T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: terry efter 18. December 2011 kl: 16:56:12

Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: terry efter 18. December 2011 kl: 16:56:12
Hej T3 Net

Totalt rookie der skal bruge hjælp, jeg er ved at købe en T3'er fra 89. Dvs. jeg gør det under alle omstændigheder, den gik igennem sidste syn og kører helt fornuftigt.

Det jeg søger er en mand der kan skrue på den, og ja det skal være ganske sort (storkbh). Jeg har selv hænderne nogenlunde skruet fast på kroppen, men har ikke rodet med biler før. Jeg vil gerne have bilen i bedre stand end den er pt, og hvorledes griber man det an.

Håber på i svarer i denne tråd eller sender mig en mail så jeg kan komme igang med projektet. Nu skal jeg igang med at læse tråde.

Tak
Terry
Frederiksberg

(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/197878_1887348020145_1134766110_2698494_2923392_n.jpg)
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: FrankBinau efter 18. December 2011 kl: 18:39:47
Hej Tilykke med den :-) Fortæl lidt om hvad du ved om den med hensyn til Årgang-Benzin/Diesel-Gear-Indretning-Billeder af mortor/indretning osv vil også hjælpe en del Mvh :-)


NB. Kig også gerne ind på T3klub.dk :-)
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: terry efter 18. December 2011 kl: 18:52:14
Den er fra 87, diesel, plads til 3 foran og 3 sæder bagi med et klapbord - ved dog ikke om det er originalt eller eftermonteret.

Jeg ved den skal have skiftet gløderør. Og ellers skulle motoren være ganske standard, har ikke set registreringsattesten endnu så kender ikke motorstørrelsen. Den har 4 trins gearkasse.
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/200397_1887348500157_1134766110_2698496_5890875_n.jpg)
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/200318_1887348740163_1134766110_2698497_7392099_n.jpg)
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/196797_1887349020170_1134766110_2698498_7924561_n.jpg)
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: brian efter 18. December 2011 kl: 19:21:33
Man skal nok være forberedt på at klare det meste arbejde selv,
hvis man har T3.

"skal have skiftet gløderør"=problemer med at starte vel?

At skifte gløderør er en relativ let opgave, hvis man er lidt fix på fingre.
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: terry efter 18. December 2011 kl: 19:25:05
Ja den starter ikke så godt lige pt, den lader fint - men suger en del strøm når man skal have maskineriet i svingninger. Så det hjælper med lidt starthjælp fra et andet køretøj.

Og jeg er ret så sikker på jeg selv kan skifte gløderøret.

Stadig ingen i KBH der vil kigge lidt med fingrene mod betaling?
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: jensjakob efter 18. December 2011 kl: 19:51:06
Regel nr 1 ved skift af gløderørene er GELINDE!!!!

Der er folk som har smadret deres topstykke ved at spænde gløderør for hårdt i - og så flækker topstykket når det bliver varmt.
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: jensjakob efter 18. December 2011 kl: 19:52:00
Mht mekanikken kan jeg varmt anbefale Allan (aran) herinde - han har glemt mere om mekanik end jeg nogensinde kommer til at lære  - men han laver ikke diesel-motorer - men alt det andet rundt omkring motoren.
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: brian efter 18. December 2011 kl: 19:53:40
4 styk af dem her:
http://www.krogslund.dk/visreservedel.asp?refID=71453ca584c1d994d2e8377f6eff58e94da622
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: FrankBinau efter 18. December 2011 kl: 20:06:27
Citat fra: "terry"
Ja den starter ikke så godt lige pt, den lader fint - men suger en del strøm når man skal have maskineriet i svingninger. Så det hjælper med lidt starthjælp fra et andet køretøj.

Og jeg er ret så sikker på jeg selv kan skifte gløderøret.

Stadig ingen i KBH der vil kigge lidt med fingrene mod betaling?


Det man skal gører når man har skiftet gløderør er som regel også at få skiftet batteriet til nyt Og samtidig få stillet pumpen. Så er man godt hjulpet igennem vinteren. Det håndtag du trækker ud ved start, skal man huske at det skal værer helt inde ved justering af pumpe. Og ja luftfilteret/brænstoffilteret Og noget andet meget vigtigt ved en Diesel er at få skiftet olien/oliefilteret. Der er også mange meninger med hensyn til brug af olie-mærke. men jeg bruger 15/40. Det næste som også er vigtigt er at se efter vand også. Der kan du så vælge at skylle den igennem og få noget frisk på og så ved du også derefter hvad den er frostsikkert til. Ja mange af de ting jeg har nævnt her kan du læse om her på T3 nettet i forskællige tråde. Ja og du kan lave det selv. Måske skal du have en til at hjælpe med pumpe instillingen
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: nicolai efter 19. December 2011 kl: 10:20:23
Tillykke med den.

Det ligner på en prik den T3 som i en periode for 3-4 måneder siden var henstillet på den vej hvor jeg bor (gratis parkering). En dag skubbede to unge gutter rundt på den, og de nævnte netop noget med gløderør og dårlig start, da jeg talte med dem. Få dage efter var den væk, og jeg gik ud fra at de havde fixet den.  :)
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: Hinze efter 19. December 2011 kl: 12:08:00
den ser da fin ud, køb en haynes værkstedsmanual og kik selv lidt på det.
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: nicolai efter 19. December 2011 kl: 13:28:35
PS: Jeg er selv relativt ny T3 ejer, og var engang overbevist om at skift af gløderør ville afhjælpe startproblemer. Det viste sig efter mange timers forgæves tjek af diverse enheder hos mekaniker, at det var utæthed ved returslange,  hvilket tog 5 minutter at fixe (Tak Morten). Herefter har øsen startet i første hug, selv en kold december morgen hvor den har stået stille i 4 uger.  :)
Pointe: Hvordan ved du at det er gløderør, fra sælger?

Ses på vejen.
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: verner efter 19. December 2011 kl: 14:56:59
en hurtig måde at tjekke gløderør på,er at efmontere kabekbroenogmåle ohmskmodstand til stel (topstykke)
normalt ligger modstanden omkring 1 ohm (o,7 - 1,2 ohm)
hvis der er en eller flere der har en højere modstand, er de defekte!
dog vil jeg anbefale at skifte alle 4 på en gang!

kontrol af sikringer,  ledninger og forbindelser  er også en god ting, der kan fejlen også ligge :)

men ellers er du nok nødt til at læse og spørge dig frem, for vil man ikke skrue selv, bliver det hurtigt dyrt og besværligt at køre T3
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: verner efter 19. December 2011 kl: 14:59:51
Citat fra: "jensjakob"
Regel nr 1 ved skift af gløderørene er GELINDE!!!!

Der er folk som har smadret deres topstykke ved at spænde gløderør for hårdt i - og så flækker topstykket når det bliver varmt.


er det ikke dyser du tænker på?!
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: jensjakob efter 19. December 2011 kl: 15:12:32
Gløderørsskift kan også kvadre et topstykke. Desværre.
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: terry efter 19. December 2011 kl: 23:13:47
Citat fra: "nicolai"
Tillykke med den.

Det ligner på en prik den T3 som i en periode for 3-4 måneder siden var henstillet på den vej hvor jeg bor (gratis parkering). En dag skubbede to unge gutter rundt på den, og de nævnte netop noget med gløderør og dårlig start, da jeg talte med dem. Få dage efter var den væk, og jeg gik ud fra at de havde fixet den.  :)


Det lyder som nogle gutter jeg kender  :D
Titel: Køb af T3 råd og vejledning
Indlæg af: nicolai efter 20. December 2011 kl: 10:32:15
8)    Surf's up dude!