T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: pho2graph efter 10. December 2011 kl: 10:05:58
-
Sidste lørdag på motorvejen i Sønderjylland på vej hjem til Fyn. Kørte 120, regnen og blæsten rev og flåede i VW en, men den stred sig flot igennem. Pludselig begyndte min olielampe at blinke og brumme konstant. Holdt ind på nærmeste station og tjekkede oliestand som var ok. Bilen var fyldt op med guitarer og gear da jeg havde været ude at spille, så der var ikke lige adgang til motoren. Listede hjem til Odense og det gik fint, bortset fra det gjorde ondt i hele kroppen at se den lampe blinke og en stressende brummen som sikkert er lavet netop fordi det er et meget alvorligt problem.
Og nu vil jeg gerne prøve at løse problemet.
Har søgt rundt herinde og erfaret i flere gode tråde, at lampen måler olietryk og ikke olie mængde. Vil lige spørge inden jeg går i gang med at fejlsøge om det giver noget hint, at hvis jeg holder mig under 2000 omdrejninger aktiveres lampen IKKE og brummeren er tavs?
Motoren er en 2.1 indsprøjtning og spinder fint uden nogen mislyde.
Paul
-
1. Hvordan er temperaturen?
2.
Der er 2 trykmåleren. Lav-trykmåler og højtrykmåler. Lavtrykmåler er aktiv under 2000 omdrejninger. Højtrykmåler er aktiv over 2000 rpm.
Så det er det høje olietryk der skal tjekkes.
Fejlsøg på ledningerne, skift måleren, evt mål trykket med e manometer - og om nødvendigt, skif oliepumpen.
-
Havde Haynes fremme. Lavryksmåler sidder under topstykke i førersiden. Højtryksmåler sidder ved oliepumpen.
Haynes anbefaler at sætte manometer i og måle trykket manuelt for verificering.
-
Jeg ved ikke om dette sæt kan monteres
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Bil_instrumentbrat/Olietryksmaler-321075/
-
Tak for hurtigt svar JJ :-)
Temperaturen har hele tiden ligget rigtig fint og stabilt.
Tror du har ret i, at det er noget omkring det høje tryk. Har nemlig en gang i mellem de sidste par år
observeret, at hvis jeg har kørt hurtigt med høje omdrejninger i længere tid på f.eks motorvej, så i det øjeblik jeg er kørt af en afkørsel og kommer ned i omdrejninger er lampen begyndt at blinke og brumme. Men et lille tråd på speederen fik den til at stoppe og jeg hørte ikke mere.
-
Prøv at start med at skift føleren til det høje olietryk. Den koster vist ca 35 kr. hos Thansen o.l. - det er standardvare.
Samt, hvornår er der sidst skifte olie og oliefilter? Skift det evt samtidig
-
Det er vel omkring 1000 km siden sidste olieskift hos Thing.
Finder lige min Haynes frem og vil derefter fluks frekventere Thansen for en ny føler til højtrykket.
-
Køber også lige et oliefilter og skifter, det kan jo være sat til med skidt og slam.
-
1000 km siden - det burde være ok. Og gad vide om Thing ikke samtidig skifter oliefilter - mit gæt er at dit filter er næsen nyt?
-
Thansen har denne type olietryksfølere. Er det den samme der bruges både til det lave og høje tryk?
-
Så fik jeg efter en hård arbejdsuge på jobbet trukket i kedeldragten og åbnet for motorrummet på VW´en ude på fortovet (hold kæft der er koldt på fingrene..)
Og jeg har været ret heldig. Er blot ramt af den billigste løsning - en knækket ledning der nu er loddet sammen på ny. Og problemet løst.
Pheew. Tak.
Nåede ind og købe en ny føler hos Thansen, men den er nu meget rar at ha liggende på lager.
Tak for hurtig respons og hjælp, JJ :-)
Paul
-
Fedt at det gik så nemt :-) - det er god stil.
Mht måleren, så står der på siden hvilen bar den arbejder ved - kan du poste det og evt varenr fra Thansen?
-
Hej igen. Her er teksten på æsken :-)
-
Har lige haft præsis det samme problem med min doka..
Det viste sig også at være en ledning der har siddet og blevet gnavet i..
Så det var faktisk samme løsning som du endte med pho2graph :)
-
God læsning!
Jeg har samme problem, de sidste 2 dage ingen ting, i fredags brummede den konsant! Jeg har været næsten sikker på det var/er en el fejl så har kørt vidre.
Og jeg ved godt det satset, men hvis den nu knækkede sig ku der jo blive plads til R4
-
Hej pho2graph og Lastbilskl
Jeg har i alle de år (5 år) jeg har haft min T3, haft det problem, som I også har haft, med olietrykslampen lyser og brummer, når mototen er varm og ved ca 2.000 omdrejninger, jeg kan forstå, at hos jer var det en defekt ledning, tænk hvis jeg ku være så heldig :woohoo: .I mit motorrum er der et hav af ledninger, kan I sige, hvor jeg sådan ca. skal lede ?
Bedste hilsner
Claus