T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 12. April 2007 kl: 12:53:32
-
Hvis du feks. har et firkantet hul du skal have lappet... så sørg altid for at lave det sådan at hjørnerne er runde =ingen skarpe hjørner... Det giver mindre spændinger i pladen når du svejser den.
Så laver du en plade der er ca 2-3 mm større på alle kanter... ligger den over hullet og hæfter den 6-8 steder... Så tager du en vinkelsliber med en skæreskive og skærer simpelthen igennem begge lag så der lige bliver en tynd slidse at svejse i... sådan undgår du at få overlapninger og din nye plade passer rigtig godt.
Nuppet fra Opelpower.
-
Man kan også gøre det på den rigtige måde og bruge en loggetang :roll:
Hvis man gør det på omtalte måde, bliver pladen så ikke for lille til hullet grundet skæreskivens bredde ?
Hvordan vil du lave runde hjørner med en skæreskive ?
Er der noget jeg ikke har forstået :!: :idea:
Jeg holder nu fast i logge tang og pladesaks..
-
Ja, selvfølgelig mente jeg også en false tang :wink:
Bruger selv KUN 1 mm. skæreskiver
For at undgå for meget varme bruger jeg modstandssvejser hvor det er muligt det er også godt.
Kant til kant bruger jeg også steder hvor det ikke er muligt at komme til på bagsiden. Herefter får den bare zinkspray og voks, hvad der nu er muligt at komme til med
-
Jeg ville _meget_ gerne kunne lave rust selv, jeg har flere steder der indtil videre bare "bor" under en massiv gang tynd dinitrol indtil evner er til det. Så det er jo spændende og læse lidt om hvad folk der kan, gør.
Hvad er en modstandssvejser ? Er det sådan en model der ligner en stor tang med to kæber der bare sender en ond mængde strøm gennem kæberne når de trykkes sammen ?
-
Hvad er en modstandssvejser ? Er det sådan en model der ligner en stor tang med to kæber der bare sender en ond mængde strøm gennem kæberne når de trykkes sammen ?
JA !
-
ja modstandssvejser er guf, men det er prissen sku os :(
altså hvis man skal ha en der dur!
der var en i dba for noget tid siden, 21kilo for en brugt!, men så kan den også trække buler ud 8)
men men men, hvem har et 64ampere kraftstik hjemme i værkstedet!!! :cry:
men jeg drømmer indtil jeg har, for som sagt er sådan en modstands-fætter GUF 8)
man kan dog også få nogle af de gamle, som ikke er vandkølet og med trykluft-styret tang, og til 16amp. de kan bare ikke klare de krav som der stilles til svejsninger i moderne biler, de er selvføgelig til at finde til rimmelige penge :)
-
Jeg kan umuligt forestille mig den håndholdte model vi har på værkstedet koster noget særligt !? Godt nok er det en vist en 380V model, men det er jo ikke meget andet end en spole og kæber af kobber.
Kan ta’ et billede senere...
-
ja den gamle model kender jeg godt, men den jeg tænker på, og den som jeg plejer at bruge på arb. er en seriøs svejser!!
den er sku blevet sat med til 19.000kr! billigt?!....
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48926897
-
Ja den ser noget mere seriøs end den vi har på hobbyværkstedet, men den vi har klarer nu alm. pladearb. fint, hvis man ellers kan komme til med den. langt bedre end CO2 svejser !
-
Holdafast den ser seriøs ud..
Men det er da kun til svejsninger hvor der er en kant og man kan komme til pladen på begge sider? Hvis man skal have lappet et stykke plade så er den da ikke særligt velegnet eller hvordan gør man så?
-
den er god til paneler og lign. samlinger..
nu er jeg jo ikke pladesmed, men låner den af og til..
man kan også stødsvejse med den..
og der er sådan et gevær til at trække buler ud med, den er ret cool at bruge 8)
hvis du skal lappe et lille hul er co2 svejseren stadig at foretrække, samt til kant-kant svejsninger.
sådan en modstandstsvejser er bare skide sjov at bruge, for når du først har lavet alt det kedelige forarbejde, er det bare at køre der udaf og så er der ingen efterarb med sliberen!
det skal lige siges at den ikke kan svejse i noget der ikke er helt rent for rust og malling mm.