T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 26. Februar 2012 kl: 10:12:31
-
Jeg spekulerer med tanken om at renovere min Doka Syncro JX med en modificeret Diesel (JX, AAZ eller ALE) der kan køre med PÖL ... mere som et projekt ...
Jeg har kun læst lidt om det, synes dog det lyder interessant. Hvilken af de nævnte 3 Diesel er bedst egnet?
Nogle erfaringer derude? 200 bar på dysser? opvarmning af olie?
Hva sker der ved minus 20 grader?
Jens
-
der er 1000 tråde herinde og der er folk herinde som ved meget om det, men jeg nævner dem ikke med navn. Jeg har selv forsøgt, dog kun om sommeren og jeg har kun gode erfaringer i sommer månederne. Med 165bars dyser 100% raps. Ved kold start hoster den godt.
Inden man starter skal man som det første have nye dyser (180-210bar), samt en ny pakket pumpe (hvis man ikke kender dens skæbne, raps gør den utæt meget hurtigt hvis pakningerne er lige så gammel som bilen).
Hvis man køre året rundt på 100% raps skal man have en varmeveksler ved filtret og større fremløbsslanger. Og man skal være meget forsigtig ved koldstart, da kold raps ikke smører godt, så der er stor risiko ved at fucke pumpen op.
Der er sikkert mange andre erfaringer.
-
Derfor mit spørgsmål om JX, AAZ eller ALE er bedst egnet ... det kan blive et spændende projekt, lige nu i starten vil jeg straks begynde med den rigtige motor mm.
Og kun ALE i øverste ende fordi jeg holder øje med NM ...
AAZ er måske den tekniske favorit ...
-
Skal man betale moms / skat på planteolie i DK når den hældes i tanken? falder lige over, at man i Tyskland skal betale "Energiesteuer" ...
Og pakninger på pumpen skal skiftes til Rapsmethylresistent? (Rapsdiesel) husker jeg rigtigt? også alle dieselledninger i gummi?
-
Skal man betale moms / skat på planteolie i DK når den hældes i tanken? falder lige over, at man i Tyskland skal betale "Energiesteuer" ...
Og pakninger på pumpen skal skiftes til Rapsmethylresistent? (Rapsdiesel) husker jeg rigtigt? også alle dieselledninger i gummi?
Der skal osse angives afgift i DK.
Det lader til det er gået istå pga. høje raps priser og er der noget med landmænd er skiftet lidt til majs istedet for raps ?
Hvad er raps prisen i supermakeder i tyskland pt Jens ?
-
aner det ikke ...
-
aner det ikke ...
Ka' vi få et tjek, når du skal ud og power-shoppe :D
-
måske 100-110 cent pr. liter ... så noget i den retning på ebay
fundet et link:
http://baseportal.de/cgi-bin/baseportal.pl?htx=/fmso/npreise
AAZ er foreløbig en favorit, jeg aner fortsat intet om ALE eller 1Y...
-
Det er ikke vigtigt, om det er 1Y, AAZ, JX eller en anden kammerdiesel - de gør det allesammen godt. Udfordringerne kommer, når vi snakker om direkteindsprøjtere(TDI), for de kan komme til at blande planteolie i motorolien, og så polymeriserer motorolien og får konsistens som budding, hvilket ikke fremmer smøringen.
Tykke slanger fra tank til pumpe, Eckes (søg på denne term) warmeveksler på dieselfilteret, gode dyser - gerne 297'ere eller 294'ere og så op på 180 bar med dem, pumpetiming lidt højere, så kører det fint.
Om det betaler sig er et helt andet spørgsmål. Baseret på en temmelig omfattende erfaring mener jeg nej.
-
Prøv at kigge på www.dajolka.dk
-
Vi havde en gammel golf 2, Hvor jeg afprøvede ALDI olie i, eneste jeg gjorde var at købe et sæt dyser i T Hansen, ingen justering ellers. den gik fint , det var om sommeren, og den var lidt længere om at starte. skulle den have kørt om vinteren skulle timingen nok sættes op. Men motoren får en herlig blød lyd, ( Noget med at rapsolien brænder lidt langsomt) Og det lugter virkelig som en hel grill når man kører. ;D
-
Det er ikke vigtigt, om det er 1Y, AAZ, JX eller en anden kammerdiesel - de gør det allesammen godt. Udfordringerne kommer, når vi snakker om direkteindsprøjtere(TDI), for de kan komme til at blande planteolie i motorolien, og så polymeriserer motorolien og får konsistens som budding, hvilket ikke fremmer smøringen.
Tykke slanger fra tank til pumpe, Eckes (søg på denne term) warmeveksler på dieselfilteret, gode dyser - gerne 297'ere eller 294'ere og så op på 180 bar med dem, pumpetiming lidt højere, så kører det fint.
Om det betaler sig er et helt andet spørgsmål. Baseret på en temmelig omfattende erfaring mener jeg nej.
om det betaler sig ... her fanger jeg bolden pga. nuværende prisudviklingen på Diesel. I Tyskland er der 90 Cent moms og oliemoms på dieselprisen, prisen ligger ca. på 1,50 Euro (11,20 kroner). Skulle den klatre endnu længere op, så regner jeg med at momsen sættes lidt ned, ellers slår prisudviklingen mobiliteten og produktionen ned ... og folket skal snart til valg ...
Og en PÖL blandt busserne er ellers en hyggelig tanke og en sidste option lige som en ethanol / alkohol bobbel fra 1963 stående i garagen (jeg har foreløbig ikke købt destillen ..)
Om det betaler sig ... altid, kommer an på synsvinkel
-
Vi havde en gammel golf 2, Hvor jeg afprøvede ALDI olie i, eneste jeg gjorde var at købe et sæt dyser i T Hansen, ingen justering ellers. den gik fint , det var om sommeren, og den var lidt længere om at starte. skulle den have kørt om vinteren skulle timingen nok sættes op. Men motoren får en herlig blød lyd, ( Noget med at rapsolien brænder lidt langsomt) Og det lugter virkelig som en hel grill når man kører. ;D
Den gamle GOLF II GTD med original 1,6 TD har været bedste dieselbil nogensinde ... den vejede under 900 kilo og den kunne klare under 5 liter (20 km / literen)... jeg kørte selv i en i 1993 ... og en ny Golf 6 vejer over 1.400 kilo og den sluger 50% mere ...
-
Om det betaler sig er et helt andet spørgsmål. Baseret på en temmelig omfattende erfaring mener jeg nej.
@Jarl
Ka' vi få dig til at udybe lidt, her midt i R4i euforien :)
Hva' er drifts problemerne, stoppede filtre, utæt brændstof system, + andet ?
Vi aner relt ikke hvor brændstof priserne er på vej hen, men noget kunne tyde på mest opad. Måske bliver raps besværet værd igen, på et tidspunkt ?
-
Det kan sagtens lade sig gøre at køre på raps, men man skal være parat til at være sin egen driftleder. Ja, filtrene stopper hurtigere - alt afh. af rapskvaliteten. Ofte kan man få en tankfuld, der er så beskidt, at der også kommer urenheder i banjobøsningerne. Er det koldt i vejret, skal man være meget opmærksom på omdrejningstallet under opvarmning, for man risikerer en "kolbenfresser" - at højtryksstemplet sætter sig i cylinderen, og så venter der en total pumperenovering. Desuden bliver pumperne hurtigere utætte - også selv om man har de rigtige pakninger i. Dyserne er et kapitel for sig selv. Når man kører på raps, så har man en vare, der er så uensartet, at hver tankfuld kan være betydeligt forskellig fra den sidste. Det indebærer, at ens dyseåbningstryk og pumpetiming tit vil være et halvdårligt kompromis, og man kan have brug for at justere det hyppigt. Dyserne bliver mindst dobbelt så hurtigt slidt - til gengæld bliver man god til at skifte og justere dem.
For mig ser det sådan ud, at min markedspris på rapsolie ville være omkring 8 kr, og dertil skal så lægges toenhalv i afgift. Herudover hyppige filter og dyseskift samt visheden for, at brændstofforsyningen garanteret stopper til den formiddag, hvor jeg skal være til bryllup i hvid skjorte om en halv time, og det er stensikkert regnvejr og orkan. Ovenikøbet viser det sig, at raps miljømæssigt ikke er noget gevinst, så giv mig én god grund til ikke at tanke bekvem diesel nede på Jet til 10.50....
-
......
...... Ovenikøbet viser det sig, at raps miljømæssigt ikke er noget gevinst, så giv mig én god grund til ikke at tanke bekvem diesel nede på Jet til 10.50....
...hvis nu man skulle komme udenfor byskiltet, og lande i ørkenen og beduinerne kommer forbi
og stjæler konen og vandflaskerne og punkterer alle hjulene på bilen...... :idea:
...så kan man i yderste konsekvens drikke rapsolien..... Det kan man ligegodt ikke med dieselolien....
..er det måske ikke en god grund... ???
Naaaaaaj vel.... :wink:
Tony
-
...så kan man i yderste konsekvens drikke rapsolien..... Det kan man ligegodt ikke med dieselolien....
Tony
Det er vist enda... 'in'
-
Ny pris
-
Hele Jylland & Fyn har iøvrigt været i Flensborg i dag
[attachment=13892]Photo28-03-1314.35.15.jpg[/attachment]
http://www.fuel-prices-europe.info/index.php?sort=5