T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Sjov und Spass !!! => Emne startet af: Hinze efter 09. December 2011 kl: 14:15:06
-
Lovforslag om ændring af færdselsloven
07.12.2011
Den 6. december 2011 blev transportministerens lovforslag om ændring af færdselsloven 1. behandlet i Folketinget. Lovforslaget omhandler forbud mod visse konstruktive ændringer
Den første del vedrører muligheden for, at der kan udstedes regler om forbud mod at udføre konstruktive ændringer på et køretøj, så det ikke opfylder de gældende regler. Dette kunne for eksempel være at udføre tuning af knallerter, chiptuning af biler, ændring af hastighedsbegrænsere på lastbiler, eller at et værksted fjerner katalysator eller partikelfilter fra udstødningssystemet. Der gives samtidig mulighed for at pålægge straf for overtrædelse af reglerne.
I dag er der hjemmel til at forbyde salg og markedsføring af udstyret, og det er strafbelagt for ejeren/føreren af køretøjet at køre i en bil med disse ulovlige konstruktive ændringer, men indtil nu har det ikke været muligt at straffe værkstedet, der udfører ændringen. Med lovforslagets første led skabes der mulighed for, at alle led i processen i forbindelse med ulovlige konstruktive ændringer kan straffes med bøde.
-
Og så hvad Hinze?
Er du bange for det snupper din Maxi?
Hvor er relationen til T3 verdenen?
-
Konstruktive ændringer = motorskift f.eks. R4 ?! Det kan jo (for) tolkes vidt.
-
Chip-tuning af en JX er vist alligevel helt ude af billedet, ikk'...?? ;-)
-
Så gælder det om at få lavet nogen R4i INDEN den lov bliver vedtaget...
-
Chip-tuning af en JX er vist alligevel helt ude af billedet, ikk'...?? ;-)
det skulle da lige være med en pose kims :D
-
Og så hvad Hinze?
Er du bange for det snupper din Maxi?
Hvor er relationen til T3 verdenen?
Det betyder jo at ansvaret pludselig flytter fra synshallen til ejeren. Nu går det ikke med dårlige undskyldninger om at den vist var sådan da jeg købte den hr betjent.
-
Som jeg læser det så er det ikke en begrænsning i ombygning af vores kære T3'er, men en mulighed for at begrænse den uautoriserede ombygning / modifikation af motorkøretøjer som sker hver dag via. internettet og div. tuningsfirmaer. Hvis man dokumentere sin ombygning eks. R4i og syner bilen med konstruktive ændringer (husk alle ændringer skal være på papir) så vil det stadig være lovligt.
Jeg kender til flere tilfælde hvor bilejere påstår at det må jo være lovligt da bilen er synet med ændringerne men de har aldrig dokumenteret dette og det har skabt problemer for synsmyndigheden.
Den lovændring er beregnet til at lægge ansvaret over på ejeren (som Hinze skriver) Jeg har selv en daily driver = Citroen Xsara Picasso HDI som nemt kan forsynes med en Boxtuning som nemt fjernes ved syn, det vil så med denne ændring betyde at jeg vil (hvis jeg stoppes med boxen monteret) hænge på hele problemet.
Denne ændring vil også give et straffeansvar for dem der sælger de løsninger som blandt andet gør det muligt at at ændre motorens ydelse, forureningsniveau og specielt fartbegrænser (hvem har ikke oplevet en NL mærket lastbil med +100km/t)