T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 21. December 2011 kl: 12:38:46

Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: Carsten efter 21. December 2011 kl: 12:38:46
Hej,

Jeg har et forbrugsbatteri i kassen under bi-passagersädet men pönser lidt paa ogsaa at smide et i kassen under förer-sädet for at have ström til köle skab, dvd afspiller osv osv i längere tid.

Men...öhhh...hvordan gör man lige det???

Kan jeg blot träkke ledninger fra mit nuvärende forbrugsbatteri over til det nye? Fra plus til plus og fra minus til minus? Skal kablerne väre en bestemt tykkelse feks i mm2?...og kan jeg feks sätte et cigaretudtag direkte til det nye batteri (med sikring imellem batteri og stik), eller skal alle udtag helst i samme batteri?????

carsten
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: Mary efter 22. December 2011 kl: 22:00:07
Det kan du sagtens gøre. Om det lige er plus til plus eller plus til minus kan jeg ikke lige huske (det ene er det rigtige og det andet giver 24V).

Du skal bare huske på at batterierne skal være lige friske, dvs. at du gør bedst i at købe to nye, da du nok ikke kan regne med at et nyt og gammelt batteri er lige gode. Det som vil ske er at det dårlige batteri vil aflade det gode og du ender med to dårlige fremfor et godt og et knapt så godt. Vi har denne løsning i Mary. Vi har udtag via det ene batteri, så det kan du sagtens gøre.

Husk på at ledningerne skal være tykke, vi har 2 stk 2mm ledninger pr "ledning". Ja, det var fordi vi ikke kunne skaffe tykkere da vi lavede instalationen i Bolivia.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: BlackChart efter 23. December 2011 kl: 09:39:09
De skal parralel forbindes (+ til +) for at bevare 12v, serie (+ til -) giver 24v..
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: Aran efter 23. December 2011 kl: 17:51:42
Jeg tror ikke + til - giver 24 volt, da det ene batteri formodentlig allerede er forbundet til bilen.
Det giver en voldsom kortslutning - og i værste fald et eksploderet batteri med syre og smeltede kabler til følge.
+ til + og - til stel / karrosseri  SÅ kommer der ampere på. Kablingen skal være af Heavy Duty typen, hvis du skal trække store strømme ( mange ampere ) og husk sikringer. Som du er inde på, så tæt på batteriet som muligt, og korrekt dimensionerede. En gloende sikring er underdimensioneret og giver ( for stor ) modstand.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: bfb efter 23. December 2011 kl: 19:51:31
plus til plus og minus til minus. ikke plus til plus og minus til stel. det er sådan jeg har lært det
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: thomasfyn efter 23. December 2011 kl: 19:56:05
??

Kommer det ikke ud på et om man kobler det ekstra batteri til stel eller direkte på startbatteriets minuspol??
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: bfb efter 23. December 2011 kl: 20:43:12
jeg ved det ikke men tror at det skal forbindes sådan, som jeg skriver. og det har jeg også gjort ved de 4x 100 amp batt der sidder i min.


http://www.kjoeller.com/sammenkobler_batterier.htm
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: BlackChart efter 23. December 2011 kl: 20:55:43
Citat fra: "Aran"
Jeg tror ikke + til - giver 24 volt, da det ene batteri formodentlig allerede er forbundet til bilen.
Det giver en voldsom kortslutning - og i værste fald et eksploderet batteri med syre og smeltede kabler til følge.


Hvorfor skulle det dog det?

Serieforbinder du 2 batterier fungerer det som et enkelt batteri, blot med højere spænding...
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: bfb efter 23. December 2011 kl: 21:06:19
hvis du tager to 12 volt batterier og putter den i serie giver det 24 volt. altså en på stel plusen over på stel fra nummer to batt. hvis du måler volten så har du 24 volt men den samme amp..og det dur jo ikke..så aran har ret
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: BlackChart efter 23. December 2011 kl: 21:10:11
Nej han har ikke, men nu var det jo heller ikke spørgsmålet ;) (Aran siger kortslutning, og jeg har dælme snart kørt mange lastbiler med 2 batterier i serie)...

Jeg startede også med at skrive at batterierne skulle parallel forbindes for at få 12v med større kapacitet...
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: bfb efter 23. December 2011 kl: 21:15:43
ja ja men kun med en stel jo.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: kh efter 23. December 2011 kl: 21:44:24
Batterierne skal være helt ens, d.v.s. lige store, lige gamle, lades og belastes ens og paralel- eller serieforbindes til det behov man nu har.
Som eksempel kan jeg nævne, at da jeg i -74 begyndte at køre lastvogn, som var med 24 V. mente mange vognmænd at det ikke var nødvendigt at ofre en transformator til 12 V. når der skulle sættes en radio e.l. udstyr til 12 V.
Man brugte bare at snuppe strømmen fra det "bagerste" batteri.
Resultat : uens belastning, det mest belastede batteri led en hurtig død.
Især da man begyndte at montere løftebagsmæk på bilerne.

Mvh. KH.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: BlackChart efter 23. December 2011 kl: 21:50:46
Citat fra: "bfb"
ja ja men kun med en stel jo.


Har heller ikke sagt andet...
Hvis der er mere end en stel til 2 batterier er det heller ikke parallel ;)
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: bfb efter 23. December 2011 kl: 22:00:17
nej tror bare det var det Aran mente. med at det ville kortslutte...
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: Carsten efter 23. December 2011 kl: 22:38:59
ok - jeg har forbundet plus til plus og minus til minus uden at ryge i luften (men med sved paa näsen....).

det ene batterie er et halvt aart gammelt (ofg det kan vel betegnes som näääästen nyt) det andet er sprit nyt, men det gamle er pa 60 Ah og det nye paa 75 Ah - er det skidt?

carsten
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: kh efter 23. December 2011 kl: 23:38:04
Jeg vover et forsigtigt gæt , ved jo ikke hvordan din vogn er indrettet med behov, men man kan vel bruge et batteri til f. eks. køleskab og det andet til andet forbrug.

Men så må en af vore venner fortælle om ladning, for jeg kan ikke lige i farten vurdere, om der så skal et relæ til hvert batteri, og ligeså, hvis der skal lades med lysnetslader.
Min erfaring er, at med ens størrelse paralelforbundne batterier kan du nøjes med en af hver lader, og det er nemmere at montere det du vil bruge strøm på for at opnå ens belastning.

Mvh. KH.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: Aran efter 24. December 2011 kl: 23:51:24
For at gøre en kort historie lang: Morten har ret; 2 batterier i serie giver selvfølgelig 24 volt. Men når det ene batteri formodentlig sidder forbundet i bilen, skal man ikke forsøge, at forbinde minus til plus / det omvendte. SLET ikke hvor der ikke er behov for 24 volt.
Så selvfølgelig er det eneste korrekte + til + og den negative side KAN forbindes til karrossen, subsidiært minus på det i forvejen siddende batteri.
HVIS batteri 1 er til drift og batteri 2 til forbrug KAN der indskydes et relæ, så bilen altid kan starte og forbrugsbatteriet oplades når motoren kører. Dette kan f.eks. styres af udtaget til ladelampen på generatoren, og er relativt let at montere. Relæet bør dog kunne håndtere strømmen, der kan være ret stor på et afladet batteri.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: Casper Slow efter 25. December 2011 kl: 10:43:57
Hvis man parallelkobling to 12volt batteri til et stor 12volt batteri. men vil så ha en 24volt udtag til startkabler.. hvad gør man så.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: Aran efter 25. December 2011 kl: 19:46:42
Det gør man ikke! Hvis du har to eksterne batterier parallelkoblede ændres koblingen mellem batterierne så den går mellem + og -  og derved dobler spændingen.
Men du kan ikke uden videre ændre en parallelkobling kortvarigt til en seriekobling uden, at flytte på kablingen - og igen: SLET ikke hvis de sidder i bilen. Så har du pludselig en dobling af spændingen og det kan lygter, generator etc. ikke li`.
Så SKAL batterierne frakobles, eller du skal lave en relæstyring der gør arbejdet.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: Mary efter 25. December 2011 kl: 23:01:54
Citér

det ene batterie er et halvt aart gammelt (ofg det kan vel betegnes som näääästen nyt) det andet er sprit nyt, men det gamle er pa 60 Ah og det nye paa 75 Ah - er det skidt?

Ifølge hvad jeg har fået at vide så vil du ende med at det "dårligste batteri" vil "trække det bedste ned på sit niveau". Hvis du forstår.
Men jeg kan jo have misfostået.
Så derfor vil jeg være ganske glad hvis du holder os opdateret på hvordan det går med batterierne Carsten.
Titel: ekstra forbrugsbatteri???
Indlæg af: porteren efter 26. December 2011 kl: 08:55:20
Hej Carsten.

Du kan få en masse gode tips om batterier og dobbelte systemer på firmaet Kjøller's hjemmeside.

www.kjoeller.com/

Jeg har lavet dobbelte batterisystemer i flere både, som jeg har haft,  og i min syncro, efter deres anvisninger.

Der findes i øvrigt en lille bog, der hedder "El om bord". den kan stadig fås for 140 kr. Det er nærmest en lille bibel om strøm i både, men det kan snildt overføres til at installere dobbelt el i en T3.

Bogen er tydeligvis skrevet at nogen, der har forbindelse med firmaet Kjøller,
fordi det er deres produkter, der er afbilledet, men den er guld værd, hvis man skal rode med dobbelte strømsystemer, og ikke har for meget kendskab til sådan noget i forvejen.