T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: casper efter 10. April 2007 kl: 16:59:23
-
Nu ved jeg ikke om der overhovedet er nogen der kører automatgear herinde, men det kunne jo være der var nogen der vidste følgende.
Det drejer sig om varmeveksleren der sidder indkoblet i hydraulikoliekredsen i gearkassen, og i kølevandet.
Hvad laver den ?
Varmer den hydraulikolien til drifttemperatur vha. kølevandet ?
Køler den hydraulikolien når dens temperatur er over kølevandet ?
Hvor varm bliver hydraulikolien under drift ?
Hvor er den monteret i kølevandskredsløbet ? parallelt med det bagerste varme apparart ?
Kan den evt. erstattes med en luft-olie baseret køler, som fx. samme koncept der benyttes til køling af motorlie. Ved eftermontering af oliekøler (se kilometer lang tråd)
-
Lige ud over de tekniske spørgsmål, kunne det også være interessant at høre fra nogen der kører med automatgear, i tråden her.
-
automatgearkasse køleren sidder i følge den tegning jeg har parallelt køleren, på de tykke slanger som løber under vognen. Den bliver betegnet som en køler, og så må man vel tro at det er det den gør???
/Mads
-
ja det må være en køler, for olien skummer hvis den bliver for varm, og så virker automatgearet ikke optimalt..
har oplevet på arb, at gearolien lugtede brændt på en bil med automat gear(citroen)..
-
mht. gearolietemp, må den helst ik komme over 80grader.
-
hmm.... det anede mig, men så er der jo et problem da kølevandet jo næsten altid er over 80 C.
Da automatgearkassen selv pumper hydraulikolien gennem "køleren" så kunne den jo godt beskyttes med en luft/olie køler istedet for den vand/olie vekseler der sidder nu.
Nu spørger jeg jo iforbindelse med mit JX-Aut projekt, og jeg har derfor ikke de tilslutninger til kølevandkredsløbet. Derfor ville det jo være elegant hvis jeg kunne skifte til en luft/olie køler og samtidig beskytte gearkassen mere optimalt.
@verner
Arbejder du med automatgearkasser ? ved du om olien samtidig skal være over "x" grader for af give korrekt funktion og smøring ?
@Mads-kaa
Du skulle vel ikke lige ligge inde med reservedelsnummeret på vw køler ?
-
køleren forrest i bilen eller køleren på automatgearkassen?
Reservedelsnumre har jeg ikke så mange af, jeg kender ikke Jarls onkel!
Men en almindelig køler kan da findes mange steder!
/Mads
-
Den i næsen af gearkassen, mere hvis jeg endte på samme vej som vw alligevel med en vand/olie køler
-
@verner
Arbejder du med automatgearkasser ?
både ja og nej, jeg er citroen-mekanikker, og vi fejlsøger og udskifter dele på automatgearks., vi renoverer ikke automatgearkasser, så bliver de sendt til specialister. det er normalt ikke selve gearkassen som fejler noget, oftest er det styrringen/følere mm. som vi udsk.
men de gearkasser som kører idag er også mere avanceret end den som sidder i en T3 :)
ved du om olien samtidig skal være over "x" grader for af give korrekt funktion og smøring ?
nej men jeg kan prøve at undersøge det :?