T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: la cour efter 05. Januar 2012 kl: 10:05:29

Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: la cour efter 05. Januar 2012 kl: 10:05:29
Kan hård modvind og meget regn have en indvirkning på motorens trækkraft?

Vi kørte fra København til sommerhuset ved Vejle fjord i går aftes og det var mildt sagt et møgvejr. Da vi når omkring middelfart begynder Putbussen at miste trækkraft og vil ikke tage ved - specielt op ad bakke - blev nødt til at tage den i 3.gear op ad lillebæltsbroen. Har kigget lidt på motoren i dag og tjekket strømfordeleren for fugt men det ser ret normalt ud. Kan det være kileremmen der ikke er stram nok?

noden bud?

la cour
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: KHSalvesen efter 05. Januar 2012 kl: 10:16:11
Citat fra: "la cour"
Kan hård modvind og meget regn have en indvirkning på motorens trækkraft? Ja Da.

Vi kørte fra København til sommerhuset ved Vejle fjord i går aftes og det var mildt sagt et møgvejr. Da vi når omkring middelfart begynder Putbussen at miste trækkraft og vil ikke tage ved - specielt op ad bakke - blev nødt til at tage den i 3.gear op ad lillebæltsbroen. Har kigget lidt på motoren i dag og tjekket strømfordeleren for fugt men det ser ret normalt ud. Kan det være kileremmen der ikke er stram nok?

Ikke kileremmen.
Men dit tændingsanlæg består af mere end strømfordeleren. Ex. Tændrørshætter, kabler og muffer. Skyd en gang Pronto på alle steder. (Noget silicone/fugtfortrænger knald)

noden bud?

Det kunne meget vel være vand! Så din analyse virker rigtig.
la cour
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: la cour efter 05. Januar 2012 kl: 10:18:25
Det tjekker jeg lige ud:-) tak og ellers vender jeg tilbage
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: jesperyk efter 05. Januar 2012 kl: 10:22:41
moralsk opbakning herfra...
min bil foretrækker også medvind (se indlæg om temperatur) lavtsstående sol i ryggen
:)
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: dennis efter 05. Januar 2012 kl: 12:48:11
Medvind. Solen i ryggen og hjemve er den vej det skal gå førend disse famøse slæder udviser adfærd som var de italienske fuldblodsheste.

Hvis faktorerne er byttet om vil 3 gear være det mest naturlige valg.

Der er sgu ikke noget i vejen med din bil. Den har bare mødt sin overmand. Elementernes rasen.....
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Aran efter 05. Januar 2012 kl: 18:14:05
Hvis du kører med den berømte / berygtede Pierburg karburator er det et godt trick, at tilsætte karburatorsprit på denne årstid.  Is kan dannes i karburatorer selv ved + 4 grader ved jeg af erfaring.
Det modvirker forresten også kondensvand i benzinen, så to fluer med et klask.
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: windfinder efter 05. Januar 2012 kl: 20:05:23
Troede også det var helt almindelig i t3. Har prøvet det både på storebæltsbroen og øresundsbroen i modvind, specielt efter 15" offroad dæk. Min jx for lov at arbejde når det blæser, men holder mig for det meste til 90 km/t for ikke at presse citronen;) Hvis du finder en mirakkelkur må du godt sige til...Held og lykke og håb på sne;)
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: burnout efter 05. Januar 2012 kl: 21:13:26
Citat fra: "la cour"
Kan det være kileremmen der ikke er stram nok?



 :)

nej, det hænger nu nok mere sammen med at du har en bil med aerodynamik som en lade, det må man bare leve med i sådan en kasse.

men så kan de heldigvis så meget andet end at køre stærkt :wink:
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Mary efter 05. Januar 2012 kl: 23:06:47
Citér

men så kan de heldigvis så meget andet end at køre stærkt

Ja, ifølge din artikkel i surferbladet så ved du også hvordan man får den til at stå og rokke lidt frem og tilbage medens "man sover i bilen med kæresten" :lol:
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: burnout efter 05. Januar 2012 kl: 23:56:05
øhm, det var vist ikke mig (men lyder som om det burde være det)
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Casper Slow efter 06. Januar 2012 kl: 16:17:54
Det er helt vild som modvind kan ha indvirkning på vore "lader"

Når der blæser de der 25 sekundtmeter kan Casper knap nok rende 85km/t samt man skal holde ved rattet helt vild..

Min har det også sådanmed varmeanlæg at det er pisse koldt i medvind og alt for varm i modvind..

så ja det er fed af køre T3.
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Aran efter 06. Januar 2012 kl: 18:28:20
Er dit varmeapparat da ikke udstyret med en blæser ? Eller står der en luftlomme og hygger sig i systemet ?  Jeg havde samme problem med min efter motorrenovering, indtil den blev luftet ordentligt ud.
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Casper Slow efter 07. Januar 2012 kl: 13:31:07
jo jo der er en fin blæser og endda helt ny...
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Aran efter 07. Januar 2012 kl: 21:46:30
Løft næsen på bilen og løs udluftningsskruen i kølerens øverste venstre hjørne ( set forfra ) og så lidt omdrejninger og en gut / gutinde i bagenden med kølervæske til efterfyldning. Det kan da ikke være rigtigt, at du ikke skulle kunne holde varmen i medvind ?
Hvis der ikke er en luftlomme, kan du overveje montering af en hjælpepumpe på tilgangen til varmeapparatet. De sidder f.eks. på Volvo 440 / 460 og dem må der være bjerge af hos ophuggerne.
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Casper Slow efter 08. Januar 2012 kl: 17:11:19
Jo jeg kan nem holde varmen... Den er udluftet  som du skriver alt er som det skal være...

Det jeg mener med det er at hvis vi køre i modvind kommer der mere luft igennem varme systemet end i medvind. derved bedre varme kabinen i modvind end i medvinn
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: jensjakob efter 08. Januar 2012 kl: 18:35:45
Frk G med 1.8 ABS har også svært ved at levere varme nok om vinteren i medvind.

Det hjælper meget på temperaturen i bilen at der er lidt modvind.

Med/modvind kan også tydeligt ses på benzinøkonomien - jeg har målt 8 hh 10,5 km/l i medvind hh modvind (frem og tilbage til Jylland i stomvestenvind)
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: la cour efter 08. Januar 2012 kl: 18:44:12
Ja, lagde godt nok også mærke til at putbussen slugte lidt ekstra benzin på turen.
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Casper Slow efter 08. Januar 2012 kl: 20:16:40
Ja der er meget forskeld på forbruget imellem med og modvind...

Der for vender jeg tilbage til det emne jeg skrev for et stykke tid siden...

Ville det ikke være en ide at isolere alle varme slanger under bunden med rør skåle.. både med måske en bedre økonomi og bedre varme i bilen..
Titel: Hård modvind og Sjask regnvejr
Indlæg af: Aran efter 09. Januar 2012 kl: 00:31:19
Egentlig ikke så underligt, at forbruget stiger i modvind. Frontarealet på en T3 er enormt og ikke specielt "vindglat". Det er vel nogenlunde som Jarl engang beskrev det: Et frontareal som en mejetærsker.  Der skal noget kraft til, at drive den frem.  Det samme gælder iøvrigt de gamle Toyota Dyna. Jeg har prøvet, at køre i slipvinden fra en lastvogn med sådan en. Masser af power, altså lige til den kom ud i venstre sporet til en overhaling. Godmorgen mine blanke støvler..... list du bare ind igen og hæng på.
Om du får nogen gevinst ved, at isolere varmeslanger tør jeg ikke gisne om. Den sender vel først vandet fremefter, når termostaten åbner ?  Der skal vandet alligevel afkøles, men hvo intet vover...