T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 25. Marts 2007 kl: 22:18:17
-
Hejsa,
I dag på vej hjem fra en dejlig surftur på Farø forsvandt koblingspedalen pludselig under foden på mig... Lige midt i et kryds, men heldigvis tæt på hjemmet. Jeg kom hjem ved at starte i 2. gear (undskyld starter) og ellers bare køre uden at bremse :shock:
Det virker som om forbindelsen til cylinderen er død - er der nogen der kender til problemet inden jeg begynder at splitte det hele ad?
Tak :wink:
Jesper
-
Er der væske i beholderen? Det lyder meget som om der er røget en slange et eller andet sted! Hvis der er væske, så se om slavecylinderen stadig sidder på gearkassen, ellers check selve pedal-"armen".
/Mads
-
Det samme skete for mig, det var slavecylinderen, der var stået af........
-
Er der væske i beholderen? Det lyder meget som om der er røget en slange et eller andet sted! Hvis der er væske, så se om slavecylinderen stadig sidder på gearkassen, ellers check selve pedal-"armen".
/Mads
Har ikke haft tid til fejlsøgning endnu, men slavecylinderen sidder stadig fint fast, men bevæger sig ikke en tøddel når man træder på koblingen. Armen har stort set ingen modstand, så det er nok en slange eller cylinderen :twisted: :twisted: :evil:
Pis.
-
Cylinderen er nu ikke så svær at skifte, det sværeste er at få den ene af boltene på igen, men med et stykke tape og en gaffelnøgle, går det egentlig ganske let.
-
OK, jeg må have skilt tingene ad. Er der nogen gode råd til fremgangsmåden for fejlsøgning? Har aldrig rodet med det hydrauliske før :oops:
Tak
Mvh Jesper
-
Jeg ville
1. se efter om der er vædske nok på systemet
2. undersøge hovedcylinderen (nede ved selve pedalen), er den våd, er armen fra pedalen intakt, er der en slange der er hoppet af.
3. undersøge slavecylinderen for vådhed og afhoppede slanger
jeg tror (også her) at det er "noget med" hovdcylinderen
-
Hejsa og tak for 'listen'
AD 1)
På Minimum eller en millimeter under :oops: :oops:
AD 2)
Tør
AD 3)
Tør
Grunden til at jeg ikke straks checkede væskestand var at det skete lige pludseligt. BANG og så var den væk...
Mine bremser funger upåklageligt og pedalen synker ikke synes jeg. Der er ikke tegn på bremsevæske nogen steder på hverken bil eller i indkørsel...
Jeg fylder noget på og ser hvad der sker...
Jesper
-
For en del år siden kørte jeg i en Mercedes 315 (mener jeg det var, en stor kassevogn med A-Post skrevet på siden ;))
Pludselig en morgen da jeg var færdig med at pakke turen, trådte jeg på koblingen og BANG sagde det så og pedalen FÓR i bund og blev der...
Det var slavecylinderen der blev skiftet, umiddelbart så den sund nok ud, men de snakkede noget om en gummi-dims indeni der åbenbart ikke sluttede tæt, så den virkede ikke, men samtidig lækkede den heller ikke...
-
Hej igen,
Jeg var desværre ikke så 'heldig' at det var en af cylinderne. Bussen står i indkørslen på de netop indkøbte bukke og venter.
Det ser ud som om røret er gået lige midt over tanken. Der ligger i hvertfald en ordentlig pøl bremsevæske på fliserne nu (nu bli'r fruen sikkert gal) Røret ser vådt ud derinde.
Så det tyder på en omgang "af med tank skifte rør og tank i samme ombæring" :evil:
Eller kan man komme til det uden om tanken?
Jesper
PS.
Er det forsvarligt at bruge 4 bukke så jeg kan få noget ordentlig frihøjde til det?
-
Det er sådan set meget godt med en masse forslag. MEN.
Den eneste slange er det ikke den fra beholder til Koblingscylinder, og den er ikke problemet.
Vædskestanden er irrelevant.:
Advarselslampen ville lyse, OG når koblingspedalen ryger i bund er prøblemet efter Gummimanchetten i koblingscylinderen.(der hvor trykdelen starter.)
Du skal undersøge Koblings og Slavecylinder, og så er der muligheden for brud på røret, men så skal vædsken forsvinde (lampen lyser) hvis du pumper koblingen.
Kan et hurtigt spark på koblingen give lidt reaktion ?
KH KHS - Nemme sager at skifte
-
Hej Kurt,
Vi har måske skrevet samtidigt? Se ovenfor. Røret ser ud til at være gået desværre :evil:
Ingen kitesurfing før bilen er lavet - det er godt de kun lover 5-6 sekundmeter hele ugen :D
J
-
Røret ser ud til at være gået desværre :evil:
Hvad ville du hellere have der skulle gå ?
Uden at have prøvet, må det vel være lige til at gå til. Jeg vil selvfølgelig straks tilbyde dig at låne graven, men det hjælper vel ikke meget. :)
Jo vi har vist skrevet samtidigt, :idea: og jeg skrev egentligt kun fordi det med slange og vædske var noget sludder. :cry: Jeg er ingen haj til det, men lidt logik kan vel hjælpe på analysen.
KH KHS - Tryk på igen
-
@kurt: Forklar mig lige hvorfor det var noget sludder at det skulle kunne være en slange? for mig at se er der ikke den store forskel på om det er en hydralik-slange eller et hydralik-rør!?! Her var det så et rør, og som jeg skrev var der ikke væske nok i beholderen!!!
For mig at se er det sgu da logisk fejlfinding!!!
/Mads
-
Biltema har "samlemuffer" til den dimension røret har. Dvs., at hvis røret iøvrigt er fint længere fremme, så kan du skære det dårlige af, smide en omløber på, lave en krave, montere samlemuffe, lave nyt kobberrør i passende længde med kraver og omløbere i begge ender og så bare samle løs. Det er ligesom et bremserørejob. blot er røret et trin tykkere. Og så skal der selvf. luftes ud efterfølgende, så du skal lige have styr på om luftskruen i slavecylinderen kan løsnes.
Btw. - bremsevæske på fliserne er ikke så slemt. Bremsevæske er vildt hygroskopisk, så det kan spules væk faktisk uden efterladenskaber.
-
1.: Hvis der mangler vædske lyser lampen.
2.: Når du træder koblingspedalen laver du et tryk. Alt før dette tryk er ligegyldigt. Underforstået vi har to cylindre og røret imellem. (der sidder vel ikke en trykslange undervejs ?)
3.: Vædskebeholderen er ude af spillet når pedalen trædes, den er der kun for at kunne supplere, ved slid eller små utætheder. Skulle det ske at advarselslampen ikke virker, og der er en lille utæthed, så vil den først blive trægere/gummi før den holder op med at virke.
Det er selvfølgelig min analyse, og til andet er bevist, vil jeg have ret.
KH KHS - Elementært Watson
-
Røret ser ud til at være gået desværre :evil:
Hvad ville du hellere have der skulle gå ?
Tror det ville have været nemmere at skifte en slavecylinder... Som det ser ud nu tror jeg tanken skal af, hvilket er lidt bøvlet, når bussen står i indkørslen og tanken er halvt fuld... Desuden har jeg aldrig arbejdet med hydraulikrør/bremserør og jeg har ikke meget tid i denne uge...
Jesper
PS. Det stykke der løber nede ved gearkassen er en slange
-
Sådan et stykke rør må da kunne stoppes hen over tanken, ellers laver du en alternativ linieføring. Bare husk det skal sidde fast, begynder det at rasle mod noget kommer der hul i.
Køb en rulle rør og et par kraver, så kan du såmænd lade det gå over taget hvis du ønsker det.
:idea: Jeg bøjer mig, det kunne godt være en slange, når nu der sidder en trykslange deromme. (den optager sikkert motorbevægelser)
KH KHS - GOD Damn, en fuldfed flue i min ØL, i marts måned.
-
Min tank er rådden, så det hele bliver lavet nu - gider bare ikke have at det er bilen der bestemmer hvornår det skal foregå! :? 8)
-
I din profil har du glemt NY BIL.
KH KHS - Halvvejs i profilen.
-
ja he he
Er der nogen der ved om jeg skal udlufte bremserne nå nu reservoiret til bremse/koblingsvæske er tomt?
Jesper
-
Der skal altid udluftes i det hydrauliske system, eller træder du kun luftbobler sammen og det er der ingen effekt ( læs koblingsvandring) i.
Men niveauet for koblingen burde sidde så højt at det ikke har påvirket din bremsekreds.
-
Men niveauet for koblingen burde sidde så højt at det ikke har påvirket din bremsekreds.
Og det gør det også, så lad bare bremserne hvile i fred.
-
Ja det var dejligt ;o)
Har fået mit lokale Bosch værksted til at lave nye rør til mig. Skal bare smutte ned med de gamle stålrør - så laver de nye i kobber til mig og så bliver de ikke tærede i resten af bussens liv forhåbentlig...
Tak for hjælpen :D
-
Seneste update på tank/koblingsprojektet:
Tank pillet af, ikke gennemtæret men det er på vej. Utæthederne ved fuldtankning skyldes sikkert slangerne. Tank og diverse slanger bliver udskiftet. Det tog i øvrigt en evighed at tømme den - der var 10 liter tilbage selvom den var 'tom'
Spørgsmål: Slangerne til skvulpetankene er meget korte, sættes de på før eller efter at tanken hæves op på plads?
Røret fra koblingshovedcylinderen vær gennemtæret lige over tanken. Niplerne var stort set ikke til at få af. Det sidste stykke rør oppe ved slavecylinderen var udskiftet med slange - sådan en hård gennemsigtig slange. Da jeg skulle have den af knækkede toppen af slavecylinderen :evil: :evil: så nu skal der også en ny slavecylinder til...
Spørgsmål: Kunne det ikke være en ide at føre det hele i hydraulikslange? Hele vejen fra hovedcylinder til slavecylinder? Så er der ikke noget tilpasning af bøjninger mv?
Mvh Jesper
-
Mit er skiftet til kobber hele vejen, og det vil jeg mene er det mest optimale....... :)
-
Der kan godt opstå lidt uheldige virkninger hvis du kun bruger slange hele vejen. Man kan på sigt komme ud for at ( meget lidt) af trykket så at sige forsvinder pga. af slangen kan bevæge sig ved trykpåvirkning.
Jeg ville lave det i rør, hvis det var mig. Og det har jeg også gjort sidste gang jeg lavede det.
-
Hovsa. mht. de små slanger sætter jeg dem på tanken først og fisker dem op til " skvulpetankene" bagefter.
Er det egentlig ikke til trykudligning de tanke?? de har før irriteret mig