toemmer pumpen. Det kan du tjekke ved at tage det lange returroer fra overloebsroerne fra dyserne og suge med munden - hvis du ikke faar diesel i munden ved det foerste sug skal du suge til der goer. Du kan se i dine gennemsigtige diesel slanger at der kommer diesel til pumpen
Tjek ogsaa om der kommer diesel til dysserne ved at loesne en af gangen mens den starter, her skal du vaere to til den operation.
haaber det kan hjaelpe lidt!
-------------------------------------------------------------------
-
jeg har set der en luft bobbel i den gennemsigtige slange du snakke om og den fosdiner ikke den bliver liggende i slangen mens jeg prøvat at starte den ?
og mange tak for det hurtige svar :D
må hjem og sutte lidt diesel nam nam :P
-
Dur ventilen på pumpen, den med ledningen på! du kan sætte tænding på og gå om til motoren og tage ledningen af og prøve at sætte den af og på og hør efter om den klikker.
-
30 sekunder er ALT for lang tid og det ender med at futte gløderørene af. 5-12 sek. max bør den lyse er min erfaring. Temperaturføleren til gløderørene kan være defekt (eller med dårlig forbindelse) tjek også stelforbindelser når du nu alligevel er i gang.
Du skiftede alle gløderørene til nye? Det er ellers en småbøvlet operation for folk med lange fingre. Havde du nogle dyser ude? Kom der nye flammeskiver i så? Lækker den diesel omkring dyserne?
-
hehe har en ven med lange finger tynde finger :P ( ligner kvinde finger )
vi pille de små rør af dyserne og den klos "pumpen?" de sad fast på også kunne vi løsne/pille/løsne "pumpen?" også kunne vi pille dem ud :D
så ingen af dyserne var ude :D
-
Nå jeg har lige suget lidt diesel :evil:
Smager kanon med noget øl
jeg kunne suge og suge i overloebsroerne men der kom ikke så meget. der kom en lille smule og så kom der ikke mere???
temperaturføleren til gløderørene ser umiddelbart ud til at være defekt, hvordan tjekker jeg det?
der kommer diesel ud af dyserne når vi forsøger at tænde motoren.
motoren skal have hjælp på batteriet, (der er kun 11,3 V, grundet stilstand) så hvor mange V skal starteren bruge for at starte??
hvordan tjekker jeg om starterrelæet er defekt, og vil motoren overhovedet forsøge at starte hvis det er defekt??
-
Mht batteriet, er det meget vigtigt at der er masser af spænding (og effekt) på batteriet. Jeg har ofte stået og døjet med at få liv i en gammel diesel (uden nævneværdig kompression) på et batteri der tilsyneladende er ok, efter batteriskift er maskinen sprunget i gang. Man skal ikke kimse af den sidste halve volt.
-
Vi brugen en gamel Ford med startkabler på til at prøve at starte hende men no luck :cry:
nå jeg sætter tænding på hende så blinker den lampe som på billedet neden for.
(http://bigballs.dk/dump/DSC00183_X.JPG)
hvad betyder den kan ikke rigtigt læse det ud af de bøger jeg har købt :?:
-
Det er vandstand kontrollampen - den lyser når det er tænding på og stopper igen når motoren går igang.
Kører starteren overhovedet?
-
ja starteren prøver og prøver, men der kommer sku ikke rigtigt noget liv i hende :cry:
Der kommer diesel igemmen pumpen men det tænder bare ikke ? kan det være rigtigt ?
-
Skift til en friskt batteri (lån et fra en anden bil)
Montér batteriet det er ikke nok med startkabler, forbindelsen er for dårlig
-
Det lyder som min syncro før jeg skiftede gløderør, det kunne den kun startes med startgas. Er du sikker på den gløder rigtigt? Har du tjekket forbindelserne til starteren og til stel fra batteriet hele vejen? Det kan godt betale sig er min erfaring.
-
suk den er stadig død.
er der nogen på Sjælland (Ballerup) som har løst til at give mig en hånd til at få liv i hende så er meget velkommen
Christian Johannesen
27873249
crapz@bigballs.dk
jeg har fået ladet batteri i nat men hun vil stadig ikke starte, hun prøver og prøver...
hvordan lyder den når der ikke komme diesel ind som den kan antænde ?
så køre starteren der kommer bare ikke det der lille ½ puf når vi prøver at starte hende
-
nogen som har en ide til hvordan jeg kan fejl finde mere på den ?
hvad kan der være i vejen ? alt "lyder" som det skal men den starter bare ikke :( `?
hvor meget diesel skal der kommer ned til de dyser når man prøver at starte en strøm eller små skyd ?
der kommer små skud lige nu ...
-
Kan du få den igang med startgas?
Har du målt hvor meget strøm starteren får?
-
Hvis dit batteri har været totalt afladet kan det meget vel være færdigt, uanset hvor meget du lader på det. Da min 1,6 sauger kørte på det sidste skulle der et TOP-tunet batteri til at starte hende, jeg har da også givet den 24V ved en lejlighed eller to :roll: (på startkabler altså)
-
det har ikke været helt dødt :D
men prøvet at batteri ud af vores skoda og ser hvad der sker men tror ikke det hjælper, men håber sku at det gær :D ander som har nogen ider forslag... løst til nogen øl :twisted:
så skriv eller ring :D vil meget geren have hende ud at køre da vi står og skal flytte :D
-
Kan du få den igang med startgas?
Har du målt hvor meget strøm starteren får?
neej det var vi ikke vi måler lige når vi kommer hjem :D
hvis jeg ikke snart får liv i hende må jeg jo betale mig fra det :(
nogen som vil bestikes til et besøg i ballerup ?
:roll:
-
Crapz skrev:
vi pille de små rør af dyserne og den klos "pumpen?" de sad fast på også kunne vi løsne/pille/løsne "pumpen?" også kunne vi pille dem ud
har jeg forstået det rigtigt, har du haft dysserørene af?
så skal du huske at lufte dem ud bagefter!!!
har du også haft diesel pumpen løsnet?
-
så skal du huske at lufte dem ud bagefter!!!
Hvordan gør man det?
-
det nemmest hvis man er to, en der kører med starteren, mens den anden løsner et dysserør indtil der ik kommer mere luft ud, men ren diesel, så spænder man og fortsætter med næste dysserør..
jeg har nogen gange bare løsnet røret og selv drejet nøglen så motoren kører et par omgange, og så spændt røret.
men så kan man jo ik se hvor meget luft der er i røret.
var det til at forstå, ellers må i spørge igen
jeg lufter ihvertfald altid ud, hvis jeg har haft dysserørne af.
det kan også være nødvendigt hvis man er kørt helt tør.
man må bare aldrig gøre det på en commenrail-motor(1600^bars tryk),
der er det forøvrigt heller ik nødvendigt, men det er jo heller ik aktuelt her.
-
?
pumpen er da selvudluftende (i kombination med et drivbatteri fra en tysk type XXI ubåd, mener jeg at have læst)
-
det kan godt være, men det kan godt tage lang tid..
og så er gløderøret blevet koldt igen.
jeg lufter altid ud, men jeg er newbe mht. T3, har kun erfaring fra mange andre biler..
og jeg ved at f.eks en citroen berlingo 1,9diesel, ikke vil starte før man har luftet dyserørerne ud!!
heller ik hvis man har et 100ah startbatteri!!
hvis pumpen har været løsnet kan den så ikke også have ændret timemingen??!!
-
Min er i hvert fald selvudluftende...
Da jeg "kom til" at køre den tør smed jeg bare 10 liter i tanken fra en dunk, kørte 30 - 40 sekunder på starteren og så var der gang i maskineriet igen...
-
vi har lige skruet røret af og kørt lidt med starteren, der kommer ikke så meget diesel ud ?? hvor meget skal der komme ud ?
skal den udluftes ? hvis ja hvordan ?
nogen som har lyst til at kigge forbi i weekenden ? og give mig en hånd med at få hende startet ??
-
hvis pumpen har været løsnet kan den så ikke også have ændret timemingen??!!
jeg tror ikke vi har drejet på noget .... ??
-
Ja, jeg spurgte også, da jeg undrede mig lidt. Lad os lige tage den forfra:
En Bosch VP består af to pumpedele. En lavtryksdel og en højtryksdel. Lavtryksdelen suger fra tanken og forsyner højtryksdelen. Højtryksdelen opbygger tryk i dyserørene og dyserne. Dette tryk forhindres i at rende baglæns af kontraventilerne i forskruningerne til dyserørene. Pumpen er - lige som dyserne - forsynet med returslanger - mere professionelt omtalt som lækoliekredsen. Her igennem fortrænges luft, der både ved tørkørsel, men også under helt normale driftbetingelser tilgår pumpen.
Tager man dyserørene af, så taber de selvf. trykket og der render brændstof ud af dem. Dieselpumpen er imidlertid aldeles upåvirket af dette. Når man så starter op igen, skal pumpen selvf. først fylde rørene med brændstof, før den kan sprøjte brændstof ud gennem dyserne. Det gælder, hvad enten man løsner omløberne på dyserørene eller ej. Væske anses i almindelighed for at være inkompressibel, og da pumpen leverer et spidstryk på - afhængig af slidgrad - 350 - 400 bar, så klarer den som dem mindste kunst at klemme luft ud af dyserne og fylde dem med brændstof. Og hvad enten omløberne på dyserørene er spændt eller ej bruger den jo strøm på gløderørene imens.
Alle Bosch VP'er er selvudluftende. Det gælder også dem, der sidder på PSA-biler. Når de alligevel er udstyret med en manuel fremløbspumpe, skyldes det andre omstændigheder. Når man skifter brændstoffilter placerer man ½ liter luft i systemet. Det kan være hård kost for et halvsløjt batteri at lufte ud. Derfor kan man pumpe dieselen frem manuelt. Kører man tør, bliver filteret ikke tømt. Den kan nemlig ikke suge ned i filteret, men kun sutte den mængde, den kan få til at "flyde over".
Se evt. mere om pumper på min hjemmeside.
Men for at vende tilbage til det egentlige problem, så er der en pointe i om dieselpumpen har været løsnet med de konsekvenser det giver i forhold til timing og tandrem.
-
det skal kun lige løsnes, ca en en halv til hel omgang!
og så skal der løbe diesel ud mellem rør og omløber, det er ik fordi der kommer ret meget...
nu gå jeg selvfølgelig ud fra at du har nok brændstof i tanken.. :oops:
for det hænder stadig at vi får en bil på værkstedet som er kørt helt tør, sidste gang (for et par måneder siden) var tankpumpen på en benzin bil, stået af, da jeg så får pumpen op, er tanken helt tom!!
der ligger ca en halv kop benzin tilbage...! :shock:
det ku pumpen ikke holde til og kørte varm (bliver smurt og kølet af benzin).
jeg ved godt at det ser anderledes ud på en T3, just a reminder..
man kan aldrig være sikker på hvor præsis en tankmåler er på en gammel bil, før man har kørt i den et stykke tid..
man hører også om nogen som får stjålet brændstof!
mit råd vil være at du undersøger om der kommer diesel til filteret og følger det derfra..
der må ikke være luft i brændstofet, det kan være der er en defekt/ utæthed så det løber tilbage i tanken.. følg slangerne/rør..
det skader ik at prøve :D
-
@jarl
der kom du før mig :)
ja jeg bøjer mig i støvet :(
der lærte jeg også lidt mere om sådan en dejlig maskine som en T3 er :D
jeg kan ik huske hvilken pumpe der sidder på en berlingo, de franskmænd har lidt med tage hva de lige ha liggene.. tror det har noget med for meget rødvin at gøre..
-
okay ... suk såå jeg skal have "flyttet" hende til en mekker ???... eller er der en som kan hjælpe mig :shock: .... jeg er og blive en nørd til it så er lidt løst ... er der en god sjæl som kan hjælpe mig ???? jeg har nok øl og lidt $$$ kan vi også finde ud af så please ?
-
nå jeg prøver at se hvad jeg kan læse mig til.....
-
hej crapz
Jeg ville gerne hjælpe dig, med det jeg evt. kan bidrage med, men i denne weekend er jeg booket jeg har nemlig også selv en død T3 som skal genoplives. Måske en aften i næste uge - efter arbejde så det stadig er lyst!
-
Det lyder da kanon :D du siger bare til når du har tid :D
-
Nå Hawaiibussen var lige på besøg i dag .o0(nice bus og hyglig fætter)
vi fandt ud af at der ikke kommer noget diesel ud gemmen dyserne...
( Så hun vil ikke køre på luft) :lol:
så nu skal jeg have fat i et nyt sæt dyser :D, Hawaiibussen kender et sted siger han
så hun er ikke i live endnu men nu ved jeg da hvorfor hun ikke vil staret det lille pus.
-
det var da rart at få klarlagt problemmet :D
så var der jo noget om snakken med om brændstoffet forsvandt et sted!!
jeg er glad på dine vegne, der er ik noget være end når man ik har fundet fejlen...
-
Det er sikkert en god ide med nye dyser, men skulle 4 dyser opgive ævret synkront? Hmm... Det er for øvrigt sjældent at en defekt dyse nægter at spytte brændstof ud - snarere vil de være alt for villige og derfor pisdryppe lidt hele tiden. Har der været forurening i dieselsystemet - vand - snask? Har i checket, at pumpen leverer diesel?
-
jeps der kommer fint diesel ud af pumpen, og der er et nyt dieselfilter i hende, så ..
hvordan kan man ellers teste en dyse ?
vi skruede det ud skruede røret på fra pumpen og prøvede at "starte" hende også kom der ikke noget diesel ud af dysen kan man ikke teste det på den måde ?
-
Sådan kan man i princippet godt teste - hvis man i øvrigt er frisk på at springe en meter til siden, når der kommer et sprøjt diesel på et par hundrede bar med kurs mod øjnene ... :wink:
Men det tager jo lidt tid, før den har opbygget tryk nok til at åbne dysen. Normalvis tester man dyser i en dysetester. Der er et billede af sådan en i funktion på de to sidste billeder her:
http://www.jarlpaulsen.dk/Motorrenovering.html
Hvis du tager dyserørene af i dyseenden og lader en hjælper tørne motoren, så skal der i lkøbet af et eller to min. dryppe diesel ud.
-
hehe finder lige min dykker maske frem til næste gang.
hvis jeg skruger dysen af igen så kommer der fint diesel ud.
så det kanvel kun være dysen ?
-
Har den stået stille længe, så dyserne kan være sandet til?
-
den virkede fint for hmm 14 dage siden ...så det er vil ikke længe ?
-
Det er da altid noget at du nu har fundet problemet, så nu behøver du ikke græde mere. :D
-
hehe jeps er stoppet med at tude :P
-
Ja det kan ogsåp være pumpen som ikke levere det nødvendige tryk!
Jeg har fundet nogle komplette dyser som jeg har haft liggende. De har duet fint indtil jeg fik en ny motor i. Jeg synes vi skulle prøve dem så du kan få bilen igang (lad os håbe det)
-
kanon :D hvornår har du tid til at komme forbi og "lege" igen ? :D
-
nå men for at tage hmm glæder lidt på forskud :D
hvor kan jeg købe en ny pumpe til hendes hvis det skulle være den som fejler :D??
-
SUK nå fik fat i en dyse i går som skulle virke så vil teste om det er pumpen som driller.
men nu vil den ikke starte .. SUK
hvad er den rigtige måde at fejl søge på ?
når jeg drejer nøglen, så kan jeg høre den siger klik, men starteren køre ikke :(
nogen ider, hvor jeg skal mål osv. :D ?
-
Det lyder nu mest som batteriet synes jeg - specielt når den har stået så længe efterhånden...
-
har lige købt et nye i dag :D
men den ville heller ikke med start kabler :( ?
-
ok det prøver jeg lige efter påsken :D
Jeg tror det er en løsfobindelsen, jeg har "gravet" lidt ved sikrings og fundet et relæ med tape rundt om som bare lå der inde bagved så skal have mit el diagram frem og have det hele målt igemmen.
så det skal nok blive hyggeligt :(
skal nok tage nogen billeder så i kan side der bag skærmen grine :P
-
SUK dybt suk
nå men jeg har da fået teste alle mine dyser, der kommer en lille stråle ud af diesel samt en lille sky af diesel af dem alle, så de virker vel ?
det så ens ud på dem
http://www.t3nettet.dk/album_personal.php?user_id=724
i kan se et par billeder her:D
jeg ved sku ikke hvad der nu kan være vejen.
jeg kan høre det siger små puf puf puf , når jeg prøver at starte hende ?
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=512) se den rød ring :cry: :cry: :cry: :cry:
den skruge knækkede da jeg skulel spænde den !!!! kan det ikke skiftes ?
-
nogen som har sådan en skrue eller en pumpe som jeg kan nakke den fra ?
-
så kom pumpe toppen :D
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=518)
Taak Nilsen ;D
så nu skal jeg have lokket Morten til at komme og hjælpe mig :D
-
nå så skal jeg snart i gang med at få skiftet den "bolt" eller hvad er nu er :D
nogen gode råd inden vi går i gang :?:
når vi har skiftet den, regner jeg med vi prøver at trække hende igang også håber jeg sku hun hopper igang :D