T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: finnthor efter 07. Februar 2012 kl: 21:22:31
-
Jeg køre med en semi syntetisk 10w-40 men oplevede her til morgen (-18grader) at den var blevet stiv.
Kunne ikke få olietryk og da jeg tjekkede dunken med ekstra olie var det som fedt og kunne ikke løbe ud af dunken.
Op på dagen fik jeg dog liv i motoren og efter at havde kørt den driftvarm, skiftede jeg filter og olie, nu til en 5w-40.
Hvilken motorolie bruger i her om vinteren?
Hilsen Finn T
-
Hvilket mærke er den olie?
Jeg kører med en halvsyntetisk Castrol 10w40 og har ikke set noget problem endnu.
Men vil da lige tjekke.
Men gearkassen - det er en helt anden histore - NØRJ den er træg indtil olie er blevet pisket lidt rundt - SAEW90 hypoid tør jeg ikke tænke på hvordan ser ud ved -20
-
Denne her fra Harald godtnok.
http://www.harald-nyborg.dk/p6450/motorolie-4l-10w40-semisyn
Skal lige siges at den kun havde kørt 800km siden sidste skift.
Den med gearkassen kender jeg også alt for godt.
Hilsen Finn T.
-
Kan ikke lige forstå den med: Øget beskyttelse ved koldstart. Det hænger sgi ikke sammen med frossen olie i min optik ????
Jeg ville tappe det af express og påfylde "noget andet" frostsikkert.
Jeg bruger Biltemas semisyntetiske og den fryser ialtfald ikke. Indkøbsprisen ligger på godt 30 kr pr. liter ved køb i 10 liters dunke.
-
Det gælder for smøreolier præcis som alt andet her i livet - du får, hvad du betaler for.
Køb et anerkendt mærke, der er godkendt af de store motorproducenter - og ikke blot en olie, der opfylder kravene. Der er forskel og merprisen er godt givet ud for at være sikker.
Jeg har tidligere fremført forskelle i fuldsytetiske, del/semisyntetiske og traditionelle mineralolier.
Jeg kører selv på en 10w40 semisyntetisk motorolie og en 75w80 fuldsytetisk gearolie API GL-4 - begge af fabrikatet elf, hvor jeg iøvrigt jobbede i 12 år.
Begreber som hypoid-olie er slang for en olie, der er additiveret til drift i en gearkasse med skråtskårne tandhjul - hypoid fortanding...
Jeg kan bævle om smøreolier i timevis... Burde måske lave en håndbog for T3-ejere om emnet... ;-)
-
Jeg kan bævle om smøreolier i timevis... Burde måske lave en håndbog for T3-ejere om emnet... ;-)
JA!
Sæt igang :) Det ville bare være så hyggeligt :)
-
Jeg kan bævle om smøreolier i timevis... Burde måske lave en håndbog for T3-ejere om emnet... ;-)[/quote]
Glæder os til det!
-
Det gælder for smøreolier præcis som alt andet her i livet - du får, hvad du betaler for.
Køb et anerkendt mærke, der er godkendt af de store motorproducenter - og ikke blot en olie, der opfylder kravene. Der er forskel og merprisen er godt givet ud for at være sikker.
Jeg har tidligere fremført forskelle i fuldsytetiske, del/semisyntetiske og traditionelle mineralolier.
Jeg kører selv på en 10w40 semisyntetisk motorolie og en 75w80 fuldsytetisk gearolie API GL-4 - begge af fabrikatet elf, hvor jeg iøvrigt jobbede i 12 år.
Begreber som hypoid-olie er slang for en olie, der er additiveret til drift i en gearkasse med skråtskårne tandhjul - hypoid fortanding...
Jeg kan bævle om smøreolier i timevis... Burde måske lave en håndbog for T3-ejere om emnet... ;-)
Det ville være top dollar, vhis du ville lave et par linier om emnet:-)
-
Det er et oplagt T3 træf foredrags emne........
-
Jeg kører på 10/40 fra Lidl.. ikke nogen problemer her.. på trods af - 20 udenfor om morgenen, minimalt olieforbrug, og skift hver 7500.. Som her i huset er i nærheden af 9 gange om året.
-
Trambussen får 4,5 liter del syntetisk shell helix 10-40 for hver 5000 km, gearkassen kører på noget texaco 75W-90.
Den anbefalede 90W gearolie er efter min overbevisning ALT for tyk til vore breddegrader og der er tydelig forskel på at røre i gryden med de to olier, selv om sommeren!
Oliefyret hjælper til med at gøre olien mere velvillig til at komme rundt de fleste dage.
Men selv de dage hvor det ikke har været i brug er der olietryk i løbet af et par sekunder.