T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Jarl efter 25. Marts 2012 kl: 01:09:05
-
Jeg har igen ladet mit gode hjerte løbe af med mig. Jeg har lovet at skifte paraplyer (ventilskaftspakninger) på sådan en 2,0 90 hk. Nu er det så, at bekvemmeligheden overrumpler mig, for i grunden gider jeg ikke tage toppen af. Derfor sætter jeg stemplet i top, bilen i gear, sætter trykluft ind i tændrørshullet, så ventilerne ikke dumper ned, og så af med alt halløjet. Det, som jeg så lige skal have fixet, er en behændig anordning, der kan trykke ventilfjederen sammen, så jeg kan fjerne låsen. Er der nogen, der har gode ideer til, hvordan den bedst kan se ud?
-
det findes som et færdigt sæt, men hvis du har lidt fladjern og nogle rørstumper kan du sagtens selv lave det.
du skal lave 2 holdere der kan monteres i hver ende af topstykket, mellem disse skal være et rør, derudover skal du lave en arm som kan lægge an mod undersiden af røret og derved presse et opslidset rør ned over ventilfjederen.
ved ikke om det gav mening, prøver at finde et link med billed
-
http://www.ebay.co.uk/itm/Sealey-Tools-Professional-Cylinder-Head-Service-VS169-/230672697381?pt=UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item35b52a0825#ht_2500wt_1270
findes helt sikkert billigere, mere for at vise sættet
-
http://www.ebay.co.uk/itm/VALVE-SPRING-COMPRESSOR-TOOL-KIT-VALVE-STEM-OIL-SEAL-TOOL-SOHC-DOHC-/360404129679?pt=UK_Recovery_Tools&hash=item53e9c2978f#ht_2180wt_1037
en anden udgave
-
http://www.ebay.de/itm/918448-Ventilfeder-Montage-Werkzeug-KFZ-Ventilfedermontagewerkzeug-Ventil-Feder-/260963673176?pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item3cc2a5a458#ht_4607wt_1139
kun 30 euro, men de sender vist kun i tyskland og ikke ud af landet...
-
En hjemmelavet version:
(http://www.fostertruck.com/images/VW_valve-spring-compressor.JPG)
I stedet for luft til at holde ventilerne oppe, så burde dee da kunne gøres
når stemplerne er i top?
altså 2 cylindre af gangen.
Men hvis toppen ikke skal af, er ventilstammerne vel i vejen
for at tage ventilstammepakningerne af og på?
-
der skal tryk på! ellers kan de små ventillåse ikke komme af og på
-
der skal tryk på! ellers kan de små ventillåse ikke komme af og på
Er det ikke nok at ventilerne holdes oppe af stemplerne?
-
der skal tryk på! ellers kan de små ventillåse ikke komme af og på
Er det ikke nok at ventilerne holdes oppe af stemplerne?
Nej, det er meget sjældent at ventilskaftet er så meget længere end fjederen i sammenpresset stand, at det kan lade sig gøre at nå ned til låsekraven i så fald.
Tænk på der tit er "overlap" hvor der skal være plads til ventilerne er lige i "hælene" på hverandre. Der skal der liige være et par mm fri mod stemplet. Hvis Du ser på bøjede ventiler ved en sprunget tandrem er det også sjældent at alle ventiler er bøjede medmindre der har være høje omdrejninger i gang.
Trykluft er "way to go" også helt tilbage i halvfjerserne. Har brugt det selv i min læretid på en Volvo B21 motor.
-
Thanx for input.
Ja, der skal trykluft på, men det er jo også den mindste kunst. Havde det nu været en JX, så ville det have set anderledes ud - de har jo typisk højere tryk under stemplet end over... ;-)
-
Arh, turbo på. Så er trykket vel nogenlunde ligeligt fordelt over / under propperne ? :lol: