T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: thomasfyn efter 25. Marts 2012 kl: 23:32:07

Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: thomasfyn efter 25. Marts 2012 kl: 23:32:07
Hvordan er det nu det er ??

På mine 6x14 fælge.. Hvilken dækstørrelse kan opveje mine for høje omdrejninger og mangel på tophastighed??
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: jbjerrum efter 25. Marts 2012 kl: 23:47:29
Det er vist oplagt, at lave en søge-tur omkring dette emne

Iflg bogen må rulleomkredsen være 5% større end den originale størrelse 185/82-14, så resultatet bliver et max mål - lovligt - på 205/82-14.

Du kan også vælge noget lavprofil, men i 14" støder du på hjulophænget, før du kommer på kant med loven - hvis de skal på originale 14" fælge...

Er det alu'er med et andet ET, kan der måske findes noget lavprofil, der passer...

Jeg ville kigge på 15" - der er udvalget i dæk noget større - alternativt finde en gearkasse med et tungt 5'gear, så den kan strække mere ud.... ;-)
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: mdonau efter 26. Marts 2012 kl: 09:49:09
..en anden gearkasse?

hvilken er nu monteret?

ellers er det 205R14 (AKA 205/82R14) som er et godt valg
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: thomasfyn efter 26. Marts 2012 kl: 09:52:34
Citat fra: "mdonau"
..en anden gearkasse?

hvilken er nu monteret?

ellers er det 205R14 (AKA 205/82R14) som er et godt valg


Gearkassen er en 3H
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Hinze efter 26. Marts 2012 kl: 10:22:16
Citat fra: "thomasfyn"
Hvordan er det nu det er ??

På mine 6x14 fælge.. Hvilken dækstørrelse kan opveje mine for høje omdrejninger og mangel på tophastighed??


Hvis du køre med 3H, kan det vel ikke gøres meget bedre (set med gearkasse"øjne")

Hvor mange omdr. kører du da med

en 3H skal levere 120km/t ved 4000 o/min med 185/80-14.
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Mølle efter 26. Marts 2012 kl: 10:23:20
Du kan også få plads til 215/14, men det er jo en noget eksotisk størrelse, så de vokser ikke på træerne..

En ombygget AAP kan også hjælpe dig lidt..

mvh. Erik
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: thomasfyn efter 26. Marts 2012 kl: 10:26:44
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "thomasfyn"
Hvordan er det nu det er ??

På mine 6x14 fælge.. Hvilken dækstørrelse kan opveje mine for høje omdrejninger og mangel på tophastighed??


Hvis du køre med 3H, kan det vel ikke gøres meget bedre (set med gearkasse"øjne")

Hvor mange omdr. kører du da med

en 3H skal levere 120km/t ved 4000 o/min med 185/80-14.


Ved ikke hvor mange omdrejninger, har ikke omdrejningstæller i bilen..
120 km/t er kun ned af bakke, 110 kan den godt lige klare..
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: thomasfyn efter 26. Marts 2012 kl: 10:35:02
Kan gearkassen godt tåle at få større hjul på??
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Hinze efter 26. Marts 2012 kl: 10:38:36
Citat fra: "thomasfyn"
Kan gearkassen godt tåle at få større hjul på??


jaja, men stop lige en ½, hvis motoren ikke kan trække over 110, så glem større hjul; eller forstår jeg det forkert. Hvad er det den ikke kan?
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: TONY efter 26. Marts 2012 kl: 10:49:38
Har du tjekket hvilken gearkasse du kører med ? og hvilken motor endte du med at få lagt i ?
Caraten med ADZ trækker max. 145 km/t efter speedometeret med standardhjul, sikkert vildt overdrevet speedometervisning,
men den gør det med en 3H gearkasse hvor sidste gear lægges ind ved 100 km/t uden at pine motoren.
Så din skulle da gerne trække lidt mere 110 km/t på lige vej... ???
Er det trækkraften som begrænser den, så glem alt om større hjul og bare nyd at køre T3 i morfar-stil.   :wink:

Tony
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: thomasfyn efter 26. Marts 2012 kl: 10:54:47
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "thomasfyn"
Kan gearkassen godt tåle at få større hjul på??


jaja, men stop lige en ½, hvis motoren ikke kan trække over 110, så glem større hjul; eller forstår jeg det forkert. Hvad er det den ikke kan?


110 km/t = Speederen i bund, men den virker ikke overanstrengt eller med sindsyg høje omdrejninger...

Men igen svært at vurdere da jeg ikke kender motorens normale lyd
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: thomasfyn efter 26. Marts 2012 kl: 10:57:12
Kan det være at vandringen på speederpadalen ikke svarrer overens med vandringen på speederen på indsprøjtningen??

Forstår I hvad jeg mener??
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Hinze efter 26. Marts 2012 kl: 11:37:58
Citat fra: "thomasfyn"
110 km/t = Speederen i bund


Du kommer nok til at "slette" GTI i din signatur  :roll:


Jeg havde jo præcis den samme oplevelse med min ADZ i caraten, indtil Fynboen fik kikket på spjældvandringen mens jeg trådte pedalen i bund. Det viste sig at den kun var ½-gas.

Jeg løsnede gaskabel forest ved pedalen og "strammede" al sløret væk i pedalvandringen. Wupti, så susede den snildt 160...
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: TONY efter 26. Marts 2012 kl: 12:12:08
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "thomasfyn"
110 km/t = Speederen i bund

Du kommer nok til at "slette" GTI i din signatur  :roll:

Jeg havde jo præcis den samme oplevelse med min ADZ i caraten, indtil Fynboen fik kikket på spjældvandringen mens jeg trådte pedalen i bund. Det viste sig at den kun var ½-gas.

Jeg løsnede gaskabel forest ved pedalen og "strammede" al sløret væk i pedalvandringen. Wupti, så susede den snildt 160...


Så skal jeg sgu vist have kigget lidt på det kabel.....det må jo være gået løs igen...  :lol:

Tony
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: thomasfyn efter 26. Marts 2012 kl: 14:17:16
Citat fra: "Hinze"
Du kommer nok til at "slette" GTI i din signatur  :roll:


Du er sjov, hva ?
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: thomasfyn efter 26. Marts 2012 kl: 14:18:59
Citat fra: "Hinze"
Jeg løsnede gaskabel forest ved pedalen og "strammede" al sløret væk i pedalvandringen. Wupti, så susede den snildt 160...


Jeg har kun strammet ved spjællet, havde ikke overvejet at stramme ved pedalen...  Det skal da prøves..
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Mary efter 26. Marts 2012 kl: 21:20:11
Citér

en 3H skal levere 120km/t ved 4000 o/min

Lige et skævt indspark :shock:
Jeg kører til hverdag i den spritnye pasat 2,0tdi bluemotion, og den går 160km/t ved 2500rpm. Jeg tør slet ikke kører den op på 4000rpm  :roll:   :roll:  :roll:
Men til gengæld har jeg det problem som Jeppe Bjerum tidligere beskrev: I min pasat ligger køen altid foran mig, men i Mary så styrer jeg suverent køen bag mig :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: jensjakob efter 27. Marts 2012 kl: 13:21:17
160 med ADZ i T3? Hvilken gearkasse? Jeg må se at få min ABS til en god trimmer, jeg er ikke i nærheden af den performance :-(

Hvem kan det anbefales at besøge for at få trimmet en række-4?
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Hinze efter 27. Marts 2012 kl: 13:43:12
Citat fra: "TONY"
Så skal jeg sgu vist have kigget lidt på det kabel.....det må jo være gået løs igen...  :lol:
Tony


Citat fra: "jensjakob"
160 med ADZ i T3? Hvilken gearkasse? Jeg må se at få min ABS til en god trimmer, jeg er ikke i nærheden af den performance :-(

Hvem kan det anbefales at besøge for at få trimmet en række-4?


Nå ja, det var måske kun 158  8)
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: jensjakob efter 27. Marts 2012 kl: 14:37:09
158 vil jeg også gerne have - hvem kan du anbefale ?
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Hinze efter 27. Marts 2012 kl: 14:40:17
Citat fra: "jensjakob"
158 vil jeg også gerne have - hvem kan du anbefale ?


jeg tror såmænd det sker i vedligeholdt standard trim.

Mon ikke Jarl's lækre Carat kan det samme?
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Casper Slow efter 27. Marts 2012 kl: 17:14:04
Jeg har haft min oppe på 130km/t. og den kan rende speedo ud på lift.
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: larsen efter 27. Marts 2012 kl: 17:48:13
jeg har 2 stk 215 R14 som Mølle omtaler, på lager. de er som nye hvis nogen skulle være interesserede. har selv brugt dem som ekstra gearing udover min aap gearkasse som sad på bilen. mvh larsen 23311421
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: buddha_uffe efter 27. Marts 2012 kl: 20:17:44
Citat fra: "mantacc"
Jeg har haft min oppe på 130km/t. og den kan rende speedo ud på lift.


Hvordan det..? Sidder speedo-kabel ikke i forhjulene og trækakslerne i baghjulene..?
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: jbjerrum efter 27. Marts 2012 kl: 20:22:18
Citat fra: "buddha_uffe"
Citat fra: "mantacc"
Jeg har haft min oppe på 130km/t. og den kan rende speedo ud på lift.


Hvordan det..? Sidder speedo-kabel ikke i forhjulene og trækakslerne i baghjulene..?


Der er måske lagt en kraftig elastik mellem for- og baghjul, når bilen hænger på liften... ;-)
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: vw_madsen efter 27. Marts 2012 kl: 21:57:58
Hvis det nu var en syndrom ville det nok kunne lade sig gøre men det er da hverken sundt for bil eller lift. .godt det ikke et mln bil
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Aran efter 28. Marts 2012 kl: 19:00:06
Der mangler da ligesom noget rullemodstand / vindmodstand i den ligning ? Ligegyldigt hvad det speedometer har vist ( sandsynligvis 0 km/t ) er det urealistisk på samme vis som når vi knægte gassede knallerter op mens de stod på støtteben.  Havde man kunnet måle på baghjulene havde hastigheden sikkert også været en del højere end når "bamsen" sad på dyret i stiv modvind.
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Casper Slow efter 28. Marts 2012 kl: 19:54:35
Citat fra: "buddha_uffe"
Citat fra: "mantacc"
Jeg har haft min oppe på 130km/t. og den kan rende speedo ud på lift.


Hvordan det..? Sidder speedo-kabel ikke i forhjulene og trækakslerne i baghjulene..?


Jeg har en batteri boremaskine med 3 gear, som jeg kan sætte på speedo kablen når støvhætten er pillet af...
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: mdonau efter 28. Marts 2012 kl: 20:20:50
dvs. der er monteret en 112HK 1,8l motor med en 3H gearkassse? og den kører ikke over 110km/t?

Tænk nu lige på, at den hat max effekt ved 5500 omdr/min, hvor den skulle ramme ca. 160km/h-
Iflg et excel-ark, som jeg har fundet på "t3-infos.de", rammer den der allerede ved ca. 5000 omdr/min.

min konklusion er: 3H er for "langgearet" til motoren.

har du prøvet at køre den op i 4. Gear? der skulle den ramme ca. 145km/t ved Pmax (5500 omdr/min)
brug helst en GPS, speedometeret viser en del forkert.

mvh, michael
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: jbjerrum efter 29. Marts 2012 kl: 07:57:27
Citat fra: "jensjakob"
160 med ADZ i T3? Hvilken gearkasse? Jeg må se at få min ABS til en god trimmer, jeg er ikke i nærheden af den performance :-(

Hvem kan det anbefales at besøge for at få trimmet en række-4?


Palms Auto i Herlev er kendt for at kunne kilde VW på rullefelt... Men det koster.... ;-)
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Hinze efter 21. December 2013 kl: 19:30:30
Jeg hiver lige en gammel tråd frem fra støvet.... her i de stille juletimer

Jeg køre med 1.8 multipoint i Karaten og med AAP (med dieselklokke). Det køre rigtig smidigt. Har egentlig længe tænkt at den køre med mange omdrejninger, men nu har jeg ræset jylland tyndt de sidste par uger i fruen Punto. Den køre faktisk med præcis de samme omdrejninger som Karaten. Følelsen er dog anderledes, så noget andet må være "på spil"

Hmmm, tænke undervogn, lyddæmpning...
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Jarl efter 22. December 2013 kl: 07:37:51
Hvordan kører din 1,8? Hvad vil du gerne ændre?
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Hinze efter 22. December 2013 kl: 08:08:20
I første øjeblik var det omdrejningerne jeg ville have ned, måske mest for at få et mindre "støj-niveau". Jeg ved godt det et selvfedt luksusproblem med en carat indretning, men man bliver jo forvent i en fin slæde. Jeg har støj fra udstødning, så det skal fikses med en potte mere; gearkassen har lidt sporvognslyd; så den skal enten renoveres eller skiftes.

Så retfærdigvis køre motoren fint, rigtig fint endda; måske er det egentlig problemet... der er jo ikke noget at lave på den, så den rastløse mekker går rundt i garagen og "keder sig"  ;)
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: verner efter 22. December 2013 kl: 09:27:10
Citat fra: "Hinze" post=106095
I første øjeblik var det omdrejningerne jeg ville have ned, måske mest for at få et mindre "støj-niveau". Jeg ved godt det et selvfedt luksusproblem med en carat indretning, men man bliver jo forvent i en fin slæde. Jeg har støj fra udstødning, så det skal fikses med en potte mere; gearkassen har lidt sporvognslyd; så den skal enten renoveres eller skiftes.

Så retfærdigvis køre motoren fint, rigtig fint endda; måske er det egentlig problemet... der er jo ikke noget at lave på den, så den rastløse mekker går rundt i garagen og "keder sig"  ;)


hvilket luftfilter koncept kører du med?
luftfilteret er et sted hvor man kan fjerne meget af den støj som motoren afgiver
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Jarl efter 22. December 2013 kl: 09:34:47
Enig med Verner. Luftfilteret er vanvittigt afgørende. En JX-dåse ind bag højre baglygte, og så en stor lyddød slange over til indsprøjtningen. Og så har du helt ret ang. udstødning. Vi skal fremad - tarmslyng fremad med plads til kat og to potter, mon så ikke den er lige så tavs som i en G3?
Titel: Dækstørrelse der opvejer for høje omdrejninger
Indlæg af: Hinze efter 22. December 2013 kl: 10:26:11
jeg har et DJ setup, altså sat luftmængdemåleren på et DJ luftfilter toppen og fint nyt DJ filter, MEN jeg har grå plastic 75mm vandrør fra spjæld til luftfilterkassen. Den sidder i højre side. Så det giver sikkert det dybe vræl når jeg giver fuldgas.
Jeg tænker også at køre udstødning fremad i en potte for så at vende tilbage til jx-potten.