T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 03. April 2007 kl: 00:53:33
-
Hejsa,
Skal til at skifte om fra det gamle hylende 2 skive setup til et fint ikke hylende 1 skive setup. Har læsts Jarls meget fine beskrivelse her på forum (bliver gang på gang imponeret over din viden Jarl) men har alligevel et par spørgsmål:
1) Krumtapsskiven, bør den skiftes? Skal alligevel have den af, da det drypper en smule derfra. Har bestilt en ny oliepakning hos Hovwdiaudi. Er der nogen problemer med skift af pakningen?
2) Vandpumpen, bør jeg skifte den når jeg nu er igang? Den er sikkert gammel... Jeg har bestilt den enkelte remskive til den.
Mvh Jesper som har været ude og fræse i det røde lyn i dag for førsgte gang i en uge
-
Hej,
Pakdåsen sidder vist bagved tandremshjulet på krumtappen, så du skal selvfølgelig have styr på dieselpumpe og knastaksel når (hvis) du skal have hjulet af.... :shock:
Hvis det er en dobbelt krumtapskive, plejer man kun at skifte den hvis svingningsdæmperen i den går i stykker, eller hvis den er blevet skæv.
Medmindre der skal en anden størrelse på, for at beholde samme udveksling mellem krumtap og vandpumpe, når du får det nye hjul på vandpumpen.. :?: meeen..det har de jo nok taget højde for.
Hilsen Tony
-
Hej,
Pakdåsen sidder vist bagved tandremshjulet på krumtappen, så du skal selvfølgelig have styr på dieselpumpe og knastaksel når (hvis) du skal have hjulet af.... :shock:
Jeg var vist lidt træt i går :D Det siger jo sig selv. Der er 30.000 til næste tandremsskift, så vi tager den der. Det andet bliver lavet så snart jeg får delene hjem.
Mvh Jesper
-
Hvor mange km er tandremsskifteintervallet egentlig?
-
Mener det er 60K, min blev skiftet ved 326.000 og anbefales igen ved 380.000. Men det kommer vel også an på hvor maget man kører...
Jesper
-
Så har jeg netop skiftet om fra to til en skive :D Slup = 1-2 cm ved fingertryk (tak Jarl), men jeg har lige et spørgsmål:
Hvordan spænder man de tre umbrako bolte til 20Nm når hjulet på vandpumpen kører rundt? Måske jeg bare ikke kan se fidusen, men jeg brugte en ringnøgle til at holde kontra med (rundt om den en bolt og i klemme ved den anden)
:shock:
Mvh Jesper
PS så er der sgu een ting mindre på listen!
-
men jeg brugte en ringnøgle til at holde kontra med
Glimrende metode. Det er sådan noget i den retning man gør - lidt frit efter fantasien.
-
Nu vi er ved det, kunne man så ikke også konvertere sin T3 til det nye "multikile kileremme" system ?
-
Efter to dages kørsel begyndte remmen at pive så derfor strammede jeg den - igen efter en dag eller to pev den igen... og nej, det er ikke generatoren der sidder løst. Nu sidder den mega stramt, men jeg kan dog stadig dreje vandpumpehjulet ved at tage godt fat.
Problemet er at den stadig piver lidt. Hvad kan det være? Det ser i tomgang ud som om remmen hopper lidt - det gamle setup så mere harmonisk ud synes jeg.
-
Kan det være remmen er lidt for bred? At den ikke passer helt? pudsede du de andre hjul inden du monterede remmen?
-
Jeg ved ikke om den kan være for bred? Købte den på 875mm tror jeg det var og i normal tykkelse. Jeg rengjorde begge hjul inden montage - prøver at stramme lidt mere, men ved ikke helt hvordan jeg skal stramme det ordentligt. Gider heller ikke smadre min vandpumpe. Jeg synes egentlig at den ombygning er noget skrammel ... der er et meget lille berøringsområde på vandpumpehjulet og remmen sidder og 'flaprer' i tomgang ...
Jesper
-
Tja, skrammel eller ej - so far er ca. 6.000.000 dieselgolfer, et ukendt antal Passater og et ligeledes ukendt antal Audi 80'er udrustede på den måde - ligesom samtidig diesel T3'ere siden 88.
Selv har jeg kørt med det set-up mindst de sidste 15 år og har aldrig været andet end glad for det.
Måske ligger hunden ikke begravet i konstruktionen som sådan, men snarere i den konkrete tilstand hos dine remhjul og rem. Modsat, hvad der ellers udtrykkes i tråden anser jeg brede remme for optimale. Jeg kører med 12 mm i stedet for standard 9,5 og har siger og skriver aldrig hylen trods en moderat slap rem. Bredere rem giver større trædeflade og dermed mindre tendens til glidning. Men selv med en standardrem fungerer det altså i masser af biler, så tjek lige, om der er nogle konkrete fejlkilder i dit remtræk.
-
he he :lol: tak Jarl for den opsang!
Hvad kan ellers pive end remmen? Hjulene er pæne og rene og det hele sidder fint. Vamdpumpehjulet er sprit nyt og remmen ligeså ... men remmen er måske nok spændt for løst? Jeg kan presse remmen ind mere en 2 cm hvis jeg presser hårdt og kan som sagt dreje vandpumpehjulet uden problemer. Kan du det på din bil?
Hvordan spænder i remmen? Jeg slog en strop om generatoren og trak i den.
Mvh Jesper
-
hej
Har du skiftet vandpumpen. Mit 2 rem system hylede også. så strammede jeg remmen. Remmen begyndte at hoppe af. nyt hjul monteret hos VW pisse dyrt. og rem meget stram. 14 dage efter mistede jeg remskiven på vandpumpen. (Den blev simpelt revet af akslen) Jeg tror, at der har ligget et par lameller, inden i pumpen og har blokeret periodevis. For de gange jeg har prøver at dreje vandpumpen rundt med hånden har den ikke føltes stram. men så fik jeg også 1 rem system, ny vandpumpe, og for 5 tusinde kr ekstra erfaring :cry: MEN SÅ GALT KAN DET IKKE GÅ MED 1 REM SYSTEM :wink:
Har du tjeket om rem skiverne sidder ud for hinanden, ellers vil det også slide på remmen, især hvis remskiverne er lidt ru.
Held og lykke med fejlfindingen.
hilsen
-
Forreste. man plejer at stikke en nøgle eller koben ind mellem generator og blok for at presse ud medens man strammer generatoren, bare pas på hvor du sætter kobenet.
Hvis du kikker under Golf reservedele kan man få et fint lille tandhjul og justere stang til generatoren, jeg har bare endnu ikke prøvet et det ikke har været drejet over gevind :) men det var da et forsøg værd :lol:
endnu en gang
god fornøjelse
-
Jeg kører med 12 mm i stedet for standard 9,5 og har siger og skriver aldrig hylen trods en moderat slap rem. Bredere rem giver større trædeflade og dermed mindre tendens til glidning.
Hmm.... jeg bliver altid lidt skeptisk når jeg høre større trædeflade og større friktion (mindre tendens til glidning) i samme sætning :!: :roll:
-
Ja, og det er jeg helt enig i, når vi f.eks. snakker om dæk o.lign., men her drejer det sig jo om, at et smal rem kommer ned og køre på remskivens bund, hvorved den mister den "kileeffekt", der giver den en anelse sammenklemning og derved meget bedre friktionsforhold.
-
...jeg tror nærmere det er den øgede momentarm, ved at remmen kommer "højere" op på remhjulet, der fjerner piveriet.
Større momentarm - mindre remkraft nødvendig for at overvinde moment på akslen
-
...mindre remkraft - mindre friktion nødvendig for at holde remmen på plads..
-
Ja, og det er jeg helt enig i, når vi f.eks. snakker om dæk o.lign., men her drejer det sig jo om, at et smal rem kommer ned og køre på remskivens bund, hvorved den mister den "kileeffekt", der giver den en anelse sammenklemning og derved meget bedre friktionsforhold.
Ja.. måske ... sammen med det jeg har nævnt..
-
Da jeg i tidernes morgen havde motor lære.
Fik jeg at vide, hvis remmen er så smal at den kører på bunden af remskiven, skal den skiftes. ellers kunne man jo lige så godt køre på en god gammeldags fladrem :) ( Med rem fedt/voks) 8) En mekanikker har fortalt mig, at det virker, lige at fugte remmen med lidt bremsevæske for at fjerne hylen. ------- Nogen der har erfaringe med det .
hilsen
poul
-
Noget nyt om ombygningen?
Det lader til at det kan betale sig at skifte vandpumpe i samme ombæring, nogen der kan forkalre forskellen på VW 026121005AALT og 026121005A ?? Den førstnævnte koster det dobbelte men det lader til at det er en samme der sidder i alle VWs vandkølede dieselmotorer op til 2,4D ?
Jeg renoverer ligeledes min generator da akslen er slidt helt skæv. Er det en normal slidfejl p.g.a. 2 rems strammer problematikken, eller er det bare en slidt gammel generator? (eller begge dele)
Vandpumpen har jeg som nævnt fundet hos howdiaudi, men selve hjulet der er linket til her i tråden, der er der enten lavet noget om på howdiaudis side eller også gør jeg noget forkert.. Nogen der kan skaffe et VW nummer man kan søge på så jeg er sikker på at få det rigtige?
Og hvor finder jeg den 12MM rem der snakkes om?
-
Noget nyt om ombygningen?
Det lader til at det kan betale sig at skifte vandpumpe i samme ombæring?
Jeg renoverer ligeledes min generator da akslen er slidt helt skæv. Er det en normal slidfejl p.g.a. 2 rems strammer problematikken?
Er akslen slidt skæv??? Hvordan ser du det? Akslen genbruges jo normalt ved renovering af generatoren, og den er vist yderst sjældent skæv. Snarere er det bare remhjulet, der ikke centrere helt, hvis du stiller diagnosen ved at kigge på det, når den snurrer.
Vandpumpen har jeg fundet hos howdiaudi og selvfølgelig selve hjulet der er linket til her i tråden, men hvor finder jeg den 12MM rem der snakkes om?
Hos enhver maskinhandler.
-
Hmm altså du har ret.. det er nok ikke akslen, men lejerne der er slidt skæve.. Det er ihvertfald dem jeg vil forsøge at skifte i generatoren, sammen med en ny gang kul, hvis jeg kan finde de rigtige lejer i håndkøb.
Men det jeg ser er at remmen er slap og vinklen på hjulet i forhold til generatoren ser rimeligt skævt ud.. Jeg kan da prøve at tage et billede.
Ok.. maskinhandel siger du.. og så en ca 900x12mm rem?
-
Noget nyt om ombygningen?
Nope, piver og hyler lidt i ny og næ og så strammer jeg lidt igen. Tror det er malingen på det nye hjul samt skidt og møj i den inderste rille på krumtapshjulet der skal slides væk...
Vil ikke stramme det for hårdt, men den er vist ved at være der. Remmen står dog og vibrerer vildt i tomgang synes jeg...
Jesper
-
Ok.. maskinhandel siger du.. og så en ca 900x12mm rem?
Jaa - på det lag - du må nok prøve dig lidt frem. Hvis du holder uden for med bilen, plejer de at være flinke til at lade en prøvemontere remmen for at tjekke længden.
-
Hvem har et vwnummer på remskiven?
-
Vil ikke stramme det for hårdt, men den er vist ved at være der. Remmen står dog og vibrerer vildt i tomgang synes jeg...
Jesper
Det gør mit også! Jeg har også den til servoen og den vibrere ikke nær så meget. Jeg har dog efterspændt remmene løbende og har fået de værste vibrationer væk!
-
Måske i kan finde en bedre Bastler løsning her.
Næste DAM auktion i Stoholm. Katalog nummer 804
Kurt
-
Hvis det er en løsning der sidder på alle T3ere alle golf 2ere efter en hvis årgang .. hvorfor kan man så ikke bare købe en originalrem hos f.eks howdiaudi?
@Jarl: hvis jeg holder udenfor med bilen? På en trailer eller hvad? hvordan kører man uden vandpumpe og generator? :D
Kan man bare genbruge de gamle bolte på remskiven?
-
Hvis det er en løsning der sidder på alle T3ere alle golf 2ere efter en hvis årgang .. hvorfor kan man så ikke bare købe en originalrem hos f.eks howdiaudi?
Det kan man da også. De andre kan bare ikke holde ud at se på, at deres rem vibrerer når motoren står i tomgang på grund af den længere spændvidde. Derfor råder jeg til en bredere rem.
@Jarl: hvis jeg holder udenfor med bilen? På en trailer eller hvad? hvordan kører man uden vandpumpe og generator? :D
Eller cykler frem og tilbage til smeden i Nørbæk. Og måske kan du endda få lov at låne to remme i forskellig størrelse med ad gangen. I almindelighed skifter man motor, når man har kørt bare lidt uden vandpumpe - skal jeg gøre en klar? :wink:
Kan man bare genbruge de gamle bolte på remskiven?
Køb nye og i en ordentlig kvalitet, men check lige, at jeg ikke allerede har gjort det.
-
Tak for hurtigt svar..
@Jarl Vandpumpen er forresten ikke skiftet vel?
Generatoren har 5-6 mm slør i akslen.. kan det reddes med nye lejer?
Hmm linket til remhjulet virker ikke længere.. howdi må have ændret noget på siden.. er det dether:
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=176074
Varenummer: 068121031K
Mon ikke denher rem kunne være en vinder:
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=175572
Varenummer: 054903137
Og er der nogen der kan forklare mig forskellen på de forskellige vandpumper? Hvis ikke så køber jeg denher:
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=174415
Varenummer: 026121005AALT
(jeg har oplyst varenumrene da det er pisseirriterende at skulle lede efter varerne igen hvis howdi ændrer links på deres side og så er det iøvrigt ekvivalenter til VW numre)
-
Jeg har lige strammet min for 4. gang, tror sgu remmen er for tynd til de slidte remhjul - den får ikke rigtig fat i gummiet på kanterne - mere på toppen synes jeg. Jan, gider du ikke lide skrive når du finder noget der passer - så skifter jeg fluks efter!
TAK :D
-
Jeg venter lige på nogle tilbagemeldinger på ovenstående indkøbsliste og så skal der findes tid i den totalt fyldte kalender til at lave operationen, jeg skal gøre mit bedste for at huske at fotodokumentere seancen.
-
Tak for hurtigt svar..
@Jarl Vandpumpen er forresten ikke skiftet vel?
Kan desværre ikke huske det, da jeg har haft alt for mange motorer gennem hænderne siden til at jeg kan huske enkeltkomponenter på hver enkelt, men jeg har da et råd til at afklare forholdet: Kig på den. Er den tæt? Er der slør i akslen?
Generatoren har 5-6 mm slør i akslen.. kan det reddes med nye lejer?
Afmonter, adskil, tag billeder af akslen, lejerne og huset, så skal du få svar.
Hmm linket til remhjulet virker ikke længere.. howdi må have ændret noget på siden.. er det dether:
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=176074
Varenummer: 068121031K
Fint!
Mon ikke denher rem kunne være en vinder:
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=175572
Varenummer: 054903137
Prøv, hvis du er lun på den, men jeg havde forstået, at du ville have standardremmen? Den er her: http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=176177
Og er der nogen der kan forklare mig forskellen på de forskellige vandpumper? Hvis ikke så køber jeg denher:
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=174415
Varenummer: 026121005AALT
Tidlige vandpumper har større boltcirkeldiameter. De to typer er internt kompatible, men hvis du vil køre med 1 rem, så skal det være den nye type, da remhjulet dertil kun passer på den nye type. Køb for guds skyld en pumpe med hus - de små bolte knækker som tændstikker. Men start med at undersøge den eksisterende pumpe
(jeg har oplyst varenumrene da det er pisseirriterende at skulle lede efter varerne igen hvis howdi ændrer links på deres side og så er det iøvrigt ekvivalenter til VW numre)
-
Hej Jan,
Har du fundet noget der dur? Jeg kan ikke stramme min rem mere uden at få en diskusprolaps, så der er seriøst brug for en bredere rem...
J
-
Hej Jesper!
Godt du holder liv i tråden! Jeg har 2000 halvfærdige t3projekter så prioteringen bliver ofte MEGET ad-hoc!!
Status på 1 remskive system er som følger:
Jeg var i Biltema i Aalborg og tjekke remme, der var ingen der var over 60 cm i længden, så de duede ikke. Jeg har ikke flere gode ideer lige på hånden, der må ledes lidt efter noget maskinhandel agtigt.
Jeg har fundet en gammel generator frem som kan komme på og så kan renoveringen begynde! Er der nogen der har nummeret på lejerne til sådan en fætter tilgængelige? Jarl mumlede noget om 6230 eller sånoget?
Jeg har lyttet på vandpumpen i tomgang med et motorstetoskop.. "klangtrooorrk pling klong" Det er vist en ny vandpumpe, mit alles. Biltema havde en til 199, nogen der kører med den? Ellers må det bliver model howdiaudis den bedste.
Længere er jeg desværre ikke kommet.
-
Hey,
Kan ikke vente længere - prøver med denne her:
068260849G 13x925 mm
Har ikke tid til at køre rundt og lede, så nu bli'r det trial and error metoden...
Snakkes :wink:
-
Ingen over 60 cm i Biltema? Den eneste bil, jeg har hørt om, der har remme under 60 cm er en gammeldags post-renault. Biltema opgiver typisk remmens længde i varenummeret, således at f.eks. 62-875 indikerer en rem på 875 mm.
Nå, pyt, men efter min opfattelse er det altså ikke en uoverstigelig udfordring at finde en passende rem - heller ikke, hvis man vil have den lidt bredere. Hvis man nu tager som afsæt, at std er 875 x 9.5, så kan man jo ræssonnere, at en 11 mm rem skal være lidt længere, da den kommer højere op på remskiverne og så fremdeles. Held og lykke med projektet.
-
Det går lige op for mig at når jeg har målt en rem som 60 cm har den været 120? Jeg målte jo "længden af remmen" som den hang.. Mens "remmens længde" i virkeligheden er når den er "klippet over" og lagt ud og målt... Jeg må huske en saks næste gang jeg er deroppe :twisted:
Et par potentielle:
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=185159
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=184898
Hvor mange cm kan generatoren gøre godt for i stramning ca? Det er vel bedre at få en der er lidt kort i det og så kan strammes op end en der er for lang og derfor ikke kan strammes.
-
Hej Jan,
Jeg kan huske du fortalte (på Langelinie) om et sted hvor man kunne skaffe den der nederste front plade der sidder melem kofangeren og grillen foran på svinet.... Hvor så du det...? Jeg har dæleme ledt i dagevis... Hverken Veng ( Autonordic ) eller Klokkerholm har det fucking stykke blik.... Jeg er ved at samle sammen inden den helt store tur på pladeværkstedet...
Mvh. Leif
-
rollenlager, det kan være jeg har en lettere anløben originalplade liggende.
Jeg skal lige kigge efter
-
Kaefer&Co har det stykke
-
Lyder fint Kenneth,
Hvis det ellers kan renses så der ikke starter noget igen .... skal male hele mollevitten bagefter.... så ....
Mvh. Leif
-
Casper,
Har søgt på Google efter Kaefer&Co men der kommer kun tre fire links til diverse forums hvor man indforstået ved hvor firmaet ligger, men ikke en adresse.... Har du den ? så skal jeg ikke glemme at Heile et par gange ála Messerschmidt ..... :D
Mvh. Leif
-
Käfer & Co
Thomas Koch
Rilkestr. 4
66424 Homburg/Einöd
Tel. 06848-72100
Fax 06848-72101
E-mail : mail@kaefer-co.de
-
Heil X 3 ........
Takker Gammelpot.....
Mvh. Leif
-
Heil X 3 .......
MÅ VI BLIVE FRI!
-
Heil er jo bare en hilsen Jarl.....
Vi løfter jo ikke armene med mindre noget går i stykker vel .....
Hej så.......
Mvh. Leif
-
Det går lige op for mig at når jeg har målt en rem som 60 cm har den været 120? Jeg målte jo "længden af remmen" som den hang.. Mens "remmens længde" i virkeligheden er når den er "klippet over" og lagt ud og målt... Jeg må huske en saks næste gang jeg er deroppe :twisted:
Et par potentielle:
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=185159
...
...
he he - hedder også omkreds tror jeg nok.
Det er den første jeg har bestilt og den kommer i morgen - så giver jeg besked når den er sat på (hvis den da passer) Om 3-4 dage fortæller jeg om den hyler eller ej - hvis den gør kommer der sgu en kæde på!
-
Det lyder godt.. så koncentrerer jeg mig om at skifte min generator inden de defekte lejer spiser hele generatorhuset..
Glæder mig til en tilbagemelding.. så ved jeg hvad der skal stå på listen til howdiaudi.. den er godtnok ved at være en kende land den indkøbsliste, godt de er billige derude i Viborg.
-
Status: Remmen er ankommet og den ser lidt bred ud :shock: men jeg prøver at smide den på efter arbejde.
-
Det var 13x950 der var i kassen fra Howvdi og den er i hvertflad aaalt for lang. Har sat en ny standard på da den gamle allerede var helt slidt :shock: så den har jo nok ikke været spændt hårdt nok.
Ny fortsætter jagten, tror også 13x913 er for lang
-
Kom lige til at regne lidt på det og så giver det sig selv at remmens længde skal ligge MEGET tæt på de originale 875 mm. Hvis vi antager at remmen rykker 1 mm op på remhjulet grundet den øgede bredde vil længden øges med 2mm x pi = 6,28mm
Derfor: Kig efter noget omkring 880-885 mm
Mvh Jesper (stadig med pivende rem på trods af vold-spændning og ny original rem)
-
Mon ikke, der er lidt flere parametre, der spiller ind. Det betyder noget hvor store remhjulene er i diameter og hvor mange remhjul remmen har kontakt med, og over hvor langt et stykke af cirkelslaget.
Men igen kan jeg kun anbefale at bevæbne sig med nøgler til at løsne og spænde generatoren og så tage opstilling udenfor den nærmeste maskinhandler og prøve sig frem.
I mellemtiden kan man så på nedenstående video gyse over, hvor slemt det er med 1-rems-set-up. Og tænk sig - så er det oven i købet en rem i std.-størrelse fra Biltema til 26,75... Og de opmærksomme ører kan så lægge mærke til, hvordan en motor med kompression kan lyde... :wink:
http://video.tinypic.com/player.php?v=4komgk2
-
:lol: :lol: :lol: Var der nogen der sagde *sliske og slaske*
-
Men hørte du bare et eneste lille "piv"... :wink:
-
Nøøj den lyder lissom min :wink:
Jarl... det er sevet ind at du mener man skal prøve sig frem på 1 rems setuppet istedet for at stole på nogle mål..
Og nu til lidt drillerier.. Hvordan kommer man hen til den maskinhandler uden en kilerem? Køber en standard og sætter på som virker nogenlunde, lister derned og kasserer (Hvilket FRÅSERI :twisted: :P ) den bagefter når man har fundet en der er bedre? Eller kører derhen med 2 rems setup og foretager "ombygningen" derhenne og håber den går? Eller bugserer vognen måske?!? :D :D
http://www.dmibrugt.dk/customers.asp
Pjat til side..
Jeg tror den står på biltema igen og så måle sig frem til noget der er mellem 875 og 890 i 12-13 mm bredde (og så huske at tage det rigtige mål denne gang)
Først.. generator..
-
Men når først der er en der har fundet et godt mål, må det da kunne bruges af de fleste. ?
Kurt
-
Jeg tror ikke, at Biltema har remme over 9,5 mm - desværre, så :
http://www.dmibrugt.dk/customers.asp
Ja :wink:
-
Jeg køre med en rem fra Biltema en 875 x? til 29,95 kr
den køre fin
-
Til DT63:
Det var da en voldsom fin rem du har købt dig der i Bilthema. Kunne du ikke få den billigere uoriginalt?????
-
Til DT63:
Det var da en voldsom fin rem du har købt dig der i Bilthema. Kunne du ikke få den billigere uoriginalt?????
Han har råd til det.. :wink:
-
Jeg har ikke råd til at købe en origenal rem den koster jo
det samme som 2 fra Biltema
PS det går skidt med salget af olie rør
-
til DT63:
vedr. dine olierør.. såeh ku du jo..... Naarj. Undskyld at jeg tænkte på det....
-
siger det alligevel....
Sætte prisen lidt ned....
Undskyld... :oops:
-
siger det alligevel....
Sætte prisen lidt ned....
Undskyld... :oops:
:shock: Det skrev du bare ikke Mølle :!: :!: Tsk Tsk Tsk...Er du da slet ikke klar over produktionsomkostningerne, for slet ikke at tale om foderet til svinene..pindsvinene, og så må man jo altså betale lidt for kendis-faktoren. Det er kemdt i "vwide" kredse at det er cool at kunne prale med at man kører med "DT63-Olierør" 8)
:D
-
Kom lige til at regne lidt på det og så giver det sig selv at remmens længde skal ligge MEGET tæt på de originale 875 mm. Hvis vi antager at remmen rykker 1 mm op på remhjulet grundet den øgede bredde vil længden øges med 2mm x pi = 6,28mm
Derfor: Kig efter noget omkring 880-885 mm
Mvh Jesper (stadig med pivende rem på trods af vold-spændning og ny original rem)
jeg forstår det ikke Jesper!
Hvordan er modstanden i hjulet i din vandpumpe og generator? Kan det tænkes at generatoren når den er i drift laver så meget modstand i sig at den hyler på remhjulet?
-
Ok.. altså
Jarl skriver:
Tidlige vandpumper har større boltcirkeldiameter. De to typer er internt kompatible, men hvis du vil køre med 1 rem, så skal det være den nye type, da remhjulet dertil kun passer på den nye type. Køb for guds skyld en pumpe med hus - de små bolte knækker som tændstikker. Men start med at undersøge den eksisterende pumpe
Ok.. den er jeg med på.. hvordan skelner man mellem "nye" og "gamle" typer vandpumper..? Er der nogen der kører med eller kan nikke godkendende til denher:
http://www.biltema.dk/carparts/carpart_info.asp?iItemId=121447
(Hvis linket ikke virker så søg på Art Nr 61-194)
Kan jeg bakse den anden remskive på den pumpe?
Jeg kan også bestille hos howdiaudi, men der er som skrevet en røvfuld forskellige at vælge imellem. Nogen der har et 100% sikkert varenummer til mig?
Og til et opklarende spørgsmål:
Hvorfor skifter man overhovedet remskiven? Jeg snakkede med Djursland og han har kørt med 1 rems setup på den originale skive uden problemer. Er det noget med momentarmen?
Hvis man ringer til til Tage ved VW i Hobro siger han at:
Vandpumpe komplet, ombytter: 026121010cx 872,50kr :shock:
Remskive: 068121031K 176,25kr :!: :!: næsten halv pris af howdiaudi.
Original rem (til remskiven): 9,5x965 068903137D 117,00kr (den har howdiaudi til 41 kr)
Jeg tror jeg tager en chance og vinder en bamse ved biltema i eftermiddag.
-
Næste trin: Skift af vandpumpe.
Jeg kørte i Biltema og handlede en vandpumpe. Det var bare indmaden, altså ikke en komplet vandpumpe med hus,men der var pakninger med til både termostat og motorblok og en papirspakning til huset. 199.- kr. Den type jeg afmonterede havde en indbygget gummipakning. Selve lamelhovedet var af metal og virkede lidt mindre end den gamle der var af kunsstof. Jeg ved ikke hvad der er at foretrække.. at lamellerne bliver slidt lettere eller at pumpehuset bliver slidt af lamellerne hvis akslen bliver slidt skæv. Nogen kommentarer?
Det tog noget tid at skifte indmaden. Min favoritkombination alugods og stålbolte gjorde mig meget forsigtig og alligevel lykkedes det en af boltene at tage noget af gevindet med ud. Det var heldigvis noget der kunne løses med noget fusk med en møtrik bagpå, hvis man er i tidsnød skal man helt klart købe en komplet for den ekstra hundredekroneseddel den koster hos f.eks howdiaudi. (Med mindre man altså gerne vil se sin pumpe indeni af interesse eller lign.)
Den gode nyhed med biltema pumpen var at remskiven som jeg havde købt ved VW Hobro passede på (selvom jeg fik vendt skidtet forkert først, det skal vende med "fordybningen" ind mod pumpen). 148 kr inkl moms kom jeg af med for remskive og tre originale nye bolte (godtnok i 8.8 stål tror jeg hmm) Jeg fik også en hyggelig snak med Tage og en lille rundtur i deres helt nye ETKA.
Desværre fik jeg købt to for lange remme i biltema, ved ikke lige hvad der skete, men det må jo gøres om desværre. (tror at denher er god http://www.biltema.dk/search/search_rekdata.aspsearchtext=62-865 ) Jeg har også opsporet en 11,9x876 ved MECA med varenr: 6315MC.
Nå, men nu er det hele monteret undtagen vand og rem. Det må jeg følge op på i morgen.
Tips til nybegyndere som mig der skal skifte vandpumpen for første gang: Den lille boltdims der holder det lille plastikdæksel foran er den FØRSTE man skal sætte i hullet når pumpen er lagt på blokken. Den kan nemlig ikke komme ind i sit hul når generatorbeslaget (som holder pumpen) er på plads.
Og så skal man ikke tage det lille sære beslag op til tandremsblikket og olierøret helt af fra generatorbeslaget, men bare løse det og lade det hænge og dingle (så man kan komme til den sidste bolt i vandpumpen op mod tandremsblikket med en forlænger på topnøglen. Det er IKKE nemt at sætte den lille bolt i igen når generatorbeslaget er på plads, så lad bare bolten sidde (og dermed som sagt beslaget), lad være med at tage den helt ud.
Herunder et par billeder.
-
Så er monteringen igang. 10x875 virker alt for lang?!?? Generatoren er helt i topstilling og remmen er ekstremt slap. Nu har jeg snart købt 5 remme til dether setup.. Det er fandme omkostningsrigt at være pioner.
Næste jeg vil prøve er Xx865 så er der noget at spænde på.. generatoren kan jo synke næsten 5 cm fra topstilling!!
Mere info senere.
Edit 14.29:
SÅ fik jeg en rem der passede. 10x865 købt i MECA med varenr: 6263MC for en 79 kroneseddel (eks moms sku). Dyre lærepenge, men nu er jeg snart kørende igen.
Det vil sige at på MIT setup passer 10x865 og nok også 11x og 9,5x. Tror ikke bredden betyder det vilde. Så der er billige remme i Howdiaudi ( Varenr: 054903137) og Biltema (Varenr: 62-865) for fremtiden. Jeg skal vist op og have byttet et par stykker, ellers skifter gården snart navnt til "Remgården" :roll:
Det er underligt at 875 ikke passer når det nu kører fint på andre folks 1 rems setups, jeg har målt remskiverne og beslaget til generatoren og det er det samme.. rimeligt underlig.. oh well..
Faktisk tror jeg også at en 9,5x860 ville kunne gå på der er jo RIGELIGT at tage af i "dyben" på generator beslaget. Til gengæld syntes jeg at der er ganske lidt plads på indersiden af remmen op med tandremsdækselts støbekanter, måske ville en bredere rem dingle og gå på kanten der hvis den blev slap?!
Nå.. nu vil jeg lufte ud og høre om den så piver.
Update:
Der er ikke noget piveri, det ser ud til at virke!! Juhu!
Remhjulets 3 bolte har dog fået en DEL mere end de 20 nm der stod i "So Wirds Gemacht" da det efter udluftning af kølesystemet kunne vrikkes med fingrene.. Hmm..??
M.h.t. at efterspænde dem mens de sidder på vandpumpen så måtte jeg bruge en rørtang og sætte den i spænd mod motorophænget, jeg ved ikke hvaffor nogen ringnøgler Jesper har.. men der var INGEN af mine der kunne komme inde over unbrakoboltene og lave modhold.
Lidt billeder kommer senere.
-
Efter den første testtur med ny vandpumpe og 80 graders termostat må man godtnok sige jeg kører EISkalt! Det er lige før jeg bekymrer mig om det er FOR koldt til at olien smører ordentligt. Jeg har investeret i et IR termometer der skal bruges i næste uge til at teste temperaturer de forskellige steder i motorrummet.
Så er der lige detaljen med at justere omdrejningstælleren så den passer, er der nogen herinde der har sådan en laser omdrejningstællerdims jeg kan låne? Har et almindeligt værksted sådan en? Jeg har en omdrejningstæller monteret fra en anden bil hvor der står 2,751 på og der findes ligeledes en 2,2 model så det kunne være fedt at få verificeret det reele omdrejnigstal, da jeg er glad for og bruger min DZM meget.
-
hej jan
lækket at høre og se at nu køre det bare
jeg tro nu ikke den bliver for kold fordi din 80 gr termostat vil sørger for at motoren er omkring de 80 gr
hvad måtte slippe for det IR termometer og er det et som det vi brugte
Mvh Djurs :lol:
-
Hej Flemming! Det er bare sådan et billigt et: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91748
Du har ikke adgang til sådan en omdrejnigstæller kalibrerings dims?
Det er bare sådan en her.. (men skal kun bruge den EN gang jo) http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91951
-
hej igen
jamen det ser da fint ud det termo
og jeg kan huske at vi har et eller andet tarkometer
jeg kikker lige i morgen og giver en meddelse til bage
Mvh Djurs :lol:
-
Så fik jeg sat en refleks på krumtaphjulet og aflæst 890 til 900 omdr. i tomgang.. nu skal jeg til at skrue på kalibrerings skruen.. Hvaffen en er det af den myriade af skruer bagpå?
Hmm jeg kan ikke finde det i nogen af bøgerne..
FUNDET på t3info
http://www.t3-infos.de/t3-infos_a.html#dzm
Für den T3 Diesel gibt es verschiedene Drehzahlmesser. Auf der Skala unten steht klein ein Wert z.B. i=2.2 . Dies gibt die Übersetzung der Riemenscheiben vom Motor zur LiMa an. Wenn eine Servo/Klima eingebaut ist, hat man eine andere Übersetzung. Hinten am DZM ist aber unter dem Aufkleber ein Poti zum Einstellen, damit kann man die Anzeige einjustieren.
Det besvarer også et af mine tidligere spørgsmål om de forskellige tal i bunden af instrumentet.
Netonkel siger dether:
revolution counter
I 2,75 / diesel eng.
(23) 251919253J
revolution counter / for vehicles with air condit. / for vehicles with air condit. / power steering / for vehicles with hydraulic pump and 2. alternator
I 2,01 / diesel eng.
(23) 251919253K
revolution counter / for models with power steering
I 2,39 / diesel eng.
24 255919511
Det må jeg vist lige se om jeg kan finde i morgen
-
Efter 500 km med det nye 1 rems setup og egenjustering af DZM må jeg sige at det kører bare.. remskiven sidder fast.. remmen piver ikke.. mit vand er køligt og bliver cirkuleret tilpas.. remmen går ikke på tandremsdækslet...
Det virker som en succes. Jeg har lige bestilt en 11x865 mm rem mere så jeg har en ekstra skulle er opstå et akut rembehov.
-
er det ikke dejligt når man har lavet noget og det bliver en stor succes
så har man det godt med det man har lavet
men rigtig godt gået jan og lad det være til gavn for alle os andre
Mvh Djurs :lol:
-
Hejsa,
Jeg har fundet en Continental 13x875 hos Mekonomen og den kan liiige sniges på. Det nye vandpumpehjul åd mine andre remme, men jeg tror ikke det kan få bugt med den nye rem. Den går selvfølgelig fri alle steder, vibrerer næsten ikke, piver ikke og er billig.
Vi får se hvordan det går efter 1000 km
Jesper
PS.
Hvor meget modstand må der være i generatoren?
Min vandpumpe glider nemt rundt, men på generatoren skal man have noget bedre fat...
-
Jeg fatter ikke helt hvordan det gøres. Skal der en anden vandpumpe til, eller er remhjulet nok. Har nogen et profilbillede. Jeg forsøger at gøre denne til eet rems. Jeg skal ikke have servo pumpe med.
-
Jeg har et liggende på en hylde, mener der er noget med indpresning på det remhjul...
Vandpumpen er mig bekendt ens, uanset om man kører med servo eller ej...
-
Hinze. Du er også velkommen til at kigge på den motor der sidder i Panel-syncoen i min indkørsel. Den kører med et-rems set up.
-
Mener det er dette har du skal bruge, passer også til Golf.
http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=121098015&Group=17327
Det du har brugt, er det ikke til en servo pumpe
-
Mener det er dette har du skal bruge, passer også til Golf.
http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=121098015&Group=17327
Det du har brugt, er det ikke til en servo pumpe
jo, der sidder servo på lige pt, men jeg forsøgte at forestille mig øvelsen inde i mit hoved, men der er nok for mange dæmoner og stemmer der forstyrre :?
Lurede godt på at om et remhjul, hvor "sporet" er rykket tættere mod vandpumpen, ville kunne gøre tricket. Det hjul du linker til "virker da ikke 20mm tættere på, men jeg tager nok fejl.
@Mølle, ja skulle da lige have luret nu jeg var forbi.
Hinze
-
Remskiven på vandpumpen vender forkert og servo pumpen skal trækes af en rem fra krumtapen
sådan er det på en diesel
-
Hejsa,
Jeg har fundet en Continental 13x875 hos Mekonomen og den kan liiige sniges på. Det nye vandpumpehjul åd mine andre remme, men jeg tror ikke det kan få bugt med den nye rem. Den går selvfølgelig fri alle steder, vibrerer næsten ikke, piver ikke og er billig.
Til almindelig oplysning er den slidt nu - 4 år gammel.
Desværre opdager jeg først revnen i den ene side her til aften og jeg skal køre til Frederikshavn i morgen formiddag grr grr.
Bruge tid på at skifte den inden...
Tage en ekstra med på turen...
Jeg kører helst ikke uden en ekstra med i bilen som minimum!
God aften
-
Tager lige rem-tråden op igen. Er der nogen der har bygget multi rib-rem på jx..?