T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: tplux efter 21. Februar 2012 kl: 13:49:35

Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: tplux efter 21. Februar 2012 kl: 13:49:35
... men hvor køber jeg en ny?

Jeg har lige fået skiftet turboen på min syncro, men den "nye" turbo virkede heller ikke, så nu har jeg bestemt mig for at købe en ny (helt ny) turbo fra Tyskland. Er der nogen der har prøvet det?

Nogen steder, der er at foretrække?

/Tommy
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: Jens Flensborg efter 21. Februar 2012 kl: 21:35:51
Hvorfor virker den ikke?
Kunne jo også være at LDAèn er utæt og slidt, den sidder på ESPen og bevirker under vakuum mere Diesel via ESPen til motoren. En nyrenoveret LDA koster 100 euro i Tyskland.

Erfaringer med turboer er der flere af. Enkelte "hobby specialister" i Tyskland renoverer turboer og sætter dem til salg på ebay. Vi har drøftet dette emne på IG 16 og der er forskellige holdninger i den sag. Enkelte turboer klarer ikke meget, andre klarer 100.000 km ... så det kommer helt an på kilden. Be carefull... du må regne med 550 euro til en god turbo ... KKK modellen til JX taler jeg om.

Jens
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: Jarl efter 21. Februar 2012 kl: 23:13:00
Søg lidt på termerne "underkompression" , "mængdeskrue" og "returrør" her på forum, så kan du måske spare dig selv for endnu en turbo.
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: brian efter 22. Februar 2012 kl: 08:08:49
Citat fra: "tplux"

Jeg har lige fået skiftet turboen på min syncro, men den "nye" turbo virkede heller ikke, så nu har jeg bestemt mig for at købe en ny (helt ny) turbo fra Tyskland.


Du kan jo også vælge at gå over til turboløs drift.
Det kræver ikke andet end at man skruer turboen af,
et par propper, og lidt 50 mm afløbsrør.

Man kører vel ikke ræs i en T3, så de ekstra HK en turbo giver er jo ligegyldige.
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: tplux efter 22. Februar 2012 kl: 09:15:59
:-) Jeg regnede heller ikke med at køre ræs, og trækkraften er heller ikke problemet.

Problemet er, at olien forsvinder. Hvis vi lige skal have det hele med:

Den er begyndt at bruge mere og mere olie - det startede rimelig harmløst, 0.5 l pr. 1000 km, men nu er jeg oppe på 1 l pr. 100 km!
Min mekaniker var bange for, at det kunne være en oliering, så han lavede kompressionstest - ingen problemer. Men et kig på dyserne afslørede, at to af dem sad fast - de blev skiftet. Og så pillede han turboen af, og den viste sig at være godt slidt.
Så havde jeg en gammel turbo liggende hos ham, som han har sat i, men den har ligget længe, så det var et sats, og den gik ikke - det kan dog selvfølgelig stadig være noget andet, der brænder olien af, og turboen kan være i orden, men hvis nu den er synderen, har jeg bestemt mig for at smide sparepengene efter en ny.
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: Jens Flensborg efter 22. Februar 2012 kl: 09:43:04
Her ville jeg købe en kkk turbo:

http://www.ebay.de/itm/Turbolader-VW-T2-T3-Transporter-1-6-TD-JX-068145702-/380328471449?pt=DE_Autoteile&hash=item588d57eb99#ht_2415wt_991

pga:
- de svarer seriøst
- de er ikke for langt væk
- de giver 12 måneders garanti
- jeg ikke har hørt noget negativt

Dog er der flere andre kilder og jeg kan og vil ikke vurdere for meget i den sag. Sagen har flere gange været op at vende i IG 16 kredsen og mine kontakter her i Tyskland er altid kritisk omkring de "billige tilbud" på ebay og nettet.
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: jbjerrum efter 22. Februar 2012 kl: 12:02:51
Har du olie-fregner på bagklappen...?.
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: tplux efter 22. Februar 2012 kl: 12:06:20
Nej, ingenting...
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: Hawaiibussen efter 22. Februar 2012 kl: 13:04:58
En defekt turbo laver dejlige røgskyer ved start også ved kørsel, samt lugt af brændt olie. Tag evt en serviet/klud op til udstødningen og gi den gas op og ned, så vil du måske se stænk af olie på kluden. Jeg hælder mere til olietåge gennem krumtapsudluftning. Underkompression!
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: Jens Flensborg efter 22. Februar 2012 kl: 13:53:25
Ellers kan man pille den sorte tykke gummislange af fra turboen og føle på turbinen om den har spil ... ved at rykke den frem og tilbage på sit lejr ... mindre minimalt spil kunne allerede være et problem, et mere følbar spil er et stort problem.

Husk den skal være koldt ;-)

Jeg skiftede lige turboen på min LLE JX, motorrummet lugtede af olie og den kastede enorme blåfarvede skyer under accelerationen ... og det var anden turbo der kun klarede 130.000 km ... nok et termisk problem ... flere nødstop med revet rem ...
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: BlackChart efter 22. Februar 2012 kl: 15:18:37
Nu nåede jeg ikke lige at se om det var dig eller Ea jeg så med retning mod Skanderborg idag (jeg kom i en Xantia og blinkede med lygterne), men den så da ikke sort ud bagpå, og røg da heller ikke synderligt...
Uden at have nærstuderet den vil jeg måske også sige underkompression...

Hvor langt har motoren kørt??
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: tplux efter 22. Februar 2012 kl: 15:26:41
Den har kørt 125000...

(Det var nok min svigerfar, du så :-) )
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: BlackChart efter 22. Februar 2012 kl: 15:31:17
125 på klokken BURDE jo ikke være en slidt motor, og du siger jo også at kompressions test var OK...

Men stadig, det er en JX ;)

Bare husk at en turbo i tyskland er EKSTREM dyr (efter min mening), men de er sikkert endnu dyrere herhjemme.

Hvis ikke din mekaniker har arkiveret den gamle turbo kunne du jo tage den med til Give og besøge Rene fra turbomotor.dk
Han plejer at leve kvalitets renoveringer, såfremt turboen ikke er smadret helt...
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: kh efter 22. Februar 2012 kl: 16:11:04
www.turbomotor.dk

Det er ham her.
Det kan godt lade sig gøre at aftale at mødes med ham hos TMH, Bødkervej , Vejle.
Der lærte jeg ham at kende, og han laver også noget med koblinger, fortalte noget i retning af, at til nogle rallybiler o.l. skal de laves strammere og stærkere.
Jeg har set ham arbejde ved drejebænk og svejse på sådanne ting.

Mvh. KH.
Titel: Skal muligvis have skiftet turbo...
Indlæg af: bos1 efter 22. Februar 2012 kl: 16:34:52
her er svaret fra da jeg spurgte hvad det ville koste at få renoveret en turbo

Hvis der ikke er skader på vinger i nogen af enderne
Koster en normal renovering med nye lejer og pakninger ca.1800kr inkl. moms
 
Mvh./
Regards
Rene
Turbomotor DK
+45 26437881