T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: lassekjensen efter 28. Februar 2012 kl: 21:36:03
-
Hej.
Jeg ville mægtigt gerne høre om der er nogle der ved hvad det er der siger "puuuust" omme fra motoren?
Det er specielt ved belastining af motoren v. omkr. 3000 omdr. Det er blevet meget bedre efter vi har fået den, den har vel stået stille et stykke tid. I starten kunne den næsten ikke trække op ad bakken, uden at den blæste, og mistede trækkraft.
Nogle bud?
Vh Lasse
-
din turbo mister trykket-- ..
sikkert en utæt slange ...
-
Beskrivelsen lyder mere, som Lasse selv er inde på, overtryksventilen...
Enten leverer din turbo for højt tryk (over .8 bar) eller din overtryksventil er defekt/forkert indstillet...
Overtryksventilen er den sorte "bøf" der sidder på indsugnings manifolden, ud mod bagenden af bilen (ligner at der mangler en slange fra en studs, men sådan skal den være)...
-
Det kan godt være overtryksventilen det er galt med. Det er den sorte plastic-dims der sidder på enden af indsugningsmanifolden.
Du kan afmontere og vaske den ren for evt olieslam, og ellers sidder der en skrue i enden af den, som du kan justere indad for at åbne senere.
Turbotrykket er normalt 0,6-0,7 bar, så overtryksventilen skal nok åbne ved ca 0,8-0,9 bar.
Turbotrykket justeres med en lille skrue der sidder i enden af den lille blikdåse som sidder på turboen.
Pas på med bare at skrue indad på overtryksventilen til den ikke puster mere ved belastning, for der kan jo være pillet ved turboen.
En helt korrekt justering er ikke det letteste i verden at lave, men heller ikke det sværeste....
Kender du ikke mekanikken, så få hjælp til det, der er mange ting som kan påvirke hinanden.
Tony
-
Jeg har bare skruet skruen i bund, ;)
-
Ok, jeg prøver at kigge på det i weekenden.
Hvad er overtryksventilen til for? teknisk set. og hvorfor blæser den( som i mit tilfælde)?
Jeg kunne forstå hvis den var tilstoppet og ikke kunne komme af med trykket, og efterfølgende lukkede op for et spjæld... Men det er måske også det der sker??
- Lasse
-
Det er en sikkerhedforanstaltning, sætter wastegaten sig i turboen så den ikke åbner ved .65 bars tryk så åbner ventilen op manifoldet inden motoren "sprænger i luften" ;)
-
Allright tak:)
Jeg er jo tømrer, ikke mekaniker:)
-
Ja og jeg er lastbilchauffør og IT nørd, mekaniker delen er selvlært (med god hjælp her fra siden) gennem de seneste 6 - 7 år :)
-
Ja, jeg skulle da også have meldt mig ind her for længe siden, og sparet nogle penge, men sådan er det jo.
Jeg fik øje på ventilen idag- demonterer man bare luftfilter-kassen, for at kunne komme ordenligt til?
-
Ja, det ville jeg gøre hvis ikke jeg kunne få mine pølsefingre derned :)