T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: lassekjensen efter 20. Januar 2012 kl: 21:50:18
-
Hej drenge.
Hjælp lige en nysgerrig t3 mand. Nu har jeg efterhånden set det stå mange steder, og nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad en WBX motor er for en. Jeg har altid kørt 1,6 TD, og har nu fået mig en fin multivan- også 1,6 td.
Er det en motor man bare skal have eller hvad?? vh Lasse Jensen
-
kort og godt... JA wbx er the way to go :0)
-
Det er såmænd bare en vandkølet bensin boxermotor, sådan en bruger mange som mellemstadie når de går fra diesel til R4i motorer.... :lol:
Nogle folk som er godt oppe i årene sværger stadig til denne særdeles uøkonomiske motor, men det er vist mest for nostalgiens skyld.
Tony
-
Hej Lasse
Velkommen til T3nettet.
Måske skal det lige forklares lidt enklere, når man ikke kender betegnelserne
(og ikke er helt indforstået her på siden) :) :)
De originale benzinmotorer betegnes: WBX = Wasserboxer, vandkølet boksermotor
LBX = Luftboxer. luftkølet boksermotor
Og så er der diesel'erne, hvor din er en 1,6 TD, hvor TD står for Turbodiesel
Men så er det blevet MEGET populært at ombygge til benzin R4i (rækkefire med indsprøjtning),
som Tony skriver, da det er en meget mere driftsikker og økonomisk maskine (kendt fra Golf og Passat)
Og forøvrigt.
Denne side er fyldt med kloge folk, hvor du kan få al den hjælp du kan ønske dig.
Og vi vil da gerne se lidt billeder af køretøjet.
-
Og vi vil da gerne se lidt billeder af køretøjet.
Og også vide hvor på fyn Lasse holder til??
-
Og vi vil da gerne se lidt billeder af køretøjet.
Og også vide hvor på fyn Lasse holder til??
ej come on fyn er fyn, og fyn er fin og det tager ik ret langt tid at køre over fyn :D
samtidig er sjælland = københavn
PS. geografi er desvære ikke et fag på mit skema, men syntes nu os det går meget godt ;)
PPS. til gengæld er jylland et kæmpe land, vi har Sønderjylland, Midtjylland, Vestjylland, Østjylland, Nordjylland samt alle de tilhørende øer, så der kan det være rart at være lidt mere præsis :)
-
Hej drenge.
Hjælp lige en nysgerrig t3 mand. Nu har jeg efterhånden set det stå mange steder, og nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad en WBX motor er for en. Jeg har altid kørt 1,6 TD, og har nu fået mig en fin multivan- også 1,6 td.
Er det en motor man bare skal have eller hvad?? vh Lasse Jensen
se evt. mere her (http://wbx.fragreve.dk/)
-
ej come on fyn er fyn, og fyn er fin og det tager ik ret langt tid at køre over fyn :D
samtidig er sjælland = københavn
PS. geografi er desvære ikke et fag på mit skema, men syntes nu os det går meget godt ;)
PPS. til gengæld er jylland et kæmpe land, vi har Sønderjylland, Midtjylland, Vestjylland, Østjylland, Nordjylland samt alle de tilhørende øer, så der kan det være rart at være lidt mere præsis :)
HOVHOV!! du glemte det midtjyske søhøjland :lol: :lol: :lol:
-
Hov Verner.
Sjælland er ikke = København. Det er at underkende geografien. Der er både København K, V, Ø, N, S, SV, NV og Amager ;-)
Så Sjælland er ikke = København ;-)
Derudover er WBX en WasserBoXer.
Hos Ben i Canada er der rigtig mange gode artikler og links om WBX:
http://www.benplace.com/vw2.htm
Jeg har kørt WBX, og kører nu R4i.
Drømmemotoren er en DJ (2.1 WBX med 112 heste) - det er et ægte kraftværk af bundtræk og råstyrke - og en vidunderlig motorlyd og gangkultur.
Men derudover er jeg meget meget glad for at køre R4i - jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været i mit motorrum - den er tæt, tør, stabil, bruger ikke vand og kun meget lidt olie, kører og kører - og skulle den en dag sprænge i luften er der millionvis af ombytningsmotorer at tage af ;-)
Men jeg savner gangkulturen fra en WBX
-
Jeg skal love for, at I får sendt den kære Lasse på tur rundt i Danmark :D :D :D .
Men du har da i det mindste fået svar på dit spørgsmål, Lasse ,
ikke mindst takket være @Hinzes meget præcise og forklarende link.
-
Oh javist, København = Sjælland. Hører Gedser så under Sydhavnen ? :lol:
WBX er et levn fra de gamle bobler, dog opgraderet med vandkøling og elektronisk tænding. Og er det nu så dårligt ? Næh. Det virker ( i den grad Pierburg karburatorerne vil lege med ) da DG nok er mere udbredt end DJ. Men gangkulturen fra en veljusteret boxer kan hamle op med næsten hvad som helst.
Men som JJ så rigtigt påpeger, kan du finde R4i motorer i Golf, Passat m.fl. i bunke - næ, bjerge vis og til næsten ingen penge. Samtidig får du fordelen af katalysator og elektronisk styret indsprøjtning.
-
Hej drenge. Ej hvor er I søde. Tak for de mange svar- og nu forstår jeg meget bedre:)
Billeder er på vej, men skal lige finde ud af det hele herinde på siden og finde ud af hvordan det fungerer.
1. Den jeg har nu er den 4. gamle t3er, og jeg har altid kørt diesel.
2. Jeg er ægte sønderjyde men holder til i Odense C hvor min kære multivan holder hver aften og bliver kold og våd:(
R4i motoren tager vel stadig lige så mange omdrejninger, medmindre man også skifter gearkasse, eller hvordan??
_
-
en r4i benzin har det bedre med homdrejninger over 3000 end en diesel har, så gearkassen er ikke et problem umiddelbart
-
Jeg har snart en R4i klar. Det er en 1F 1.6 med 75 hk. se i øvrigt tråden http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-14800.html