T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: nonbo efter 30. November 2011 kl: 08:57:21
-
hej T3 nettet
jeg hare en 1,6 JX motor i min T3 og jeg over vejer at skal renover motoren da den bruger meget olie ca. 1 liter per. 1000 km, men turboen bruger også meget af olien og så har den den goller test på 38
så jeg skal have en anden motor med en god turbo
eller så skal jeg renover motoren og finde en anden turbo
ville bare høre hvad i har og sige eller måske selv har prøvet det.
hvis i har nogle dele til en renovering må i også godt skrive hvad i har med en pris :)
-
hej T3 nettet
jeg hare en 1,6 JX motor i min T3 og jeg over vejer at skal renover motoren da den bruger meget olie ca. 1 liter per. 1000 km, men turboen bruger også meget af olien og så har den den goller test på 38
Hvis motoren kan starte, og kører uden åbenbare problemer,
så kan jeg ikke se at et olieforbrug på ca. 1 liter per. 1000 km
er et problem.
Er det egentlig ikke efter bogen?
Turboen kan relativ let pilles af, og bilen kører fint uden.
Hvis bilen starter og kører fint, er det vel ligegyldig med gollertesten.
Det var MIN mening.
-
motoren køre ikke som en drøm den er meget sløv og ved godt alle er det men turbo trykket er lavt og det er pga. den er slidt men skal ud og køre langt i den til sommer og så vil diesel forbruget blive høj hvis man piller turboen af
tak for din mening:)
-
Hvad er ladetrykket på..? Passer pumpe-timingen..?
-
En Gollertest på 38 er da udtryk for at motoren er ok. Få din turbo renoveret og så spiller det igen.
Mvh Jønne Ukendt
-
Enten eller ...
JXèn skal i "worest case" tilfælde ofte være en totalrenovering ...
og det sker alt for ofte for en JX... koster så 1.400 euro som nyrenoveret på ebay uden turbo ...
På den andsen side prøver jeg nu selv en billig måde på at redde JXèn på min doka, jeg retter kun op på synlige og hørbare fejl. Dertil hører også, at turboen ikke ser ud som om der er slidt, den har bare været udsat for fjusk (bolte) og enorm meget skidt udefra ... Igår brugte jeg 4 dåser dåserens .. og der fortsat heller ingen følbar tolerance hhv. spil på turboens aksel ... men gulvet i garagen ser p.t. ikke godt ud pga. alt det drypperi ...
Om en selvrenoveret turbo kan være en effektiv løsning tvivler jeg på, der er så mange tyskere der fraråder omkring dette selvpilleri - især hos IG 16 - at jeg fortsat fastholder min kritiske synsvinkel i den sag. Turboer er et emne for sig selv ...
Måske skal man bare prøve sig frem til en løsning med nye stempelringe og lidt hist og her?! men hva nu vis den ikke vil komme op at køre, shit happens? sådan er det bare? man finder andre ideer frem? og så et hak i knasten og farvel til projektet, fordi bolten på remhjulet ville være drilleper? der kan ske mange ting ...
-
@ Jens:
Ja, det er jo det "fagfolk" lever af - myter om hvor svære ting er. Hvis vi fortæller folk, at det er mystik og hemmelig videnskab, så lever forretningen videre i bedste velgående. I gamle dage måtte man til urmageren for at få nyt batteri i sit ur, det er også meget letsindigt at skifte tandrem på sin bil selv, og man risikerer livet, hvis man selv begiver sig ud i at skifte bremseklodser. Alt sammen er rigtigt, hvis man ikke aner, hvad man laver, men hvis man både empirisk og teoretisk sætter sig ind i tingene, så er der meget lidt raketvidenskab i at renovere en simpel KKK K14 turbo. For mig er det fint, at IG16 ikke bryder sig om det, og jeg påstår ikke, at alle kan gøre det, og ej heller at det lykkes i alle tilfælde, men jeg er vidende om 5 turboer, jeg har renoveret, der kører lystigt rundt på vejene i skrivende stund, og 2 af dem har gjort det i adskillige år. En af dem sidder i min kones daglige bil, og guderne skal vide, at den ikke bliver skånet.
@Nonbo:
Du bør alliere dig med en erfaren T3-rotte, for de kan næsten se ud af øjenkrogen, hvad der er galt. Skulle det vise sig, at din turbo er færdig, så kan du prøve at finde en brugt - en sådan burde kunne findes til en tudse, men det er jo et spil i lotteriet. Du kan også købe en helt ny - de sælges til rimelige priser på ebay (du skal sikre dig, at det er en KKK - undgå helst Garrett). Hvis du er frisk på oliefingre og afmytologisering, så er du velkommen til at kigge på min guide og vurdere om en hjemmerenovering er noget for dig. http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
-
er selv mekaniker
men lade trykket er på 0,45 bar ved fuld belastning
men tro jeg vil have renoveret turboen og vil da gerne vide hvad det ca koster
og måske skifte stempel ringe
-
Hvis du selv har mod på at renovere turboen, så fandt jeg igår et rep.sæt til k14 turbo på ebay til 89 euro. Og så også at man kan købe en ny "kerne" til turbo. Altså ny samlet centerdel med aksel og turbinehjul til 200 euro. Så skal man ikke selv fedte med bøsninger, tætninger, aksel osv.
-
Ja det koster bare 60% af en ny turbo. Nye turboer koster omtrent 585 euro, så skal man returnere den slidte ... så jeg er helt med på den nye ...
-
www.turbomotor.dk.
Ca 1400 kr.
Hvis akslen er "for tynd" koster den +700.
Fik lavet en som kostede omkring 2200, alt incl.
Mvh. KH.
-
Jeg har læst her på siden AT, en turbo først virker ved 3000 omdrejninger, jeg har også læst på T3nettet AT, hvis man vil bevare sin JX motor i god form, skal man holde omdrejningerne under 3000 omdrejninger. Hvad skal man så med en turbo.
-
Der er da forskel på accelerationer og så konstant "højfarts"belastning ....
-
Jeg har læst her på siden AT, en turbo først virker ved 3000 omdrejninger, jeg har også læst på T3nettet AT, hvis man vil bevare sin JX motor i god form, skal man holde omdrejningerne under 3000 omdrejninger. Hvad skal man så med en turbo.
Jeg er glad for at jeg ingen omdrejningstæller har, så kan jeg i lykkelig uvidenhed bare holde kablet stramt... :lol:
-
jo mange tak for svarene
har lige læst at den har max Nm ved 2500 omdr. så der må den jo have fuld lade tryk
-
og jeg har lige sat nye dyse spidser og indstillet dem og stillet pumpen
men den går 10km/l med fuld gas til tyskland og hjem igen
-
og jeg har lige sat nye dyse spidser og indstillet dem og stillet pumpen
men den går 10km/l med fuld gas til tyskland og hjem igen
Nu afhænger "fuld gas" jo af hvordan du har indstillet, men jeg tilstræber ikke at komme ret meget over 3000 O/min.
Jeg kører ca. 13 km/Liter diesel, uden turbo.
Det er vist en generel erfaring, at man ikke skal køre over 100 Km/t i en diesel, og helst ikke over 90, hvis man ønsker at begrænse sine motorproblemer.
-
Det er vist en generel erfaring, at man ikke skal køre over 100 Km/t i en diesel, og helst ikke over 90, hvis man ønsker at begrænse sine motorproblemer.
Det er også min fornemmelse. Med 90 km.t kan man køre i dagevis, kun afbrudt af tantning af diesel.
-
En turbo reagerer på én ting: Udstødningsgas. Hvis der er nok af det, så laver den ladetryk nok. Derfor kan turboen sagtens lave max tryk ved meget lavere omdrejningstal end 3000 - bare man holder kablet stramt, så skal den nok lade.
Samtidig skal man huske, at ladetrykket er en funktion af, hvor meget diesel, der bliver brændt af i motoren. Hvis pumpen står for nærigt (giver lige lidt nok diesel), eller hvis dyseåbningstrykket er højt (så indsprøjtningsvinduet bilver kortere), så falder ladetrykket. Mange, som har fået nye dyser (de har jo et højere åbningstryk end de gamle slidte), oplever, at motoren har mindre power, for åbningsvinduet er kortere. Derfor skal der ofte kompenseres ved at give pumpen lidt på mængdeskruen.
Man skal også huske, at ladetrykket kun kan måles med bilen i drift - målinger i frigear giver et falsk billede, da dieselpumpen cutter off, når den har nået 5100 omdrejninger, og der skal jo ikke meget diesel til at nå det i frigear = mindre udstødningsgas og urealistisk lavt ladetryk.
Målingen foretages gerne med et manometer med en lang slange, så det kan nå frem til førerpladsen. Slangen sættes på et T-stykke på slangen mellem indsuningsmanifolden og LDA-dåsen. Afbryder man LDA-dåsen under målingen får man igen en falsk måling, idet den sørger for ekstra dieseltilførsel.
Man kan finde en passende bakke og accelerere op af, mens man måler. Fuld pedal i 3. gear med 2500-3000 omdr., så har man en troværdig måling. Under disse omstændigheder skal den lade ca. 0,65 bar.
Gør den ikke det selvom der er tilstrækkelig dieseltilførsel (tjek, at der kommer lidt røg fra udstødningen, så er den tilstrækkeligt mættet), så falder mistanken i første omgang på wastegaten. Det er den lille cylinderformede fyr, der sidder på turbinesiden. Hvis der er mistanke til den, så tag overtryksrøret af den, og prøv med trykluft at give den en bars overtryk, mens motoren er slukket. Så skal den hørbart bevæge sig. Gør den det, så skal justeringen af den tjekkes. I enden af den sidder en lille gevindstang med umbrachohoved og en M6 kontramøtrik. Når man skruer ind på den, så øges ladetrykket.
Grunden til at jeg opremser alt dette er, at jeg har erfaret, at selv totalt opslidte K14-turboer typisk leverer det nødvendige ladetryk. Når sådan en bliver træt, så giver det sig til kende gennem et abnormt olieforbrug, men selv da kan den lade. Naturligvis er der forhold, der kan forhindre et passende ladetryk - ødelagte skovlblade eller, hvis akslen har så meget slør, at den kan gå på væggene, men så skal det dælme være slemt.
-
den går beder efter jeg har skiftet spidserne og stilleret pumpe det har eller overhovedet ikke noget at gøre med det jeg vil bare ved folks mening om renovering