T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 17. April 2007 kl: 21:00:20
-
Min motor er ude af bilen og står, så man kan komme til fra alle sider.
Jeg skifter tandrem og strammer hjul, men hvad mere ville være godt at skifte nu, hvor der er mulighed for at komme til...?
-
Du skal se efter at pakningene ved manifold er hele
de er nemme at skifte nu
Og olie rør se om koblingen er slidt og udtræke lejer
og se om der kommer olie ud ander steder
-
óg tjek lige om der sidder svømmehud imellem udgangene på udst.manifold. -og så væk med dem. det siger Jarl selv.
-
Takker for de fine svar, det må jeg lige få kigget på i morgen.
Der er forresten en del fed olieslam i indsugningen, lige før turboen, er det aflejringer fra ånderør, eller er det mere alvorligt?
Jeg kunne godt bruge et nyt returrør fra turboen, men det er ikke helt dødt endnu.
-
olieslam??
er det før eller efter turboen????
-
Ligefør, som jeg har skrevet ;-) :lol: 8)
Det ligger i bøjet, der hvor indsugningen fra luftfilteret kommer på.
-
Der er forresten en del fed olieslam i indsugningen, lige før turboen, er det aflejringer fra ånderør, eller er det mere alvorligt?
Det er sgu svært at sige, om det er kritisk eller ej. Som du selv nævner, så vil der altid være noget olie der, da krumtaphusudluftningen jo går ind indsugningsrøret. Hvis der ligefrem står "blank olie", så må man nok overveje om underkompressionen er i overkanten, men jeg går ud fra, at du har haft lejlighed til at teste motoren lidt inden du flåede den ud, så du har en fornemmelse af, om komp. osv. er OK.
-
Btw. - når jeg lægger motor i, og det skal være i orden, så skifter jeg udrykkerleje, pilotleje, føring til udrykkerleje og pakdåser i begge ender. - Det lyder voldsomt, men er det faktisk ikke. Det koster ikke mange basører i forhold til besværet med at tage motor ud igen
-
Der er lidt underkomp. Det er nærmest tyk som honning, det olie der ligger i røret...?
De pakdåser du nævner, hvor sidder de og hvad kaldes de?
Er der nogle reservedelsnumre på det du nævner i dit indlæg, Jarl?
Mølle, der er ingen gæller på manifolden, så det slipper jeg for at rode med.
Er det ikke noget med at det er klogt at bruge messing bolte og møtriker ved udstødning og turbo?
skal jeg give hele motoren en omgang hydraulik olie inden den kommer ned igen, eller fordamper det ligeså hurtigt igen?
-
Jeg fik lige studeret det der olieslam lidt nærmere, det er vist fra udluftningen, det har vist ligget der længe, ved samme lejlighed mærkede jeg lige efter slør i indsugningsakselen på turboen, ikke noget mærkbart, så det er rart.
Jeg skifter tandrem og strammerhjul, ventildækselpakning, tjekker koblingen og skifter om nødvendigt, så kommer udrykkerleje også.
Pilotlejet hvad er det og hvor sidder det?
Og stadig undrer jeg mig over de pakdåser du nævner Jarl.?
-
Pilotlejet eller nålelejet sider inde i krumtappen, og kan være en satan at få ud. Højgearsakslen går ind i det leje når motor og gearkasse er samlet
-
Jeg taler om pakdåserne i enden af krumtappen og ved højgearakslens indgang i gearkassen. Førstnævnte sidder bag svinghjulet og sidstnævnte sidder bag udrykkerlejets føringskrave.
-
Ikke for at hijacke tråden, men hvor meget slør må der være i den pakdåse der sidder bag udrykkerleje-kraven ?
På den røde bus vi skiftede kobling på, synes jeg der var en 2-3 mm, men akslen har jo også en vis længde. Der var ikke olie i klokken dog.
-
Det må jeg vist lige kigge lidt på morgen :-)
Lyder indviklet...
-
Ikke for at hijacke tråden, men hvor meget slør må der være i den pakdåse der sidder bag udrykkerleje-kraven ?
Ja, pakdåsen har vel ikke i sig selv noget slør - dens læbe følger bare akslens bevægelser - problemer opstår, når den bliver gammel og stiv - som os andre...-, så slider akslens rotation den oval, og så kommer gearolien ud i koblingsklokken. Akslen har meget slør - rigtig meget - 5 mm er ikke usædvanligt, men det bliver jo elimineret af pilotlejet, så i virkeligheden er der kun slør, når motor og gearkasse er adskilt. Den del af højgearakslen, vi ser, når vi tager motoren ud er i virkeligheden kun den yderste akselstump og ikke den egentlige højgearaksel. Umiddelbart foran differentialet er samlingen mellem akselstumpen og den egentlige højgearaksel. Det er en forbindelse med et indvendigt gevindstykke og en ydre stjernegang, og her gemmer sløret sig, men som sagt - det udlignes af pilotlejet, så ingen grund til panik her.
-
Tak.! Denne tråd kan nu ophøjes til Tråden om Pilotleje, Pakdåser, Og motorskift.
Meget fin læsning.
Kurt
-
Ah ... nu fandt jeg ud af det.
Pakdåsen kaldes på tysk Dichtring, Kurbelwellenring, Simmering og andet.
Jens
-
Så kan du få min velsignelse til at oprette tråden.
TYSK-DANSK
DANSK-TYSK.
Tekniske ord og termer :idea:
Kurt
-
tænk hvis folk går ind i et tysk apotek fordi de har brug for noget imod bumser i ansigtet .... det kunne ende med, at de får en håndfuld kondomer i stedet for ... bumser -> bumsen
Måske ville VAG reagere med julklap eller gavefis, når man beder om en pakning ... pakning -> pakke -> Paket -> gift - gift ville ende i et dødsfald af stumperne ... puh hah
Men, ellers I altid velkommen til at spørge, jeg åver mig også i det danske på den her måde
Jens