T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jeppe3720 efter 04. December 2011 kl: 23:05:31
-
hej alle sammen...
Her til aften da jeg var ude og køre og kommer til et T kryds og skal til at gå fra 4 og ned i 3 opdager jeg at jeg ikke kan koble ud. Jeg kan godt pumpe tryk men der sker ingen ting, det ser ikke ud til at det er slave cylenderen der sidder løst.
Noger der har prøvet noget ligende eller har ide om hvad der kan være galt.
Det er en JX. med 4 trins.
håber virkelig på hjælp...
-
Er der bremsevæske nok på ???
-
Hep
ja, har lige prøvet noget lignende. Pludselig mistede jeg koblingstrykket. Der var opstået en utæthed pga. tæring i omløberen på koblingstrykrøret, som går fra hovedcylinderen ned under bilen og forbindes med slange/rør om til slaven.
Hvis du har væske nok på, så kig efter utætheder langs forbindelsen mellem hovedcylinder og slave og utæthed ved slavecylinderen...
Go jagt.
-
jeg tror bare ikke det er utætheder, for når jeg pumper et par gange kommer der tryk og det holder den.
Men vil selvfølgelig ikke udelukke det.
-
Det er sikkert bremsekredsen du pumper op. Udtaget til koblingskredsen ligger højere end bremsekredsen.
Tjek lige at der er nok bremsevæske på.
-
Det er sikkert bremsekredsen du pumper op. Udtaget til koblingskredsen ligger højere end bremsekredsen.
Tjek lige at der er nok bremsevæske på.
Undskyld jeg spøger men hvordan kan jeg pumpe bremse systemet op med koblingspedalen? uden den bremser?
-
Undskyld, jeg tænkte fejl ;-)
1. Tjek at slavecylinder skubber pinden ud og bevæger koblingsarmen på siden af gearkassen (få hjælp fra en makker)
2. Hvilke symptomer har der været op til at det gik itu?
Mvh
Jens Jakob
-
Jeppe tjek nu den bremse væske det er typisk den mest alm fejl der skal være væske helt op. når det er i orden og den stadig ikke kopler ud tager vi den der fra, Kærlig hilsen Rabundus. :wink:
-
Jeppe tjek nu den bremse væske det er typisk den mest alm fejl der skal være væske helt op. når det er i orden og den stadig ikke kopler ud tager vi den der fra, Kærlig hilsen Rabundus. :wink:
er det den samme bremsevæske beholder som til bremsen? hvis ja ville bremse lampen så ikke lyse?
-
Undskyld, jeg tænkte fejl ;-)
1. Tjek at slavecylinder skubber pinden ud og bevæger koblingsarmen på siden af gearkassen (få hjælp fra en makker)
2. Hvilke symptomer har der været op til at det gik itu?
Mvh
Jens Jakob
Det er det der er mærkligt der har ikke været nogle symptomer..
-
Ok.
Tjek
1: Er der nok bremsevæske på?
2:Bevæger koblingsarmen på gearkassen sig når koblingspedal aktiveres
(Tjek at hovecylinder og slavecylinder skaber bevægelse)
Hvis der er nok bevægelse i slavecylinder, og ingen utætheder, så hedder det nok skifte kobling og pilotleje?
-
Ok.
Tjek
1: Er der nok bremsevæske på?
2:Bevæger koblingsarmen på gearkassen sig når koblingspedal aktiveres
(Tjek at hovecylinder og slavecylinder skaber bevægelse)
Hvis der er nok bevægelse i slavecylinder, og ingen utætheder, så hedder det nok skifte kobling og pilotleje?
okay forløbig tak...
-
Lad os hører hvordan det går. :)
-
Status er at når man trykker koblingen ned bevæger koblings-armen sig ca. 1,5-2cm. og den bevæger sig ikke tilbage før man slipper koblingen.
når man har pumpet tryk kan man ikke bevæge den længere ned, og den kobler stadig ikke ud.
HJÆLP???
-
Præcis hvad mener du med, at pumpe tryk ? Din kobling skal føles ens i hele pedalvandringen, ellers er der noget, der taler for luft i koblingscylinder / slavecylinder. Næste punkt: Hvordan er det i givet fald kommet der ? Et revet stempel, en minimal utæthed i en samling ? Er ALT hvad der hedder rør / overgangsstykker knastørre ?
Prøv evt. en udluftning. En hjælper træder koblingen ned, du løsner udluftningen og så fremdeles til luften er ude ( HUSK, at efterfylde undervejs, så det ikke bliver til ekstraarbejde )
-
Præcis hvad mener du med, at pumpe tryk ? Din kobling skal føles ens i hele pedalvandringen, ellers er der noget, der taler for luft i koblingscylinder / slavecylinder. Næste punkt: Hvordan er det i givet fald kommet der ? Et revet stempel, en minimal utæthed i en samling ? Er ALT hvad der hedder rør / overgangsstykker knastørre ?
Prøv evt. en udluftning. En hjælper træder koblingen ned, du løsner udluftningen og så fremdeles til luften er ude ( HUSK, at efterfylde undervejs, så det ikke bliver til ekstraarbejde )
Hej men pumpe tryk mener jeg når man træder koblingen helt ned et par gange lige efter hinanden. min kobling føels ens og fast hele vejen.
-
Så har det ingen betydning. Har du kigget dine beslag efter omkring slavecylinderen på gearkassen ?
Hvis de rykker sig, vil bilen ikke koble ordentligt ud ?
-
Så har det ingen betydning. Har du kigget dine beslag efter omkring slavecylinderen på gearkassen ?
Hvis de rykker sig, vil bilen ikke koble ordentligt ud ?
Ja det har jeg, det gør de ikke. Jeg har også prøvet at holde koblings-armen helt nede med en rørtang og så prøvet at sætte i gear men uden held.
jeg tror desvære det er noget inden i koblings huset.. :cry:
-
Op med humøret :) det er ikke nogen slem reperation. - du skal bare afmonterer gearkassen - det er ren skruning - og så på med en ny kopling - husk pinol leje - der er mange gode råd om det her inde. og så kan du køre 100.000 igen inden den skal skiftes igen :wink:
-
Så har det ingen betydning. Har du kigget dine beslag efter omkring slavecylinderen på gearkassen ?
Hvis de rykker sig, vil bilen ikke koble ordentligt ud ?
Ja det har jeg, det gør de ikke. Jeg har også prøvet at holde koblings-armen helt nede med en rørtang og så prøvet at sætte i gear men uden held.
jeg tror desvære det er noget inden i koblings huset.. :cry:
?? Kan du ikke skifte gear med motoren stoppet. ?? - for jeg regner ikke med at du ligger under bilen og leger med gearskift, når motoren er i gang :)
-
Så har det ingen betydning. Har du kigget dine beslag efter omkring slavecylinderen på gearkassen ?
Hvis de rykker sig, vil bilen ikke koble ordentligt ud ?
Ja det har jeg, det gør de ikke. Jeg har også prøvet at holde koblings-armen helt nede med en rørtang og så prøvet at sætte i gear men uden held.
jeg tror desvære det er noget inden i koblings huset.. :cry:
?? Kan du ikke skifte gear med motoren stoppet. ?? - for jeg regner ikke med at du ligger under bilen og leger med gearskift, når motoren er i gang :)
jeg gjorde det at jeg fik låst koblings-armen helt nede, der efter satte jeg den i gear og prøvede at starte, men den hoppede bare fremad. :cry:
-
Okay nu er jeg med..
Det er altså ikke den store videnskab at skifte kobling. men self skal du da lige finde ud af hvad der er galt inden du kan bestille de ting der skal bruges.. har du evt en værkstedsbog du kan slå op i. Prismæssigt kan du sikker gør det for under 1000 kr .
selve tids forbruget er anslået en dagtid for en uøvet.
Hilsen Poul
-
Okay nu er jeg med..
Det er altså ikke den store videnskab at skifte kobling. men self skal du da lige finde ud af hvad der er galt inden du kan bestille de ting der skal bruges.. har du evt en værkstedsbog du kan slå op i. Prismæssigt kan du sikker gør det for under 1000 kr .
selve tids forbruget er anslået en dagtid for en uøvet.
Hilsen Poul
Ja jeg ved godt det ikke er så dyrt, men man skal stadig lige finde tid til det, og det er nok det sværeste :? , det værste er at man skal undvære bilen. :cry: :cry:
Jeg skiftede motor i fåråret så ved godt at der ikke er meget arbejde i at tage drivlinen ned.....
Har kun den værksteds bog man kan hente her på siden.
-
Jo, du har en masse hjælp her i forum. Det er ikke raketvidenskab, men jeg kan godt forstå, at det kan forekomme som en stor operation. Det væsentlige er dels, at vende koblingspladen rigtigt, og dels, at være omhyggelig med centreringen. Uanset hvad: Bare spørg løs. Du skal nok få svar......
-
Jeg har prøvet at udrykkerlejet havde tabt kuglerne som så lå i bunden af koblingshuset. Det blev koblingen ikke bedre af ;-(
-
Jeg har prøvet at udrykkerlejet havde tabt kuglerne som så lå i bunden af koblingshuset. Det blev koblingen ikke bedre af ;-(
hvad mener du med at koblingen ikke blev bedre af det???
-
Jeg har prøvet at udrykkerlejet havde tabt kuglerne som så lå i bunden af koblingshuset. Det blev koblingen ikke bedre af ;-(
hvad mener du med at koblingen ikke blev bedre af det???
Hej Jeppe
Du får lige lidt mere tid til selv at regne det ud.....
-
Det gør den sjældent, hvis udrykkerlejet giver fortabt.
Det er - underligt nok - altid når det bliver p...ekoldt, at man får den slags oplevelser.
-
Jeg har prøvet at udrykkerlejet havde tabt kuglerne som så lå i bunden af koblingshuset. Det blev koblingen ikke bedre af ;-(
hvad mener du med at koblingen ikke blev bedre af det???
Hej Jeppe
Du får lige lidt mere tid til selv at regne det ud.....
du mener at man ikke kan trykke koblingspladerne langt nok fra hinanden. jeg var bare lige bange for at det kunne skade koblingen.
-
Hej alle sammen...
Så er fejlen fundet, det skyldets et defekt nåleleje i center af svinghjulet, det havde låst sig omkring akslen fra gear kassen..
-
Så var det en billig omgang . tillykke med indgrebet
-
Det må vist siges, men nu kiggede du vel kritisk på udrykkerleje og kobling ?!
Det fileme surt, at stå på denne årstid med et kvast udrykkerleje.
-
Står i denne tid med det samme problem....... HURRA !!!!