T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: lassekjensen efter 13. Februar 2012 kl: 12:44:48
-
Hej igen.
Her i den kolde tid har vi haft meget svært ved at få min t3'er i 2. gear, efterhånden som vi kører bliver det lidt bedre, men ofte når jeg ned og holder helt stille før det lykkedes! Tyder det på slidt gearkasse, kobling, eller manglende justering af gearstænger/skifte.
Vh Lasse Jensen, og på forhånd tak
-
Måske er koblingscylindrene slidt?
Er der vand i bremsevæsken?
Hvornår blev bremsevæsken skiftet sidste gang?
Den naturlige hydrosugning i bremsevæsken ude i kulden medfører frostskade på koblingscylindre
Gearkasseolien er 20-25 år gammel?
måske skal den tjekkes og skiftes ...
ellers er den bare slidt på skiven ...
-
Umiddelbart lyder det som om, at du skal spendere et gearolieskift. Jeg vil anbefale en SAE 75W80, API GL-4.
Der kan også godt være noget om snakken med gammel bremsevæske. Bremsevæske er en hygroskopisk væske, dvs at den optager luftens fugtighed og danner vandperler i væsken. En T3 deler væske mellem kobling og bremser (ihvertfald bruges samme beholder under instrumenthuskappen). Hvis du har mod på det, bundsuger du beholderen med en engangssprøjte og efterfylder med frisk væske, som du kan få på de fleste tankstationer. En udluftning/gennemskylning med frisk væske sikrer, at der ikke er vand i væsken i systemet og dermed at frosten heller ikke kan lave narrestreger. Det kræver 2 mand til opgaven - en til at koble i bund og en til at åbne/lukke på udluftningsskruen. Det er lidt bøvlet, men absolut vigtigt, at der ikke kommer luft retur i systemet. Metoden er: Træd på pedalen og hold i bund, åbn udluftningsskruen på slavecylinderen og hold øje med koblindsarmen - luk for skruen, inden armen er i retur og gentag proceduren, indtil der kommer utvetydig ren bremsevæske ud. Husk at skylle efter med varmt sæbevand, hvor bremsevæsken er spildt - ellers opløses malingen ret hurtigt og rusten får frit spil...
Hvis du har spørgsmål, spørger du bare... ;-)
-
@ jeppe Kan du finde en ls gearolie, der også er API GL 4 gerne SAE 75.. Det eneste fornuftige jeg kan finde er castrol,, og så er det desv GL 5 som jeg også kører på nu ?
-
Ok, mange tak.
Den slavecylinder hvor sidder den henne?? Ved siden af beholderen til bremse/ koblingsvæsken??
Vh Lasse
-
Ved hjælp af jeres fine billeder rundt om på t3 nettet har jeg set hvor den slavecylinder sidder.
Så glem bare det sidste spørgsmål:)
-
Ved hjælp af jeres fine billeder rundt om på t3 nettet har jeg set hvor den slavecylinder sidder.
Så glem bare det sidste spørgsmål:)
Til andre der lure med, sidder der en givercylinder ved fødderne i pedalsiden og en modtagercylinder på gearkassen (koblingshuset). En slange føder givercylinderen fra bremsevæskebeholderen og der udluftes på modtagercylinderen på gearkassen (koblingshuset)
-
og den gamle metalbremsevæskeledning tæt på gearkassen er gerne meget rusten, den knækker "meget gerne" tæt på slavecylinderen under udskiftningsarbejdet.
be carefull ...
-
@ jeppe Kan du finde en ls gearolie, der også er API GL 4 gerne SAE 75.. Det eneste fornuftige jeg kan finde er castrol,, og så er det desv GL 5 som jeg også kører på nu ?
I min tid i branchen har jeg aldrig hørt om en LS-olie (limited slip = begrænset spær), som ikke er GL-5. Pudsigt nok, da VW selv foreskriver en GL-4 til Syncroerne med 100% spær... Jeg mener, at vi har haft en tråd omkring de differentialer med begrænset spær uden at kunne slå en streg og nå frem til DEN rigtige olie til formålet. Det skulle dog undre mig, hvis ikke du kan finde en LS-olie med lavere viskositet end 80...
-
@ jeppe.
Hvis du siger god for denne køber jeg den. den nuværende er en SAE 90. og der skal køres 4 km før gearskiftet er godt, også om sommeren. :)
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-syntrax-limited-909p.html
HMM der er denne her ?? http://motorolieshoppen.dk/product.asp?product=306
Hilsen Poul
-
@ jeppe.
Hvis du siger god for denne køber jeg den. den nuværende er en SAE 90. og der skal køres 4 km før gearskiftet er godt, også om sommeren. :)
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-syntrax-limited-909p.html
HMM der er denne her ?? http://motorolieshoppen.dk/product.asp?product=306
Hilsen Poul
Poul, jeg står ikke til ansvar for noget - begge de nævnte kan formodes at opfylde kravene, men.... du afgør selv hvad du vælger.... Det er ihvertfald bedre med en lav viskositet, når det er koldt.
-
Hej igen drenge. Så fik jeg skiftet både gearkasse olie, og bremse væske, og det var det der skulle til.
Jeg turde ikke arbejde med det selv, så jeg kørte ud til min lokale man der altid har lavet mine biler.
Der er dog min plan at skulle rode med hende selv, men det bliver forst når jeg har egen garage, og ikke ude på gaden med alle de nysgerrige hoveder.
Endnu engang tak for hjælpen, det er sq så fint.
Billeder af bussen er på vej...
Lasse Jensen
-
Godt, at du er kørende igen... ;-)