T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: chewie efter 09. December 2011 kl: 20:34:18

Titel: Batteri eller generator?
Indlæg af: chewie efter 09. December 2011 kl: 20:34:18
Af en eller anden grund venter min bil altid med at gå i stykker til der kommer masser af sne.
I dag ville den ikke starte... Formodentlig er der ikke nok strøm på den. Hvordan checker jeg om batteriet er kaput, eller om det er generatoren?

Hvor sidder laderelæet? Er det fidusen, der sidder på selve generatoren med de to arme.?

Mattias
Titel: Batteri eller generator?
Indlæg af: Aran efter 09. December 2011 kl: 22:09:09
Jeps.  Spændingsregulator & laderelæ sidder med to skruer på bagsiden.
Du kan vælge, at oplade batteriet natten over. Mål spænding lige efter ladning og igen tre timer senere.
Hvis spændingsfaldet er meget mere end 0,2 volt er batteriet på retur.
Når bilen er startet skal spændingen ligge på 13,8 - 14 volt målt over batteriet, - med kørelyset tændt.
Titel: Batteri eller generator?
Indlæg af: tomtom efter 09. December 2011 kl: 23:02:53
Hvis ladelampen ikke lyser, plejer jeg at måle spændingsforskellen idet en anden starter bilen. Kommer den under 9 volt, er det nok batteriet.

Mvh Tom
Titel: Batteri eller generator?
Indlæg af: chewie efter 10. December 2011 kl: 00:25:41
Mange tak for tips.
Så det vil sige, at hvis spændingen er under 13,8 volt med kørende motor, er det laderelæ/-regulator?
Titel: Batteri eller generator?
Indlæg af: Aran efter 10. December 2011 kl: 12:46:56
Det KAN det være. Det er fileme svært, at sige noget med 100 % sikkerhed, når man ikke har delene mellem hænderne. Hvis du f.eks. har irrede batteripoler kan det også spille ind. Irrede forbindelser er i det hele taget af det onde = modstand. Jo større modstand, des større spændingsfald / tab.